|
Starověké hodiny III
Znalost precese
Postavení hvězd na obloze se mění. Hvězdy se otáčejí
proti směru hodinových ručiček kolem severního nebeského pólu, který
leží u hvězdy Polárka (Severka). Otáčení hvězd je snadno pozorovatelné a
dnes již víme, že je způsobeno otáčením naší Země kolem své osy. Dochází
však k ještě jedné změně v postavení hvězd na obloze, mnohem pomalejší a
mnohem hůře pozorovatelné. Velký cyklus změny trvá necelých 26 000
let. Jedná se o precesní cyklus, způsobený pomalým krouživým pohybem
zemské osy. Rychlost pohybu po nebeské klenbě je zhruba 1° každých 72
let. Změny v orientaci osy ovlivňuje polohu a časy východu všech hvězd.[a]
Již staří Sumerové?
Precese
způsobuje zdánlivý posun jarního bodu na hvězdném pozadí o 1° za zhruba 72
let. Slunce se za 72 let posune na pozadí hvězd o tloušťku palce
natažené ruky. Vypozorovat tento jev a dokonce určit jeho rychlost
je složité a vyžaduje přesná pozorování po mnoho generací. Precesi objevil údajně řecký astronom Hipparchos
přibližně kolem roku 130 př. n. l. Badatelé Santillana, Dechend[1]
či Hancock[2]
však
tvrdí, že některé důsledky precesního jevu znaly již mnohem starší kultury. Jednou
z indicií je důraz kladený na čísla 72
či 54, která mohou souviset
právě se znalostí precese.
Podívejme se nejprve na zajímavé pečetítko:
|
Válečkové pečetítko zanechává v horní
řadě otisk stáda skotu a pod ní telátek a nádob v rákosových
chýších. Chýše odpovídají dnešním příbytkům a stájím obyvatel
mokřadel v jižním Iráku. Pečetítko představovalo kamenořezbu do
bílého magnezitu a jako držátko sloužila postavička berana,
odlitá ze stříbra do formy vylité voskem. Původ pečetítka
zůstává neznámý, ale předmět patří zřejmě do pozdního uruckého
období. Výška pečetítka 5,3 cm.[3] str. 69 |
|
Na stránkách První civilizace[4]
o otisku pečetidla píší:
|
V kole času na Zemi má každý domek celkem 18 let, což
naznačují kuličky na "anténách". Čtyři viditelné domky dávají
celkem 72 let. Na stupnici pouti Slunce znamená 72 let objem
jednoho stupně z třiceti, jenž obnáší astronomický úsek 2160
let. Nahoře na obrázku stojí hvězdy Býka, tj. věk, z kterého je
čas ukrajován. |
Pozdní urucké období spadá do rozmezí 3500 až 3100 let
př. n. l.[5]
Jarní bod byl v té době v souhvězdí Berana. Držátko pečetítka tvoří beran.
Do souhvězdí Berana se jarní bod přesunul zhruba před tisícem let (cca. 4 až
5 tisíc let př. n. l.), a to ze souhvězdí Býka. Znamená tedy řada skotu na
otisku pečetítka symbol předchozího věku? Znamená 72 kuliček posun
jarního bodu o jeden stupeň?
Zatím nebyl objeven jednoznačný astronomický zápis svědčící o znalosti precese ve
starém Sumeru. Není však důkaz o znalosti precese ukryt důkladněji? Třeba v
mýtech Sumeru, starověkého Egypta či jiné dávné civilizace?
Číslo 72Číslo 72 vyjadřuje počet let potřebných
k posunu nebeských těles o jeden stupeň precesní změny.
- V projektu Velké pyramidy v Gíze je zapracováno číslo 72.
[6]
- Usír byl
podle egyptských mýtů božským králem prehistorických časů, který
přinesl lidem dar civilizace. Jeho stálý protivník Sutech se jej
pokusil zabít. V řecké verzi příběhu to byl Týfón, který
zosnoval spolu se 72 pomocníky spiknutí proti Osiridovi.[9]
- Podle egyptského mýtu vyhrál bůh Thovt ve hře nad Měsícem 1/72 každého dne v
roce. Využil tohoto získaného času pro vytvoření dalších pěti dní, které
vložil ke stávajícím 360 dním v roce.
