|
Mýty (IV.)
Mýtický čas
Základem starověkých koncepcí světa byla představa periodicity času a
princip věčného návratu. Lidé věřili, že vše se děje v cyklech, neustále opakovaných.
Každý cyklus končí očišťující fází, mnohdy i pohromou, aby mohl začít čas
nový a čistý. Čas se vždy po určité době vracel jakoby na počátek, podobný
prvotnímu zlatému věku dokonalé harmonie.
Ideální čas a věčný návrat
Podle lidských představ byl kdysi dávno svět ideální. Světský čas ubíhající stále
dopředu (lineární čas) však člověka vzdaloval od ideálních, rajských dob.
Proto byl neúnavně anulován a vracen zpět na začátek. Počítání času tak bylo
v souvislosti s přírodními či společenskými ději (např. smrt panovníka)
ukončováno, aby se mohl rodit čas nový, očištěný. Principem věčného
návratu člověk neztrácel kontakt se zlatým věkem a harmonizoval svůj čas
s periodickými ději v přírodě, věčným zánikem a vznikem.
Snahou bylo alespoň se přibližovat rajskému, zlatého věku na úsvitu
lidstva. A to nejen cyklickým počítáním času, ale i praktickými skutky.
Člověk si představoval, že vše co dělá, má původ v dávném vzoru, který
kdysi stanovil někdo jiný - Bůh, předek či hrdina. Tyto ideální vzory bylo
důležité napodobovat a opakovat. Aby se lidé mohli alespoň přiblížit
prvotnímu ideálnímu stavu světa, snažili se vše (svatební, pohřební či
přechodové rituály, pěstování plodin, lov, sex atd.) vykonávat podle dávných
archetypů zakotvených v mýtech. V mýtech se motiv věčného návratu
opakuje velice často.
Mýty ovlivňovaly lidský život a naopak byly člověkem postupně utvářeny.
Historické události a osoby ztrácely ve vědomí lidí velice brzy autentičnost a
splývaly se svými archetypovými vzory a kategoriemi. Tento proces,
probíhající v
lidové kolektivní paměti, je typický pro všechny mytologie a probíhá
dokonce i nyní. Autentické příběhy se mění v archetypální. Kolektivní paměť
umí udržet příběh jen jeho převedením na archetyp, není totiž schopná
uchovat osobní a historická specifika.[6]
Mýtus o věčném návratu navíc zaručoval, že žádné neštěstí nepotrvá
věčně. Člověk proti utrpení bojoval, ale pokud nastalo, bylo snesitelné,
neboť mělo smysl - byla totiž známa jeho příčina a dalo se tedy
překonávat.[6]
Čas jako kruh
Nejstarší civilizací, která nám přes propast tisíců let přenechala
střípky svého počtářského vědění, byl Sumer. Dodnes můžeme žasnout nad
genialitou těchto zakladatelů lidské civilizace. Podle mytologa J. Campbella
jim jistá čísla umožňovala přístup k poznání kosmického řádu.[1] str.120
Prvé dochované hliněné tabulky z období okolo roku 3000 př. n. l.
ukazují, že lidé ve starověké Mezopotámii počítali v
desítkově-šedesátkové soustavě (sexagezimální - 6 x 10). Jde o desítkovou
soustavu, kde je vyšší jednotkou šedesát, nikoliv sto. V
desítkově-šedesátkové nepoziční číselné soustavě existoval pro každý
desítkový a šedesátkový řád zvláštní znak klínopisu. Později, kolem r. 2000
př. n. l., došlo v Mezopotámii k přechodu na šedesátkovou poziční číselnou
soustavu, kde se hodnota číselného znaku měnila podle jeho pozice v
záznamu číselné hodnoty.
Dodnes užíváme šedesátkovou soustavu k měření úhlů, času i polohy.
Úhlovou minutu dělíme na 60 vteřin, 60 minut tvoří jeden stupeň a 360 stupňů
vytváří celek - kruh. V kruhu času má jedna minuta 60 sekund a jedna hodina
60 minut.
