|
Mýty a skutečnost
Třetí oko
Oko je universálním symbolem používaným snad ve všech dobách a
kulturách. Zvláštním případem je tzv. třetí oko. Je nazýváno také
vnitřním okem, okem mysli či duchovním zrakem. Je umísťováno na čelo a
má umožnit
vnímání za hranicemi běžného zraku.
Podle mystických a esoterických tradic je třetí oko smyslem
umožňujícím vhled do jiných realit a setkávání s nadpřirozenem. Třetí
oko má být sídlem duše a bránou vedoucí do vnitřních sfér a prostorů vyššího
vědomí. Ti, kdo mají třetí oko otevřeno, mohou vnímat různé vize a sdělení, mít schopnost předvídání, vidět
auru apod.[1]
Ne vždy je kontakt s nadpřirozenem žádoucí a senzitivní lidé se dříve
chránili například čelenkami zakrývajícími probuzené třetí oko. Jiní se
naopak snažili aktivovat a stimulovat své vnitřní oko tak, aby tento
svůj smysl probudili.
Epifýza - podvěsek mozkový
Třetí oko bývá fyzicky spojováno s činností epifýzy, šišinky mozkové
(corpus pineale). Ta má být rozhraním mezi hmotným tělem a duchovní
stránkou člověka. Jedná se o malý nepárový orgán, součást mezimozku.
Šišinka je nejvýše uložená endokrinní žláza našeho těla a slouží jako
žláza centrální. Produkuje především hormon melatonin, navozujícího
spánek, ale má i mnoho dalších řídících funkcí, potřebných i pro
další žlázy. U některých živočichů je prokazatelně propojena s jejich
třetím okem.[b] Lze
obrazně říci, že epifýza je spojena s vnímáním světla, toho fyzického i
toho duchovního.
Jak již název šišinka napovídá, má epifýza tvar malé šišky.
Šiška je nositelkou semen, tedy energie a esencí života. Spojení mezi
tvarem šišky (často borovicové resp. pinové šišky) nebo božího oka a šišinkou
mozkovou lze hledat již ve starověku.
Obr. Vlevo symbol Horova oka - vedžat. Vpravo řez
mozkem, v centru je šišinka - epifýza.[15]
Již bohové Sumeru či Babylonu a jejich pomocníci (sedm mudrců apkallú)
byli zobrazováni s šiškou
v napřažené ruce.
Obr. Novoasyrský kamenný reliéf (883-859 př. n. l.).
Posvátný stylizovaný strom obklopený okřídlenými bytostmi (apkallu).
Drží vědro a šišku.[17] |
|
|
Borovicová (piniová) šiška byla také symbolem starých Egypťanů, Řeků a Římanů. Za
svou ji přebrala i katolická církev, mj. se s ní setkáváme v kostelech v
podobě svítidel. Zde tyto předměty dokonale propojují abstraktní význam
piniové šišky (osvícení) s konkrétní hmotnou podobou světla.
Podle tradice působí
na vývoj lidstva dvě síly. Jedna se snaží napomáhat duchovnímu
vývoji lidstva. Jednou z cest je pozitivní působení na rozvoj a
aktivaci šišinky (změny DNA, změny v rezonanci Země, zvyšování
CO2 atd.). Protivníci člověka naopak usilují o jeho úpadek a
to i prostřednictvím omezování funkčnosti lidské epifýzy. V naší
době prý pokračuje snižování funkce podvěsku mozkového např. jeho
vápenatěním (řada potravin urychluje tvorbu tzv. mozkového
písku), ničením prostřednictvím úpravy lidské krve, spadem oxidů
kovů, vpravováním fluoru a hliníku do těla, silným
elektromagnetickým zářením, hnojivy na bázi glyfosátu apod.
Pro detoxikaci epifýzy je doporučováno do jídelníčku zařadit jód,
magnesium, chlorellu, spirulinu, oreganový olej, řepu, vitamin K, česnek
atd. Rozvoji šišinky mozkové výrazně napomáhají i správné hlasové
vibrace (viz zvukové vibrace praktikované např. v tibetskými
duchovními), meditace a obecně optimismus, víra v dobro a dobrá nálada. |
|
Obr. Apkallu - figura oplodňující posvátný strom.
