|
Biblická proroctví I
CEP [1]
Deuteronomy 18:18-22
|
Povolám
jim proroka z jejich bratří, jako jsi ty. Do
jeho úst vložím svá slova a on jim bude
mluvit vše, co mu přikáži. Kdo by má slova,
která on bude mluvit mým jménem, neposlouchal,
toho já sám budu volat k odpovědnosti. Avšak
prorok, který by opovážlivě mluvil mým
jménem něco, co jsem mu mluvit nepřikázal,
nebo který by mluvil jménem jiných bohů,
takový prorok zemře." V srdci si asi
říkáš: "Jak poznáme slovo, které
Hospodin nepromluvil?" Nuže, promluví-li
prorok jménem Hospodinovým a věc se nestane a
nesplní, nepromluvil to slovo Hospodin.
Opovážlivě je mluvil ten prorok sám; nelekej
se toho. |
Stovky vyplněných biblických proroctví svědčí o tom,
že Bible je božím slovem.
Alespoň to tvrdí věřící mnoha církví a sekt.
Je tomu skutečně tak?
Pokusíme se pátrat v Bibli po proroctvích,
která se prokazatelně naplnila,
ale i po těch nesplněných či dokonce falešných.
Pánova církev v Praze:[4]
|
Nejvýznamnějším důkazem o Božském původu biblických
zápisů jsou proroctví. Proroctví je "takové vyhlášení budoucích
událostí, kterého není schopna žádná lidská moudrost či
předpověď - závisící na znalosti nespočetných souvislostí
lidských záležitostí, náležející výlučně Boží vševědoucnosti."
(M'Llvaine Evidences of Christianity, str. 238)
Proroctví není hádání, nejasná a všeobecná předpověď, kalkulace,
pouhý dohad či analýza nastávající situace na základě
zkušenosti. |
Proroctvím je mnohdy automaticky rozuměna předpověď
budoucnosti. Často se můžeme setkat s tvrzením, že Bible obsahuje
spousty naplněných proroctví. V Bibli prý nalezneme předpovědi událostí,
které se skutečně vyplnily. Nikdo jiný než Bůh nemůže znát budoucnost.
Biblická proroctví jsou tedy důkazem toho, že Bible je božím slovem. Je
tomu opravdu tak?
Dříve, než budeme pátrat po pravdivosti či nepravdivosti biblických
proroctví, je třeba si uvědomit:
a) Proroctví nemusí znamenat předpověď budoucích událostí.
Pojem proroctví neznamená automaticky předpověď budoucích
věcí. Biblický prorok nebyl pouze ten, kdo předpovídá budoucnost.
Prorokem byla zvána osoba, o které se věřilo, že mluví Božím
jménem, že pronáší Boží sdělení (rokuje pro Boha = prorok). Pokyny a úsudky
se mohly týkat minulosti, přítomnosti nebo budoucnosti. V Bibli tedy
nalezneme mnoho proroctví ale jen malá část z nich je předpovědí
budoucích událostí. Proroci se snažili své posluchače a čtenáře spíše
burcovat a povzbuzovat, než předpovídat konkrétní události.
b) Pravdivé proroctví může být právě to, které se nevyplnilo.
Varovná proroctví jsou sdělována zejména proto, aby varovala a
pokusila se člověka odvrátit od nesprávného konání. Pokud se tak stane a
člověk přijme varování a odvrátí se od cesty zla, proroctví se nemusí
naplnit. To však neznamená, že proroctví nemělo smysl. Takové proroctví
se sice nevyplnilo, ale mělo svůj smysl a nejednalo se o klam či podvod.
Mnohá biblická proroctví se možná nevyplnila právě proto, že člověka
odvrátila od cesty zla, v tom byl jejich smysl.
c) Nebylo proroctví sděleno až poté?
Buďme obezřetní u předpovědí konkrétních historických událostí, které
se skutečně udály.
Při podrobném zkoumání můžeme zjistit, že některé předpovězené událostí
se sice skutečně vyplnily, ale je zde problém. Předpovědi
mohly být psány
až po předpovídaných událostech (vaticinum ex eventu) a pak
posunuty do minulosti.
Nevyplněná proroctví
Nejvýznamnějším prorokům jsou v kánonu Hebrejské Bible věnovány
samostatné knihy:
Izajáš
Jeremjáš
Ezekiel
Na úvod jsme vybrali několik málo proroctví, předpovídajících konkrétní
historické události, většinou výsledky bojů mezi starověkými národy.
Tato proroctví byla časově vymezena a je tedy možné jednoznačně stanovit,
zda proroci měli pravdu či ne.
Jeremjáš 51
|
Zkáza Babylónu |
Proroctví: Jeremjáš prorokuje zkázu Babylónu
médskými vojsky.