Jeden rok v Mezopotámii byl tvořen 360 dny. Kruh času tak byl v souladu s
kruhem geometrickým a snad také s kruhem země (země byla chápána jako
plovoucí deska či koláč - viz
Země a nebe). Ve středu země, prostorového kruhu, bylo pět bodů
posvátného zikkuratu - čtyři rohy čtyřúhelníkové základny s vrcholkem
tyčícím se k nebi. Podobně i kruh času tvořilo 360 sekulárních dní a
dodatečných 5 dní svátků, během nichž umíral starý rok a rodil se nový.[1] |
|
Zikkurat měsíční bohyně Nanny.
Město Ur asi 2100 př. n. l.[3] |
5 bodů zikkuratu, posvátného sídla bohů, tedy spojovalo zemi s nebesy.
Stejně tak 5 dní svátků spojovalo starý rok s novým, aby byla zachována
kontinuita života.
Kromě roku kalendářního (360 dní + 5 svátků) však existoval i velký rok,
eon. Na konci eonu se očekávaly potopy, zborcení světa tak, aby mohl
být opět obnoven v dalším velkém cyklu.
Čas a čísla
Vynálezem písma a číslic si člověk pootevřel bránu k poznávání světa a
uvažování o časových délkách zcela přesahujících běžnou lidskou zkušenost.
Lidé mohli začít systematicky odkrývat složitější zákonitosti nebeských
jevů. Nebesa byla sídlem bohů a byla tedy dokonalá. Lidé věřili, že pokud
objeví číselné závislosti nebeských jevů, získají klíč k poznání principů
života i na zemi.
Největší důraz v mytologii přestal být kladen na úrodnost či ženskou roli,
které stály ve středu zájmu předchozích neolitických kultur. Mýty a z nich
odvozené chronologie začaly reflektovat lidské hledání číselného řádu světa,
číselné vztahy mezi člověkem a rytmem jeho života na zemi. Pod vlivem
rozvoje matematiky začaly časové rámce mýtů významně přesahovat běžné
přírodní děje postižitelné lidskou zkušeností (roční období, zrození, smrt
atd.). V mýtech se objevují časové úseky trvající tisíce a tisíce let,
kosmické cykly přesahující všechny dosud běžné představy o čase.
Sumerové považovali za velice důležité sestavovat seznamy svých králů,
mýtických i skutečných. Do dnešních dní se nám takových seznamů (Sumerian
King List) dochovalo nejméně 18. Většinou pocházejí z 2. poloviny vlády
dynastie Isin (2017 - 1794 př. n. l.). Některé z nich sledují původ sumerských
vládců od počátku vlády lidí až k veliké záplavě. Žádné dva seznamy králů
však nejsou identické. Přesto jsou zřejmě odvozeny z jediného zdroje.[4]
Nejlépe dochovaný seznam sumerských králů (obr.
vpravo), (Weld-Blundell, WB-144), uvádí osm králů
vládnoucích celkem 241 200 let před záplavami. Prvý král Alulim vládl v
Eridu, nejstarším sumerském městě, v době, "Když království
sestoupilo z nebes, království bylo v Eridu...". Dále seznam uvádí
celou řadu dalších králů vládnoucích po záplavách. Na jiné sumerské tabulce (Weld-Blundell, WB-62)
se nám dochoval seznam deseti mýtických králů, kteří vládli celkem
456 000 let. Posledním králem před potopou byl Ziusudra.[1]
Většina odborníků považuje seznamy králů za politickou propagandu. Cílem
bylo dovodit starobylý původ dynastie Isin a podpořit tak jejich snahu
ovládnout jižní Mezopotámii.[4]
|
|
Oktagonální hranol z Larsy[4],
cca. 1800 př. n. l.
Ashmolean Museum, AN1923.444[5]
|
Seznam králů, podobný těm sumerským, sepsal babylonský kněz Berossos zhruba v roce 280 př. n. l.
