|
Starověké hvězdářství V. - Měsíc I.
Měsíc - měsíční fáze a kalendář
Měsíc je největším a nejjasnějším nebeským tělesem na noční
obloze. Pro člověka a život na zemi měl od počátků zásadní význam. Měsíc
vždy poutal pozornost nejen svou velikostí ale také výraznými cyklickými změnami tvaru kotouče.
Lidé si tak za pomoci Měsíce mohli dobře odměřovat čas a vytvořit prvé
kalendáře.
Záznamy o sledování Měsíce se nám dochovaly již z dávné
prehistorie člověka. Pro naše předky byl lunární měsíc po slunečním dni druhým přirozeným
časovým úsekem. Běh dne odměřovalo Slunce. Střídání fází Měsíce odměřovalo
lunární měsíc. Lidé si jednoduše řekli: "Sejdeme se, až bude Měsíc
kulatý...", nebo až bude v té či oné fázi. |
|
Měsíc v úplňku.
Snímek:
T. A. Rector.[9] |
Fáze Měsíce
Nejvýraznějším projevem Měsíce je jeho cyklická změna tvaru.
Od úzkého
srpku přechází k tvaru písmena D a dále přes plochu vypouklého
vejce k plnému kotouči. Takto výraznou změnou tvaru
neprochází žádné jiné nebeské těleso na obloze. Pradávné pozorovatele tyto
změny fascinovaly. V Africe i Evropě byly nalezeny
kosti se zářezy označujícími měsíční fáze z období 20 500 až 10 000 př. n. l.
Obr. vpravo: Značky zaznamenávající fáze Měsíce. Malba z jeskyně Canchal de
Mahoma (Chancahl Mahoma) ve Španělsku, cca. 7000 př. n. l.
[2] |
|
|
Lunární týden
Měsíc mění svůj tvar v přesných
časových cyklech. Zhruba 14 dní Luna nabývá, patnáctý den dosáhne své plné
velikosti a dalších 14 dní ubývá. Délka jedné čtvrtě trvá přibližně 7
dní:
|
Novoluní, nov (New Moon). Trvá asi 3 dny. Měsíc není vidět.
Dnes víme, že Slunce osvětluje odvrácenou stranu Měsíce, který se
navíc zdržuje na denní obloze příliš blízko zářivého Slunce. |
|
Dorůstání do 1. čtvrtě (Waxing Crescent). Nízko nad západním obzorem, krátce po západu Slunce, se objevuje
úzký srpek Měsíce. Každý další den se srpek zvětšuje k tvaru písmena
D (douvá) |
|
1. čtvrt (First Quarter). Asi za 7 dní od novoluní má Měsíc podobu písmene D, je v první čtvrti.
Měsíc v první čtvrti vychází kolem poledne a zapadá kolem půlnoci.
Za večerního soumraku ho najdeme nad jižním obzorem. |
|
Dorůstání do úplňku (Waxing Gibbous). Měsíc se mění od tvaru vypuklého vejce až ke své
plné velikosti. |
|
Úplněk (Full Moon). Asi za 14 dní od novoluní nad východem
vychází Měsíc v úplňku v době, kdy
na protější straně zapadá Slunce (Měsíc je v opozici se Sluncem,
stojí na obloze přímo naproti Slunce). Měsíc je vidět po celou noc a
zapadá až nad ránem. |
|
Ubývání do 3. čtvrtě (Waning Gibbous). Po úplňku začíná Měsíc couvat, ubývá. Na jeho světlé pravé
straně se objeví temný výřez, který se neustále zvětšuje. Měsíc se mění od tvaru vypuklého vejce
až k tvaru plného písmene C. |
|
Poslední čtvrť (Last Quarter). Asi za 22 dní od novoluní má Měsíc podobu
plného písmene C.
Vychází po půlnoci a zapadá za bílého dne (někdy až kolem poledne). |
|
Ubývající srpek (Waning Crescent). Den
po dni vychází Měsíc později. Tvar se mění od
písmena C (couvá) k úzkému srpku až mizí úplně. 4 týdny od novoluní se
Měsíc ztratí v záři vycházejícího Slunce.[3] |
Čtvrtě Měsíce přirozeně rozdělují čas do lunárních
týdnů, úseků trvajících sedm dnů.
Výše uvedené orientace
měsíčního srpku platí pro severní polokouli.
Naklonění srpku Měsíce je dáno zeměpisnou šířkou místa pozorovatele.
Na rovníku můžeme spatřit srpek Měsíce v pozici loďky.