- V mayském Chichén Itzá stojí Kukulkanův chrám. Ve čtvercové
komoře stojí socha pumy. Skvrny tvoří 72 kusů jadeitu.[2]
str. 32
- V největším budhistickém chrámu světa Borobudur je 72 stúp
(posvátných staveb).
- V Angkoru
(hlavní sídlo Khmerské říše) bylo postaveno 72 hlavních chrámů.
- Druidové uctívali zejména číslo 72
[2] str. 12
- 72 - počet učedníků Konfucia (někdy udáváno 77)
- V židovském a
křesťanském učení symbolizuje číslo 72 dlouhý časový úsek či vhodný, ucelený
počet:
72 - počet jazyků,
kterými se hovořilo v Babylonské věži (dle pozdější tradice)
resp. počet původních národů.
72 - počet božích jmen podle Kabaly.
72 - počet stupínků na Jákobově žebříku (podle knihy Zohar)
72 - počet starších na Sinaji
72 - počet dalších Kristových učedníků podle kapitoly 10
evangelia Lukáše (někde uváděno 70)
72 - počet překladatelů Septuaginty
72 hodin byl Kristus uložen v hrobě
72 biskupů může odsoudit jiného biskupa
72 knih Bible (Isidor)
72 Kristových učedníků v některých rukopisech Lukášova evangelia |
Obr. 72 božích jmen podle Kabaly.[10] |
Číslo 72 však nemusí mít vždy spojitost s
precesí a střídáním věků.[8]
Sumerský, egyptský i archaický řecký kalendářní měsíc
trval 30 dní a lunární rok tedy 12 × 30, tj. 360 kalendářních dní. Pokud
měl týden 5 dní, bylo v lunárním roce 72 týdnů (360/5=70). Číslovka 72
tedy nemusela ukazovat na precesi ale na počet pětidenních týdnů v roce
podle lunárního kalendáře.[b]
Číslo 54
V díle Hamletův mlýn[1]
upozorňují autoři na další sekvence precesních čísel - 108 a 54. Když k
číslu 72 přičteme jeho polovinu, dostaneme 108. Po vydělení dvěma dostaneme
54.
- V kambodžském Angor Vatu je 108 soch na každé z přístupových
cest, 54 po obou stranách.
- Jupiterův chrám v Baalbeku měl 54
sloupů.[7]
K dalším číslům odvozeným od precese patří např. 216
(72 x 3) a 43 200. Dále se uvádějí následující zaokrouhlená precesní
čísla: 36, 360, 432, 2160 a 25 920. Zajímavé je, že součet jejich číslic
vždy dává devítku.
Podle historiků G. Santillana a H. Dechend jsou čísla
odvozená od precesní sekvence zakódována do světových mýtů a
starobylých architektonických památek všude po světě. Původní zdroj
znalostí uložených v mýtech i významných stavbách lze hledat v prehistorické
civilizaci, která poznala svět jako dílo tvořené čísly, míry a
váhami.[1]
Egyptoložka Jane B. Sellersová tvrdí, že v prehistorickém
Egyptě mohly být sledovány precesní posuny souhvězdí Orion minimálně od roku
7300 př. n. l.[16]
Platónský rok
Za nejdůležitější den v roce byla odpradávna považována
jarní rovnodennost. Den i noc jsou stejně dlouhé a Slunce vychází přesně na
východě. Slunce se nachází v rovině zemského rovníku, takže jeho
paprsky dopadají na Zemi kolmo k její ose. Střed Slunce prochází jarním
bodem - jedním ze dvou průsečíků ekliptiky s nebeským rovníkem.[15]
Věnujme pozornost tomu, které souhvězdí hvězdného
(siderického) zvěrokruhu leží za vycházejícím
Sluncem v době jarní rovnodennosti. Po mnoho generací to bylo souhvězdí Ryb, na jehož pozadí Slunce
vycházelo při jarní
rovnodennosti. Dnes je to však spíše rozhraní mezi souhvězdím Ryb a
Vodnáře. Posun z jednoho zvířetníkového souhvězdí do druhého, způsobený
precesí, se děje velice pomalu - 1° každých 72 let.
Všech dvanáct souhvězdí zodiaku se vymění za zhruba 26 000 let. Změny lze velmi těžce
zpozorovat, natož měřit - za jeden či několik lidských životů jsou
téměř nepozorovatelné. Byli si starověcí mudrcové vědomi těchto pomalých
změn? Věděli, že zvířetníkové souhvězdí, ve kterém je "ubytováno" Slunce v
nejdůležitějším období roku, se velmi pomalu posouvá? Byli si pradávní hvězdáři
vědomi toho, že za několik stovek let bude jejich rovnodennostní zvířetníkové souhvězdí
nahrazeno jiným?