V řecky psaném díle čteme o panování deseti vladařů, z nichž posledním byl Xisuthros (helenizovaná forma sumerského Ziusudry) vládnoucí 64 800 let. Celkem vláda deseti králů trvala 432 000 let.
Seznamy králů byly zřejmě vzorem také pro biblickou genealogii (Genesis 5 a
11).[5] Podobně i Ziusudra, poslední mýtický vládce před velkými záplavami, byl pravzorem biblickému Noemovi:
Výše uváděné sumerské seznamy mýtických králů zřejmě vznikaly na základě
politické poptávky. Vzájemně se liší a sotva v nich lze hledat skutečné
historické události. Přesto nesou podle J. Campbella otisk stejného
mytologického řádu.[1] str.125
Seznamy králů byly tvořeny pod vlivem mýtů, založených na představách času a
událostí, vzájemně svázaných přesnými číselnými zákonitostmi.
Znalost precese bodů rovnodennosti v mýtech?
Zmínili jsme, že Berossos uvádí celkovou délku vlády králů před potopou
432 000 let.
S tímto zajímavým číslem se setkáváme i v islandské Eddě. Zde je psáno,
že Odinova božská síň válečného umění měla 540 dveří:
|
Pět set a čtyřicet dveří jich je,
tam ve Valhallových zdech.
Osm set válečníků prochází každými dveřmi,
když do války s Vlkem směřují. |
Válka s Vlkem znamená pravidelně se opakující kosmickou bitvu bohů s
nepřáteli, k níž dochází ke konci každého kosmického cyklu.
540 dveří x 800 válečníků = 432 000
V indické Mahábháratě a mnoha jiných textech puránského období (asi 400
n. l.) má kosmický cyklus čtyř věků světa 12 000 božských let, z nichž
každý trvá našich 360 pozemských let. Celý cyklus, nazývaný velevěk,
tedy trvá 4 320 000 pozemských let.[a]
Poslední a nejstrašnější část tohoto
cyklu, Kali juga, kdy vesmírnému věku juga vládne Kali, je přesně
jedna desetina uvedeného času, tedy 432 000 let.[1]
V souvislosti s mýtickým kosmickým věkem se tedy na třech různých místech
ve třech různých dobách, setkáváme se stejným časovým intervalem - 432 000 let[1]:
Místo |
|
Doba |
Mezopotámie (Babylonie) |
|
300 př. n. l. |
Indie |
|
400 n. l. |
Evropa |
|
1100 n. l. |
Někteří badatelé upozorňují na to, že na noční obloze fungují nebeské
hodiny, odměřující čas v cyklech dlouhých 25 920 let. Nebeský cyklus,
nazývající se Velký rok či Platonický rok, je založen na jevu
zvaném precese bodů rovnodennosti.
V okamžiku jarní rovnodennosti, což byl nejdůležitější starověký mezník roku, (viz také
Slunce - slunovrat a rovnodennost
) se hvězdná obloha nenachází přesně v pozici, v jaké byla o rok dříve.
Zdánlivě totiž dochází k velmi pomalému posunu hvězdného pozadí vůči
slunci o 1° za 72 let. Za 2160 let
činí posun 30°, tedy jedno znamení zvěrokruhu. Precese způsobuje posunování
bodu rovnodennosti celým cyklem zvěrokruhu za 25 920 let.[1]
Při mnoho let trvajícím sledování východu slunce ve dni jarní rovnodennosti
tak pozorovatel může zjistit, že se postupně mění jeho hvězdné pozadí.
Zjednodušeně řečeno, pokud slunce vychází na pozadí jednoho zvířetníkového
souhvězdí, pak za 2160 let bude vycházet v dalším, vedlejším souhvězdí.
