|
Mýty - Jan Křtitel (II.)
Jan Křtitel - učitel lidstva
Nejvýznamnější postavou vedle Ježíše Krista a Marie Magdalské byl
Jan Křtitel. Jan je mnohdy považován za
pouhého poustevníka či proroka, který se setkal u řeky Jordán s Ježíšem, pokřtil jej a pak
byl záhy popraven králem Herodem.
Podle mnohých tradic však byla role Jana Křtitele mnohem důležitější.
Byl dlouholetým ochráncem a učitelem Ježíše a měl mnoho dalších učedníků
včetně několika apoštolů. Jan položil základy učení moudrosti a lásky,
oživil tradici křtu a odkázal nám skrze Ježíše modlitbu Otčenáš.
CEP[1]
Jan 1:6-10
|
Od Boha byl poslán člověk, jménem
Jan.
Ten přišel proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni
uvěřili skrze něho. Jan sám nebyl tím světlem, ale přišel, aby o
tom světle vydal svědectví. Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje
každého člověka; to přicházelo do světa. Na světě byl, svět
skrze něj povstal, ale svět ho nepoznal. |
Jan - učitel Ježíšův i učitel apoštolů
Ježíš byl prvým Janovým učedníkem. To však bylo pro mnohé ranné křesťany
těžko pochopitelné při jejich víře v Ježíše jako vševědoucího boha. Přesto se i v
kanonických evangeliích uchovaly zmínky potvrzující, že Ježíš i někteří
jeho učedníci vyšli z Janovy školy.
O tom, co se dělo po křtu mezi Janem a Ježíšem synoptická evangelia
mlčí. Marek píše, že se pak Ježíš uchýlil na čtyřicet dní do pouště.
Vzápětí následuje zmínka o Janově uvěznění. Jakoby v těchto evangeliích
zůstalo ponecháno o Janovi jen to, co prostě nebylo možné odstranit.
Pouze z Janova evangelia lze získat další chybějící informace a to
přesto, že právě v Janově evangeliu je motiv snižování důležitosti Jana
nejsilnější ze všech novozákonních textů.
Když se Ježíš setkal v Galileji u řeky Jordán s Janem Křtitelem, byli
čtyři jeho budoucí učedníci již Janovými žáky: Šimon Petr, jeho bratr
Ondřej, Filip a Natanael (Jan 1:35-49). Ježíš se pak s učedníky
zúčastnil svatby v Káni. Ženil se pravděpodobně on či některý z jeho
nevlastních bratrů. Z vesničky pocházel učedník Natanael. Poté Ježíš s
Máří a učedníky odešel na jih do judské země, kde křtil. Jan zůstal
křtít na severu:
CEP
Jan 3:22-23
|
Potom Ježíš odešel se svými učedníky do
judské země; tam s nimi pobýval a křtil.
Také Jan křtil v Ainon, blízko Salim, protože tam byl dostatek
vody; lidé přicházeli a dávali se křtít. |
Ježíš tedy postupně převzal od Jana některé učedníky a začal křtít a
šířit jejich společné učení směrem na jih v Judeji.
Některé náboženské
židovské texty (např. Malachiáš 3:1-2) mohly být chápány jako proroctví
příchodu dvou mesiášů. Jedním měl být král z Davidovy linie, druhým kněz
z Áronovy linie kmene Lévi. Mnoho lidí si tak mohlo v postavách Jana a
Ježíše představit dva přicházející spasitele, kněze a krále.
