|
Egyptské mýty
Eset a Usire (Isis a Osiris)
Obsah
Usirova vražda
Bůh země Geb a bohyně nebes Nut zplodili čtyři děti - Usira, Eset, Suteha
a Nebthet. Usir jako prvorozený zdědil právo vládnout egyptské zemi (jeho
předchůdci byli Ptah, Re, Šov a Geb).[a]
Usirovou manželkou byla jeho sestra Eset.[b]
Spolu vládli v obdobím blahobytu a hojnosti, zlatém věku
lidstva.[c]
|
|
Vlevo:
Eset byla zobrazována se symbolem trůnu na hlavě. |
|
|
Nahoře: Papyrus z Knihy mrtvých (cca.1000 př.n.l.). Osiris je
zde výjimečně zobrazen v modrém oděvu. Modrá znamenala nový život,
znovuzrození.[2]
|
Usirův bratr Suteh (Set)
se však rozhodl uchvátit trůn pro sebe.[d]
Ve formě mýtického zvířete zasazuje Usirovi smrtelnou ránu.[e]
Pak začíná
Suteh vládnout Egyptu. Jeho žena a sestra Nebthet soucítí s
Esetou, která propadá zoufalství.
Eset se rozhoduje využít své
nesmírné magické síly, nalézt Usirovo tělo a vzkřísit ho k životu
alespoň tak, aby s ním počala syna. Doufá, že syn vraždu jejího muže
pomstí. Eset se svou sestrou Nebthet neúnavně bloudí Egyptem a
oplakávají Usira. Konečně nacházejí v Abydu jeho tělo.Eset v podobě ptáka zastíní křídly tělo Usira, vyvolá jimi dech
života a přivolá zpět k životu svého milého. Pak se bohyně nechá
oplodnit. Usirova úloha v eposu je završena a bůh odchází vládnout
do podsvětí jako Pán věčnosti. |
|
Suteh ve své zvířecí formě. Lehce prohnutý čenich, na vrcholu
hlavy dva kolmé výrůstky, vztyčený rozdvojený ocas. |
|
|
Obr. vlevo.
Usir leží na mumifikačním loži. Vpravo stojí Eset, vlevo Hor, jejich
budoucí syn. Eset zároveň v podobě krahujce usedá na Usirův falus.
Chrám Abydos, 1280 př.n.l.[4]
|
Narození Hora
Ze spojení Esety a Usira se rodí bůh Hor. Eset se před Sutehem skrývá se svým synem v papyrových
mokřinách. Mladý bůh (dítě Hor - Harpachered) je bezbranný, odkázán na
ochranná kouzla své matky. Teprve když Hor vyspěje (Hor starší - Haruer),
může se pokusit získat zpět své dědictví - egyptský trůn. |
|
Eset a Hor[7] |
Soud Hora a Suteha
Hor přednáší svůj nárok na trůn před tribunálem nejvyšších bohů, v čele
se slunečním bohem Re. Hor volí vhodný okamžik. Thovt, bůh moudrosti, právě
obdarovává Rea symbolem světového řádu, spravedlnosti a moci, Posvátným
okem. Thovt i další bůh Šov podporují Horův nárok na trůn. Eset se
již chystá radostnou novinu poslat severním větrem do podsvětí Usirovi. Re
se však stále zdráhá rozhodnout. Suteh navrhuje spor řešit vzájemným
soubojem. Čas běží, soud v čele s Re však stále není schopen rozhodnout. Po osmi letech sporu žádají bohové o radu stvořitelku Neit. Ta
svým dopisem doporučuje vrátit vladařství Horovi, který po právu úřad zdědil
po svém otci Usirovi. Sutehovi však zároveň navrhuje, jako útěchu, dát
za manželky Reovy dcery Anat a Aštoret.[f]
Re však odmítne a oboří se na Hora ve snaze oslabit jeho pozici.
|
|
Hor (Horus), syn Usira a Eset. Byl zobrazován
jako muž se sokolí hlavou nebo jako sokol.
[10] |
Další bohové zpochybňují Reovu autoritu a ten uražen odchází. Situaci zachrání
bohyně lásky a radosti Hathor, která před ním odhaluje svou nahotu, Re je
potěšen a vrací se zpět do soudní síně. Spor Suteha a Hora pokračuje.
