|
Mýty a skutečnost - Konec věku X - Chaos a řád III.
Chaos, řád a boží dílo
V řecké mytologii je Chaos (χάος) počátkem a pramenem všeho
existujícího. Řecké slovo chaos (zející, nesmírný, prázdný, temný
prostor světa před stvořením) ukazuje na „prázdný“, ještě
neuspořádaný časoprostor.[1]
Prastará hinduistická kosmologie pracuje s pojmem Pralaya
znamenajícím stav absolutního rozpadu, který existuje mezi zánikem
jednoho světa a vznikem dalšího. Jde o stav bez jakékoliv aktivity, stav
zničení, zániku, smrti či neexistence. Během období pralaya
zůstávají zachovány pouze některé vyšší reality. V období Mahapralaya
(Velký rozpad) jsou zničeny reality všechny.[2]
Podle egyptských mýtů vznikl náš svět z prapůvodního chaosu. Na
počátku času se z pravod chaosu vynořila božská bytost a stvořila
světlo, čas, bohy a pak i lidi. Zkrotila svévolný, neohraničený a
nevyzpytatelný chaos isfet a nastolila pevný řád maat.
Existuje však neustálý boj či vyvažování mezi silami řádu
a chaosu.[3] [4]
Ve staroegyptských příbězích vystupuje i kosmické vejce, ze kterého se
svět z chaosu vylíhnul. Podle staroegyptské tzv. hermopolské kosmologie
se na rozvoji světa v určité fázi podílelo osm tvořivých bytostí -
Osmero.[7]
Chaos lze chápat jako stav maximálního rozbití, rozložení či zničení.
Jde o stav bez pravidel, řádu a organizace, ovšem s nekonečným
potenciálem, kdy jsou otevřeny všechny možnosti, vše bude opět možné, až
začne chaos ustupovat řádu. Teprve pak může opět vzniknout i život. Chaos je
tedy ekvivalentem nebytí. Symbolem chaosu bývá tradičně nekonečně hluboký
oceán bez hranic, formy, života a světla.
Podle mnoha tradic i v období chaosu, kdy náš svět zaniká,
zůstávají někde v jiných dimenzích uchráněni lidé, aby mohli
opět dát vzniknout nové civilizaci.
|
|
Obr. Matsya (rybí podoba boha Višnu) chrání Manu
(prvotního člověka) a sedm moudrých v době pralaya -
chaosu.[2] Ti
pomohou rozvíjet další nový svět. |
Antický řecký básník a filosof Hésiodos (8. až 7. století př. n. l.)
ve svém díle O původu bohů (Theogonia) popisuje prázdný, nesmírný
prostor, který existoval před všemi věcmi.
Římský básník Publius Ovidius Naso začíná své stěžejní dílo
Proměny (Metamorphoses) popisem stavu chaosu:
Obr. Naso - Proměny, Kniha prvá, popis chaosu před vznikem světa.[5]
Podle Ovidia panoval na počátku jen chaos. Nesl v sobě
potenciál pro vznik našeho světa. Nejprve zde byla nezpracovaná hmota, v níž
byly zárodky všeho
později vytvořeného ještě neuspořádaně smíšeny. Pak bohové dali příčinu
proměn, vzniklo moře, země a klenba nebes vše zakrývající.
Zde si připomeneme počáteční verše Bible v knize Genesis:
Bible - Genesis 1:1-10 (překlad CSP[6])
|
Na počátku stvořil Bůh nebesa a
zemi.
Země byla pustá a prázdná, temnota byla nad hlubinou a Duch Boží
se vznášel nad vodami.
I řekl Bůh: Budiž světlo! A bylo světlo.
Bůh viděl, že světlo je dobré, a oddělil Bůh světlo od tmy.
Bůh nazval světlo dnem a tmu nazval nocí; a byl večer a bylo
ráno, jeden den.
I řekl Bůh: Budiž klenba uprostřed vod a nechť odděluje vody od
vod.