To, že Ježíš křtil na jihu stejně jako Jan na severu působilo zřejmě
redaktorům Janova evangelia problém. Proto připojili vsuvku,
že vlastně Ježíš nekřtil:
CEP
Jan 4:1-3
|
Když se Pán dověděl, že farizeové
uslyšeli, jak on získává a křtí více učedníků než Jan - ač Ježíš
sám nekřtil, nýbrž jeho učedníci - opustil Judsko a odešel opět
do Galileje. |
Jan jako prorok a jeho křest měl mezi lidem nesmírnou vážnost. Jan
působil v pustině a na venkově, přesto se stal známým i veleknězům v
Jeruzalémě. Právě na Jana se Ježíš
ve svých posledních dnech odvolal. Vyzval velekněze a zákoníky, aby veřejně
prohlásili Jana za falešného proroka, protože zavrhli jeho křest. Ti se
ničeho takového neodvážili. Věděli, že lidé Jana ctí a považují jej za
velikého proroka:
CEP
Lukáš 20:1
|
Jednoho dne, když učil lid v chrámě
a zvěstoval evangelium, přistoupili k němu velekněží a zákoníci
se staršími a řekli: "Pověz nám, jakou mocí to činíš a kdo je
ten, který ti tu moc dal."
Odpověděl jim: "I já vám položím otázku. Řekněte mi, odkud měl
Jan pověření křtít. Z nebe či od lidí?"
Oni o tom mezi sebou uvažovali: "Řekneme-li 'z nebe', namítne
nám: 'Proč jste mu neuvěřili?' Řekneme-li 'od lidí', všechen lid
nás bude kamenovat, protože jsou přesvědčeni, že Jan byl
prorok." A tak odpověděli, že nevědí, odkud.
Ježíš jim řekl: "Ani já vám nepovím, jakou mocí to činím." |
Od Jana zřejmě pochází i modlitba Otčenáš. Učedníci požádali Ježíše, aby je naučil modlit se, jak tomu učil své
učedníky i Jan. Ježíš je tedy naučil modlitbu, která mu byla
předána učitelem Janem:
CEP
Lukáš 11:1-4
|
Jednou se Ježíš na nějakém skrytém
místě modlil; když přestal, řekl mu jeden z jeho učedníků:
"Pane, nauč nás modlit se, jako tomu učil své učedníky i Jan."
Odpověděl jim: "Když se modlíte, říkejte:
Otče,
buď posvěceno tvé jméno.
Přijď tvé království.
Náš denní chléb nám dávej každého dne.
A odpusť nám naše hříchy,
neboť i my odpouštíme každému,
kdo se proviňuje proti nám.
A nevydej nás do pokušení. |
Slova modlitby mají své mořeny v egyptském náboženství.[7]
Jan - učitel lidstva
Janovými
nejvýznamnějšími učedníky byli Ježíš s Máří. K jeho žákům
patřili i někteří apoštolové, kteří měli prvé dvojici pomáhat.
Vedle Ježíše s Máří však Janovo učení nesli do světa i další.
Podle starých křesťanských spisů to byl např. Šimon Mág s
Helenou, Apollos Alexandrijský či Dositheus. |
|
Obr. Jan Křtitel - bronzová socha, baptisterium, Florencie.
1506-11. Autor G. F. Rustici zřejmě ve spolupráci s Leonardem da
Vincim.[3] Vlevo
postava farizeje, vpravo postava levity. |
Kanonická evangelia vykreslují Jana na prvý pohled jako
charismatického poustevníka z pouště působícího na břehu řeky Jordán.
Při podrobnějším čtení je však zřejmé, že Jan měl velký počet žáků a
cestoval. Podle Janova evangelia křtil Jan v Betánii i Aenenonu, což
jsou místa od sebe dosti vzdálená. Jiné zdroje uvádějí nepřímo za
centrum Janova působení také egyptskou Alexandrii. Janova kazatelská
mise nebyla zaměřena pouze na Židy. Janovi následníci tvořili
mnohonárodnostní obec žijící od Malé Asie až po Alexandrii.
Z kanonických evangelií je rovněž patrná víra lidí v to, že Jan
přichází na náš svět opakovaně a byl zde již v minulosti mnohokrát, byť
pod různými jmény.