Suteh se vychloubá svou
silou, jen on prý může zapudit draka/hada Apopa, úhlavního nepřítele
slunečního boha Re při jeho pouti podsvětím. Thovt a Onhureta se
však zastávají Hora. Také Eset se pro svého syna snaží získat přízeň
ostatních bohů. Suteh vyhrožuje, že každý den zabije jednoho z bohů
svým obřím žezlem. Odmítá každý soud, v němž bude Eset
zasedat. |
|
Drak/had Apop[5] |
Eset však vymyslí léčku. V převlečení za starou bábu ji převozník
Nemty dopraví na ostrov, kde bohové rokují. Zde v podobě mladé krasavice
okouzlí Suteha. Předstírá, že je vdova po pastevci a že někdo
vyhrožuje jejímu synovi odejmutím dědických práv. Suteh je touto nespravedlností pobouřen.
Právě na to Eset čeká,
pro vlastní bezpečnost odlétá v podobě jestřába na akácii a sděluje Sutehovi,
že svým výrokem odsoudil sám sebe.
Suteh propadá v pláč a stěžuje si Reovi. Pak jej popadne pomstychtivost a
žádá potrestat alespoň převozníka. Nemtymu jsou tedy uťaty prsty na nohou.
Pak se soudní dvůr stěhuje na horu v západní poušti. Zde tribunál rozhoduje ve
prospěch Hora, Suteh se však odvolává a vyzývá opět Hora k zápasu.
Souboje Hora a Suteha
Suteh vyzývá Hora, aby se oba proměnili v hrochy a na tři měsíce se
ponořili pod hladinu. Ten, kdo se vynoří před stanoveným limitem,
ztratí nárok na trůn. Oba se tedy v podobě hrocha ponoří do vody. Eset v
obavách, aby Suteh nezabil pod vodou Hora, vyrobí měděnou harpunu a mrští ji
tam, kam se oba bohové/hrochové potopili. Netrefí však Suteha ale Hora. Hor
si samozřejmě stěžuje a Eset kouzlem harpunu vyjme. Druhý hod zasáhne Suteha,
který si rovněž stěžuje. Dovolává se pokrevního sourozeneckého svazku což
Esetu obměkčí a ona vyjme harpunu i z jeho těla.
Hor se však rozlítí, že matka ušetřila jeho protivníka, setne jí hlavu a
odnese do pouštních hor. Esetino tělo se promění v kamennou, bezhlavou
sochu. Re se ptá Thovta, koho bezhlavá socha představuje. Dozvídá se pravdu
a chce potrestat Hora. Nechá jej hledat a mezitím je Esetina hlava zřejmě
opět vrácena.
Hora nalézá v pouštní oáze Suteh, vrhá se na něj a vydloubne
mu oči. Ty zakope v poušti, kde se z nich stávají květy lotosu. Pak se vrací
zpět k Reovi ale popírá, že se s Horem setkal. |
|
Horovo oko - egyptský symbol moci. Památka na ztrátu
oka boha Hora v boji se Sutehem. |
Zoufalému Horovi pomáhá Hathor, zhojí jeho oči gazelím mlékem. Re se opět
dozvídá pravdu a ztrácí trpělivost. Oba soupeře povolává k sobě a přikazuje,
aby spory urovnali. Suteh naoko souhlasí a zve Hora na hostinu do svého
domu. Večer se Suteh pokouší sexuálně zmocnit Hora. Ten se však útoku
vyhne a zachytí tajně Sutehovo semeno. Hor o incidentu zpraví Esetu a ta mu
usekne jeho nečistou ruku, odhodí do močálu a vykouzlí novou. Eseta se rozhodne využít událost v jejich prospěch. Pomocí vonné
masti vzruší Horův falus a jeho semeno vloží do džbánu. Pak jím natře hlávky
salátu, které Suteh sní. Suteh se snaží zesměšnit Hora před ostatními bohy a
před soudem prohlásí, že se homosexuálně zmocnil Hora. Hor však obviní
Suteha ze lži a navrhne, ať je povoláno jejich semeno, aby se odhalilo. Thovt, s rukou položenou na Horovi, volá Sutehovo semeno. To však nevystoupí
z Hora ale z bažin. Thovt pak vyvolává semeno Horovo a to se vynoří jako
sluneční kotouč ze Sutehovy hlavy. Suteh je tedy ponížen a Hor očištěn.