Srpek se naklání také podle strmosti dráhy Měsíce, v zimě si
dorůstající Měsíc "lehá" více do polohy loďky. |
|
|
|
|
Obr. Měsíční božstvo bylo ve staré Mezopotámii
symbolizováno ležícím půlměsícem, často v kruhu (viz
Nebeské symboly Mezopotámie). |
Doklad, že lidé měřili čas podle čtvrtí Měsíce, nalézáme
již v kultuře staré Mezopotámie. Sumerové označovali novoluní skupinou znaků dům + den + začít.
První čtvrt se zapisovala jako dům + 7. den a plný měsíc jako
dům + 15. den.
Měsíc prochází polovinou svých fází za soumraku a druhou
polovinou těsně před svítáním. Kromě toho nás Luna může překvapit mnoha
dalšími zajímavými úkazy. Krátce předtím, než zmizí při poslední čtvrti, si můžeme při svítání všimnout
zajímavého jevu: Na ještě tmavé obloze vidíme nejen tenký srpek,
ale i Sluncem přímo neosvětlenou část měsíčního disku. Stejně často
se s tímto jevem, kterému se říká popelavý svit, setkáme i na
večerní obloze, v období krátce po novu. |
|
Popelavý svit Měsíce - krátce před novem.
[12] |
Sledování fází Luny stojí zřejmě u vzniku
kalendářního týdne, který je pravděpodobně odvozen od čtvrtí Měsíce.
Lunární měsíc, lunární kalendář
Již odpradávna lidé
věděli, že cyklus proměny tvaru Měsíce trvá 29 či 30 dní. Cyklus
našim předkům
ohraničoval významný časový úsek - lunární měsíc. Cyklu, během kterého se vystřídají všechny měsíční fáze,
říkáme také lunace či synodický měsíc. Dnes víme, že trvá 29 dní
12 hodin 44 minut a 2,8 sekund. |
|
[11] |
Podle Slunce mohli naši prapředkové určovat čas denní i
roční (sezónní). Postup roku odměřovaný Sluncem však nebylo snadné na obloze
přímo sledovat. Určení rovnodennosti a slunovratu vyžadovalo značnou
přesnost pozorování, tedy vhodné podmínky a polohu pro pozorování,
čas a značnou zkušenost. Daleko jednodušeji se čas měřil fázemi
Měsíce. Většina prvních kalendářů vycházela z lunárního a nikoliv z delšího
slunečního základu. Takové kalendáře označujeme jako lunární kalendáře. Rozhodujícím okamžikem byl východ nového Měsíce
při západu Slunce -znamenal počátek lunárního měsíce. Zřejmě proto začínal i
nový den u řady kultur právě
večer.
Fáze Měsíce odměřovaly průběh roku mnohem čitelněji, než
Slunce. Problém byl v nesoudělnosti lunárních cyklů s cykly solárními.[a]
Lunární měsíc trvá o něco déle než 29,5 dní a 12 měsíců dává 354 dní.
Sluneční (tropický) rok, jako doba mezi dvěma průchody Slunce jarním bodem,
trvá 365,25 dne. Doba 12 lunárních měsíců je tak o 11,25 dne kratší než
sluneční rok. Lunární kalendář se brzy začíná rozcházet s pohybem Slunce
a přestává odpovídat roční době. Již za 16 let dojde v lunárním kalendáři k
prohození zimního a letního slunovratu.[10]
Starověké kultury vyrovnávaly zpožďující se lunární rok
empiricky. Lidé pozorovali okolní přírodu, a pokud začala být ve větším
rozporu s kalendářním měsícem, vložili dodatečný měsíc[b]
tak, aby došlo k dorovnání
se solárním rokem. Lunární kalendář začal být kombinován s kalendářem
slunečním.
Také prvé civilizace staré Mezopotámie dělily čas na lunární
měsíce podle střídání tvaru měsíčního kotouče. Sumerský kalendář
dělil rok na 12 lunárních měsíců,
které charakterizovaly jednotlivá období v životě lidí. Například 4. měsíc byl
zapisován znaky pro semeno a ruku. Znamenal dobu setby. 11. měsíc se
zapisoval znakem obilí/zrna a řezu, byl dobou sklizně. 12. měsíc měl
symbol obilí/zrna a domu - úschovy sklizně. Jednalo se o lunární
kalendář. Lidé si samozřejmě všimli, že po
určité době docházelo k disproporcím mezi rokem odměřovaným Sluncem a rokem
sestávajícím z dvanácti lunárních měsíců. Mohlo se stát, že úroda ještě
nebyla připravena ke sklizni, ačkoliv lunární kalendář již ukazoval měsíc sklizně.
Sumerští mudrcové proto museli občas lunární kalendář poopravit - vsunuli mezi 11. a 12. měsíc jeden měsíc navíc. Sumerové tak vynalezli
lunisolární kalendář. Kalendář byl stále založen na fázích Měsíce, ale
občas musel být korigován tak, aby odpovídal roční době - tedy Slunci.
