Biblická chronologie
Bibličtí předpotopní patriarchové - rodopisy
Základem starověkých koncepcí světa byla představa kruhu času. Vše se
děje v opakujících se cyklech od zrození k zániku a opětovnému zrození (viz
Mýtický čas). V
blízkovýchodních mýtech nalézáme základní chronologické schéma: stvoření,
vývoj a degenerace člověka, katastrofa očišťující svět a nový vývoj člověka
(viz např. Mýtus o
Atrachasísovi).
Stejnou mýtickou osnovu vývoje světa nalézáme i v Hebrejské Bibli: Bůh
tvoří svět a člověka; lidé se množí a osídlují svět, bůh je však postupně
nespokojen s vývojem světa a sesílá potopu; přežívá jen skupina
spravedlivých lidí v čele s Noem, základ nového očištěného světa.
Snahou světských i duchovních vůdců bylo udržovat představu kontinuity
jejich doby se starými časy, odvodit své nároky na řízení společnosti vazbou
na mýtické prapředky vládnoucí z boží vůle. Proto byly vytvářeny
seznamy vládců sahající až k prvnímu člověku.
Na sumerských hliněných tabulkách pocházejících z
přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l. se nám dochovalo několik seznamů
"předpotopních králů". Uvádějí seznam mýtických sumerských
vládců od počátku vlády lidí až k veliké záplavě. Délky vlády jsou udávány v
řádech desetitisíců let. Žádné dva seznamy králů
nejsou identické, přesto jsou zřejmě odvozeny z jediného zdroje. Většina odborníků považuje seznamy králů za politickou propagandu. Cílem
bylo dovodit starobylý původ dynastie Isin a podpořit tak jejich snahu
ovládnout jižní Mezopotámii.[4] Nejlépe dochovaný
seznam sumerských králů (obr.
vpravo), (Weld-Blundell, WB-144), uvádí osm králů
vládnoucích celkem 241 200 let před záplavami. Prvý král Alulim vládl v
Eridu, nejstarším sumerském městě, v době, "Když království
sestoupilo z nebes, království bylo v Eridu...". |
|
Oktagonální hranol z Larsy[4],
cca. 1800 př. n. l.
Ashmolean Museum, AN1923.444[5]
|
Sepisováním skutečných či fiktivních seznamů vládců se zabývalo i mnoho
dalších blízkovýchodních kultur.
Část stěny se seznamem králů
v chrámu Setiho I. v Abydu.[3] |
|
Ze starověkého Egypta se dochovaly seznamy
králů (Egyptian King List), mezi které patří např. Abydský seznam králů
(Table of Kings at Abydos).
Seznam začíná vládou krále Meniho (asi 3000 př.
n. l.), prvního panovníka 1. dynastie, a končí vládou Setiho I. okolo roku
1300 př. n. l. |
O dlouhé tradici sepisování chronologie vládců svědčí i Berossův
seznam králů. Je podobný těm sumerským a sepsal jej babylonský kněz
Berossos (Berosus) zhruba v r. 280 př. n. l. V řecky psaném díle čteme o panování deseti
vladařů, z nichž posledním byl Xisuthros (helenizovaná forma sumerského
Ziusudry) vládnoucí 64 800 let. Celkem vláda deseti králů trvala 432 000
let.
Nepřekvapí nás tedy, že chronologii patriarchů a významných osobností nalézáme také v
biblických textech. Rodopis předpotopních patriarchů lze odvodit z
kapitol 5 a 11 knihy Genesis.
Bibličtí předpotopní patriarchové
V 5. a 11.kapitole knihy Genesis lze nalézt údaje, umožňující sestavit
rodopis biblických postav označovaných jako patriarchové. Byli to podle
tradice význačné osobnosti a vůdcové bohem vyvoleného národa v dobách, kdy ještě neexistovalo království.