Suteh však nehodlá uznat porážku a navrhuje další souboj. Oba bohové mají za
úkol zhotovit si kamennou loď a závodit. Hor staví loď z borového dřeva a
maskuje ji vápencovou omítkou. Loď pluje. Suteh ulomí vrchol hory a
vytvaruje z ní loď dlouhou 138 loktů (70m). Plavidlo však jde ke dnu. Suteh
se ve zlosti mění v hrocha a rozbíjí Horovu loď. Hor se chápe zbraně, bohové
mu však nepovolují zabít soupeře. V zoufalství se plaví do svatyně bohyně
Neit v Saji a ztěžuje si, že ani po několika rozsudcích v jeho prospěch
nezískal své dědictví.[1]
Usirova pomoc
Thovt přesvědčí Rea, aby dopisem požádal Usira v podsvětí o radu. Ten v
odpovědi připomíná, že právě on se stará, aby bohové byli silní, protože
světu poskytnul pšenici a žito. Žádá, aby jeho syn Hor nebyl připraven o
dědictví. Uražený Re odpovídá, že by bohové měli obilí i bez Usira. Ten
vyhrožuje, že jsou mu v podsvětí podřízeny krvežíznivé síly, které dostihnou
každého provinilce a přinesou mu jeho srdce. Navíc hvězdy na obloze, bohové
i lidé sestupují na Západní obzor a tedy do Usirovy říše.
Tribunál bohů po zvážení těchto skutečností uznává Horův nárok na trůn.
Suteh v roli Esetina vězně je předveden před bohy aby se vzdal vlády nad
Egyptem. Sluneční bůh Re mu pak nabízí účast na jeho cestách po
obloze, Sutehův hlas se stane nebeským hromem. Hor se konečně stává vládcem
Egypta, předchůdcem faraonů.[1]
O Ísidě a Osiridovi
Dnes nejznámější verze mýtu pochází až z Řecka. Plútarchos sestavil spis
Peri Ísidos kai Osiridos věnovaný delfské kněžce, zřejmě vyznavačce
Isidy. Bohové jsou nazýváni řeckými jmény.
Mezi Kronem (Geb) a Rheou (Nut) došlo k nepovolenému styku. Bůh slunce
Hélios se snaží po všechny dny roku bránit v narození dětí. Hermovi (Thovt)
se však daří přidat k roku dalších pět dní, kdy se rodí pět bohů - Osiris (Usire),
Apollón (Hor starší), Týfón (Suteh), Ísis (Eset) a Nefthys (Nebthet).
Lidé začali žít civilizovaně až za
vlády Osirise, který je naučil obdělávat půdu a nastolil zákony.
Týfón však zosnoval spolu se 72 služebníky zla spiknutí. Nechal zhotovit
truhlu na míru Osiridovi. Na hostině pak slíbil dát truhlu tomu, kdo
do ní přesně zapadne. Jakmile byl uvnitř Osiris, zaklapli víko.
Truhlu pak Týfón nechal vhodit do řeky a proud ji zanesl až do
Středozemního moře.[17] |
|
Osiris[11] |
Ísis v úzkostech hledala Osirise. Za spojence získala i šakalího boha
Anúbida (Anupa). Dlouho hledala truhlu až ji nakonec našla v libanonském
Byblu. Truhla zarostla do stromu vřesovce, ze kterého nechal král zhotovit
pilíř pro jeho palác. Ísis sedala u studny, kde se spřátelila se
služebnicemi královny. Vdechla jejich pleti vůni, která královnu zaujala
natolik, že pro Isidu poslala a ustanovila ji chůvou svého syna. V noci Ísis
královnino dítě zapálila, aby mu mohla kouzlem zajistit nesmrtelnost. V podobě vlaštovky
pak létala kolem sloupu s Osiridovou truhlou. Nářek vlaštovky přivolal
královnu, která v obavě o synův život přetrhla Isidino kouzlo. Královský syn
tak ztratil možnost stát se nesmrtelným. Ísis si vyžádala sloup a truhlu
vysekala. Dřevo darovala svému chrámu v Biblu. Truhlu převezla zpět do
Egypta.