Asýrie cca. 883-859 př. n. l. Brooklyn Museum.[16]
Postava mudrce drží v jedné ruce šišku, ve
druhé vědro s vodou. Šiškou se dotýká posvátného stromu. Šišku
lze chápat za symbol šišinky resp. třetího oka, posvátný strom
je podobný struktuře DNA. |
Třetí oko bývá spojeno ve starověké ikonografii i s hady. Had mohl
představovat i symbol DNA. Symboliku lze chápat tak, genetické informace
uložené v DNA a šišinka resp. třetí oko se vzájemně ovlivňují. Stručně se podívejme na některá zobrazení třetího oka ve světových
náboženstvích a kulturách.
Egyptské náboženství
Ureus
|
Ureus - královská kobra, která
symbolizovala světlo a královský majestát; byla ve vztyčené
poloze na čele většiny božstev a faraonů. Zasvěcena bohyni
Vadžet a slunečnímu bohu; věřilo se, že je jeho okem.[2] |
Ureus (uraeus) je jeden z hlavních prvků staroegyptské královské
ikonografie. Symbol mimořádných lidských i božských sil měl podobu
vztyčené kobry na čele bohů a panovníků. Původní egyptské označení
bylo iaret – „vztyčující se (hadí bohyně)“.[3]
Původ symbolu není zcela objasněn. Na čele nebo na pokrývkách hlavy
králů je ureus doložen od počátku historické doby, o něco později se
objevuje také u některých bohů.
|
|
Obr.
Amenhotep II. s šátkem ozdobeným ureem.[4] |
|
Detail - sluneční kotouč a had na čele boha Ra. |
|
Obr. vlevo - Stéla
harfenisty - The harpist's stele. 1069-664 př. n. l. Muzeum
Louvre.
Harfenista uctívá slunce. Mezi symboly ochrany
jsou dvě oči vedžat (wedjat). Na trůně sedí bůh Re-Harachtej (Ra-Horakhty)[a] se sokolí
hlavou. Na hlavě nese korunu - sluneční kotouč, na čele je
umístěn had ureus (uraeus).[5] |
|
|
Obr. vpravo - Isis
kojící Hora. 700 př. n. l. Muzeum Louvre. Granitová socha.[6] |
|
|
Detail - had ureus na čele bohyně Isis. |
|
Vedžat - Horovo oko, Reovo oko
|
Wedžat. Oko nebeského sokolího boha
Hora; znamená "ten, který je v dobrém stavu". Figury wedžat se
používalo jako ochranného amuletu.[2] |
Vedžat (Wedžat, Wedjat) je
staroegyptský posvátný symbol spojovaný s bohem Horem či Reem. Dle usirovské mytologie Hor ztratil při bojích se Sutechem své oko.
Někdy má Horovo oko význam nebeského tělesa (Slunce a Měsíc).[7]
Symbolizuje boží ochranu a
moc. |
|
Vedžat |
Původně se snad jednalo o oko jedné z nejstarších egyptských bohyň
Vedžat (později splynula s bohyněmi Bast, Mut či Hator). Vedžat byla sluneční bohyní, symbol znamenal její vševidoucí oko.
Později byl symbol spojován s levým okem Hora, o které jej připravil
Set. Ztracené oko se stalo symbolem ochrany Egypta. Horovo oko magicky obnovil bůh Thovt. Podle některých verzí
příběhu daroval Hór obnovené oko Osiridovi a ten mu umožnil vládnout v
podsvětí. Inspirací příběhu mohl být ubývající a znovu dorůstající Měsíc.
Pravé oko Vedžat často symbolizovalo sokolí Horovo oko. Bývalo
spojováno i s jeho matkou Isis. Levé oko mohlo představovat Měsíc a boha
Thovta. Zemřelým mělo oko Vedžat umožnit opět vidět. Symbol měl i
matematický význam.
Horovy oči byly spojeny s nebeskými tělesy Sluncem (pravé oko - oko
Reovo) a Měsícem (levé oko - oko Horovo).[a]
Horovo oko bylo mytologicky propojeno s fázemi Měsíce. Při boji mezi Horem
a Sutechem bylo Horovo oko zraněno podobně, jako ubývá Měsíc na obloze.
Viz také Eset a Usire.
Medailón Horova oka byl nošen lidmi pro ochranu a zdraví. Zřejmě se stalo
předlohou vševidoucího oka.[9]
Tvarem je Horovo oko vedžat podobné řezu mozkem s
epifýzou uprostřed.
