|
Božský šperk
Vzestupy a pády
Vývoj člověka neprobíhal vždy plynule a pozvolna. Střídaly se období
stagnace či degradace a prudkých, evolučních skoků. Mnohé kultury se
nerozvíjely pomalými, na sebe navazujícími kroky, nýbrž explozivními
změnami, pozitivními i negativními. Skokový vývoj lze uspokojivě
vysvětlit vnějšími impulzy působícími na člověka. Můžeme diskutovat o
tom, zda tyto vývojové posuny a zvraty vznikaly náhodně, tedy jen působením
neřízených přírodních procesů, nebo zde hrál roli i určitý inteligentní
plán. Lidé, popírající existenci Boha a duše, tím samozřejmě odmítají i
jakýkoliv boží plán. Ti, kteří připouští existenci vyšší autority, pak
mohou z logiky věci připustit i vnější, cílené zásahy do vývoje lidstva.
Biblické zániky a obnovy
Prakticky všechny lidské kultury, o kterých víme, pokládaly božské zásahy do
svého vývoje za něco zcela jednoznačného. Bible a další
náboženské texty potvrzují boží plán vývoje života i člověka zde na
zemi. Zásahy shůry lze rozdělit na tvrdé a měkké.
K těm tvrdým patřilo upozadění či dokonce fyzické vyhlazení zkažených a vyzdvižení těch
spravedlivých. Občas lidstvo sešlo nenávratně z cesty a kromě vybraných
jedinců bylo vyhubeno. Někdy se to týkalo jen několika měst či městských
států (Sodoma a Gomora), jindy velkého kusu světa - viz potopa popisovaná v Bibli i mýtech
staré Mezopotámie. Ti spravedliví, kterým bylo dáno přežít a založit novou
společnost, pak bývali často obdarováni boží milostí, požehnáním a dary,
které umožnily člověku žít jinak a lépe. Bible, Genesis
9:1-10, CEP[1]
|
Bůh Noemu a jeho synům požehnal a
řekl jim: "Ploďte a množte se a naplňte zemi.
Bázeň před vámi a děs z vás padnou na všechnu zemskou zvěř i na
všechno nebeské ptactvo; se vším, co se hýbe na zemi, i se všemi
mořskými rybami jsou vám vydáni do rukou.
Každý pohybující se živočich vám bude za pokrm; jako zelenou
bylinu vám dávám i toto všechno.
Jen maso oživené krví nesmíte jíst.
A krev, která vás oživuje, budu vyhledávat. Budu za ni volat k
odpovědnosti každé zvíře i člověka; za život člověka budu volat
k odpovědnosti každého jeho bratra.
Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita, neboť
člověka Bůh učinil, aby byl obrazem Božím.
Vy pak se ploďte a množte, hemžete se na zemi a množte se na
ní."
Bůh řekl Noemu a jeho synům:
"Hle, já ustavuji svou smlouvu s vámi a s vaším potomstvem
i s každým živým tvorem, který je s vámi, s ptactvem, s dobytkem
i s veškerou zemskou zvěří, která je s vámi, se všemi, kdo vyšli
z archy, včetně zemské zvěře. |
|
Někdy byly určité národy či rody shledány vyšší mocí za "čisté" a
chráněny, "nečisté"
pronárody
pak odsouzeny k vyhubení. Příběhů o cíleném vyhánění a vymítání
nečistých pronárodů nalezneme v Hebrejské Bibli řadu. Jsou zde ovšem
popisovány i mnohem jemnější metody kultivace lidstva - nepříliš
radikální a dlouhodobě uplatňované. Určení lidé byli vyčleňováni ze
společnosti, vedeni a chráněni. Celým zaslíbeným národům bylo
přikazováno žít odděleně od ostatních. Boží poslové určovali, kdo s kým
zplodí dítě a založí čistý rod. Vybrané skupiny musely dodržovat boží
řád a přikázání, aby zůstali čistí, jak po stránce fyzické, tak
duchovní. Nečistí museli být mnohdy vyčleněni ze společnosti, sama země
je vyvrhla: Bible,
Leviticus 18:24-30, CEP
|
Ničím z toho všeho se neznečišťuj,
neboť tím vším se znečišťují pronárody, které před vámi vyháním.