Těchto biblických praotců mělo být před biblickou potopou celkem deset, počínaje Adamem. Posledním z nich
byl Noe, účastník potopy:
Jméno patriarchy |
Věk, kdy se narodil potomek |
česky |
anglicky |
MT |
SP |
LXX |
Adam |
Adam |
130 |
130 |
230 |
Set |
Seth |
105 |
105 |
205 |
Enos |
Enos |
90 |
90 |
190 |
Kainan |
Cainan |
70 |
70 |
170 |
Mahaleel |
Maleleel |
65 |
65 |
165 |
Járed |
Jared |
162 |
62 |
162 |
Enoch |
Enoch |
65 |
65 |
165 |
Metuzalém |
Mathusala |
187 |
67 |
167 |
Lámech |
Lamech |
182 |
53 |
188 |
Noe |
Noe |
500 |
500 |
500 |
Noe (do potopy) |
Noe |
100 |
100 |
100 |
Od stvoření k potopě: |
1 656 |
1 307 |
2 242 |
|
|
|
|
|
Z údajů o životě patriarchů, žijících před a po potopě, se lidé snažili
odvodit stáří světa. Astronom J. Kepler vypočetl v r. 1598, že svět byl
stvořen 27. dubna 3877 př. Kr., anglikánský biskup Ussher v roce 1658 opravil
údaj na 23.října 4004 př. Kr. a např. fyzik I. Newton stanovil v r. 1700
letopočet stvoření na rok 4000 př. Kr. s odchylkou 20 let.
Lidé natolik věřili biblickým údajům, že se nijak zvlášť nepozastavovali
nad nezvyklou délkou života patriarchů. Ti podle Bible žili v průměru přes
800
let:
Jméno patriarchy |
Věk úmrtí |
česky |
anglicky |
MT |
SP |
LXX |
Adam |
Adam |
930 |
930 |
930 |
Set |
Seth |
912 |
912 |
912 |
Enos |
Enos |
905 |
905 |
905 |
Kainan |
Cainan |
910 |
910 |
910 |
Mahaleel |
Maleleel |
895 |
895 |
895 |
Járed |
Jared |
962 |
847 |
962 |
Enoch |
Enoch |
365 |
365 |
365 |
Metuzalém |
Mathusala |
969 |
720 |
969 |
Lámech |
Lamech |
777 |
653 |
753 |
Noe |
Noe |
950 |
950 |
950 |
Celkem let |
8 575 |
8 087 |
8 551 |
Průměr |
857,5 |
808,7 |
855,1 |
|
|
|
|
|
Rozdíly v tradicích
Dnes již máme přístup k několika různým vývojovým větvím textů Hebrejské Bible.
Označují se jako textové rodiny a mezi hlavní patří masoretské texty (MT),
samaritánský Pentateuch (SP) a Septuaginta (LXX). Jak vidíme výše, panují v
chronologii patriarchů mezi nimi jisté rozdíly. Podle MT uplynulo od
stvoření Adama až k potopě 1 656 let. Podle SP to však bylo 1 307 let a
podle LXX dokonce 2 242 let. Podobně se liší i celkový věk některých
patriarchů.
Rozdíly v rodopisu předpotopních patriarchů nevznikly mezi textovými
rodinami Hebrejské Bible náhodně či chybou. Jsou výsledkem cílených
systematických úprav
textu Bible vyvolaných rozdílnými náboženskými tradicemi a záměry.
Septuaginta (LXX) např. přidává 100 let u šesti patriarchů. Zvyšuje věk, ve
kterém se jim narodil potomek.
Za nejpůvodnější dnes většina odborníků považuje údaje masoretské tradice (MT).
Původ rodopisu patriarchů
Kniha Genesis, jako součást Pentateuchu, byla psána zřejmě v období
babylonského zajetí Židů (586 - 538 př.n.l.) či později (viz
Kdo a kdy napsal Tóru?). Je
tedy logické domnívat se, že obsah knihy mohl být více či méně ovlivněn
babylonskou tradicí.