Bůh tedy udělal klenbu a oddělil vody, které byly pod klenbou,
od vod, které byly nad klenbou. A stalo se tak.
Bůh nazval klenbu nebesy; a byl večer a bylo ráno, den druhý.
I řekl Bůh: Ať se vody pod nebesy shromáždí na jedno místo a
ukáže se souš. A stalo se tak.
Bůh nazval souš zemí a nahromaděné vody nazval moři. Bůh viděl,
že to bylo dobré. |
I podle hebrejské tradice byla před počátkem země pustá a prázdná.
Existovala pouze temná hlubina vod, nad kterou se vznášel Duch Boží. Vše
bylo ve stavu chaosu, protože dosud nikdo nedal podnět ke vzniku
čehokoliv.
Obr. Druhý verš knihy Genesis.[a]
V hebrejském textu čteme, že země byla tohu va-bohu - pustá a
prázdná. Řecká Septuaginta (LXT) dokonce překládá text jako aóratos kai
akataskeúastos - země byla nevnímatelná/neviditelná (aóratos z
aworatos, tedy nevnímatelná) a neuspořádaná/nezformovaná. Hned v
úvodu Genesis, první knihy Bible, tak můžeme nalézt popis prvotní prázdnoty,
obdobu hinduistického konceptu Pralaya
či řeckého Chaosu - χάος.
Teprve pak Bůh stvořil světlo, oddělil nebeskou klenbou vody
(pozemské) od vod (chaosu) a dal vzniknout souši. Náš svět byl stvořen jako místo uprostřed propastných vod. Také v
biblických textech je prapůvodní propast či hlubina symbolem chaosu,
nebezpečí a zániku.
V Bibli lze nalézt slovo Rahab רַהַב, které má mnoho společného s
řeckým pojmem chaos či egyptským isfet. Rahab znamená
agresi, divokost, bezpráví, nestoudnost či pýchu ale i obludu. V
židovské tradici byl rahab spojován s prvotní hlubinou (primordial
abyss) i mýtickou mořskou obludou temnoty a chaosu.[4]
Ve staré Mezopotámii se prapůvodní oceán nazýval Abzu, ve starověkém
Akkadu Apsû a Řekové jej znali jako Apsón.
Stejně tak v biblickém příběhu o stvoření světa původně existovala pouze
hlubina, propast, vodstvo resp. propastná tůň.
Nejprve existovaly jen temné hlubiny chaosu. A pak dal Stvořitel
vzniknout světlu, světu a životu. Z pramoře chaosu se vynořila země a na
ní začali žít lidé, chráněni před prapůvodním chaosem pravidly a
dodržováním božího řádu. Jakmile je řád narušen, svět se začíná propadat
zpět do hlubin chaosu a temna.
Chaos a současná věda
Již středověcí alchymisté věděli, že
Velké dílo (Opus magnum) začíná v temnotách chaosu. Za východisko všeho tvoření považovali „čerň“ - nigredo, ztotožňovanou s původním stavem
matérie (materia prima). Věřili, že vše je v jednom a že z
pralátky lze změnou formy vytvořit cokoliv. Nazývali ji semenem,
chaosem, univerzální substancí. Proto se snažili přivést látku do stavu
prvotního chaosu (massa confusa) aby z ní mohlo povstat Velké dílo
- Kámen mudrců.
Voda a vodík
Dnes již vědci v Kámen mudrců (Lapis philosophorum) nevěří.
Zato víme, že základním stavebním prvkem vesmíru je vodík a základní
sloučeninou na Zemi je voda. Připomeňme, že v pradávných kosmogonických mýtech je matérie,
ze které byl stvořen náš svět, popisována jako temné a nezměrné vodstvo.
Převážnou část hmoty ve vesmíru tvoří vodík (H, hydrogenium).