Celý cyklus pohybu souhvězdími zvířetníku vykoná Slunce přibližně za 26 000
let (udáváno je např. 25 800, 25 772 či 25 729 let). Tuto periodu nazýváme
platónský rok (nesprávně
též
velký rok) podle athénského filosofa a matematika Platóna (Πλάτων, 427 –
347 př. n. l.). Esoterická numerologie často pracuje s platonským rokem o
délce 25 920 let.[14]
Platónský rok je doba, za kterou nebeský pól (průsečík zemské osy s
nebeskou sférou) vykoná v důsledku precese zemské osy uzavřený okruh kolem
pólu ekliptiky.[13]
Existuje zde jedno nedorozumění - velký rok může
označovat různé časové cykly. Starověcí mudrcové
předpokládali, že vzájemné postavení Slunce, Měsíce a planet na pozadí hvězd
se opakuje vždy jednou za dlouhý čas, který nazývali velkým rokem (plným
rokem). Cyklus měl
např. podle Platóna
trvat zhruba 36 000 let. Jindy bylo udáváno 10 800 let či 12 954. Není však jisté, zda k takovému cyklickému jevu
skutečně dochází.[12]
Tento cyklus nelze zaměňovat s cyklem platónského roku. V dalším textu pod pojmem velký rok či platónský rok
považujeme periodu danou precesí zemské osy (cca. 26 000 let).[d]
Zajímavá je shoda mezi délkou platónského roku a délkou
života člověka měřenou ve dnech. Sedmdesátiletý člověk prožil 25 729 dní.[14]
Světové věky, eony, platónské měsíce
Během jednoho platónského roku navštíví Slunce při jarní rovnodennosti
postupně všech 12 zvířetníkových souhvězdí. Platónský rok tak lze rozdělit
na 12 platónských měsíců, z nichž každý může být charakterizován svým
souhvězdím. Další
platónský měsíc nastává v okamžiku, kdy
jarní bod přejde do dalšího domu.
Zvěrokruh můžeme rozdělit na 12 úseků o stejné délce - tzv. hvězdných domů. Slunce stráví téměř 2200 let v každém domě zvěrokruhu (30
stupňů x 72 let). Majestátní
precesní průchod Slunce souhvězdími zvěrokruhu (Býk - Beran - Ryby - Vodnář
atd.) trvá jeden Velký rok s měsíci o délce skoro 2200 let.
Esoterická numerologie uvádí 2160 či 2167 let. Pro zjednodušení lze uvažovat, že
zhruba jednou za dva tisíce let dojde ke střídání zvířetníkového souhvězdí,
v němž se nachází jarní bod. Tak prý existoval věk Býka, Berana či Ryb.
Každý světový věk nesl označení jednoho zvířetníkového souhvězdí.[c]
Nyní bychom měli žít v platónském měsíci Ryb. Začal někdy na
počátku našeho letopočtu a zvolna se blíží doba jeho konce.
Různé zdroje uvádějí roky 2012 až 2150. Nalezneme však také
autory, kteří kladou příchod věku Vodnáře do roků 1762 nebo
naopak až do roku 2658. Věk Vodnáře tedy již třeba započal, ale
možná nás od začátku dělí ještě půl tisíce let! |
|
Obr. Jarní rovnodennost 20. 3. 2020. Slunce stojí v jarním bodě
na pomezí souhvězdí Ryb a Vodnáře. |
Šířka jednotlivých souhvězdí na obloze není stejná (nemá vždy
šířku 30°) a
hranice i tvary souhvězdí se v průběhu času měnily. I pokud
uvažujeme siderický zvěrokruh rozdělený pravidelně na dvanáct
stejných dílů po 30°, je otázkou, kde dělení začíná. Je tedy
diskutabilní, kde přesně na siderickém zvěrokruhu začíná
přechod z jednoho souhvězdí do druhého. Ba co víc, pokud je
šířka souhvězdí zodiaku různá, pak by byly i délky platónských
měsíců různé. Časová rozhraní světových věků tak zůstávají nejasná.[e]
Níže uvádíme jedno z často používaných časových ohraničení vybraných siderických světových
věků a možný vztah mezi přináležejícím zvířetníkovým souhvězdím a
kulturami:
Lev (11 000 - 8800 př. n. l.)
