|
Biblická proroctví
Bileám
Velice zajímavé proroctví měl vyslovil věštec Bileám (Balaám). Hovoří o
osudech mnohých říší, které v době proroctví snad ještě neměly ani
existovat. Jsou vysloveny předpovědi, které se skutečně vyplnily. A i
sama postava věstce Bileáma je Biblí podávána velice kontroverzně.
Bileám plní příkazy Yahweho, přitom je však v jiných biblických textech
líčen jako prototyp ziskuchtivého a proradného věštce.Bileám byl podle Bible proslulý nehebrejský kněz a věštec z doby, kdy
Izraelci po odchodu z Egypta zabírali nové země. Jejich nepřítel,
moábský král, si proroka přizval, aby proklel postupující Izraelce.
Pokaždé, když se ke kletbě schylovalo a připravovalo se místo s
příslušnými rituály, se Bileámovi zjevil Yahweh a varoval ho, aby se
neopovažoval seslat kletbu na jeho vyvolený národ. Nakonec Bileám
vyslovil proroctví ve prospěch Izraelců, vnuknuté Yahwem. Bileám žehná
Jákobovu rodu, prorokuje válečné úspěchy Izraelcům a zároveň předpovídá
osudy některých světových říší.
Proroctví
Bileám vyslovuje toto proroctví:
CEP[1]
Numeri 24:17-24
|
Vidím jej, ne však přítomného,
hledím na něj, ne však zblízka. Vyjde hvězda z Jákoba, povstane
žezlo z Izraele. Protkne spánky Moába, témě všech Šétovců.
Bude podroben i Edóm, podroben bude Seír, Jákobovi nepřátelé.
Izrael si povede zdatně. Panovat bude ten, jenž vzejde z Jákoba,
a zahubí toho, kdo vyvázne z města."
Když uviděl Amáleka, pronesl svou průpověď: "Amálek je prvotina
pronárodů, ale skončí v záhubě."
Když uviděl Kénijce, pronesl svou průpověď: "Tvé sídlo je
mohutné, tvé hnízdo leží na skalisku, stejně však přijde vniveč,
Kajine, jen co tě Ašúr odvede do zajetí!"
Pak pronesl svou průpověď: "Běda! Kdo zůstane naživu, až to Bůh
vykoná?
Loďstvo od kitejských břehů pokoří Ašúra, pokoří Ebera. Ale v
záhubě skončí i ono." |
Na pozoruhodné proroctví upozorňuje také Zecharia Sitchin ve své
knize
Kosmický kód[2]str.181
:
|
Mezi národy odsouzené k zániku figurují kupodivu i
Asyřané, po nichž v době odchodu z Egypta nebylo v Kanaánu
ani vidu, ani slechu a jejichž králové až za mnoho staletí
ohrožovali izraelská království, která měla teprve
vzniknout. |
Nalezli jsme tedy proroctví, které se skutečně vyplnilo?
Sitchin řadí proroctví do doby po exodu Izraelitů z Egypta, tedy 15.
či 14. století př.n.l. (podle Sitchina došlo k odchodu z Egypta v
roce 1450 resp.1433 př.n.l. [2]str.137
O Asýrii máme historické zmínky od konce 20 století př.n.l. Rozvíjela se
v 19. stol. a na začátku 18. stol. př. n. l. za vlády Šamši Adada I.,
současníka Chammurapiho. Asi v polovině 17. stol. př. n. l. ztratila
Asýrie samostatnost, později se stala součástí státu Mitanni. Teprve ve
14. stol. př. n. l. se postupně konsolidovala a vymaňovala z vlivu
oslabeného Mitanni a Babylónie. Vzestup Asýrie nastal v 1. polovině
1. tis. př. n. l., kdy její území zasahovalo do Malé Asie, Sýrie,
Palestiny a severozápadního Íránu. Největší rozsah měla říše za
Assarhaddona, který načas připojil i Egypt. Jeho nástupci (např.