Jimi byla znečištěna země. Proto jsem ji ztrestal pro její
nepravost a ona vyvrhla své obyvatele.
Vy tedy dbejte na má nařízení a na mé řády, ať se nedopustíte
žádné z těchto ohavností, ani domorodec, ani ten, kdo přebývá
mezi vámi jako host.
Všech těchto ohavností se totiž dopouštěli mužové této země,
kteří byli před vámi, takže země byla znečištěna.
Nebo i vás země vyvrhne, kdybyste ji znečistili, jako vyvrhla
pronárod, který byl před vámi.
Každý, kdo se dopustí kterékoli z těchto ohavností, bude
vyobcován ze společenství svého lidu.
Proto dbejte na to, co jsem vám uložil. Nesmíte jednat podle
ohavných zvyklostí, které byly páchány před vámi. Neznečišťujte
se jimi. Já jsem Hospodin, váš Bůh." |
|
Čistota krve
Zvláštní důraz byl kladen na krev. Byla považována za nositelku života.
Krev mohla být i znamením, chránícím člověka před zhoubou: Bible, Exodus 12:12-13, CEP
|
Tu noc projdu egyptskou zemí a
všecko prvorozené v egyptské zemi pobiji, od lidí až po dobytek.
Všechna egyptská božstva postihnu svými soudy. Já jsem Hospodin.
Na domech, v nichž budete, budete mít na znamení krev. Když tu
krev uvidím, pominu vás a nedolehne na vás zhoubný úder, až budu
bít egyptskou zemi. |
|
Prolitá lidská krev oznamovala zločin. Člověk nesměl přijmout cizí krev.
Krev znamenala podstatu člověka i identitu národa, krev spojovala. Pokud
člověk znečistil svou krev, ztratil boží pomoc i sounáležitost s
bližními.
Dle Nového zákona krev nesla pečeť smlouvy s Bohem. V krvi se předávala
část božské identity. Symbolickým přijetím krve Syna člověka byl dán
život věčný. Bible, Nový zákon, Jan 6:54-57, CEP
|
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má
život věčný a já ho vzkřísím v poslední den.
Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj.
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.
Jako mne poslal živý Otec a já mám život z Otce, tak i ten, kdo
mne jí, bude mít život ze mne. |
|
Božský šperk
V mýtech a duchovních textech se dochoval důraz nejen na
kvalitu a čistotu lidské krve, ale také na něco, co bylo označováno za
božský šperk či démant. Pro zdárný vývoj lidstva bylo
zásadním udržet čistotu božského šperku.
K
nejstarším příběhům patří Epos o Errovi. Rozsáhlý veršovaný
příběh pochází ze staré
Mezopotámie. Ve své době, před třemi tisíci lety, byl velice oblíbený a
rozšířený, sloužil k ochraně
- části textu byly
zapisovány na amulety a sloužily k ochraně a zaříkávání epidemií.