Tento nejjednodušší plynný chemický prvek je prvním v tabulce
prvků. Vytváří sloučeniny s téměř všemi ostatními prvky
periodické tabulky, zejména pak s uhlíkem, kyslíkem, sírou a
dusíkem, které tvoří základní stavební jednotky života na Zemi.
|
|
Obr. Periodická tabulka prvků. Na prvém místě je vodík -
H1, zdroj energie, nejlehčí a nejjednodušší plynný
chemický prvek. Vodík vytváří sloučeniny se všemi prvky
periodické tabulky (s výjimkou vzácných plynů).
[8] |
Vodík je základním stavebním prvkem celého vesmíru, vyskytuje se ve
všech svítících hvězdách i v mezigalaktickém prostoru. Podle současných
měření se podílí ze 75 % na hmotě a dokonce z 90 % na počtu atomů
přítomných ve vesmíru.
Elementární vodík je na Zemi přítomen jen vzácně. Nejvíce elementárního
vodíku je v blízkosti sopek v sopečných plynech. V zemské atmosféře se
vyskytuje jen ve vyšších vrstvách. Elementární vodík je však jednou z
podstatných složek zemního plynu a je obsažen i v ložiscích uhlí.[8]
Ze
sloučenin na Zemi je nejvíce zastoupena voda, která jako moře a oceány
pokrývá 2/3 zemského povrchu. Většinu našeho hmotného vesmíru tedy tvoří
vodík a většinu povrchu naší Země tvoří voda, sloučenina vodíku a
kyslíku. Také další klíčové látky potřebné k životu jsou tvořeny
určitými prvky s vodíkem. S trochou nadsázky lze říci, že extrémně
hořlavý vodík dnes symbolizuje onu primární matérii chaosu. Působením
řádu v chaosu se vodík slučuje s dalšími prvky a vytváří sloučeniny
nezbytné pro život.
Náš vesmír (z ruského весь
мир - ves mir – celý svět), všehomír, vesvět či kosmos (z řeckého
κόσμος - ozdoba, šperk ale také
vše uspořádané, řádné a jisté)
a život v něm byly
stvořeny na bázi vodíku a vody. Není jistě náhoda, že pradávné mýty
hovoří o pravodách chaosu, ze kterých povstal náš svět i život.
Velký třesk
Moderní věda zavrhuje stvoření světa boží vůlí. Většina
"civilizovaných" lidí již nevěří ve Stvořitele ani v existenci prvotních
hlubin chaosu. Vývoj světa určovaný božími zákony a pravidly, za pomoci
božího světla a nárůstu řádu na pozadí chaosu, to vše je považováno za
pohádky. Ani moderní kosmologie ale v sobě nemůže zahladit stopy dávných
nauk o temných hlubinách chaosu a tajuplné příčině vzniku světa i
života.
Velký třesk (Big Bang) je vědeckou kosmologickou teorií, která
popisuje raný vývoj vesmíru. V užším smyslu se termínu „velký třesk“
používá k označení okamžiku, kdy začalo pozorované rozpínání vesmíru. Při vzniku této teorie byl za
počátek vesmíru považován primordial atom či kosmické vejce.
Dnes hovoříme o bodu singularity, nicméně raný proces vzniku našeho
světa a jeho příčiny zůstávají stále velkým tajemstvím. A nelze nevidět,
že pradávné mýty o záměrném vzniku světa z prvotních, nezměrných hlubin
chaosu a jeho následné formování řádem a pravidly, mají svou platnost i
v naší moderní době, kdy se snažíme vytěsnit roli Stvořitele a existenci
božího řádu z našich životů. |
|
Obr. Podle teorie velkého třesku vznikl vesmír z
nekonečně husté singularity.
[10] Mýty hovoří o kosmickém vejci či
božím slovu, které dalo vzniknout našemu světu. |
V rámci teorie Velkého třesku existuje řada nevyřešených
otázek: Co bylo příčinou vzniku vesmíru, co dalo podnět k Velkému třesku?
Osciluje vesmír v řetězci vzniků a zániků? Existuje temná hmota (údajně
tvoří až 90 % hmoty ve vesmíru) a temná energie (70 % hustoty energie
vesmíru)?[10]
A jak je možné, že se zde vyvíjí život a vysoce strukturované
systémy, když se měl celý vesmír od okamžiku svého vzniku rozpadat a
rozkládat, jak velí princip entropie?