Skutečnost:
Médové
Babylón nikdy nedobyli. Byli to jejich přemožitelé Peršané, kteří r. 539
př. n. l. obsadili Babylón. |
Izajáš 13
|
Zkáza Babylónu |
Proroctví: Izajáš prorokuje zkázu Babylónu
médskými vojsky.
Skutečnost:
Médové
Babylón nikdy nedobyli. |
Izajáš 19
|
Společenství Egypta, Asýrie a Izraele |
Proroctví: Izajáš prorokuje, že Egypt bude stíhán nepřízní,
jeho moc zlomena, Nil vyschne. Nakonec Izrael, Egypt a Asýrie vytvoří
trojici a společně budou uctívat Yahweho.
Skutečnost:
K harmonickému soužití Egypta, Asýrie a
Izraele se společným uctíváním Yahweho nikdy nedošlo. Egypťané i Asyřané
si ponechali každý své bohy. |
Ezekiel 26
|
Zkáza města Týru |
Proroctví: Fénické
město Týr bude
zničeno vojskem babylonského krále Nebúkadnesara a navždy zapomenuto.
Skutečnost: Nebúkadnesar
město Týr nikdy nedobyl a nezničil. Týr stojí do dnešních
dnů. |
Ezekiel 29
|
Dobytí Egypta |
Proroctví: Nebúkadnesar zcela spustoší
Egypt který nebude 40 let obýván, Nil vyschne, dojde k exilu Egypťanů.
Skutečnost:
Babylónský král Nebúkadnesar
napadl Egypt v roce 588 a 568 př. n. l. Neúspěšně.
Babylonská vojska Egypt nezničila, Nil nevyschl, nikdy
nedošlo ke čtyřicetiletému zpustošení země, k
hromadnému exilu Egypťanů. |
Výše uvedené předpovědi historických událostí
se ve stanovené době nevyplnily.
Proroci se možná zmýlili, nebo jsme mylně pochopili jejich
předpovědi a varování. Možná však, že proroctví dostatečně lidi varovala
a ti změnili své konání, varovné události tak byly, alespoiň na čas,
odvráceny.
Přísně vzato však musíme uvedená
proroctví považovat za nevyplněná.
Pojem vaticinum ex eventu lze přeložit jako věštba z
výsledku. Označuje se tak část biblických proroctví, ve kterých je
předpovídána budoucnost jen zdánlivě - ve skutečnosti byl text psán až po
předpovídaných událostech. Tyto zdánlivé předpovědi budoucích věcí
bychom dnes mohli označit za klamná či falešná proroctví. Z hlediska autorů textů
ale nemuselo jít o klam či podvedení čtenářů. Hranice mezi reálným a
imaginárním byla rozostřena mnohem více, než dnes.
Daniel
K nejznámějším prorockým textům patří bezesporu kniha
Danielova. Čerpají z ní i texty novozákonní. Autor knihy, na základě
několika snů či vizí, předpovídá existenci čtyř království. Poslední z
těchto říší i její panovník je velice přesně popsán. Na konci jeho
panování má začít odpočítávání konce světa.
Dnes převládá názor, že kniha Danielova byla napsána o mnoho let později, než
sama uvádí. Nepřináší neuvěřitelně přesná proroctví, ale popis ve své
době již známých historických událostí, zahalených do roušky symboliky.
Jediná skutečná předpověď (verš Da11:40-45 či Da9:24) se nevyplnila. A také konec
světa, předpovídaný zhruba na rok 163 př. n. l., nenastal.
Více v kapitolách Daniel,
Daniel 7
a Čtvrté proroctví Danielovo.
Proroky však nelze vinit z nízkých pohnutek. Mnohá proroctví
byla psána či přepisována v těžkých dobách - Danielovo proroctví v době
pronásledování Židů za Antiocha Epifana, Ezrovo po zničení Chrámu -
proto přirozeně odrážejí představu o zásahu shůry, který přinese odplatu
i odměnu.[2] Proroctví
mělo dát pronásledovaným naději spravedlivé odplaty. O to těžší je ale
provinění současných hlasatelů konce světa, kteří zneužívají prorocké
texty k šíření dezinformací, strachu a sektářství.
Kniha Danielova je pozoruhodné mistrovské dílo.
Nenalezneme zde však skutečné předpovědi budoucího. Naprostá většina
"proroctví" je jen záznamem událostí, které již v době psaní textu byly
známy. Kniha je svědectvím doby, kdy Židé trpěli pod nadvládou syrského
krále Antiocha IV. ve 2. století př. n. l. Je otazníkem,
zda Danielovo varování nebylo určeno až mnohem pozdějším generacím. Interpretace textu jako
předpovědi naší budoucnosti ale příliš neodpovídá historickému kontextu vzniku díla
a míjí jeho původní smysl.