Babylonští učenci převzali po svých předchůdcích, jejichž kořeny sahají až
ke starým Sumerům, zálibu ve vytváření seznamů
skutečných i mýtických vladařů. Seznamy králů nalézáme i ve starém Egyptě. Autoři
rodopisů biblických
patriarchů navázali na bohatou genealogickou tradici okolních
národů, zejména Babyloňanů.
Existují dokonce jisté indície, podle kterých pochází biblická
chronologie patriarchů a babylonský Berossův seznam králů z jediného
původního zdroje. Porovnejme obě chronologie:
Berossos |
|
Bible (Genesis) MT |
Král |
Roky |
|
Král |
Věk narození potomka |
Věk úmrtí |
Aloros |
36 000 |
|
Adam |
130 |
930 |
Alaparos |
10 800 |
|
Set |
105 |
912 |
Amelon |
46 800 |
|
Enos |
90 |
905 |
Ammenon |
43 200 |
|
Kainan |
70 |
910 |
Megalaros |
64 800 |
|
Mahaleel |
65 |
895 |
Daonos |
36 000 |
|
Járed |
162 |
962 |
Euedoraches |
64 800 |
|
Enoch |
65 |
365 |
Amempsinos |
36 000 |
|
Metuzalém |
187 |
969 |
Opartes |
28 800 |
|
Lámech |
182 |
777 |
Xisuthros |
64 800 |
|
Noe (do potopy) |
600 |
950 |
Celkem |
432 000 |
|
Celkem |
1 656 |
|
Biblická kniha Genesis i babylonský seznam králů uvádějí stejný počet
předpotopních postav - 10. Xisuthros (sumerský Ziusudra) i biblický Noe byli podle
tradice zachráněni před obrovskými záplavami či potopou.
Existuje samozřejmě i řada rozdílů. Berossův seznam uvádí dobu panování
mýtických králů. Bibličtí předpotopní patriarchové však nebyli králové. Proto
v Bibli samozřejmě nenalezneme dobu jejich vlády ale jiné rodopisné údaje,
například věk narození potomků či úmrtí[b]. Právě ty
prvé údaje jsou důležité při výpočtu
trvání lidského rodu od Adama po potopu. Babylonská a biblická
chronologie se liší podstatně v časových údajích.
Babylonský zdroj uvádí délku života králů v řádu desítek tisíců let, biblický zdroj v řádu
stovek.
Přesto možná existuje určitá spojitost mezi délkou vlády sumerských králů
(432 000 let) a dobou od narození Adama k biblické potopě (1 656 let). Již
židovský vědec, asyriolog Julius Oppert, upozornil, že obě čísla jsou
dělitelná 72. Připomeňme, že zhruba 72 let trvá, než precese zemské osy
"pootočí nebeskou klenbu" o jeden stupeň. Někteří badatelé zde proto vidí
doklad znalostí zemské precese již u starověkých civilizací (viz
Mýtický čas a
Precese zemské osy).
J.Oppert uvádí, že babylonských 432 000 let obsahuje 86 400 pětiletek
(lustrum). Biblických 1 656 let obsahuje 86 400 sedmidenních týdnů.
Babylonské i biblické časové období (od prvního člověka k velké záplavě)
tedy mohlo vycházet ze stejného zdroje. Židé však použili za časovou
jednotku sedmidenní týden, Babyloňané pětiletku lustrum.
Rovněž platí, že počet židovských sedmidenních týdnů v
1656 letech je shodný s počtem babylonských pětidenních týdnů v 432 000
dnech:[1]str.134
432 000 dnů = 86 400 babylonských pětidenních týdnů
1 656 roků = 86 400 židovských sedmidenních týdnů
Zkusme si vysvětlit, jak mohl postupovat autor knihy Genesis:
V babylonském seznamu předpotopních králů vyčetl deset jmen a to, že vládli
celkem 432 000 let. To je samozřejmě velice dlouhá a těžko uvěřitelná doba.
Mohl tedy roky nahradit dny.