Indie - Hinduismus
Jedním z hlavních hinduistických
bohů je Šiva. Bývá označován jako Trinetríšvara - Pán se třemi očima. Šiva
má třetí oko umístěno na čele. Oko umožňuje hledět za to, co je projevené.
Žár Šivova třetího oka spálil boha vášně Kámu,
který se snažil Šivu přerušit v meditaci. Dalším atributem boha Šivy je kobra stočená kolem krku. Šiva je také
nazýván Nágéšvara - Pán hadů.
Kobra snad představuje smrt, kterou Šiva překonal. Také může představovat Kundalíni
- hadí sílu.
Jiným atributem Šivy je půlměsíc, symbol času ukazující boha jako
vládce času. Na čele mívá Šiva tři horizontální linie - Vibhuti. Představují
prý
skutečnou esenci bytí, která zůstane poté, co jsou nevědomost a všechny
připoutanosti spáleny ohněm poznání. Šivovi oddaní sádhuové si na čelo
tento symbol také malují.[8]
Třetí oko je spojováno s čakrou ajna. |
|
Obr. Bůh Šiva, Kambodža. na čelezobrazeno třetí
oko.[1] |
Čína - Taoismus
Taoismus je filozofická škola a náboženství čínského původu. V
taoismu a mnoha tradičních čínských náboženských sektách, jako je Chan
(japonsky Zen) je pěstován tréning třetího oka s cílem naladit se na
správnou „vibraci“ vesmíru a získat pevný základ, na kterém mohou
dosáhnout pokročilejšího meditačního stavu. Taoismus učí, že třetí oko,
nazývané také oko mysli, se nachází mezi dvěma fyzickými očima a při
otevření se rozšiřuje až do středu čela. Taoismus tvrdí, že třetí oko je
jedním z hlavních energetických center těla umístěných v šesté čakře a
tvoří součást hlavního meridiánu, čáry oddělující levou a pravou
hemisféru těla.[1]
Mezoamerika
Olmécká kultura, jedna z nejstarších v Mezoamerice, se poprvé objevila v Mexiku okolo roku 1200 př. n. l.
Někteří olméčtí bohové byli zobrazováni s čárou či rýhou na čele. Není zcela
jasné, co symbol znamenal.
U sošek jaguářího muže (muž-jaguár, were-jaguar) vedla rýha po
vrcholku celé hlavy. Zde bývá rýha považována za znak plodnosti,
znázornění fontanely či je zde spojitost s uctíváním vody. Olmécké
sochy mívají na čele často znázorněn nějaký předmět, pokrývku či
zdobení. Hlava bývá kryta pokrývkou s čelenkou. |
|
Olmécká socha.[10] |
|
|
Obr. vlevo - olmécká socha z naleziště La Venta (muzeum
Villahermosa, Mexiko).[12] |
Africká kultura
Ženy mnoha afrických
kmenů nosí na čele ozdobu. |
|
Dřevěná soška ženy, Mali, 20. století, detail.[11] |
Nový zákon a křesťanství
Ve dvou evangeliích je zmíněno oko jako
symbol světla těla. Verše lze chápat i jako narážku na třetí
oko:Bible,
Nový zákon, CEP[13]
|
Matouš 6:22-23: Světlem těla je oko.
Je-li tedy tvé oko čisté, celé tvé tělo bude mít světlo. Je-li
však tvé oko špatné, celé tvé tělo bude ve tmě. Jestliže i
světlo v tobě je temné, jak velká bude potom tma?
Lukáš 11:34: Světlem tvého těla je oko. Je-li tvé oko čisté, i
celé tvé tělo má světlo. Je-li však tvé oko špatné, i tvé tělo je ve
tmě.
|
|
Středověká křesťanská
ikonografie používala obraz zářícího oka v trojúhelníku
jako symbol boží trojice.
V sochařském umění, na liturgických předmětech či osvětlení
chrámů nalézáme často zpodobněnu borovicovou šišku. Jedná se o symbol
osvícení odkazující na třetího okoa? Šiška bývá doprovázena
dvěma propletenými hady, kteří mohou ukazovat na DNA. |
|
Obr. Obraz Jacopa Pontorma (1525).
Nad Ježíšem se vznáší vševidoucí oko v trojúhelníku.[14] |
Obr. Motiv šišky na reliéfech staré Mezopotámie, jako
hlavice na sloupu s propletenými hady a na katolických relikviích.