Zneuznaný věštec Bileám
Zajímavým biblickým věštcem je
Bileám. Měl prorokovat osudy mnohých světových říší. Plnil bezchybně
příkazy Yahweho, prorokoval úspěch Izraelitům. Přesto byl později
označován za úplatného proradného proroka, svůdce synů Izraele.
Výsledky biblistiky však ukazují, že Bileámova předpověď osudu světových
říší v knize Numeri mohla být sepsána až mnoho let po událostech, které
předpovídá. Zřejmě se tedy jedná o proroctví ex eventu.
Zjevení Janovo
Zjevení Janovo
(Janova apokalypsa či jednoduše Apokalypsa) je jedinou
prorockou knihou Nového zákona. Mnozí věří, že z knihy lze vyčíst boží
plán osudu lidstva, tedy skončení našeho věku, nástup nové éry -
Tisíciletého království a počátek Věčnosti.
Jan prý přesně předpověděl římskou válku proti Židům, zboření jejich
chrámu (66 n. l.) i panování římských císařů Tita (79 - 81 n. l.) a Domiciána
(81 - 96 n. l.).
Známá Janova vize sedmihlavé šelmy (Zj17) budí dojem, že
pochází z doby Vespasiánovy vlády (69 - 79 n. l.).
Naprostá většina odborníků se ale dnes shoduje v tom, že Apokalypsa byla napsána
až později, v létech 92 až 96 n. l., ke konci vlády Domiciána.
Verše Zj17 se tedy za proroctví pouze vydávají. Jan "předpověděl" historické
události až poté, kdy k nim došlo. Pouze je mistrně protkal prorockou
symbolikou podobně, jak je tomu v knize Danielově. Na druhé straně lze v
Janově apokalypse nalézt zajímavé obrazy, které začínáme chápat až v
dnešní době. Mnohé napovídá tomu, že prorokova varování míří do našich
časů.
Věštci nebo proroci ?
Při kritickém zkoumání biblických proroctví se
ukazuje, že konkrétních a jasných proroctví, které se poté skutečně
vyplnily, je poskrovnu. Byly však biblické prorocké texty sepsány proto,
aby přesně předpovídaly, co se stane? Měla Bible skutečně sloužit jako
věštecká kniha? Nechápeme mylně funkci proroků?
Tvrzení, že v Bibli jsou desítky
vyplněných proroctví, což dokazuje její božský původ, pramení ze
základního nepochopení.
Bibličtí proroci nebyli věštci. Jejich hlavním úkolem nebylo věštit
budoucnost. Dnes si již sami můžeme ověřit, že pokud byla v biblickém
textu předpovězena nějaká konkrétní událost, často se nevyplnila.
Starozákonní proroci neměli za úkol věštit ale povzbuzovat víru Izraelitů v jejich
vyvolenost a v jejich boha, povzbuzovat
lid v těžkých dobách beznaděje. Ukazovat, že důležitější než náboženský
formalismus, je živá víra.
J. R. Tretera píše[3] :
|
Proroci (hebr. nevi'ím,
řec. profetoi) byli ti, jimž byla svěřena služba slova a kdo
"rokovali pro Boha" v jeho věci. Biblický prorok byl více
kazatel, společenský a mravní reformátor než věštec. Proroci
mohli pocházet z kteréhokoliv kmene. Byli charismatickými
osobnostmi, mnozí z nich však prošli nejprve formací v
prorockých školách. Zdá se, že tyto školy, zakládané
předcházejícími proroky, byly skutečnými institucemi.
Prorocká zvěst zdůrazňuje, že milosrdenství je více než
vnější dodržování kultického zákona. Před kultickou
oslavou Boha je třeba dát přednost pomoci slabým. |
Mnozí dnešní apologeti chápou biblická proroctví v
širším významu zprostředkování božího poselství, mluvení a psaní pod
boží inspirací. Nemá se tedy jednat pouze o předpověď určité události
ale spíše o boží napomenutí, vysvětlení či varovnou prognózu. Tím
zároveň vysvětlují, proč se řada konkrétních předpovědí historických
událostí nevyplnila. Možná lidé v určitém klíčovém dějinném okamžiku
napravili své chyby a vyhnuli se tak katastrofě nebo ji alespoň
oddálili.
Proroctví o Ježíši Kristovi
Celý Starý zákon mluví o Ježíšovi a směřuje ke Kristu a prorokuje
o něm.[5]
Nalezneme v
Hebrejské Bibli předpovědi příchodu někoho, koho bychom mohli prokazatelně spojit s Ježíšem
Kristem?
