|
Marie Magdaléna (IV.)
Marie Magdaléna a křesťanská gnose
Některá evangelia a ranně
křesťanské texty dokládají, že Marie Magdaléna byla považována za
osvícenou ženu, která byla Ježíšovi nejblíže a která jediná
pochopila zcela Ježíšovo učení.
Teolog G. M. Carbone
píše: "... Marie Magdalská hraje v gnostické literatuře roli
mnohem významnější než apoštolové. Kristus s ní v
rozhovorech tráví nejvíce času; je to ona, kdo povzbuzuje
apoštoly k hlásání a kdo odkrývá pravý význam Kristových
slov. Ale především je tato žena prototypem dokonalého
gnostika sjednocujícího se s Bohem."[4] |
|
Oddanost a odvaha
Marie Magdalská se ve vyprávění kanonických evangelií
objevuje poprvé na počátku Ježíšova působení v Galileji. Lukášem je jmenována jako prvá mezi
ženami, které se připojily k Ježíšovu doprovodu a ze svých prostředků se
staraly o něj i jeho učedníky.
Bible, Lukáš 8:1-3,
CEP[1]
|
Potom Ježíš procházel městy a
vesnicemi a přinášel radostnou zvěst o Božím království;
bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od
zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal
sedm démonů, Jana, žena Herodova správce Chuzy, Zuzana a
mnohé jiné, které se o ně ze svých prostředků staraly.
|
Máří Magdaléna pak mizí z kanonických textů až do
událostí Ježíšova ukřižování, smrti a zmrtvýchvstání. Zde pak hraje
klíčovou roli.
Ježíšovi učedníci se z obavy o svůj život
neodvažují doprovodit svého rabbiho na cestě ke smrti
na kříži, ani
pohřbít jeho tělo.
Marie Magdalská však projevuje oddanost svému druhovi a mistrovi až do
konce. Matouš i Marek ji uvádějí hned na prvém místě ve skupině těch,
kteří
se od Ježíše neodloučili ani v okamžicích výkonu trestu smrti.
Proti námitce, že ženám nehrozilo nebezpečí, lze uvést jeden historický
fakt. Římané při potlačování vzpour posílali na smrt ukřižováním nejen
muže, ale i ženy a děti.
Marie Magdaléna je jmenována opět jako prvá mezi oběma Mariemi, přihlížejícími ukládání
Ježíšova těla do hrobu. A stejně tak i mezi ženami, které kupují vonné
masti k pomazání Ježíšova mrtvého těla.
A novozákonní příběh začíná vrcholit v okamžiku, kdy opět sama Máří Magdaléna (Janovo
evangelium) resp. s doprovodem
další ženy (Matoušovo evangelium), dvou žen (Markovo evangelium) či více žen (Lukášovo
evangelium), nalézá Ježíšův hrob
prázdný. Sděluje tuto novinu učedníkům, ti však opět sehrávají podivnou
úlohu a nevěří jí (L). Co více dodat o oddanosti a odvaze Máří Magdalény, o
jejím postavení mezi Ježíšovými pomocníky? |
|
Giovanni Girolamo Savoldo - Mary Magdalene (asi 1535 - 1540).[8] |
Příběh kulminuje zjevením Ježíše po
zmrtvýchvstání. Podle evangelia Marka a Jana se Ježíš poprvé setkává
právě s Marií Magdalskou.
Z dalších křesťanských textů se
však dozvídáme, že Marie Magdalská byla nejen Ježíšovou neúnavnou
pomocnicí, sponzorem a svědkem klíčových událostí, ale také učitelkou
ostatních apoštolů.
Apoštolka apoštolů
CEP Jan 20:14-18
|
Po těch slovech se obrátila a
spatřila za sebou Ježíše; ale nepoznala, že je to on.
Ježíš jí řekl: "Proč pláčeš? Koho hledáš?" V domnění, že je
to zahradník, mu odpověděla: "Jestliže tys jej, pane,
odnesl, řekni mi, kam jsi ho položil, a já pro něj půjdu."
Ježíš jí řekl: "Marie!" Obrátila se a zvolala hebrejsky: "Rabbuni",
to znamená 'Mistře'. Ježíš jí řekl: "Nedotýkej se mne, dosud
jsem nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a pověz jim,
že vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i
Bohu vašemu." Marie Magdalská šla k učedníkům a
oznámila jim: "Viděla jsem Pána a toto mi řekl." |
Podle Janova evangelia Ježíš posílá Marii Magdalskou
oznámit učedníkům radostnou zvěst o svém zmrtvýchvstání. Proto bývala
Marie Magdalská označována církevními autoritami jako apoštol apoštolů
(Apostola Apostolorum).
