|
Kdo a kdy napsal Tóru?
Základem Hebrejské Bible je pět knih Mojžíšových,
zvaných Tóra či Pentateuch.
Kdo je napsal a kdy?
Tóru tvoří knihy Genesis, Exodus,
Leviticus, Numeri a Deuteronomium. Pět knih či svitků Tóry popisuje prehistorii izraelského národa od
stvoření světa, přes exodus - útěk z Egypta, zjevení Boha na Sinaji až ke vstupu
Izraelitů do zaslíbené země. Jak pět knih Tóry vzniklo? Na to existuje mnoho odpovědí. Pro
zjednodušení si je rozdělme na dvě základní skupiny - náboženskou a
vědeckou.
Náboženské vysvětlení
|
|
Obr. Tóra - synagoga v Kolíně nad Rýnem.[8] |
Pět knih Mojžíšových napsal sám Mojžíš. Existuje řada variant tohoto
vysvětlení:[1]
Obr. Mojžíš rozbíjí desky zákona. Rembrandt.[10]
|
|
1. Podle tradičního judaismu či fundamentalistického křesťanství
text nadiktoval Bůh Mojžíšovi na hoře Sinaj, písmeno za písmenem. 2. Jiní věřící jsou přesvědčeni o tom, že Mojžíš byl spíše Bohem
inspirován, než aby zapisoval písmeno za písmenem.
3. Někteří si představují, že Mojžíš byl sice jediným autorem, ale psal
pod stejnou či podobnou inspirací jako autoři jiných významných literárních
děl.
4. Podle dalších napsal Mojžíš základ Tóry, kterou později doplnili
či upravili další nám neznámí autoři.
Mojžíš měl napsat knihy asi v rozmezí let 1280 až 1250 př. n. l. po
exodu z Egypta a příchodu k zaslíbené zemi.
|
Teorie více autorů
Celá řada jevů v Tóře ukazuje, že text nemá jednoho jediného
autora, ani nebyl napsán v jedné době. Mezi tyto jevy patří:
- výskyt stejného textu na více místech, opakování
- výskyt protiřečících si textů (např. zákonů)
- vnitřní rozpory v textu (ukazují na skládání textů z různých
zdrojů, aniž by tyto předlohy byly zcela sladěny v jeden kompaktní celek).
Viz například David a
Goliáš, rozdíly v tradicích či
Předávání Zákona - spletené příběhy.
Biblisté již od konce 19. století rozdělovali autorství Pentateuchu mezi několik škol
resp. pramenů. Julius Wellhausen (1844-1918) rozeznával 4 časově oddělené literární předlohy. Později se počet
uvažovaných autorských škol rozrostl. Působení škol bylo datováno
zhruba následovně:[3]
Označení |
Autorství / škola / pramen |
Rozmezí vzniku /př. n. l./ |
J |
Jehovah |
Jahvistický, Jahvista |
10. či 9. stol. |
E |
Elohim |
Elohistický, Elohista |
9. či 8. stol. |
P či K |
Priestly |
Kněžský (kodex) |
8., 7. či 6. stol. |
D či Dtn |
Deuteronomist |
Deuteronomický |
7. či konec 6. stol. |
R |
Redactor |
Redakce, ukončení fixace textu |
5. či 4. stol. |
Za první a nejstarší zdroj bývá považována redakce Jahvisty -
J (cca. 950 př. n. l.). Není však jednoznačně určeno, která ze škol J a E či D a E je
skutečně starší. [1]
Jahvistická podoba textu je rozlišitelná podle užívání božího jména YHWH
(Jod-He-Vav-He). Jméno je někdy přepisováno jako Yahweh, Jahve či
Jehova. Někdy je pramen D ještě rozdělen na D1 (600 př. n. l.) a D2 (550
př. n. l.). Kromě autorských skupin se na vzniku knih podílel i redaktor (R),
který měl později texty upravovat, sdružovat, slučovat a přidávat
komentáře typu "Po těchto událostech se stalo, že...".