Epos o Errovi je všeobecně považován za pokus o vysvětlení období dlouhých
válek, nemocí a chaosu v Babylónii v období 12. až 7. století př. n. l.[2]
Popisované události se týkají záhadného božského šperku. Lidem v
Babylonii vládne pán bohů Marduk, dárce světla. Bůh chaosu, nemocí a
smrti Erra ale Marduka upozorňuje, že nechal zašpinit šperk,
hojnosti plný, dřívější ozdobu panství. Marduk se
rozhoduje tajně šperk vyčistit. Má však obavu o osud země a
lidstva, pokud opustí, byť na krátkou dobu, svůj trůn. Kdysi ve svém hněvu sám na svět přivolal potopu a zapříčinil
nerovnováhu nebes a země. Poté obnovil život ze sémě všeho živého, které
uchoval. Povrch šperku však opět ztemněl a Marduk přikázal, aby
jeho pomocník dal opět šperku zazářit. Povolává božské řemeslníky
a pomocníky z dob stvoření, které dříve ukryl v říši Apsú (Abzu). Sám
odchází z Babylonu, aby na vše dohlédl. Erra slibuje, že zatím
vládu převezme, aby rovnováha nebe a země zůstala zachována. Ve
skutečnosti usiluje přemoci zemi a zničit přemnožené lidstvo, za pomoci
sedmera démonů. Na zemi se objevují záhadní řemeslníci, kteří mají šperk
vyčistit. Marduk je obdařil mimořádnými schopnostmi, ale utajil je před
Errou. Bůh války Erra, II. tabulka, verše
16-23[3]
[a]
|
„Když nyní zvedl se kníže Marduk, o vystoupení řemeslníků
neřekl,
jejich podobu, kterou mezi lidmi jsem vytvořil, Errovi
neprozradil.
K čemu ani bůh nepřistoupí, oni přistupují.
Těm řemeslníkům dal mysl širokou, upevnil základ jejich,
rozum jim dal a jejich rukám dal překypovat silou.
Díky nim se klenoty leskly, takže zde bylo více možností, než
dříve.“
Hrdina Erra dnem i nocí bez ustání stál před ním.
O domě, jenž k čistění šperku a k vládě knížete určen byl,
říkají: »Nepřibližuj se k tomu dílu!« |
|
Tajemní řemeslníci používali k čištění šperku metody, ke kterým
ani bůh nepřistoupí. Můžeme jen spekulovat, co to bylo za metody
utajovaných božských řemeslníků, kterým Marduk dal mysl širokou,
upevnil základ jejich, rozum jim dal. Co vlastně čištění
šperku, vyžadující tak rozsáhlé a tajné přípravy, mělo znamenat?
Ujímá se dočasně vlády a decimuje lidstvo s pomocí
sedmera démonů, z nichž prvý je lidské postavy s hadí hlavou. Boží hněv
pak ustává a přeživší mohou opět budovat společnost a pozvednou město
Babylón.
Bohovi chaosu Errovi se nedaří ovlivnit čištění šperku, ujímá se však
uprázdněného trůnu a vnáší mezi lidstvo nenávist. Dny lidí jsou
zkráceny, spravedliví mají být zabiti, zlí lidé získat moc. Lidé budou
sužování deštěm a zlými větry, budou krvácet. Pouto mezi lidmi a bohem
bude rozvolněno. Erra dokonce bere podobu člověka a působí na lidi, aby
začali drancovat a ničit vše kolem, vypalovat svatyně. Daří se mu vyvolat
vzájemnou nevraživost lidí a způsobit vpád cizích vojsk do Babylonu. Je prolévána krev dívek i chlapců,
rozpoutány boje a vzájemné
drancování měst. Voda je znečištěna lidskou krví. Bůh Marduk je
natolik otřesen, že odmítá vrátit se do svého chrámu a dokonce i pít vodu z
řeky. Erra za pomoci sedmera démonů zničil města a země proměnil v
pustinu. Na živu ponechal jen malou část lidstva.
Zde můžeme odbočit a uvést jedno z proroctví, které také hovoří o
šperku, vodě i krvi:[b]
|
Nastane opět přechodu čas,
i země změní svůj zpěv,
k posile dobra v nás.
Odpůrci trávit budou lidskou krev,
jídlo a pak i vodu,
jen lidé spravedliví, chráníc šperku čistotu,
najdou s novým časem shodu. |
|
Co je tím šperkem, který mají spravedliví lidé chránit? Proč je v
Eposu o Errovi kladena taková pozornost na čistotu božského šperku,
který nesmí ztemnět, ale naopak zářit, a je nějak svázán s osudy
lidstva? Je zde nějaká souvislost mezi biblickou potopou a potopou v
Eposu a Errovi? Týká se to vše nějak vzestupů a pádů lidstva? Nalezneme
zde varování před tím, co nás čeká?