Jednou navštívila Isis svého syna Apollóna (v této verzi již narozeného) a
nechala truhlu bez dozoru. Týfón truhlu objevil a rozsekal Osiridovo tělo na
14 kusů, které rozhodil po celé zemi.
Ísis se plavila zemí na lodici z papyru a hledala části Osiridova těla.
Kdekoliv některou našla, obřadně ji pohřbila.[o]
Bohyně nenašla jen Osiridův falus, který Týfón pohodil do Nilu, kde jej
pozřely ryby.
Apollón, syn Osiridův a Isidin, se rozhodnul pomstít svého otce. Zápas mezi
Tyfónem a Apollónem trval mnoho dní, Apollón však nakonec zvítězil. Ísis
vedla Tyfóna v poutech ale dala mu volnost. Apollóna to rozhněvalo a strhnul
z její hlavy korunu. Hermés korunu nahradil čelenkou s kravskými rohy.[p]
Tyfón se nevzdal a obvinil Apollóna, že je nemanželský syn. Ostatní bohové
to však odmítli. Tyfón byl přemožen ještě ve dvou bitvách, Apollón (Hor)
svou vládu nad Egyptem udržel.
Isis s křídly jako ochranné božstvo.
Hrob Setiho I., Údolí králů, Luxor, 1280 př.n.l.[12] |
Kulty a mystéria
Během státních či chrámových obřadů se předváděla mnohá různá dramata
spojená se sporem Hora a Suteha.
Edfúzské drama
Podle Papyru Chestera Beattyho I. byl uznán Horův nárok na trůn, Suteha
však vzal pod svou ochranu sluneční bůh Re. Podle jiných tradic byl však
Suteh po své prohře zničen. V hlavním Horově chrámu v Edfú byla oslavováno
vítězství Hora a pustošení Suteha v podobě královského rituálního dramatu. Poslední podoba se
dochovala na hieroglyfech a vinětách z období vlády Ptolemaia IX. (cca. 110
př.n.l.).
Suteh je v Horově chrámu zobrazován v podobě hrocha, probodávaném harpunami.
10 částí hrošího těla je zasaženo deseti kopími. Ve vrcholné scéně
edfúského dramatu stojí vítězný Hor na hřbetě Suteha/hrocha a probodává mu kopím hlavu. V dramatu vystupovala také
bohyně Eseta a to v nezvykle agresivní roli. Při čtvrcení hrošího těla
určuje, komu připadnou jednotlivé části. V závěru je hroší koláč
slavnostně rozkrájen a sněden, Suteh je tak definitivně zničen.[1] |
|
Horus zabíjí
hrocha/Setha. Vpravo stojí Eset.
Chrám v Edfu, reliéf vnější galerie. Ptolemaiovské období (237 př.n.l. -57 n.l.).
[9]
|
Memfiské drama
Popis soudní pře mezi Horem a Sutehem se dochoval na Šabakově
kameni. Soudu předsedá bůh země Geb. Navrhuje, aby Suteh vládnul Hornímu
Egyptu a Horovi připadl Dolní Egypt. Pak si Geb pomyslí, že by Hor měl
získat větší podíl, protože je synem jeho prvorozeného syna Usira. Přizná
tedy Horovi celý Egypt.
Hor je tedy v Memfidě oslavován jako sjednotitel celé země, nese korunu
Horního i Dolního Egypta.[1]
Thébské drama
Na papyru z Ramessea, z období Střední říše, je popsáno 46 scén dramatu.
Hor má v držení Posvátné oko, nejmocnější symbol starověkého Egypta. Příběh
o Horově ztrátě zraku po Sutehově útoku zde nenalezneme. je zde však
popisováno potrestání dobytka za to, že podupal Usira v jeho úloze boha
obilí. Voli šlapou po opbilí, aby ho vymlátili. Hor jim přikazuje aby ustali
a přestali tak tlouci jeho otce. Voli musí pokračovat v práci, aby bylo z
čeho péci chléb, jsou však zbiti jako přívrženci Sutehovi.