Odchod Jana Křtitele
Rok 26 až 27 n. l. (od podzimu do podzimu) byl sabatický. To
znamenalo, že podle Tóry ustala po sedmi létech zemědělská činnost, země
byla ponechána k odpočinku. Tisíce rolníků bylo osvobozeno od své práce,
což mohla být vhodná příležitost k ještě hromadnějšímu šíření Janova a
Ježíšova učení. Zřejmě v roce 27 se jejich cesty rozdělily. Jan
dále působil v Galileji, Ježíš odešel na jih, na judský venkov.[5]
V Judei vládl od roku 26 římský prokurátor Pilát Pontský. Vládcem
Galileje byl Herodes Antipas. Josephus píše, že Heroda znepokojil Janův
mimořádný vliv na lid a začal se obávat nepokojů. Jan si byl vědom
rizika a snažil se pobývat spíše na hranicích Herodova území, ve
východní Galileji. Zde měl šanci v případě nebezpečí přejít za řeku
Jordán mimo Herodovu pravomoc. Přesto byl počátkem
roku 28 Jan zadržen. Byl odveden na východní břeh Mrtvého moře do
pouštní pevnosti Machairús (Machaerus, Meč).[5]
|
|
Obr. Mapa - Galilea, Judsko, Perea v 1. stol. n. l.[8]
|
Podle Markova evangelia byl Jan uvězněn za to, že odsuzoval Herodův
sňatek s Herodiadou, manželkou jeho bratra Filipa. Ježíš se vrátil zpět
do Galileje:
CEP
Marek 1:14-15
|
Když byl Jan uvězněn, přišel Ježíš
do Galileje a kázal Boží evangelium.
Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a
věřte evangeliu." |
Dále cestoval po městech a vesnicích a kázal početným zástupům
příchod Božího království. Lidé k němu putovali i z Judska, Jeruzaléma,
východního břehu Jordánu a dokonce z Týru a Sidónu.
Herodes povolil několika Janovým učedníkům návštěvu jejich učitele v
pevnosti Machairús. Přinesli Janovi správu o úspěšném Ježíšově působení.
Janova odpověď však dodnes zůstává předmětem dohadů, vždyť Jan musel
dobře vědět, kdo je Ježíš:
CEP
Matouš 11:2-5
|
Jan uslyšel ve vězení o činech
Kristových; poslal k němu vzkaz po svých služebnících:
"Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?"
Ježíš jim odpověděl: "Jděte, zvěstujte Janovi, co vidíte a
slyšíte:
Slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší
slyší, mrtví vstávají, chudým se zvěstuje evangelium. |
Ježíšova odpověď se nápadně podobá textu z Mesiášské apokalypsy. Na
fragmentu nalezeném mezi Kumránskými rukopisy se předpovídá
příchod mesiáše, který bude "léčit nemocné, křísit mrtvé a přinese
dobrou zprávu chudým".[5]
Herodes tedy umožnil Janovi návštěvu jeho žáků. Podle jiných zdrojů
včetně Markova evangelia dokonce několikrát s Janem rozmlouval a zajímal se o jeho učení. CEP
Marek 6:22-29
|
Tento Herodes totiž dal Jana
zatknout a vsadit v poutech do žaláře kvůli Herodiadě, manželce
svého bratra Filipa, protože si ji vzal za ženu.
Jan totiž říkal Herodovi: "Není dovoleno, abys měl manželku
svého bratra!"
Herodias byla plná zloby proti Janovi, ráda by ho zbavila
života, ale nemohla.
Herodes se totiž Jana bál, neboť věděl, že je to muž spravedlivý
a svatý, a chránil ho; když ho slyšel, byl celý nejistý, a přece
mu rád naslouchal. |
Podle Marka to byla Herodiada, která usilovala o Janův život. Při
oslavách Herodových narozenin v pevnosti Machairús jej natolik okouzlila Salome, dcera jeho manželky Herodiady, že ji slíbil splnit každé přání.
Podnícena Herodiadou požádala Salome, aby jí přinesli na míse Janovu
hlavu. Její přání Herodes splnil. Jan byl popraven: |
|
Obr. Zřícenina pevnosti Machairus. Zde byl Jan vězněn a
popraven.[9] |
CEP
Marek 6:22-29
|
Tu vstoupila dcera té Herodiady,
tančila a zalíbila se králi Herodovi i těm, kdo s ním hodovali.