Třetí oko
Podle jednoho z nejstarších dochovaných příběhů, Eposu o Errovi, je příčinou
degradace lidské společnosti božský šperk (drahokam, klenot), který
ztemněl. Země a lidská společnost se pak propadala do chaosu. Naopak,
pokud je šperk čistý, leskne se a září, prosperuje i lidstvo. Je
zajímavé, že i starořečtina spojuje významy kosmos, šperk
a uspořádanost světa. Řecký κόσμος - kosmos znamená
ozdobu,
šperk ale také vše uspořádané, řádné a jisté.[4]
V Eposu o Errovi je to vládce bohů Marduk, který dbá na čistotu šperku.
Má řadu tajemných pomocníků, kteří se snaží šperk čistit tak, aby opět
zazářil. Marduk je bohem světla. Proti lidstvu pak vystupuje bůh chaosu
a smrti Erra, kterému vyhovuje, pokud je šperk znečištěn.
V našem pátrání po skrytém smyslu onoho božského
šperku se vraťme zpět k Bibli. V křesťanských evangeliích se rovněž
něco pojí s čistotou či naopak tmou. Je to oko. Bible,
Nový zákon, CEP
|
Matouš 6:22-23: Světlem těla je oko.
Je-li tedy tvé oko čisté, celé tvé tělo bude mít světlo. Je-li
však tvé oko špatné, celé tvé tělo bude ve tmě. Jestliže i
světlo v tobě je temné, jak velká bude potom tma?
Lukáš 11:34: Světlem tvého těla je oko. Je-li tvé oko čisté, i
celé tvé tělo má světlo. Je-li však tvé oko špatné, i tvé tělo je ve
tmě.
|
|
V Hebrejské Bibli je několikrát zmíněno boží oko. Bible, CEP
|
Ezdráš 5:5: A oko Boží bdělo nad
židovskými staršími, takže jim nebránili stavět, dokud by
nedošlo hlášení Dareiovi a nebyl od něho doručen list v této
záležitosti.
Žalmy 32:8 Dám ti prozíravost, ukážu ti cestu, kterou půjdeš, budu ti
radit, spočine na tobě mé oko.
Žalmy 33:18 Ale oko Hospodinovo bdí nad těmi, kdo se ho bojí, nad
těmi, kdo čekají na jeho milosrdenství,
|
|
Symbol
božího oka nalézáme zejména v křesťanském umění. Jde o symbol
oka v trojúhelníku, často obklopený paprsky. Trojúhelník
představuje svatou Trojici. Přesto podobnost se šperkem, zářícím
diamantem, je zřejmá.
Symbol Božího oka byl umísťován i na morové sloupy k ochraně
před epidemiemi nemocí a válečnými nepokoji. Je zajímavé, že i v Eposu o Errovi
souvisí šperk resp. boj o jeho čistotu, s krutými ranami včetně
moru a válečného běsnění. Symbol byl později převzat do formy vrcholku pyramidy,
a poté zneužit ve spojitosti s Novým světovým řádem antikrista.
|
|
Obr. Sloup nejsvětější Trojice na Malostranském
náměstí.[5] |
Obr. Apkallu - figura oplodňující posvátný strom.