Drama líčí také předstíraný boj mezi Horem a Sutehem kdy je Geb nabádá, aby
své nepřátelství ukončili.
Egyptský král byl ztotožňován s Horem, byl zobrazován se dvěmi žezly protože
měl podle rituálu vstřebal Sutehovu sílu. Podle legendy Thovt vyzýval Hora,
aby se zmocnil síly nepřítele přivlastněním dvou žezel. Ty představují
Sutehovy varlata. Král má v dramatu také rituální krunýř keni, symbol
Usirovy vitality. Připnutím krunýře k hrudi a zádům symbolicky uskutečňuje
spojení mezi Usirem a jeho synem Horem.[1]
Královský mýtus
Mýtus o Usirovi, Horovi a Sutehovi měl silný vliv na nástupnictví
egyptských vládců. Faraón byl považován za pozemské vtělení Hora. Mrtvý
farao, byl ztotožňován s Usirem, vládcem podsvětí. Doklady této představy
máme už od VI.dynastie.
Mrtvý Usir dodával zemi její plodnost. Proto bylo třeba i mrtvého krále –
Usira uchovat a uctívat jako centrum vyzařování božských plodivých sil.[14]
Esetin nářek
V rámci Usirových mystérií byl často praktikován nářek nad jeho odchodem
do podsvětí, jeho volání a oslava. Nad Usirem naříkala jeho sestra a
manželka Eset, často ve společnosti své sestry Nebthet. Zpěvy mystérií Usirových
- Nářek Esetin a Nebthetin[l]:
|
Pojď do svého domova!
Pojď do svého domova, Usire!
Pojď do svého domova!
Není [již]
tvých nepřátel, krásný ---- !
Pojď do svého domova, abys mne spatřil!
jsem tvá sestra, kterou miluješ;
Neopouštěj mne!
Krásný mladíku,
pojď do svého domova, ihned, ihned!
Nevidím tě.
Srdce mé touží po tobě
a mé oči tě hledají.
...
Obličeje bohů i lidí [obracejí se] k
tobě a oplakávají tě,
když mne vidí, jak volám tě, plačíc více,
než jak vysoké jest nebe!
Což neslyšíš mého hlasu?
...
Nádherný jest denně Orion na nebi,
když vychází i když zapadá,
a já jsem Sirius,
jenž ho chrání a nevzdaluje se od něho.
Stkvělý výron vychází z tebe,
jenž dává život bohům i lidem... |
Antická a ranně-křesťanská mystéria
Kult bohyně Isis (Eset) se v helénské a řecké době šířil v celém
Středomoří. Isis byla uctívána ještě v křesťanské době a kulty Isis nalézáme
i dnes.
V Římě se prováděla Isidina mystéria spojená s mystérii Osiridovými.
Zaměřena byla na život ze smrti. Zasvěcenci hledali rozsápaného Osirida a
slavili jeho oživení. Tím získávali podíl na budoucím životě. Zasvěcení do
mystérií předcházely očišťovací obřady, křest a půst. Praktikant pak
podstupoval symbolicky smrt s Osiridem, s nímž se ztotožňoval.
Uctívána byla božská trojice Osiris, Isis a Hor. Isis, bohorodička, byla
zobrazována s dítětem v náručí. Stala se předobrazem Marie, která převzala i
tmavomodrý plášť posetý hvězdami.[14] |
|
Virgin of the Light[16]
Fernando Aguilar 19.stol.
|
Rovněž Isis stojící na srpku měsíce
byla vzorem pro řadu zobrazení Marie - matky boží
a také ženy ze Zjevení
12:1.
CEP - Zjevení 12:1
|
A ukázalo se veliké znamení na nebi:
Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd
kolem hlavy. |
|
|
Obr. vlevo -
Průčelí chrámu Panny Marie Vítězné (u Jezulátka) v Praze na
Malé Straně. Panna Marie stojí na pozlaceném půlměsíci. |
|
|
Naše paní milosrdenství (Our Lady of Grace).[15]
Postava Marie, zahalená v modrém plášti stojí nad symbolem měsíce. |
Při osiridovských mystériích, kvetoucích v helénské době, byl pohřbíván
Osiris a opět vracen do života. V průvodu zvaném Velké vyjití Osirida
byla jeho socha převážena k pohřbu do královského hrobu. V noci se
však jeho socha tajemně ukázala v chrámu, což lidé oslavovali jako doklad
Osiridova oživení.[14]
Vznik a zdroje mýtu
Mýtus je tvořen řadou příběhů, jejichž verze a doby vzniku se liší. Osudy
Usira, který se z krále Egypta stal nakonec vládcem podsvětí, nalézáme často
v Textech pyramid, na nápisech rakví dvořanů Střední říše či na
Amenmesseho stéle[ch].