Pokud by deset sumerských králů vládlo celkem
432 000 dní, pak by vláda každého z nich trvala něco přes 100 let, což
vypadá reálněji. Důvod záměny roků za dny však mohl být zcela
jiný. Roli hrála jistě i neochota připustit, že svět byl stvořen podle
babylonských či sumerských zdrojů dlouho před objevením prvních Izraelitů.
432 000 dní pak symbolicky převedl z pohanského starého babylonského
počítání času (týdny měly 5 dní)[a] na sedmidenní týdny židovské:
432 000 dní / 5 dny = 86 400 pětidenních babylonských týdnů
86 400 týdnů * 7 dní = 604 800 dní
Pokud učenec věděl, že rok má přibližně 365 (+ 1/4) dní, pak vypočetl dobu
života lidí před potopou:
604 800 dní / 365.25 = 1 656 let (zaokrouhleno)
Celkovou dobu od Adama po Noema a potopu pak stačilo rozdělit rodopisnými
údaji tak, aby celkový součet let byl 1 656.
Možný je i jiný důvod vzniku rozdílů mezi babylonskými 432 000 a
biblickými 1 656 léty. Na nějakém původnějším seznamu sumerských králů byla
uvedeno celková doba jejich vlády 86 400 časových jednotek. Autor
knihy Genesis za časovou jednotku vybral sedmidenní týden. Pak vypočetl, že
86 400 * 7 = 604 800 dní = 1 656 let.
Berossos za časovou jednotku zvolil pětiletku - lustrum. Vyšlo mu tedy
celkem 86 400 * 5 = 432 000 let.
Biblické rodopisy a mýtický čas
Jednotlivé časové údaje nejsou pro biblické rodopisy příliš podstatné.
Jsou prvkem nejvíce labilním a variabilním, jak o tom svědčí i srovnání
biblických tradic MT, SP a LXX.
V rodopisech je podstatnější jejich struktura, jména osob a celkové součty
vypovídající o velkých časových érách. Důležité není sdělit, kolik let
přesně žil ten či onen patriarcha ale spíše vyjádřit, jaké vztahy a
souvislosti platí pro biblická vyprávění.[6]
Z rodopisu předpotopních patriarchů lze odvodit délku trvání biblického
světa od narození Adama až k potopě. To je jistě důležitý údaj, a sloužil
mnohokrát k výpočtu data stvoření světa. Je možné, že počet předpotopních
biblických patriarchů (10) a délka jejich života (1 656 let od Adama po
potopu) byly odvozeny z babylonského seznamu mýtických králů. Ze stejného
seznamu, který použil později i babylonský mudrc Berossos. Ze seznamu, který
měl původ v prastarých záznamech o mýtických sumerských vladařích. V
Hebrejské Bibli lze nalézt ozvěnu lidských představ o mýtických časech,
kdy svět byl mladý a lidé žili v přímé boží přítomnosti. Biblické rodopisy
propojují náš život s mýtickým časem.
Délka života
prvních deseti patriarchů, od Adama k Noemovi a potopě, činila zhruba 1000
až 700 let. Po potopě žilo podle Bible dalších deset patriarchů až k
Abrahámovi. Jejich věk se však pohyboval od 600 do 200 let.
Patriarchové počínaje Abrahámem až k Mojžíšovi žili od 200 do 100 let. Pak
již průměrný lidský věk činil jen 80 až 70 let. Důležité nejsou jednotlivé
časové údaje ale celkový trend. Podle Bible se délka života lidí postupně
a výrazně zkracovala. To plně odpovídá odvěké víře lidí v prvotní mýtický
zlatý věk, aetas aurea.
Podle Bible se naši první prapředkové dožívali téměř tisíce let. V sumerských záznamech se
píše dokonce o desítkách
tisíc let. Lidé věřili v pradávnou mýtickou dobu, kdy člověk žil dlouhým,
klidným a vyrovnaným životem v ideálním světě. Prvotní čistota však byla
postupně ztrácena a lidský život zkracován. Touha po návratu do zlatých
mýtických dob nevinnosti a štěstí je trvale zapsána nejen v mýtech či Bibli,
ale také v našich myslích.
... pokračování příště ...
|