Entropie
Entropie je jedním ze základních a nejdůležitějších pojmů ve fyzice,
matematice, kybernetice a mnoha dalších
oblastech teoretické i aplikované vědy. Entropie je míra neurčitosti
systému. Velikost entropie ukazuje na pravděpodobnost možných stavů daného
systému - větší entropie znamená vyšší počet možných stavů systému,
větší neurčitost systému.[9]
[c]
Pojem entropie byl zaveden ve fyzice v rámci Druhého
termodynamického zákona.[b]
Zákon lze vyjádřit například tvrzením, že „Teplo může přecházet
samovolně z tělesa teplejšího na těleso chladnější, nikoli však naopak“.
Fyzikální zákon tvrdí, že v uzavřeném systému (izolované soustavě) může entropie
pouze vzrůstat. Systém se nám tedy jeví jako více
a více složitý, neurčitý - řád se mění v chaos. To odpovídá i běžné zkušenosti. Jakýkoliv chaos vzniká snadno a spontánně. Naopak, cokoliv uklidit
či udržet řád vyžaduje práci.
Zde lze opět připomenout poselství mýtů o stvoření světa z pravod
chaosu. Svět, život a lidská společenství byla stvořena z hlubin chaosu
zavedením řádu. Pokud nebude řád dodržován, vše se opět obrátí v chaos.
Vesmír je dle své definice
uzavřeným systémem (obsahuje vše, mimo něj není nic). Pokud na něj tedy
nepůsobí nic zvnějšku, musí se podle zákona entropie
stávat více a více neurčitým, složitým a tedy chaotickým. Věda uznává, že lokálně může docházet k
opačnému jevu, tedy poklesu entropie, což je však pouhá anomálie.
Snížení neurčitosti a tedy nárůst řádu na úkor chaosu je sice možné ale jedná
se o pouhou výjimku. Věda neumí odpovědět, proč tyto anomálie
vznikají, když vesmír ve svém celku k chaosu směřuje. Stejně tak věda
neodpovídá na otázku o příčině vzniku vesmíru a života.
Mýty o stvoření na tyto
otázky odpovídají. Je to Stvořitel, kdo zavdal příčinu vzniku vesmíru a
pak i života. Je to inteligentní vědomí mimo hmotu, které v hmotném
světě dokáže obrátit tok entropie a z chaosu vytvářet řád. Díky lokálnímu snižování entropie,
či alespoň brždění jejího rychlého nárůstu, může existovat a vyvíjet se i život
a lidské společenství zde na Zemi. Co to vlastně znamená v praxi pro
naši dobu?
Přirozený návrat k chaosu ve společnosti může být chráněn dodržováním
ověřených tradic, zákonů a povinností. Dnešní společnost ale ve jménu
neomezené svobody, práv a anarchie nastoupila cestu k sebezničení, ke kterému nás
pomalu ale jistě odnáší temný proud zákona entropie.