Matoušovo evangelium
Prvou novozákonní knihou je
Evangelium podle Matouše. Autor evangelia se odvolává na konkrétní
verše Hebrejské Bible. Snaží se ukázat, že se jedná o předpovědi
příchodu Ježíše Krista a ten tyto předpovědi splnil.
Po podrobnější kontrole zjistíme, že se evangelista dopustil
mnoha chyb při čtení a výkladu hebrejského textu. Je zřejmé, že
vybíral biblická proroctví a bez hlubší znalosti jejich původního smyslu
vytvářel pseudobiografii Ježíše Nazaretského.
Již církevní autor Papias
napsal, že Matouš "posbíral proroctví v hebrejském nářečí a každý
je vysvětloval po svém, jak uměl nejlépe." [5]
Domníváme se, že se nejednalo jen o neznalost a náhodné omyly, ale o
záměrnou dezinterpretaci původních hebrejských textů. Biblisté se dnes shodují v tom, že
Matoušovo evangelium není biografií ale apologetickým
traktátem, který má ukázat (především Židům), že Ježíš byl oním mesiášem,
jak ho předpověděli starozákonní proroci.
Zvěsti o příchodu Mesiáše označujeme jako evangelia. Pisatelé
evangelií věděli, že za Mesiáše lidé přijmou jen toho, kdo splní
"mesiášská" proroctví Písma. Hledali tedy ve svatých textech
jakékoliv pasáže, které podle jejich mínění mohly pojednávat o budoucím
Spasiteli. Podle těchto pasáží, mnohdy vytržených z kontextu, pak
psali příběhy Ježíšova života, které měly zpětně potvrdit jeho
mesiášství.
Řada novozákonních textů navazuje na proroka Daniela (viz výše).
Stále se lze setkat s názory, že právě
ve starozákonní knize Daniel je prokazatelně předpovězen příchod Ježíše
Nazaretského. K nejdiskutovanějším proroctvím patří 4. proroctví (9. kapitola),
které prý přesně předpovídá rok ukřižování křesťanského Mesiáše i jeho
druhý příchod.
Jaká je skutečnost? Čtvrté proroctví Danielovo píše dokonce o
dvou mesiáších. Prvým pomazaným vévodou je však míněna některá z
poexilových postav žijících (podle hebrejské Bible) v 6. století př. n. l.
- král Kýros, velekněz Jóšua či vůdce Zerubábel.
Druhého pomazaného můžeme ztotožnit s jedním z veleknězů éry Antiocha IV
- Oniasem III., Jošuou či Menelaem. Proroctví o
příchodu Ježíše Nazaretského zde nenalezneme.
Kupodivu však ve starozákonní Bibli můžeme nalézt texty, které lze
skutečně chápat jako předpověď příchodu Ježíše a jeho vydání k popravě.
Naplněná proroctví
Nalezneme v Bibli i nějakou vyplněnou
předpověď něčeho konkrétního, ověřitelného? Předpověď historické
události, ke které skutečně došlo?
Valná většina biblických předpovědí nemá jasné podmínky
splnění ani konkrétní časové určení a mnohdy není jasné, kdy bylo
proroctví vyřčeno. Biblická proroctví jsou stále zahalena rouškou
tajemství a neurčitosti. A tak to má možná být, vždyť smysl Bible lze
vidět i ve věčné pobídce člověku - čti, vzdělávej se, klaď otázky,
přemýšlej a stále hledej.
I my zde se pokusíme dále hledat. Abychom se mohli alespoň pokusit o
seriózní pohled na problematiku, musíme vědět, zda nebylo proroctví zapsáno,
změněno či upraveno až poté, kdy předpovězená událost
proběhla. Je nutné rozlišit, zda jde o proroctví
konkrétní, přesné, ověřitelné nebo se jedná
pouze o obecnou předpověď pravděpodobné události. V
úvahu bychom měli vzít i možnost, že některá
proroctví se mohou splnit právě proto, že byla
předpovězena - lidé mnohdy jednali tak, aby proroctví
naplnili.
Budeme tedy dále pátrat po biblických proroctvích, která se
potvrdila v podobě dokumentovaných, jednoznačně
doložitelných historických událostí. Takových událostí,
které byly předpovězeny s předstihem řady let a
jež nebylo možné ovlivnit právě na
základě znalosti předpovědi. Uvítáme i pomoc vás, čtenářů.
Budeme se věnovat i těmto tématům:
Vznikala některá proroctví
na objednávku? Kdo byli prorokové? Byli loajální vůči věrouce nebo
to byli rebelové? Jsou jednotlivé prorocké knihy skutečně vždy jen dílem
jednoho proroka? Kdo a proč proroctví záměrně upravoval a cenzuroval?
O tom všem v některém z příštích článků.
|
|