Po jistou dobu měly být příběhy předávány
ústní tradicí, aby byly posléze zapsány, a pak dále upravovány. Nové teorie posunují dobu vzniku textů dopředu a
silně zkracují trvání jejich úprav.
Vznik podle R. E. Friedmana
Stručně uvádíme teorii R. E. Friedmana[2]
tak, jak je interpretována v článku Who wrote the Bible?[1] Jedná se o jeden z tradičních pohledů na dějiny
Izraele a vznik Tóry. Logicky propojuje předpokládané dějiny Izraele Mnohdy je
zde dávána přednost informacím z Bible
před archeologickými nálezy a historickými důkazy.
1250 - 1000 př. n. l.
Dobytí území Kanaánců začíná před rokem 1200 př. n. l. Izraelské kmeny se
formují do volné konfederace. Historie kmenů Abraháma, Izáka, Jákoba,
Josefa a Mojžíše je předávána ústní tradicí.
1000 - 950 př. n. l.
Král David slučuje kmeny. Mnoho z příběhů je zapsáno zdrojem J.
Popisují stvoření světa, vznik a historii kmenů s jejich vztahem k Bohu.
Důraz je kladen na morálku, příklady chování, odplatu a trest. Hrdinové
jsou popisováni s lidskými chybami a slabostmi.
920 - 722 př. n. l.
Království se po smrti Šalomouna dělí na jižní Judeu (hl. město Jeruzalém)
a severní Izrael/Efraím (hl. chrámy Šekem a Bét-el).
Do 8. století existují dvě řady příběhů, severní (E škola)
a jižní (J škola), obě čerpající z jedné původní tradice:
Jižní škola |
Severní škola |
Jižní tradice
zdůrazňuje důležitost Jeruzaléma, Árona, kněžství a centralizaci
při přinášení obětí. Juda (vůdce jižního kmene) zachraňuje
Josefa před smrtí z rukou ostatních bratrů. |
Podle severní tradice
se oběti přinášejí kdekoliv, Mojžíš je upřednostňován před
Áronem, hora Horeb před Sinajem. Důležitost má Josef, jeho matka
a syn Efrajim. Rúben (vůdce severního kmene) zachraňuje Josefa. |
Zdroj J upřednostňuje
jižní úhel pohledu. |
Na severní tradici
navazuje zdroj E. |
|
Severní proroci Amos
(2:9) a Hosea (12:2-6) užívají zdroj E ve svých poselstvích
lidem. |
722 př. n. l.
Izrael je dobyt Asyřany, deset kmenů ze severu rozptýleno. Mnoho
Izraelitů prchá na jih do Judeje. Vedle sebe se tak ocitají jižní i
severní příběhy. Jsou slučovány do jediného pramene JE.
Společné texty posilují proces sociální integrace. Jižní vládce Juda
získává politickou moc a škola JE dává přednost jižní tradici J před E.
Některé E-příběhy byly snad zapomenuty, protože se nedochovaly paralelně
k J textům.
770 - 600 př. n. l.
Objevuje se textový pramen P věnující se chrámovému obřadu, obětování,
kněžským pravidlům, genealogii kněžského rodu. Texty P
pravděpodobně vycházejí ze starší, ústní tradice. Některé mohly
představovat odpověď na proti-Áronskou tendenci školy E. Podle JE hovoří
Bůh s Mojžíšem, P píše o rozmluvě Boha s Mojžíem i Áronem. V JE
čteme o Mojžíšově holi, v P je hůl Áronova.
Podle některých badatelů se ale pramen P objevuje až v době
2. chrámu po roce 580 př. n. l.
640 - 609 př. n. l.
Vláda krále Joziáše (Jóšiáše). Kniha II. Královská popisuje nalezení "ztracených"
svitků Mojžíšových cca. 622 př. n. l. Zřejmě se jednalo pouze o knihu
Deuteronomium a nikoliv celý Pentateuch. Deuteronomium
rekapituluje obsah ostatních knih, ale obsahuje i nový materiál.
Autorství se připisuje zdroji D.
Obsah Deuteronomia je velmi starý, literární styl spíše spadá do
pozdního období Joziáše. Škola D oživuje Mojžíšovo učení, ačkoliv texty
přičítá přímo jemu.