Sumerové a později např. Babyloňané měřili čas v periodách trvajících 60
let (soss), 600 let (ner) či 3600 let (sar). 25 920
našich let se rovná 432 sumerským časovým jednotkám soss. Zde
vidí někteří mytologové spojitost znalosti precese bodů rovnodennosti s
časovými intervaly v mýtech resp. délkou vlády některých mýtických králů. J. Campbell
píše "Je zřejmé, že mezi počtem roků, uváděných Berossosem v souvislosti
s délkou vlády deseti předpotopních králů, a vlastním počtem roků cyklu
zvěrokruhu existuje přesný vztah."[1] str.123
Sumerský kalendářní rok měl 72 pětidenních týdnů a 5 vsunutých dnů
svátků. J. Campbell dává počet týdnů do souvislosti s trváním precesního
posunu o 1° (72 let).
Prof. H. V. Hilprecht již v r. 1906 uvedl, že "... všechny násobící a
dělící početní operace objevující se na tabulkách z chrámových knihoven v
Nippuru a Sipparu a z Aššurbanipalovy knihovny jsou založeny na čísle 12 960
000". Zároveň připomíná, že 12 960 x 2 = 25 920.[1]
Jsme tak opět u délky Velkého roku. Znali již staří Sumerové ve 3. či
dokonce 4. tis. př. n. l. precesi? To by znamenalo, že předběhli řecké učence
skoro o 4000 let! Dosud se totiž předpokládá, že precesi určil až řek
Hipparchus (146-126 př. n. l.), a to ještě nepřesně.
Domníváme se, že pro znalost precese v mýtech dosud neexistují
jednoznačné důkazy. Problém je, že tzv. precese zemské osy, která způsobuje zdánlivý
posun bodu rovnodennosti po obloze, netrvá přesně 25 920. Doba trvání
jednoho precesního cyklu se udává v rozmezí 25 725 až 26 000
let (viz také Precese zemské osy).
Také Hilprechtův objev důležitosti čísla 12 960 000 nelze brát jako důkaz
znalosti precese. Již dříve upozornil asyriolog V. Schneil na to, že
samotná sexigezimální soustava k uvedenému číslu může dojít jednoduchým
násobením[1]:
60 x 60 x 60 x 60 = 12 960 000
Rovněž Berrosem uváděnou délku vlády lidí před potopou (432 000 let) lze
dovodit jednoduše ze sumerských časových jednotek. Odpovídá dvojnásobku tzv.
velkého saru (2 x 216 000).
Mýtický čas pro dnešek
Mýty a jejich pojetí času nám ukazují následující:
1. Čas je relativní pojem a plynul člověku v různých dobách s různou
rychlostí. Lze jej nahlížet lineárně i cyklicky.
2. Na počátku každého cyklu byl vždy nastolen ideální stav životních
podmínek pro člověka, ale lidstvo opakovaně sešlo z cesty.
3. Historie lidstva je mnohem starší, než udává současná historická věda.
Na zemi se vystřídalo několik civilizací, jejichž pozůstatky byly téměř
vymazány, a přečkaly snad jen v mýtech a legendách.
4. V mýtických časových údajích může být skryto vědění předchozích
lidských civilizací.
Předchozí -
Mýty, vědomí a nevědomí
Následující -
Mýty - počátky a konce lidských věků
|
[a] |
Božský rok (Deva Year) =
360 let
Velevěk (Mahayuga) = 12 000 božských let = 4 320 000 let
Kali juga (Kali Yuga) = 1/10 velevěku = 432 000 let
Kalpa = 1 000 velevěků = 4 320 000 000 let |
|
[1] |
Campbell, Joseph.
Orientální mytologie - Masky bohů, 2.díl. 1962. Pragma.
ISBN 80-7205-972-6 |
[2] |
Kramer. Mytologie
starověku. 1961. Orbis - Stopy, fakta, svědectví. 1977 |
[3] |
Ancient Near Eastern Art.
www.bluffton.edu/~humanities/art/sum/ |
[4] |
The Sumerian King List.
Archaeology Odyssey, Jan/Feb 2001.
www.basarchive.org/ |
[5] |
Weld-Blundell Prism: The
Sumerian King-List. Ashmolean Museum, Oxford
http://www.ashmolean.org/ash/faqs/q001/Index.php |
[6] |
Eliade, Mircea. Mýtus o
věčném návratu. Oikúmené. Praha 1994 |
|
|