Bible - Biblická archeologie, úvodní článek
Hebrejská Bible a archeologieBiblická archeologiePopisuje Bible skutečné historické události? Lze ji považovat za věrohodný zdroj při studiu historie? Dlouhou dobu lidé věřili, že vše se kdysi událo přesně tak, jak popisuje Bible. Později, v 19.století, začal převládat opačný extrémní názor. Badatelé prohlašovali, že velká část biblické historie je pouhým mýtem. A jak na historii popisovanou v Bibli hledí dnešní věda? Rozsáhlá vědecká obec zásadně odmítá spojovat
archeologii a historii s údaji v Bibli. Podle mnoha
archeologů ztratila biblická archeologie svůj kredit a
řadí ji spíše mezi pavědy. Přesto existují odborníci, kteří otázku historičnosti Bible považují za relevantní. Můžeme je pro zjednodušení rozdělit do dvou mezních názorových skupin: [1] Maximalisté. Mezi zastánce maximalistického pohledu na historicitu Bible patří např. William Dever [2], David Rohl [3], Paul Johnson [4] či James Hoffmeier [11]. V názorech maximalistů převažuje víra a očekávání nad vědeckou skepsí. V biblických příbězích se stále snaží nalézt pravdivé historické jádro. Minimalisté Tyto názory zastává např. Ze'ev Herzog [9] či Thomas Thompson. [11] Kdo tedy má pravdu?
|
Podle některých zdrojů může
být až třetina nálezů z biblické doby
nepravá. Ať už se jedná o slonovinové
jablíčko či tabulku krále Joziáše (Jóšiáš, Joáš),
falešné nálezy které měly potvrdit
historicitu chrámu židovského krále
Šalomouna. [7] [8] Slova skeptiků zdráhajících se pro nedostatek důkazů potvrdit pravdivost starozákonních událostí nebylo příliš slyšet. |
|
Další vlna biblické archeologie vzešla po ustavení izraelského státu. Badatelé se všemožně snažili potvrzením historické pravdivosti Bible posílit izraelskou identitu a obhájit boží nárok na území části Palestiny. [14]
I dnes v nově vydávaných populárně-naučných knihách o Bibli či
dějinách starověkého Izraele čteme o archeologických
nálezech, které údajně potvrzují biblický
popis historických událostí. Kaleidoskop různých archeologických
nálezů, tendenčně
a bez kontextu poskládaný, pak budí dojem, že archeologie stále
silněji potvrzuje historicitu Hebrejské Bible. Podle biblických
minimalistů je však spíše
opak pravdou.
Důkazy o historické věrohodnosti Hebrejské Bible stále chybějí, zato se
zpřesňují znalosti o původu Izraelitů a ubývá bílých míst na
archeologické mapě Blízkého východu.
Jeden z čelných odborníků P.H.Davis rozeznává tři různé historické "Izraele":
Reálný Izrael - dvě politická uskupení existující v době
železné - Izrael a Judea. Archeologie potvrzuje, že existovala dvě
království, která vznikla zřejmě nezávisle na sobě a nezávislá zůstala.
Žilo v nich mnoho různých kultur s náboženstvím podobným, jako ve
zbývajících částech Palestiny.
Literární biblický Izrael - obrázek reprezentovaný biblickými
texty. Izraelský lid byl patriarchy odveden do Egypta, později uprchnul
a putoval pouští, uzavřel smlouvu s Yahwem a začal jej uctívat. Obsadil
část Kanaánu a vytvořil sjednocenou monarchii, která se později rozpadla
na dvě království. Nic z toho není potvrzeno vědeckým výzkumem.
Starověký Izrael - směs dvou výše uvedených koncepcí. Konstrukce
literárního Izraele je částečně pokrývána historickým obalem. Biblické a
archeologické údaje jsou vzájemně kombinovány.
Právě se třetí variantou se setkáváme velice často. Z archeologických nálezů jsou tendenčně vybírány pouze ty, které zdánlivě potvrzují pravdivost historických údajů v Bibli. Tato pseudovědecká metoda připomíná situaci, kdy čteme Bibli a občas se podíváme na nějaký archeologický artefakt z doby železné.