V některých
ranně-křesťanských textech vystupuje Máří jako významný Ježíšův žák, který
předává své znalosti ostatním učedníkům. Podle Filipova evangelia
Spasitel vyzývá učedníky k šíření evangelia. Ti jsou však vystrašeni a
bojí se nebezpečí. Je to právě Marie Magdalská, která apoštoly utěšuje a
dodává odvahy. V Mariině evangeliu hovoří Magdaléna o tom, co bylo
apoštolům Ježíšem zamlčeno. Popisuje své vidění, v němž jí Ježíš odhalil
důležitost mysli pro člověka. Seznamuje učedníky s naukou o duchovním
rozvoji, překonání nevědomosti a boji duše s ďáblem.
Můžeme diskutovat o tom, zda jsou či nejsou kanonická evangelia
historicky věrohodnější, než ostatní evangelia či další
ranně-křesťanské texty. Jedno je však jisté. Některá
nekanonizovaná evangelia nám ukazují, že
určité skupiny prvotních křesťanů věřily v Marii Magdalskou jako v Ježíšovu učednici
a družku. Lidé si předávali tradici, podle které to byla Marie Magdalská,
kterou Ježíš nejvíce miloval a jí sděloval i to, co ostatním zamlčel.
Ve vývoji raného křesťanství
lze vysledovat dva proudy. Formální, dogmatický a institucionalizovaný směr,
který symbolizoval apoštol Petr. Směr gnostický pak představovala právě
Marie Magdalská.
Potlačení ženské úlohy
V počátcích křesťanství zastávaly mnohé ženy významnou
úlohu duchovních autorit, na rozdíl od náboženství židovského. Snad zde
lze nalézt otisk autority Marie Magdalény, apoštolky apoštolů. Montanisté (Montanists) či Valentiniáni
(Valentinian Church) svěřovali kněžskou roli mužům i ženám. Bohoslužby
se však přesunovaly z domácího prostředí na veřejná místa, kde začala
být kněžská úloha ženy nelibě vnímána dogmatickým proudem symbolizovaným
postavou apoštola Petra. Zhruba ve 3. a 4. století získalo mužské církevní
vedení převahu a potlačilo ženský prvek.[2]
Zpochybňování odkazu Marie Magdalské se spojilo s útokem na gnostické
proudy v křesťanství.
Tradice Marie Magdalské, symbolu ženy učednice, svědkyně Ježíšova
zmrtvýchvstání a duchovní vůdkyně, začala být překrývána zjednodušeným obrazem
padlé ženy kajícnice. Podle některých badatelů došlo k
diskreditaci postavy Máří Magdalény s cílem minimalizovat vůdčí ženskou
roli. Papež
Řehoř Veliký (540 - 604 n. l.) pak oficiálně identifikoval Marii z Magdaly jako reformovanou hříšnici
a spojil ji také s postavou Marie, sestry Lazarovy.
Společný odkaz Ježíše a Marie Magdalény byl však dále,
byť skrytě, uchováván mezi gnostickými skupinami. |
|
Quintus Septimius Florens Tertullianus (asi 160-220 n. l. v
Kartágu). Nejvýznamnější latinsky píšící křesťanský spisovatel
přelomu 2. a 3. století.[7]Tertullián, jeden z prvních a
nejvýznamnějších latinských teologů, nejprve montanisty odsuzoval.
Popíral, že by ženy mohly vykonávat jakoukoliv duchovní funkci. Nakonec,
pod dojmem vysoké mravní hodnoty hnutí montanistů, se k nim připojil.[3] |
Odkaz Marie Magdalské
Teprve v současnosti jsme svědky veřejného očišťování symbolu Marie Magdalské.
Její příběh se opět stává inspirujícím pro řadu křesťanů. Někteří věřící
volají po rovnováze mezi mužskou a ženskou úlohou v náboženském životě,
hledají protiváhu k mnohdy formalizovaným
církevním rituálům v přímé spirituální zkušenosti. Možná právě jim může Marie Magdalská, Ježíšova
družka, učednice i učitelka, ukázat
cestu.