Staženo z internetu, autor koláže neznámý.
Výběr z proroctví (s tématikou třetího
oka?)
Ohně sloup tam na dně moře,
obří vlna,
mnoho hoře.
Však naděje pro oči třetí,
ti s jedním okem zalezlí jsou v temné noře,
patříce do plamene,
hřivna falešná jak dým z komína už letí,
zborcen i řád kamene. |
Pokračování -
Boží oko,
oko prozřetelnosti
|
[a] |
Bohové Hor a Re často splývali do jediného boha
ve vztahu ke Slunci. Re byl staroegyptský bůh Slunce. Hor byl
jedním z nejdůležitějších a nejstarších bohů Egypta. Pokud
Hor symbolizoval Slunce na obzoru, byl nazýván Harachtej (Hór na
obzoru). Někdy docházelo k prolínání těchto bohů. Re-Harachtej
je tedy koncept sjednocující bohy Hora a Re do jediného boha
Slunce. |
[b] |
Např. plazi a obojživelníci vnímají světlo
prostřednictvím třetího parietálního oka – struktury spojené s
epifýzou – které slouží k regulaci jejich tělesných funkcí i k
navigaci (vnímáním polarizace světla). |
|
[1] |
Přispěvatelé Wikipedie,Third
eye, [online], Wikipedia, The Free
Encyclopedia, 26 April 2011, [citováno 23.05.2011] <
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Third_eye&oldid=426026384
> |
[2] |
Siliotti Alberto. Starověký
Egypt - Chrámy, bohové a lidé. Rebo. 2007
ISBN 978-80-7234-733-9. s.282 |
[3] |
Forman, Werner. Posmrtný život
na Nilu. London : Opus Publishing, 1996. s. 21. |
[4] |
Přispěvatelé Wikipedie, Ureus
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2009, Datum
poslední revize 26. 10. 2009, 08:56 UTC, [citováno 28. 10. 2009]
<http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ureus&oldid=4539277>
|
[5] |
Museum Louvre. The harpist's
stele. N 3657. Egyptian Antiquities
www.louvre.fr/ |
[6] |
Museum Louvre. La déesse Isis
allaite son fils Horus. Egyptian Antiquities
www.louvre.fr/ |
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie. Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St.
Petersburg (Florida) : Wikimedia Foundation, 2001- [cit.
2009-10-28]. Heslo - Eye of Horus. Dostupný z
WWW:
en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_Horus |
[8] |
Přispěvatelé Wikipedie, Šiva [online],
Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2009, Datum poslední revize
21. 09. 2009, 10:19 UTC, [citováno 30. 10. 2009] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C5%A0iva&oldid=4421556>
|
[9] |
A Visual Glossary of Religious
Symbols. Eye of Horus/Eye of Ra (Udjat, Wedjat
symboldictionary.net/?p=519 |
[10] |
The History of Mexico. facts-about-mexico.com.
[cit. 2009-11-20]. Dostupný z
WWW:
http://www.facts-about-mexico.com/history-of-mexico.html |
[11] |
The Barakat gallery. Volume
XXVIII. [cit. 2009-11-20]. Dostupný z
WWW:
http://www.barakatpublications.com/XXVIII.html |
[12] |
Jami Dwyer. Ipernity.
[cit. 2009-11-20]. Dostupný z WWW:
http://www.ipernity.com/doc/jamidwyer/124166 |
[13] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[14] |
Přispěvatelé Wikipedie, Boží
oko [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2022, Datum
poslední revize 15. 05. 2022, 20:20 UTC, [citováno 22. 07. 2022]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Bo%C5%BE%C3%AD_oko&oldid=21273471
> |
[15] |
Zakázané snění [Válka o
vědomí 2]. Nové bohatství.cz [online]. [cit. 2022-07-23].
Dostupné z:
https://www.novebohatstvi.cz/2013/08/zakazane-sneni-valka-o-vedomi-2.html
|
[16] |
Apkallu-figure Fertilizing
the Sacred Tree. Brooklyn Museum [online]. [cit.
2022-07-23]. Dostupné z:
https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/70574
|
[17] |
The British Museum.
Kamenný reliéf z paláce v Nimrudu (vládce Ashurnasirpal II.).
Položka ME
124583. www.britishmuseum.org |
|
|