Sumerský kalendář byl postaven na dvou principech, které
převzaly později i další kultury. Měsíc svými změnami tvaru odměřoval
lunární měsíce, začínající prvým srpkem po novoluní. Sumerský kalendářní
měsíc trval 30 dní[6]
a lunární rok tedy 12 × 30, tj. 360 kalendářních dní.
Pokud se kalendář začal rozcházet s ročními obdobími určovanými Sluncem, byl
rok prodloužen přidáním jednoho měsíce navíc.
V období 3000 až 2000 př. n. l. již uměli ve staré Mezopotámii určovat
podle Slunce dny slunovratu a rovnodennosti. Kalendář pak mohli
častěji a daleko přesněji korigovat pomocí dne jarní rovnodennosti, který
určoval začátek solárního roku. Vznikl solární kalendář.
Nejstarší egyptský kalendář byl rovněž postaven na měsíčních
cyklech. Později, zhruba okolo r. 4236 př. n. l.[8],
jej Egypťané začali synchronizovat s heliakickým východem Síria, ke kterému
docházelo každých 365 dní. Každoroční východ Síria na východním obzoru, těsně
před východem Slunce, byl znamením počátku životodárných záplav Nilu.
Kalendářní rok pak začínal prvým novoluním po heliakickém východu Síria.
Více viz Sírius - Psí hvězda.
Egyptský rok sestával ze tří období po čtyřech měsících:
4 měsíce záplav (4 × 30)
4 měsíce řeky (4 × 30)
4 měsíce sklizní (4 × 30)
Do celého roku několik dní chybělo a za několik let se začal konec
12. měsíce rozcházet s heliakickým východem Síria. Proto byl občas
přidán třináctý měsíc.
Časem přestal tento nepříliš přesný kalendář vyhovovat. Každý rok pak
začalo být ke dvanácti měsícům přidáváno 5 dní, což dohromady dávalo 365 dní roku.
Vznikl tedy solární kalendář, kde rok sestával z 12 měsíců po třiceti
dnech, po nichž následovalo dalších 5 dnů.
Ovšem i tento rok se po delší době začal rozcházet se sezónním kalendářem.[7]
Egyptští učenci si uvědomili, že ani 365 denní rok není úplně
přesný, což by vyřešili občasným přidáním či ubráním několika dní. Kněží však
něco takového odmítali, takže se kalendář pomalu začal vzdalovat původním
začátkům záplav.[6] Tento kalendář přestal sloužit
praktickému životu a byl používán pouze pro určování náboženských svátků.
Babyloňané převzali od Sumerů kolem roku 1750
př. n. l. jejich lunární kalendář. Ten později upravili tak, že se střídaly
kalendářní měsíce trvající 29 a 30 dnů.[6]
Lunární měsíc počítali od novoluní.
Lunární rok (12 měsíců) byl o 11 a čtvrt dne kratší než rok solární.
Babylonští učenci si byli vědomi nesouladu mezi lunárním (6 × 29 + 6 × 30 =
354 dní) a solárním měřením času. Deficit dorovnávali sedmkrát v rozmezí 19
let přidáním jednoho měsíce navíc. Vytvořili tak lunárně-sluneční kalendář.
V Enúma
Eliš, babylonské verzi sumerského mýtu o stvoření světa, je
popisována válka mezi bohy. Mladý bůh Marduk po svém vítězství nad
starými bohy pojmenoval měsíce v roce a přiřadil každému z nich trojici hvězd. Dal
vzniknout i měsíčnímu srpku a ustanovil jej "klenotem noci, jenž bude
vyznačovat dny." [5]
Izraelité převzali lunisolární kalendář od
Babyloňanů. Základem byl lunární kalendář korigovaný
kalendářem slunečním. Tóra přikazuje slavení každého novoluní - počátku
lunárního měsíce (Numeri 10:10; 28:11-14; 1. Letopisů 23:31):
Bible CEP[1]
Numeri 10:10
|
Na trubky budete troubit v den své
radosti, o slavnostech, při novoluní, při svých zápalných
obětech nebo svých hodech oběti pokojné, aby vás připomínaly
vašemu Bohu. Já jsem Hospodin, váš Bůh." |
Začátek měsíce byl ohlašován v okamžiku spatření
nového srpku Luny. Zapalovaly se ohně na
návrších a později zprávu o novoluní roznášeli i poslové k tomu určení. Židé v odlehlejších krajinách se
nemuseli o novoluní dozvědět včas. Proto byly některé svátky
slaveny v určených oblastech dva dny.[4]
12 měsíců lunárního kalendáře představovalo 354
dnů. Oproti solárnímu kalendáři se tedy zpožďoval každý rok o 11 dní. Za 19
let činil rozdíl 210 dní. Proto začali židé do svého kalendáře
přidávat další měsíc (každý 3., 6., 8., 11., 14., 17. a 19. rok je
rok
prodloužen o 13. měsíc).[4]
I toto dorovnávání lunárního a solárního kalendáře bylo převzato od
Babyloňanů.