Usirova vražda byla zmiňována jen výjimečně (např. Ichernofretova stéla[i]
či ptolemaiské papyry[j]. Scény zápasů o trůn mezi Sutehem a Hórem jsou podrobněji
rozepsány na Papyru Chestera Beattyho[k] Potvrzení Hora jako právoplatného
vládce lze nalézt na Šabakově kameni[l],
na papyrech s dramatickými texty z Ramessea[m]
či na zdech chrámu v Edfu[n].
Mýtus byl později přepracován řeckým autorem Plútarchem (cca. 40-120
n.l.) pod názvem O Isidě a Osiridovi. Mísí se v něm původní egyptské
prvky s helénským pojetím světa.
Pozadí mýtu
Usir byl představitelem nejvýznamnějšího vegetačního boha Egypta.
Zpodobňován byl vždy jen jako člověk. Byl egyptskou obdobou kenaanského
Baala či Adónise, mezopotamského Dumuziho či chetitského Telepinuše.
Podle některých odborníků byla v pozadí všech těchto bohů prastará báje o
božském Pastýři, který zahynul v boji se zvěří a je oplakáván svou milou.
Vegetativní božstva jsou však hlavně personifikací plodivých sil přírody,
které začali lidé uctívat od přechodu k zemědělství. Snažili se magickými
obřady rozhojnit plodivou sílu přírody. Střídání období růstu s obdobím
vegetačního klidu si vysvětlovali přestávkou boha vegetace, který odcházel
nebo býval přemožen, zabit či uvězněn v podsvětí. Oplakávání vegetativního
boha se snahou přivolat jej zpět či oživit. Také v Usirově mýtu byl zabit
svým božským bratrem Sutechem. Podle některých verzí byl dokonce rozsekán na
kusy, ale Usirova družka Eset jej alespoň částečně oživila aby zplodila
Hora, otcova mstitele dědice království. Usir zosobňoval úrodnou půdu,
jeho protivník Sutech byl ztělesněním pouště.[14]
V mýtu jsou podle některých badatelů uloženy i některé kosmologické
informace (např. precese zemské osy resp. střídání věků).
Dalším významným prvkem mýtu je víra ve vzkříšení a věčný život. Osiris
po svém utrpení, kruté smrti a zohavení opět ožívá. Vnitřně proměněn odchází
ve slávě z našeho světa do podsvětí, odkud však stále ovlivňuje i život na
zemi. Věčný život Osirisův znamená i věčný život pro ty, kteří jej
následují.
|
[a] |
Viz. Turínský královský kánon
z období Nové říše.[1] |
[b] |
Jedná se o božský vzor
manželských vladařských svazků mezi sourozenci.[1] |
[c] |
Blahobyt líčí Amenmesseho (Amenmose)
stéla (cca. 1400 př.n.l.) XVIII.dynastie.[1] |
[d] |
Suteh zde reprezentuje násilí
a chaos. V dřívějších dobách se však těšil lepší pověsti. Byl uctíván
dříve než Usir. Nejstarší doklady uctívání Suteha pocházejí z V. dynastie
(2465 př.n.l.). |
[e] |
Zmínky o vraždě Usira
nacházíme v Textech pyramid. K činu mělo dojít u řeky v Nedjetu v kraji
kolem Abydu. Zmínek o tomto činu nacházíme je málo. Svědčí o hrůze
Egypťanů z vraždy panovníka a násilného převzetí moci. Často se tento
čin snažili zamlčet. |
[f] |
Bohyně Anat a Aštoret byly do
egyptského pantheonu Nové říše z Blízkého východu podobně jako bohové
Baal a Rešep. |
[g] |
Apop (Apep, Apophis, Apopis,
Aapep, Apópis) v podobě velkého měsíčního hada či draka byl nepřítelem
slunečního boha Re, personifikací temných sil ohrožujících plavbu
Sluneční lodi po obloze. Nebezpečí hrozilo zejména při východu či
západu slunce/Re.