Marie Magdaléna a křesťanský gnosticismus
Marie Magdaléna zaujímala velice důležité místo v křesťanském
gnosticismu. Termínem "křesťanský gnosticismus" zde rozumíme myšlenkové
proudy různých křesťanských skupin zejména v prvních třech
stoletích n. l., podle kterých cesta ke spáse vede poznáním a
sebepoznáváním spíše, než vírou v dogmata a poslušnost církevním či
jiným autoritám. Někdy se křesťanská gnóze pokládala za křesťanskou herezi,
jindy za samostatný myšlenkový proud uvnitř křesťanství. Své učení
gnostici sdělovali šifrovaně pomocí bohatě obrazných a nesnadno
srozumitelných textů, což dnešního čtenáře může mást.Jednou z
nejvýznamnějších postav v křesťanské gnostické literatuře je právě Marie
Magdalská. Ježíš a Marie Magdalská byli považováni za celek, který může
přinášet našemu světu boží světlo. Gnostikové pravého Boha nazývali
Světlem či Otcem všeho a neztotožňovali jej s bohem Yahwem Hebrejské
Bible. Aby vše fungovalo, musí hmotu, kosmos naplňovat božská podstata,
duch, pléróma světla. Svět musí být naplněn božskou podstatou, světlem
skrze Ježíše a Máří.
Evangelium Marie Magdalské
V gnostickém textu z poloviny 2. stol. odpovídá Ježíš na otázky svých
učedníků. Ježíš hovoří o hříchu světa, hmotě, životě a smrti. Pak
Kristus odchází a na apoštoly doléhá bezútěšnost a obavy z budoucnosti.
Marie Magdalská je však utěšuje a dodává odvahy. Vysvětluje, co
jim bylo dosud skryto, předává nauku o duchovním rozvoji, překonání
nevědomosti a boji duše s ďáblem. Marie Magdaléna zde má privilegium
hlubšího poznání, převyšuje apoštoly a je prostřednicí a zvěstovatelkou
gnóze. Petr zpochybňuje, že Ježíš vybral Magdalénu k interpretaci svého
učení. Vidí v Marii soupeře ve vedení ostatních apoštolů. Matouš (Lévi)
ji brání. Marie Magdaléna je zde prostřednicí a zvěstovatelkou gnóze.
Více viz Marie Magdaléna v
apokryfních evangeliích.
Otázky Marie Magdalské
Text měl pocházet z II. pol. 2. století, nedochoval se však. Pouze
Epifanos ze Salaminy ve spisu Panarion zmiňuje existenci
gnostických textů, v nichž se Marie Magdalská těší významnému postavení.
V Otázkách Mariiných Ježíš údajně zjevuje Marii některá
orgiastická mystéria.
Filipovo evangelium
Sbírka výroků a rozhovorů spojených s Ježíšovou osobou vznikla ve II.
pol. 2. stol. či ve století třetím. Důležitou postavou je zde opět Marie
Magdaléna, družka Ježíšova, kterou často líbal na ústa. Více viz
Marie Magdaléna v apokryfních
evangeliích.
Bůh, Otec všeho, je otcem plérómatu, z něj vše emanuje (vychází,
vyzařuje). Z božího plérómatu emanuje i svět eonů (mezistupeň bytí mezi
Bohem a kosmem). Nejvyšší bytost a eony jsou androgynní, obsahují v sobě
dva principy, sjednocují v sobě mužský i ženský princip. V plérómatickém
světě existují božské dvojice:
Nejvyšší bytost se spojuje s Pannou a vzniká Logos.
Logos se spojuje s nebeskou Sofií (Pneuma, Duch) a vzniká plérómatický
Kristus - dokonalý člověk.
Některé eony se vtělily do pozemského světa. Eon Logos se vtělil do
Ježíše a nebeská Sofie se vtělila do Marie Magdalény. V plérómatickém
světě se Logos a nebeská Sofie spojují v nerozlučnou dvojici. Stejně tak
je Marie Magdaléna spojena s Ježíšem. Teprve spolu vytvářejí jednotu.
V božském světě je pléróma[a] místem, kde dochází k dokonalým spojením mezi
dvojicemi božských bytostí. V lidském světě se tato spojení odehrávají
ve svatební ložnici. Tajemství svatební ložnice je hlavním tématem
Filipova evangelia.[5]
Původní božská jednota a emanace světla se obnovuje posvátným spojením
muže a ženy, nerozlučnými dvojicemi.
Tomášovo evangelium
Gnostický text byl sepsán pravděpodobně mezi léty 150 a 200. Jde o
sbírku Ježíšových výroků. Marie Magdalská se zde objevuje dvakrát. Klade
Ježíši otázku a on Marii odpovídá. Apoštolové jsou zde srovnáváni s
dětmi, žádajícími bezelstně něco, čemu nerozumí a co jim nepatří.
V posledním logiu Petr zahání Marii. Ježíš ji brání a naznačuje, že
teprve muž a žena tvoří celek.