Vedle textů tři různých textových škol JE, P a D existují
pravděpodobně i další knihy (např. Kniha bojů Yahweho), které se
nedochovaly.
587 - 536 (?) př. n. l.
Jižní království Judovo je obsazeno Babylónem v roce 587 př. n. l.
Izraelité jsou odvedeni na 50 let do exilu. Po návratu do Jeruzaléma
obnovují Chrám a náboženství. Vedoucí silou není již královská linie
Davidovců, ale vysoké kněžstvo. Náboženství je exilem oslabeno. Snahou je
posilovat věrnost zemi a Bohu k obraně před asimilací dobyvateli.
450 (?) př. n. l.
Snahy o náboženské obrození, centralizaci a posílení národa.
Redaktoři kombinují tři zdroje JE, P a D do jednoho uhlazeného
plynulého příběhu - pěti knih Mojžíšových. Respektují své zdroje a snaží
se je použít i v případě, kdy se dublují nebo si i vzájemně protiřečí.
Textový celek se stává základnou izraelského náboženství v době proroků
Ezry (Ezdráš) a Nehemjáše. Autorství je připisováno Mojžíšovi. |
|
Obr. Codex Amiatinus 8. stol. n. l. - pravděpodobně
zobrazení písaře Ezdráše.
[9]
|
Vědecké vysvětlení
Tradiční teorie vzniku Pentateuchu, kam patří i výše
uvedený přehled podle Friedmana, začaly být stále více zpochybňovány. Neodpovídají
vědeckým poznatkům. Chybí
archeologické nálezy, které by potvrdily takovou blízkovýchodní
historii, na které staví tyto tradiční představy o vzniku Bible.
Podle řady odborníků nikdy nedošlo k hromadnému odchodu
Izraelitů z Egypta (Exodus). Násilné obsazení Kanaánu izraelskými vojsky
je pouhou fikcí. Sjednocené království pod vládou Davida a Šalomouna,
sahající od Eufratu ke Středozemnímu moři, nejspíš vůbec neexistovalo.
Blíže viz
Biblická archeologie.
Objevují se názory, že výše uvedené příběhy v pěti knihách Mojžíšových byly napsány
v mnohem mladší době, než předpokládala řada zastánců hypotézy pramenů:
Začátek 7. stol. př. n. l.
Podle I. Finkelsteina[4]
byl Pentateuch napsán až počátkem 7. stol. př. n. l. jako součást
náboženských reforem krále Joziáše (Jóšiáše). Texty vznikaly s cílem posílit národní
a náboženské sebeuvědomění Židů, pozdvihnout Jeruzalém a zvýšit
prestiž jižního království Judeje. To bylo v té době chudé ve srovnání
se severním královstvím Izraele. Brzy po Joziášově smrti byla Judea
obsazena babylonskými vojsky, došlo k Babylonskému zajetí. Více
viz Národnostní důvody vzniku
Bible.
6. stol. př. n. l.
Stále více odborníků je přesvědčeno, že k zásadním úpravám a
kompletacím textů Tóry došlo až v
perské a helénistické době
(od 6. stol. př. n. l.). Někteří biblisté se domnívají, že do tohoto období
lze dokonce zařadit i vlastní vznik textů. Vznik textů Tóry bývá
často zařazen do období babylonského zajetí Židů (586 - 538 př. n. l.) či
krátce po něm.
Zpochybnění JEDP pramenů
Rovněž teorie o několika málo pramenech je dnes již zpochybňována.
Uvažuje se o velkém množství menších psaných a ústně tradovaných zdrojů
(Zenger, Rendtorff).
Zkrácení období sepisování
Podle tradiční JEDP hypotézy mohl trvat proces slučování jednotlivých
pramenů stovky let (cca. 10. až 5. stol. př. n. l.). Začínají se
objevovat názory, že pět knih Mojžíšových bylo zkompilovámo z různých
pramenů v průběhu několika
málo let a redaktorem mohl být jediný člověk.