Řád nesmí ustoupit chaosu, který nás obklopuje, jinak hrozí zánik
lidské společnosti. Právě před neustálým
nebezpečím převládnutí chaosu nad řádem varují stvořitelské mýty i
egyptské principy maat.[3]
Teorie chaosu
V matematice
a fyzice existuje teorie chaosu. Zabývá se chováním jistých systémů, které
vykazují za určitých podmínek jev známý jako deterministický chaos.[d]
Jev je charakteristický citlivostí na počáteční podmínky. V
důsledku této citlivosti se chování těchto fyzikálních systémů,
vykazujících chaos, jeví jako náhodné, i když model systému je
deterministický v tom smyslu, že je dobře definovaný a neobsahuje žádné
náhodné parametry. Příklady takových systémů zahrnují atmosféru,
tektoniku zemských desek i vývoj populace.[11]
Systémy, které vykazují deterministický chaos, jsou v jistém smyslu
složitě uspořádané. Nejedná se tedy o systémy neuspořádané ale právě
naopak. Stav, do kterého dynamický systém v čase směřuje (je do něho
„přitahován“) se nazývá atraktor (z lat. attrahere - přitahovat). U deterministických
chaotických systémů lze vypozorovat tzv. podivné atraktory. Tyto
podivné atraktory si můžeme představit jako fraktály. Mnoho
přírodních tvarů lze modelovat fraktální geometrií, například hory,
mraky, sněhové vločky, řeky nebo cévní systém. Z pohledu geometrie si
můžeme jako fraktál představit objekt, který je soběpodobný (pokud daný
útvar pozorujeme v jakémkoliv měřítku či rozlišení, pozorujeme stále
opakující se určitý charakteristický motiv) a má na první pohled velmi
složitý tvar, ale je generován opakovaným použitím jednoduchých
pravidel. Fraktál je tedy nezávislý na měřítku a při své jednoduchosti
je to nekonečně členitý útvar. Fraktály lze použít k simulaci vývoje
života. |
|
Obr. Upravený čtyřrozměrný fraktál (Juliova množina).
[13]
Obr. Fraktál vytvořený polynomickou funkcí
(Juliova množina).[14]
Fraktál nebo mýtický drak chaosu? |
Teorie chaosu zavádí i pojem samoorganizace. Jde o jev, kdy se
samostatné jednotky začnou chovat jako celek. Tento celek pak může
vykazovat chaotické chování, nebo vytvářet fraktální struktury.
Samoorganizace se projevuje i v lidském chování. Je-li systém v blízkosti
rovnovážného stavu (viz princip maat a důraz na uměřenost), lépe odolává
výkyvům a jeho chování je cyklické. Pokud je systém vychýlen, může dojít
k zesílení (namísto potlačení nežádoucích efektů) a systém může snadno
přejít do stavu chaosu.
Dovolíme si
uvažovat, zda mezi systémy deterministického chaosu lze
zařadit i lidskou společnost.
Mnoho lidských společností i celých civilizací v minulosti
skončilo svou cestu chaosem a zánikem. Konec většinou přišel
velice rychle. Kdo nebo co je oním
temným atraktorem, kam je lidstvo znovu a znovu přitahováno, lze
vyčíst z náboženských textů. I naše společnost již nezadržitelně
spěje k chaosu a zničení.
|
|
Obr. Bifurkační diagram logistické funkce.[12]
Jev, kdy v systému při malé změně řídícího parametru dojde k
náhlé a výrazné změně vnitřního stavu systému, nazýváme
bifurkací. V diagramu se na osu x vynáší hodnota řídícího
parametru a na osu y hodnota vnitřního stavu. |
Pro každého z nás je zde však i naděje. U systémů
podléhajícím deterministickému chaosu platí, že i malé změny v počátečních
podmínkách vedou z dlouhodobého hlediska k velkým změnám na výstupu.
Prakticky to může znamenat, že i malý, napohled nepatrný čin každého z
nás, je pro existenci společnosti a jejího světa nesmírně důležitý. I drobné činy
dobroty a laskavosti mohou vést k záchraně před chaosem a udržení života
zde na zemi i ve vesmíru. Platí však i opak. Ostatně, o tom přece hovoří mýty i pohádky
všech lidských kultur.
Předchozí -
Hlubiny chaosu
---- pokračování příště ---
|
[a] |
Použit SW BibleWorks - verze 10. |
[b] |
Termodynamika je obor fyziky, který se zabývá
procesy a vlastnostmi látek a polí spojených s teplem a
tepelnými jevy. Termodynamika zkoumá vzájemné vztahy mezi
veličinami, které charakterizují makroskopický stav systému a
změny těchto veličin při fyzikálních dějích, obvykle spojených s
výměnou tepla s okolím soustavy. V rámci termodynamiky bylo
definováno několik termodynamických zákonů, které lze aplikovat
i na řadu dalších oblasti naší reality.