Pistis Sofia
Gnostický text pochází z Egypta, z poloviny 3. století. Pistis Sofia je
rozdělen do čtyř knih. Tři knihy popisují 11 let života Ježíše s
učedníky. Dvanáctým rokem se zjevil zahalen oslnivým světlem. Odhalil
tajemství pádu duší do hmoty, původ zla, nezbytnost návratu do Božího
světla a úděl mocností zla. Ve čtvrté knize je řeč, kterou Ježíš
pronesl v den svého vzkříšení.
V knize jsou detailněji rozpracována některá témata uvedená ve Filipově
evangeliu. Nalezneme zde rozhovory Ježíše a jeho učedníků o tajemství
světla a nevyslovitelného.
Marie Magdaléna se v textu výrazně odlišuje od ostatních učedníků.
Nejčastěji se ujímá slova a klade nejvíce otázek (67 otázek z celkových
115). Petr si stěžuje, že tato žena nikoho nepouští ke slovu.
Marie vyniká intelektem a jediná plně chápe Ježíšova slova. Sama se
hájí:
Pistis Sofia 2, 72
|
Můj Pane, má mysl je vždy tak
chápavá, že vždy mohu postoupit kupředu a předložit řešení
slov, jež pronesla. Bojím se však Petra; má ve zvyku
vyhrožovat mi a naše pohlaví nenávidí. |
Teolog G. M. Carbone
píše: "Těmito slovy Marie přiznává, že její duch je neustále
upřen k božskému plérómatu, a že je tedy duchovní bytostí... síla jejího
světla i mysli je podobná síle panny světla (božské bytosti, soudkyně
duší, jež spravedlivé odměňuje věčným štěstím a zlé trestá věčným
utrpením)."[5]
Křesťanský gnosticismus v současnosti
Marie Magdalena. Svatá nevěsta.[6]
|
Ježíš a sv. Marie Magdalena měli
jednu nadzemskou duši. On byl mužskou a ona ženskou emanací
jediné duše Světla. Proto se říká, že byli spřízněné duše.
Tak je tomu s každou nadzemskou duší. Všechny lidské duše
totiž byly v nadzemském Člověku. Když Bůh rozdělil Člověka
na muže a ženu, byly i všechny svaté duše rozděleny na
mužské a ženské protějšky. Ty se v koloběhu převtělování
setkávají a spojují. |
Křesťanské gnostické učení se předávalo a předává po generace až do
současnosti. Mnohé gnostické legendy byly šířeny jen skrytě, ústní
tradicí. V současnosti jsme však svědky toho, že něco z toho, co bylo až
donedávna uchováváno jen v okruhu zasvěcenců, je zpřístupňováno i
veřejnosti.
Zájemcům o problematiku doporučujeme např. dílo zasvěcence sofiánské
tradice gnostického křesťanství Tau Malachiho. V knize Marie
Magdalena, svatá nevěsta[6]
lze nalézt vysvětlení mnohého z výše uvedených gnostických křesťanských
textů. Sofiánští gnostikové přisuzují Marii Magdaléně mnohem významnější
roli v životě Ježíše, než jakou jí přiznávají biblická evangelia a velké
křesťanské církve. Podle textů Tau Malachiho byla Marie Magdalena
milovanou a milující manželkou Ježíše dříve i nyní.
Následující -
Marie Magdalská, utajená učednice?
|
[a] |
Pléróma, Pleroma - doslova "Božská plnost." |
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks.
|
[2] |
Mary of Magdala - Apostle to
the Apostles. St.Mary of Magdala
www.futurechurch.org/marym |
[3] |
Johnson, Paul. Dějiny
křesťanství. 1976. Centrum pro studium demokracie a kultury.
ISBN 80-85959-41-0 |
[4] |
Carbone Giorgio Maria. Marie Magdalská. Šifra
mistra Leonarda, nebo evangelia? 2005. Karmelitánské
nakladatelství Kostelní vydří. 2008. ISBN 978-80-7195-151-3 |
[5] |
Carbone Giorgio Maria. Marie Magdalská. Šifra
mistra Leonarda, nebo evangelia? 2005. Karmelitánské
nakladatelství Kostelní vydří. 2008. ISBN 978-80-7195-151-3 |
[6] |
Tau Malachi. Marie Magdalena.
Svatá nevěsta. 2006. Knižní klub. 2007. ISBN
978-80-242-1779-6 |
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie. Tertullianus.
Wikipedie:
Otevřená encyklopedie. 2012. [citováno 6. 12. 2012] <
cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tertullianus&oldid=9051626
> |
[8] |
Savoldo, Giovanni Girolamo. Mary Magdalene.
The National Gallery, Trafalgar Square, London. [citováno
6. 12. 2012] <
www.nationalgallery.org.uk/paintings/giovanni-girolamo-savoldo-mary-magdalene > |
|
|
|
|