Gíza - Velká sfinga se lvím tělem (alternativní datace)
hledí k východnímu obzoru, kde vycházelo Slunce při jarní rovnodennosti na
hvězdném pozadí Lva.[18]
Býk (4500 - 2300 př. n. l.)
V 1. dynastii Starého Egypta by zaveden kult býka Apise. V
jiných kulturách byl však býk uctíván již dříve (Çatal Hüyük 7500 až 5700
př. n. l.). Uctívání posvátné krávy Hathor. Uctívání býka na Krétě
(mínojská civilizace). Uctívání býka Cualguma v Irsku a Tarnose v Galii.[17]
Beran (2300 - 100 př. n. l.)
Ve starověkém Egyptě byl beran převládajícím symbolickým
motivem (Amon). Viz sfingy s beraní hlavou v Karnaku. Obětování beránka v
zemích Blízkého východu (jarní židovský svátek Pesach).
Ryby (100 př. n. l. - 2100 n. l.)
Symbolem prvních křesťanů, následovníků Krista, byla ryba.
Souhvězdí ryb hostilo Slunce při jarní rovnodennosti od samých počátků
křesťanské éry až do naší doby. Symbol ryby ale nemusel mít nic společného
se souhvězdím a precesí. Ryba byla symbolem různých božstev již před křesťanskou érou.
Amulety ve tvaru ryby symbolizovaly např. plodnost. Užití ryby lze vysvětlit
ve smyslu kryptogramu. Ichthys (ΙΧΘΥΣ, řecky ryba) se dá číst jako slovo
složené z prvních písmen slovního spojení: Ježíš Kristus, Boží syn,
Spasitel. V originále Ἰησοῦς Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ, Iésús Christos Theú
Huiós, Sótér. Ryby jsou v evangeliích zmiňovány několikrát a je jim dáván
symbolický význam. Několik z Ježíšových učedníků bylo rybáři. Pověřil je se
slovy „Udělám z vás rybáře lidí.“ Ježíšova ryba se stala moderní ikonou
křesťanství.[8]
Je třeba vzít v úvahu, že výše uvedené spojitosti jsou
zjednodušené a ne zcela průkazné. Přesto mnohé svědčí tomu, že naši předkové
mohli mít ve zvláštní úctě souhvězdí, na jehož pozadí v jejich době stálo
Slunce při jarní rovnodennosti. Otázkou zůstává, zda si pradávní mudrcové
uvědomovali i pomalý precesní posun zvířetníkových
souhvězdí. Uvědomovali si, že jejich věk je spojen
s určitým zvířetníkovým souhvězdím, které vystřídá po dlouhém čase
následující souhvězdí dalšího věku?
Níže uvádíme trvání světových věků dle různých autorů:
Obr.
Vymezení a trvání světových věků podle různých autorů.[14]
|
Z tabulky plyne i různé datování nového věku Vodnáře. Počátek věku
Vodnáře je udáván v rozpětí let 1950 až 2700 n. l. I kdybychom
předpokládali, že délky hvězdných světových věků jsou stejné a
odpovídají ideální šířce zvířetníkového souhvězdí 30° (pás zodiaku
rozdělený na 12 dílů), zůstává stále jeden problém. Jak určit počátek platónského roku
a jeho členění na platónské měsíce, které jsou pojmenovány podle
zodiakálních souhvězdí? Může se zdát, že názory astrologů
souzní v tom, že právě vstupujeme do Věku Vodnáře. Tak tomu ale není. Stanovení počátku platónského
hvězdného roku totiž závisí
na tom, k jakému prvku (nejčastěji hvězdě – stálici) vztahujeme svá měření. Na
tomto prvku (fiduxu) se různé astrologické školy nedokázaly shodnout.
Uváděny jsou hvězdy Spika, Aldebaran, Regulus ale i jiné. Podle toho také vypadá datování vstupu do Věku Vodnáře.