Čistě lunární kalendář dosud používají muslimové.
Začátek roku se neustále posouvá vůči solárnímu roku a jednotlivé měsíce nepřipadají na
stejná roční období.
V antickém Řecku měl rok archaického kalendáře údajně
12 měsíců o délce 30 dní. Někdy se přidával měsíc třináctý. Kalendář však
příliš nevyhovoval a rozcházel se s přírodními i nebeskými ději. Staří
Řekové usilovně hledali spolehlivý kalendářní systém. Věřili, že přesnost v
dodržování dob svátků těší bohy. Oběti, které přinášeli bohům, vyžadovaly
stanovit přesný termín, kdy roky souhlasily se Sluncem a zároveň měsíce a
dny s Lunou. Slavnosti a rituály se měly odehrávat v náležitém ročním
období a Luna měla být ve své příslušné fázi. Protože bylo mnoho řeckých svátků
spojeno s fázemi Měsíce, nepřešli Řekové nikdy k čistě solárnímu
kalendáři. Usilovali tak o vytvoření lunisolárního kalendáře, v němž se
měsíce a dny měří podle fází Luny, ale který současně odpovídá i období
slunečního roku.[10]
Řekové zjistili, že délka měsíce musí kolísat mezi 29 a 30
dny, aby odpovídal co nejlépe fázím Luny. Měsíce v délce 30 dnů
označovali jako plné (pleres) a měsíce v délce 29 dnů jako
duté (koiloi). Používání těchto měsíců prý zavedl Solón v 6.
stol. př. n. l. Pokud by se tyto měsíce pravidelně střídaly, dostali bychom
délku roku 354 dní (6 × 29 + 6 × 30), což nesouhlasí s délkou slunečního
roku. Pro korekci se občas vložit ke 12 měsícům i třináctý. V roce tak
bývalo více měsíců s třiceti dny. Občas se vložil i některý den navíc, aby
svátek např. korespondoval s fází Měsíce. Korigování kalendáře probíhalo v
městských státech různě a každý používal jiný kalendář.[10]
Stále se ale hledala nějaká přesnější metoda střídání délky
kalendářního měsíce a vkládání měsíce třináctého. Antičtí astronomové
pátrali po periodě, která by souhlasila s pohybem Slunce i Měsíce a která by
obsahovala celý počet roků, měsíců a dnů. V 5. stol. př. n. l. navrhli (možná
s pomocí výsledků babylónských hvězdářů) cyklus trvající 19 let zvaný
Metónský cyklus. Cyklus trval 12 let o délce 12 měsíců a 7 let s
délkou 13 měsíců. Dnes víme, že 19 tropických let (365,25 dní) obsahuje
téměř přesně 235 lunárních měsíců. Po 19 tropických letech se Slunce a Luna
vrací k témuž místu na ekliptice.
Pokud by bylo uvedených 235 měsíců stejně dlouhých (30 dní), dával by
Metónský cyklus 7050 dní, což překračuje 19 tropických let (tj. 6940 dní) o
110 dní. Řekové tedy museli zkrátit některé měsíce tak, aby vyrovnali
rozdíl. Aby byly vypuštěné dny rozloženy v cyklu co nejrovnoměrněji, zvolili
periodu 63 dní (6940 / 110). Bylo navrženo 110 dutých a 125
plných měsíců s tím, že byl vynechán každý 64. den.
Koncem 4. stol. př. n. l. došlo k dalšímu zpřesnění. Po čtyřech Metónských
cyklech totiž dojde k rozdílu jednoho dne ve srovnání s tropickým rokem. Byl
navržen Kallippův cyklus, kdy byl v rámci série čtyř Metónských cyklů
vypuštěn jeden a to poslední den. Délka roku v kallipovském cyklu činí
365,25 dní tj. (4 × 6940 - 1) / 4 / 19, což odpovídá trvání tropického roku tak, jak byl vypočten ve 2.
stol. př. n. l.[10]
Metónský ani Kallippův cyklus však nebyl do řeckých
občanských kalendářů zaveden a nebyl ani prakticky používán. Kallippovy
úpravy narušovaly jednoduchost výpočtu a vypouštění každého 64. dne by bylo
nepraktické (nelze přece vypustit den na který připadá svátek). Později
někteří astronomové sice uvedené cykly používali, ale v astronomii helénistické
a pozdně antické doby se prosadilo užívání egyptského solárního kalendáře.[10]
Pokračování -
Měsíc (II.)
|
|