Apop byl někdy spojován s bohem Sutehem, jindy Suteh naopak pomáhal Reovi
v boji s Apopem. Lidé v něj věřili již. od cca. 4000 př.n.l.[6] |
[h] |
Harpunování hrocha bylo starým
královským rituálem (dochováno již od 3000 př.n.l.). |
[ch] |
Amenmesseho stéla, museum v
Louvru. |
[i] |
Ichernofretova stéla,
Berlínské museum, č.1204. |
[j] |
Ptolemaiské papyry, Berlínské
museum, č.3008. |
[k] |
Papyrus Chestera Beattyho č.I,
Knihovna Chestera Beattyho, Dublin |
[l] |
Hieratický text byl byl
připojen k hieroglyfické Knize mrtvých, jejíž majitelkou byla Tarut
zvaná Nini. Opis byl proveden koncem 3.stol.př.n.l. či ve 2.stol.n.l.,
text sám je zřejmě starší. Berlínské muzeum, č.3008.[13] |
[m] |
Papyry s dramatickými texty z
Ramessea, období Střední říše |
[n] |
Hra pojednávající o Sutehově
zkáze, vytesaná na zdi kryté galerie chrámu v Edfú, ptolemaiské období. |
[o] |
Proto mohli v různých
egyptských svatyních tvrdit, že se v nich nachází Osiridův hrob. |
[p] |
Rohy byly symbolem Hathor.
Mnohdy docházelo ke sloučení postav Ísidy a Hathor. |
|
[1] |
Hart George.
Egyptské mýty. 1990. Nakladatelství Lidové noviny. 2000
ISBN 80-7106-223-5 |
[2] |
The British Museum. Papyrus
from the Book of the Dead of Padiamenet. EA 10063
www.britishmuseum.org |
[3] |
Lasst euch
nicht verführen, es gibt keine Wiederkehr! Unipress - Heft 118.
Stelle für Öffentlichkeitsarbeit Universität Bern.
www.unibe.ch/unipress/heft118/beitrag05.html |
[4] |
www.sam-carter.de/abydos.htm |
[5] |
Mytologie -
Úvod do Egyptské mytologie
www.stargateworld.eu/index.php?id=1&show=8 |
[6] |
Dragons
touch
www.dragonstouch.co.uk/page3.htm |
[7] |
The Ancient
Egyptian Mother Mary. Rediscover Ancient Egypt. Tehuti Research
Foundation
www.egypt-tehuti.org/articles/mother-mary.html |
[8] |
The Victory of
Horus. Scenes and Details from the Sacred Drama of Egypt. Survey of
Ancient Egypt.
www.cofc.edu/~piccione/hist270/hist270scenes.html |
[9] |
Eichhorn
Günther. Horus Temple at Edfu.
gei.aerobaticsweb.org/egypt_edfu_temple.html |
[10] |
Wikipedia - The
Free Encyclopedia - heslo Horus
en.wikipedia.org/wiki/Horus |
[11] |
Osiris (Wasir, Ausir). About.com.
Alternative Religion.
altreligion.about.com/library/graphics/bl_osiris.htm |
[12] |
Isis Statues
and Reliefs. Beyond the Rainbow.
www.rainbowcrystal.com/atext/egypt6.html |
[13] |
Lexa František.
Náboženská literatura staroegyptská II - Nářek Esetin a Nebthetin.
1921. Praha. 1997. |
[14] |
Heller Jan.
Starověká náboženství: Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a
Kenaanu, (Skriptum Komenského fakulty), Praha 1978 a 1988.
www.etf.cuni.cz/~rehak/jabok/heller_egypt.htm |
[15] |
Classic
Catholic Art - Pictures of Mary.
www.discountcatholicstore.com/pictures_of_mary.htm |
[16] |
Catholic Online
Mary, Mother of God - Marian Gallery
www.catholic.org/clife/mary/maryglry.php?img=8 |
[17] |
"Egyptian
Myths", George Hart, p41, University of Texas Press, 1990 |
|
|