Král řekl dívce: "Požádej mě oč chceš, a já ti to dám."
Zavázal se jí přísahou: "O cokoli požádáš, dám tobě, až do polovice
mého království."
Ona vyšla a zeptala se matky: "Oč mám požádat?" Ta odpověděla: "O
hlavu Jana Křtitele." Spěchala ihned dovnitř ke králi a přednesla mu svou žádost: "Chci,
abys mi ihned dal na míse hlavu Jana Křtitele."
Král se velmi zarmoutil, ale pro přísahu před spolustolovníky nechtěl
ji odmítnout.
I poslal hned kata s příkazem přinést Janovu hlavu. Ten odešel, sťal
ho v žaláři a přinesl jeho hlavu na míse; dal ji dívce a dívka ji dala své matce.
Když to uslyšeli Janovi učedníci, přišli, vzali jeho tělo a uložili
je do hrobu. |
Janovi učedníci si směli odnést tělo svého mistra a uložit je do
hrobu.
Herodes brzy nato utrpěl velkou vojenskou porážku. Podle Josepha lidé
věřili, že to byla odplata za zavraždění Jana Křtitele. To ukazuje, jak
hluboce v sobě lidé nesli vzpomínku na Jana.
Jan stále mezi námi
Ježíš si jistě při smrti Janově uvědomil i blízkost své vlastní oběti,
kterou musel pro lidstvo přinést. Zároveň však věděl, že smrt je jen předěl
a že Jan i on Ježíš zde byli a opět budou. Jejich učení se šířilo
jako lavina a sám Herodes si to nedovedl vysvětlit jinak, než že Jan
vstal z mrtvých. Ježíšovi učedníci začali vyzývat k pokání, vymítat zlé
duchy a uzdravovat nemocné: CEP
Marek 6:12-20
|
I vyšli a volali k pokání;
vymítali mnoho zlých duchů, potírali olejem mnoho nemocných a
uzdravovali je.
Uslyšel o tom král Herodes, neboť jméno Ježíšovo se stalo
známým; říkalo se: "Jan Křtitel vstal z mrtvých, a proto v něm
působí mocné síly."
Jiní pak říkali: "Je to Eliáš!" A zase jiní: "Je to prorok -
jeden z proroků."
Když to Herodes uslyšel, řekl: "To vstal Jan, kterého jsem dal
stít." |
Předchozí článek -
Jan Křtitel
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] |
Josephus. Židovské starožitnosti. |
[3] |
Kren Emil, Marx Daniel. Web Gallery
of Art. Rustici. Preaching of St John the Baptist. [citováno
28.09.2010] <http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/r/rustici/preachin.html> |
[4] |
Přispěvatelé Wikipedie,
John the Baptist [online], Wikipedie: Otevřená
encyklopedie, c2010, Datum poslední revize 14. 08. 2010, 10:16 UTC, [citováno 14. 08. 2010]
<
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=John_the_Baptist&oldid=378924718
> |
[5] |
Tabor James D. Ježíšova dynastie.
2006. Praha 2007. ISBN 978-80-242-1740-6 |
[6] |
Bible svatá
aneb všecka svatá písma Starého i Nového
Zákona podle posledního vydání kralického z
roku 1613. /BKR/ V elektronické formě SW
BibleWorks.
|
[7] |
Budge Wallis. Egyptian Magic. |
[8] |
Přispěvatelé Wikipedie, První
židovská válka [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie,
c2010, Datum poslední revize 4.07.2010, 12:07 UTC, [citováno
27.08.2010] <
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Prvn%C3%AD_%C5%BEidovsk%C3%A1_v%C3%A1lka&oldid=5536837
> |
[9] |
Architecture of the Bible - Machaerus
[citováno 27. 08. 2010] <
http://www.bible-architecture.info/Machaerus.htm > |
|
|