Podle W. R. W. Mattfelda[5]
došlo k sepsání primární historie (Genesis až 2. Královská) jedním
autorem v rozmezí 562 až 560 př. n. l. Rovněž Akenson[6]
považuje knihy za dílo jediného autora z období exilu.
Porovnání hypotéz
Uvádíme stručné porovnání teorií o
době vzniku Tóry i celé Hebrejské Bible. Je zřetelný posun
vzniku knih do období babylonského zajetí Židů. Stále více
odborníků posouvá sepsání Hebrejské Bible do období mezi 5. a 2.
stol. př. n. l., kdy byl kánon uzavřen. |
|
|
Většina religionistů se shoduje v tom, že
dnešní podoba starozákonních biblických textů je silně
ovlivněna deuteronomickou náboženskou reformou, sloužící
politickým cílům v posledním století Judského království. V
6. stol. př. n. l. došlo k postupnému prosazení monolatrie
boha Yahweho a centralizaci jeho kultu do Jeruzaléma.
Snaha takto posílit a sjednotit království dala vzniknout i
textům Tóry.
Po pádu Jeruzaléma 587 př. n. l. a odvedení části
národa do Babylonu pokračovalo psaní ve snaze převyprávět
vlastní dějiny a vytvořit vědomí židovské identity v
diaspoře. Babylon pak obsadili Peršané a umožnili
vysídlencům návrat zpět domů. Do perské provincie Jehud se
deuteronomické pojetí kultu Yahweho dostalo v několika
vlnách navrátilců v průběhu 5. stol. př. n. l. Zastánci
náboženské proměny byli perští úředníci židovského původu,
zprávu o jejich činnosti podávají knihy Ezdrášova a
Nehemjášova. K ustálení knižní podoby Tóry,
deuteronomického dějepravného díla, i deuteronomické
redakci knih proroků došlo ke konci perského období ve 4.
stol. př. n. l. [7]
V základu Bible - Tóře (a zejména knize
Genesis) se dochovaly
příběhy předávané ústní tradicí snad již od
10. století př. n. l. Tóra vznikla propojením různých,
navzájem často rozdílných materiálů, kněžských i laických.
Spojování těchto tradic do díla, které známe jako Tóru či
Pentateuch, došlo pravděpodobně za vlády Peršanů od konce
6. stol. př. n. l. Konečná úprava textů
proběhla v
5. či 4. století př. n. l. |
|
[1] |
Who wrote the Bible?
2002.
www.straightdope.com/mailbag/mbible1.html |
[2] |
Friedman R.E. Who wrote the
Bible?
|
[3] |
Tretera.J.R. 2000. Právní
dějiny starověkého Izraele.
spcp.prf.cuni.cz/vyuka/izrael.htm |
[4] |
Finkelstein, Israel. Silberman,
Neil. The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of
Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts. 2001. The
Free Press. New York. |
[5] |
Walter Reinhold Wartting Mattfeld.
The Primary History (Genesis-2Kings), The Case for a Single
Author. 2003-2004.
www.bibleorigins.net/oneauthorprimaryhistory.html |
[6] |
Donald Harman Akenson.
Surpassing Wonder, the Invention of the Bible and the Talmuds.
New York. Harcourt, Brace & Co. 1998 |
[7] |
Zbiejczuková, Věra. Poexilní prosazení
monoteismu. Diplomová práce. 2008. Masarykova universita v
Brně.
http://is.muni.cz/th/64682/ff_m/ |
[8] |
Wikipedia, The Free Encyclopedia.
Heslo - Torah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Torah |
[9] |
Přispěvatelé Wikipedie, Ezdráš
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2011, Datum
poslední revize 6. 05. 2011, 10:21 UTC, [citováno 17. 05. 2011]
<
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ezdr%C3%A1%C5%A1&oldid=6866659
> |
[10] |
Moses Smashing The Tables Of The Law 1659 by
Harmenszoon van Rijn Rembrandt. Wikigallery.org .
[citováno 17. 05. 2011] <www.wikigallery.org/wiki/painting_295512/Harmenszoon-van-Rijn-Rembrandt/Moses-Smashing-The-Tables-Of-The-Law-1659 > |
|
|