Asýrie cca. 883-859 př. n. l. Brooklyn Museum.[7]
Postava mudrce drží v jedné ruce šišku, ve
druhé vědro. Šiškou se dotýká posvátného stromu. Skutečný smysl
symboliky není oficiální vědě dosud znám. Šišku
zde chápeme jako symbol šišinky resp. třetího oka. Spletitost posvátného stromu
může ukazovat na strukturu DNA. |
|
Dle duchovních tradic mnoha světových kultur souviselo Boží oko
s tzv. třetím okem. A třetí oko je v duchovních naukách spojeno s
podvěskem mozkovým - hypofýzou - šišinkou. Ta je prý branou
vedoucí do vyšších sfér a umožňuje
komunikaci s nadsvětím. Aktivací třetího oka roste duchovní
úroveň člověka. Zakrňování šišinky mozkové vede k degradaci
lidstva.[6]
Šišinku, božský klenot v člověku, mohla symbolizovat i piniová šiška, kterou např. na
řadě skulptur staré
Mezopotámie drží v ruce bohové a jejich pomocníci. Společně s tajemnou
šiškou bývá zobrazován posvátný strom či dva svinutí hadi. Může
mít snad hypofýza mozková nějaký vliv na lidskou DNA?[6]
Obr. Domovní znamení. |
Vývoj lidské společnosti je historií pádů a vzestupů. Mýty a posvátné
spisy popisují opakovanou snahu božských bytostí o duchovní i fyzický
vývoj člověka. Důraz byl kladen na čistotu krve či tajemného božského
šperku. Jiné bytosti v tom bránily, vzbuzovaly v lidech agresi,
způsobovaly otravu země i vod, epidemie nemocí, napomáhaly chaosu a
válkám. Někdy byly země i lidstvo natolik zasaženy zlem, že bylo nutné
provést radikální očistu. Božské klenoty pak opět získaly svůj lesk a
mohly zazářit světlem.
Je oním tajemným symbolickým klenotem či šperkem, který je třeba
chránit a dbát na jeho čistotu, naše šišinka mozková,
třetí oko, sídlo duše a zdroj vyššího vědomí? Varují nás staré
příběhy před zakrňováním hypofýzy, znečišťováním krve a DNA? Pak jsou tato varování vysoce
aktuální právě v naší době.
Existuje nějaká spojitost mezi jedním z nejstarších příběhů, Eposem
Erra a závěrečnou biblickou knihou, Janovou apokalypsou?
Pokračování -
Stvoření člověka a posvátná krev
|
[a] |
Hruška[3]
uvádí překlad "Šperk vyčistili a je horší než dříve." Správně má být:
Díky nim se klenoty leskly, takže zde bylo více možností,
než dříve. |
[b] |
Proroctví ze sbírky označované PQM. Autor resp.
vlastník je anonymní. Původ proroctví není znám. |
[c] |
Viz také rub pečeti Spojených států amerických
(1782), jednodolarová bankovka či Deklaraci práv člověka a
občana z roku 1789, symbolika svobodného zednářství. |
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[2] |
Erra epos - Epos o Errovi -
Bůh války Erra - Išum a Erra. Mýty a skutečnost.
Suspectus.com. Proroctvi.com [online]. 2007 [cit. 2022-07-22].
Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040022 |
[3] |
HRUŠKA, Blahoslav, Lubor MATOUŠ,
Jiří PROSECKÝ a Jana SOUČKOVÁ. MÝTY STARÉ MEZOPOTÁMIE: Sumerská,
akkadská a chetitská literatura na klínopisných tabulkách.
Odeon, 1977. |
[4] |
Chaos, řád a boží dílo.
Mýty a skutečnost. Suspectus.com. Proroctvi.com [online]. 2019
[cit. 2022-07-22]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2019080003 |
[5] |
Přispěvatelé Wikipedie, Boží
oko [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2022, Datum
poslední revize 15. 05. 2022, 20:20 UTC, [citováno 22. 07. 2022]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Bo%C5%BE%C3%AD_oko&oldid=21273471
> |
[6] |
Třetí oko. Mýty a
skutečnost. [online]. 2009 [cit. 2022-07-23]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=treti-oko&cisloclanku=2009100001
|
[7] |
Apkallu-figure Fertilizing
the Sacred Tree. Brooklyn Museum [online]. [cit.
2022-07-23]. Dostupné z:
https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/70574
|
|
|