Někdy je uváděn vstup do věku Vodnáře
již v roce 1642, jiní astrologové uvádějí různá data 20. až 31. století
n. l.[14] [19]
I když jsou hranice mezi věky značně rozkolísané, lze snad uvažovat
alespoň následující zjednodušení:
Věk Lva |
9. a 10. tisíciletí př. n. l. |
Věk Raka |
7. a 8. tisíciletí př. n. l. |
Věk Blíženců |
5. a 6. tisíciletí př. n. l. |
Věk Býka |
3. a 4. tisíciletí př. n. l. |
Věk Berana |
1. a 2. tisíciletí př. n. l. |
Věk Ryb |
1. a 2. tisíciletí n. l. |
Věk Vodnáře |
3. a 4. tisíciletí n. l. |
Je nesporné, že zhruba od konce 20. století prožíváme opět jeden z
civilizačních přelomů nejvyššího řádu. Svědčí o tom řada globálních
ukazatelů a nové trendy v lidském myšlení, chování a životním stylu. Rodí se
zcela výjimeční lidé (indigové a křišťálové děti). Ovšem západní civilizace
evidentně míří ke svému úpadku. Po éře pravěku, starověku, středověku a
novověku nastává nějaký další věk. Je však vysoce sporné, zda ponese
charakteristiky astrologického znamení Vodnáře i když bychom si jistě přáli,
aby nastupující věk byl přátelský, tolerantní a produchovněný s novými
spirituálními dimenzemi.
Je třeba zdůraznit, že stále uvažujeme hvězdné (siderické)
precesní věky, opírající se o ekliptikální souhvězdí. Při diskuzích o
vlastnostech věků dochází k záměně pojmů souhvězdí zodiaku a
znamení zodiaku. Zodiakální hvězdné věky jsou pak chybně vysvětlovány
vlastnostmi stejnojmenných astrologických znamení. Souhvězdí však žádné
vlastní astrologické charakteristiky nenesou. Častou chybou je pak
charakterizovat nastupující věk Vodnáře podle stejnojmenného astrologického znamení. Právě precese totiž způsobila během
dvou tisíců let rozchod znamení
zvěrokruhu se stejnojmennými souhvězdími o délku 30°. A tak
například nad hvězdným pozadím Vodnáře již neleží stejnojmenné astrologické
znamení ale znamení Ryb.
Vracíme se tak zpět k precesi. Pomalý kuželovitý pohyb zemské osy
kolem pólu ekliptiky způsobuje několik jevů. Spolu s posunem jarního bodu
(křížení ekliptiky se světovým rovníkem) dochází k posunu celého
astrologického tropického
zvěrokruhu vůči hvězdnému pozadí. Protáčení zvěrokruhu se děje proti pohybu
Slunce zvířetníkem. Po uplynutí celého platónského roku se jarní bod ocitne ve
stejné pozici vůči určité hvězdě jako na jeho počátku. Precesní cyklus je
tedy dobou, za kterou světový nebeský pól vykoná jeden celý oběh kolem pólu
ekliptiky. V rámci platónského roku se nacházíme někde na rozhraní hvězdného
věku Ryb a Vodnáře. Astrologicky se však dostáváme do věku znamení Býka. O
tom v dalším pokračování.
Předchozí -
Starověké hodiny
II - Precese zemské osy
Následující -
Tropický zvěrokruh (bude publikováno)
|
[a] |
Současná hodnota posunu jarního bodu činí 50,2564˝/rok (všeobecná
precese). Díky tomu se
nebeský (světový) pól vrátí přibližně na dnešní místo za 25 800 let.
Jindy se uvádí 25 772 let či 25 729 let. Tuto periodu nazýváme platónský rok. Za
přibližně 71,6 či 71,7 let tedy dochází k posunu o jeden stupeň.
Rychlost posunu se však pomalu mění.[14] |
[b] |
Číslo 72 může mít i řadu dalších významů. Např. polovina
veletuctu, počet hodin ve třech dnech či počet extra-zvířetníkových
souhvězdí (72 Paranatellons). V určitých oblastech je v noci Sírius skryt
pod obzorem 72 dní v roce. Dle gematrie je 72 např. výsledek násobení 6x12 nebo
(2x2x2)x(3x3) apod. Podle některých zdrojů existuje 72 démonů.
Leonardo da Vinci údajně považoval číslo 72 za velice důležité a skryl jej v řadě
svých obrazů.