Stěžejní pojem termodynamiky - entropie, byl později rozšířen
statistickou interpretací a používán i v řadě jiných vědeckých
oborů. |
[c] |
Často je
entropie popisována jako míra neuspořádanosti systému. Je však
diskutabilní, co považujeme za neuspořádanost. |
[d] |
Slovo chaos má v různých odvětvích různý
význam. V předchozích článcích pojem znamenal zejména opak řádu,
pořádku a zákona, případně primární prázdnotu při stvoření
světa. V matematice a fyzice se jedná zejména o popis chování
jistých nelineárních dynamických systémů. Matematický chaos
popisuje neperiodické dynamické chování.
Teorie chaosu je převážně založena na opakovaném počítání
stejných rovnic jen s různými hodnotami. Jde o situace, kdy
výpočty vedou k rozdílným výsledkům, přestože zadávaná data se
jen nepatrně liší. |
|
[1] |
Wikipedia contributors, 'Chaos (cosmogony)',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 17 August 2019, 01:36 UTC, <https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Chaos_(cosmogony)&oldid=911174875> [accessed 21 August 2019] |
[2] |
Wikipedia contributors, 'Pralaya',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 26 May 2019, 07:56 UTC, <https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Pralaya&oldid=898843560> [accessed 21 August 2019] |
[3] |
Maat - chaos a řád: Konec věku VIII - Chaos a
řád I. Mýty a skutečnost, Suspectus.com [online]. 2019 [cit.
2019-08-08]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=maat-chaos-a-rad&cisloclanku=2019070002
|
[4] |
Hlubiny chaosu: Konec věku IX - Chaos a
řád II. Mýty a skutečnost. Suspectus.com [online]. 2019 [cit.
2019-08-21]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=hlubiny-chaosu&cisloclanku=2019080002
|
[5] |
Básně Publia Ovidia Nasona.
Svazek/část/díl: I. Proměn zpěv I.-VII. Autor: Ovidius,
43 př. Kr.-ca 18 po Kr. Překladatel: Červenka, Jan, 1835-1910.
Místo vydání: V Praze Nakladatel/Vydavatel: A. Storch syn
Vydáno: 1885 Dostupné z:
http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?pid=uuid:ce987e60-6d02-11e4-8c6e-001018b5eb5c#monograph-page_uuid:7a584f20-8516-11e4-b5a7-001018b5eb5c
|
[6] |
CSP - Český studijní překlad. © Nadační fond
překladu Bible 2009. www.biblecsp.cz. |
[7] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Osmero
[online]. c2019 [citováno 23. 08. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Osmero&oldid=17072021> |
[8] |
ISO 690-2 (2) Wikipedie: Otevřená encyklopedie:
Vodík [online]. c2019 [citováno 29. 08. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Vod%C3%ADk&oldid=17199087> |
[9] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie:
Entropie [online]. c2019 [citováno 29. 08. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Entropie&oldid=17466211> |
[10] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie:
Velký třesk
[online]. c2019 [citováno 30. 08. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Velk%C3%BD_t%C5%99esk&oldid=17295462> |
[11] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie:
Teorie chaosu
[online]. c2019 [citováno 26. 08. 2019]. Dostupný z WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Teorie_chaosu&oldid=17117808
> |
[12] |
Wikipedia contributors, 'Attractor', Wikipedia,
The Free Encyclopedia, 26 July 2019, 17:04 UTC, <https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Attractor&oldid=907990693>
[accessed 31 August 2019] |
[13] |
TIŠNOVSKÝ, Pavel. Mandelbrotovy a Juliovy
množiny ve čtyřrozměrném prostoru. Root.cz [online]. 2007 [cit.
2019-09-03]. Dostupné z:
https://www.root.cz/clanky/mandelbrotovy-a-juliovy-mnoziny-ve-ctyrrozmernem-prostoru/
|
[14] |
NÁHLÍK, Tomáš. Nelineární fyzika a teorie
chaosu. Č. Bud., 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ
UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta [cit.
2019-09-03]. Dostupné z:
https://theses.cz/id/b32o2t/ |
|
|