Archeologické nálezy - od zbytků zdí a základů staveb ke kovovým a
keramickým artefaktům - nic z toho nepodporuje historické
události popisované v Hebrejské Bibli. Dnes již naprostá většina
archeologů a historiků nepokládá Bibli za hodnověrný zdroj historických
informací.
Příběhy z Tóry
(Pentateuchu) popisující historii až ke sjednocenému izraelskému
království jsou historiky považovány za zbožnou fikci. Všeobecně známá
vyprávějí o Noemově arše, Abrahámovi a Izákovi, Sodomě a Gomoře či
Josefovi a Putifarově smyslné ženě jsou stejně reálné, jako například
Iliada a Odyssea. Skutečný popis historie v Bibli začíná až od vlády
krále Joziáše v 7. stol. př.n.l.
Pojem biblická archeologie (Biblical archaeology) se již
přestává používat. Spíše mluvíme o syrsko-palestinských dějinách
(Syro-Palestinian) či dějinách Levanty.[11]
[12] [13]
Podle maximalistů lze příběhy v Tóře chápat jako historická fakta a je jen otázkou času, kdy archeologie potvrdí jejich stanovisko. Minimalisté považují primární historii podávanou v Pentateuchu za pouhou ideologickou fikci.
Dělení na maximalisty a minimalisty je samozřejmě značným zjednodušením. Mezi oběmi krajními názory však zůstává střední cesta. Třetí skupina odborníků, k nimž řadíme např. izraelského archeologa Israele Finkelsteina či Neila Ashera Silbermana [5], považuje Bibli za pokladnici národní paměti, která byla přetvořena do mýtů. Biblických mýtů, které jsou směsí faktů a fikce. Předmětem sporů zůstává jejich poměr.
Odborníci orientující se na biblistiku, historii a archeologii, dnes již nehledají ztracená biblická města. Zajímají je spíše odpovědi na otázky, proč ty či ony mýty byly do Bible zahrnuty. Bible více vypovídá o době, kdy byla psána, než o prapůvodu Izraelitů. Pentateuch, pět knih Mojžíšových, není soupisem skutečných historických událostí. Bibli nelze používat jako průvodce při archeologických výzkumech, jak se o to dříve pokoušeli bibličtí archeologové.
[1] | Gier, Jerry. Nathan, Peter. Holes in History. Fall 2003 |
[2] | Dever, William. Eerdmans, William. What Did the Biblical Writers Know and When Did They Know It? 2001. Grand Rapids. Michigan. |
[3] | Rohl, David. The Lost Testament:From Eden to Exile: The Five-Thousand-Year History of the People of the Bible. 2002. Random House. London. |
[4] | Johnson, Paul. Dějiny
židovského národa. Rozmluvy. 1996 ISBN 80-85336-31-6 |
[5] | Finkelstein, Israel. Silberman, Neil. The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts. 2001. The Free Press. New York |
[6] | Lazare, Daniel. False
testament: archaeology refutes the Bible's claim
to history. Harper's Magazine. 2002. fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[7] | Matulík, Rostislav. Gang vyráběl ve velkém biblická falza. Právo. 12.1.2005 |
[8] | Biblical
Archaelogy Society. Update - Finds or Fakes? www.bib-arch.org/bswbOOossuary_storm.html |
[9] | Herzog, Ze'ev.
Deconstructing the walls of Jericho. 1999. Ha'aretz. www.truthbeknown.com/biblemyth.htm |
[10] | Davies, Philip. In Search of "Ancient
Israel". 1992 Rozhovor "The Search Continues" z roku 2004. www.eblaforum.org/library/bcah/prdavies.html |
[11] | Dee, James. The devout face a dilemma. Austin American Statesman. 2006 |
[12] | Laughlin, John. Archaeology and the Bible (Approaching the Ancient World). Routledge ISBN:0415159946 |
[13] | Davis, Thomas. Shifting Sands : The Rise and Fall of Biblical Archaeology. 2004. ISBN-13: 978-0-19-516710-8 |
[14] | Wallace Jennifer.
Shifting Ground in the Holy Land. www.smithsonianmagazine.com/issues/2006/may/archaeology.htm |
[15] |
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/end.htm www.etf.cuni.cz/~prudky/joas/index.html |
Napsáno: 20.01.2006