72 pentagramů obkružuje nástropní fresku Apotheosis
of Washington v rotundě Kapitolu Spojených států amerických. Zednářští gnostikové
prý řídí 72 vládců země. [11]
|
[c] |
Zde ovšem narážíme na problém. Souhvězdí zvěrokruhu
jsou různě veliká. Šířka jednotlivých souhvězdí na obloze není stejná
(tj. není přesně 30°). Pokud rozdělíme zvěrokruh na 12 stejně dlouhých
úseků, nekryjí se přesně se souhvězdími zodiaku. |
[d] |
Pojem velký rok měl ve starověku několikerý
význam. Mohl tak být označován sluneční rok (odlišen od malého
roku - synodického měsíce, lunace), Metonův cyklus (19letý
cyklus 235 lunací) nebo hypotetický astronomický cyklus, kdy se planety
opět ocitnou na stejném místě oblohy. Někdy se zaměňuje velký rok
a platónský rok. |
[e] |
Systém siderického zvěrokruhu můžeme uvažovat jako
EKVÁLNÍ ( dělený pravidelně po 30° ) nebo INEKVÁLNÍ (astronomický, kruh
je rozdělen na různě dlouhé úseky podle hranic jednotlivých souhvězdí). |
|
[1] |
Giorgio de Santillana, Herta von Dechend. Hamlet´s Mill
(Hamletův mlýn) |
[2] |
Graham Hancock, Santha Faiia, "Zrcadlo nebes", 1998,
Columbus 2003 |
[3] |
Michal Roaf. 1996. Svět Mezopotámie. 1998. Knižní klub,
Balios |
[4] |
www.prvni-civilizace.cz/maia/astro/astronomtabulky.htm |
[5] |
Black, Jeremy; Green, Anthony. 1992. Bohové,
Démoni a symboly starověké Mezopotámie. Volvox Globator. 1999 |
[6] |
Graham Hancock, "Otisky božích prstů. Pátrání po
počátcích i koncích.", 1995, Columbus 1998 |
[7] |
HANCOCK, Graham. Boží mágové: zapomenutá moudrost ztracené
civilizace. Přeložil Alexandr NEUMAN. V Praze: Metafora, 2016. ISBN
978-80-7359-486-2. |
[8] |
Přispěvatelé Wikipedie, Ichthys [online], Wikipedie:
Otevřená encyklopedie, c2015, Datum poslední revize 13. 12. 2015, 20:36
UTC, [citováno 19. 01. 2017] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ichthys&oldid=13138285 > |
[9] |
Eset a Usire (Isis a Osiris). Mýty a skutečnost
[online]. 2008 [cit. 2017-01-21]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2008020001 |
[10] |
Number 72 and the Code of the Ancients.
GreatDreams.com: Joseph E. Mason [online]. [cit. 2017-01-21]. Dostupné
z:
http://www.greatdreams.com/numbers/72/72.htm |
[11] |
HORN, Thomas. Apollyon rising 2012: the lost symbol
found and the final mystery of the Great Seal revealed. Crane, Mo:
Defender, 2009. ISBN 0982323565. |
[12] |
Wikipedia contributors, 'Great Year', Wikipedia, The
Free Encyclopedia, 4 October 2019, 18:18 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Great_Year&oldid=919621921
> [accessed 28 October 2019] |
[13] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Platónský rok
[online]. c2018 [citováno 28. 10. 2019]. Dostupný z WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Plat%C3%B3nsk%C3%BD_rok&oldid=16790991
> |
[14] |
ŠPŮREK, Milan. Tajemné rytmy dějin. Praha:
Eminent, 2006. ISBN isbn80-7281-243-2. |
[15] |
Slunce - slunovrat a rovnodennost. Mýty a
skutečnost [online]. 2006 [cit. 2019-10-28]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2006040001 |
[16] |
Jane B. Sellers. The Death of Gods in Ancient
Egypt An Essay on Egyptian Religion and the Frame of Time. Penguin
Books, 1992. ISBN 9780140153071. |
[17] |
CHARPENTIER, Louis. Tajemný pravěk Evropy. Přeložil
Oldřich KALFIŘT. Praha: Práce, 1992. ISBN 80-208-0256-8. |
[18] |
HANCOCK, Graham. Otisky božích prstů: pátrání po počátcích i
koncích. Praha: Columbus, 1998. ISBN 80-85928-30-2. |
[19] |
Poznámky k tzv. věku Vodnáře. Rezonance -
Pavel Turnovský, astrologie [online]. 2010 [cit. 2020-02-06]. Dostupné
z:
http://www.rezonance.cz/wp/vek-vodnare-pavel-turnovsky/ |
|
|