Aššurbanipal) však získaná území postupně ztráceli. 612 př. n. l.
podlehlo hlavní město Ninive náporu Médů a Babylóňanů, 609 př. n. l.
zbytky asyrského vojska vedeného Aššuruballitem přemoženy v Charránu
Babylóňany.[3]
Asýrie začala ohrožovat Izrael zhruba od 9.stol.př.n.l. a v roce 722
př.n.l. jej oficiálně obsadila. Roku 609 př.n.l. však byla i Asýrie
poražena.
Znamená to tedy, že prorok Bileám předpověděl konkrétní historické
události s předstihem několika staletí, jak o tom píše i Zecharia
Sitchin?
Sitchin považuje biblický odchod Izraelitů z Egypta za historický
fakt. K této události však zřejmě nikdy
nedošlo. Rozhodně ne v takovém měřítku, jak jej popisuje Hebrejská Bible.
Podrobnosti uvádíme v článku
Exodus.
Kdy tedy bylo proroctví skutečně napsáno?
Tóra, do které patří i kniha Numeri
s příběhem o Bileámovi, byla podle křesťanské tradice sepsána
někdy v 15.století př.n.l. Dnes je však již tento názor překonán
výsledky biblické vědy. Nejstarší prameny textů mohou pocházet z 10. či
9.století. Jiné prameny jsou však mnohem mladší a k redakci a úpravě
textů došlo až v době po babylonském zajetí, tedy po roce 538 př.n.l.
O tom, kdo a kdy napsal Tóru se stále vedou polemiky. Stále více
biblistů však posouvá dobu vzniku pěti Mojžíšových knih do období
babylónského zajetí Židů (586 -538 př.n.l.) či do doby poexilní. Příběh
o Bileámovi tedy mohl být sepsán až po roce 609 př.n.l., tedy po porážce
Asýrie. Na biblickém textu tedy nemusí být nic zázračného a
nevysvětlitelného. Jedná se o další pseudoproroctví předpovídající
události, které se ve skutečnosti již přihodily.
Bůh a Bileám
V příběhu hraje podivnou úlohu Bůh - Yahweh. Moábský král Balák zve
Bileáma, aby jej navštívil a proklel izraelský lid. Prorok se nejprve
obrací na Yahweho, který mu však cestu ke králi zakazuje.
CEP Numeri 22:12-13
|
Bůh však Bileámovi poručil:
"Nepůjdeš s nimi a neprokleješ ten lid, neboť je požehnaný!"
Ráno Bileám vstal a řekl Balákovým velmožům: "Jděte do své země.
Hospodin odmítl pustit mě s vámi." |
Král se však nevzdává a k Bileámovi opět posílá své služebníky s
pozváním.
CEP Numeri 22:18-22
|
Bileám však Balákovým služebníkům
odpověděl: "I kdyby mi Balák dal dům plný stříbra a zlata,
nemohl bych přestoupit rozkaz Hospodina, svého Boha, a učinit
cokoli, ať malého nebo velkého. Přesto prosím zůstaňte zde i
této noci, ať zvím, co bude Hospodin dále se mnou mluvit."
V noci přišel Bůh k Bileámovi a řekl mu: "Když ti muži tě přišli
pozvat, jdi s nimi. Ale budeš dělat jenom to, co ti poručím."
Bileám tedy ráno vstal, osedlal svou oslici a jel s moábskými
velmoži. Vzplanul Bůh hněvem, že jede, a Hospodinův posel se mu
postavil do cesty jako protivník... |
Yahweh tedy nejprve zakazuje Bileámovi odejít věštit ke králi
Balákovi. Pak však mění své rozhodnutí a přikazuje prorokovi jet s
posly. Bileám to učiní, vyslouží si však Yahweho hněv.
... pokračování příště ...
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/.
|
[2] |
Sitchin, Zecharia. 1998.
Kosmický kód. Praha. 2001
|
[3] |
DIDEROT s.r.o.
2002. Encyklopedie Diderot 2000 na CD ROM,
Praha 1999
|
[4] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad -
poznámka "u" k verši Da8:9. |
[5] |
|
[6] |
|
[7] |
|
[8] |
|
[9] |
|
[10] |
|
[11] |
|
|
|