|
Proroctví
Prorok F. M. Dostojevskij
Lidé odmítají své proroky a zabíjejí je, avšak
milují své mučedníky a ctí ty, které zabili.
Fjodor Michajlovič Dostojevskij |
Dva světoznámí ruští spisovatelé byli považováni ve své době za
proroky. Byl to F. M. Dostojevskij a Vladimír Solovjov.[a]
Předpověděl Dostojevskij něco, co se stává aktuálním právě v naší
době? V jeho varováních nenalezneme přesná data ani konkrétní fakta.
Přesto se tvrdí, že prorokoval revoluci, ideologii sovětského
svazu i budoucího zřízení.
Fjodor Michajlovič Dostojevskij (rusky Фёдор Михайлович Достоевский)
byl ruský spisovatel a filozof, jeden z nejvýznamnějších světových
spisovatelů, vrcholný představitel ruského realismu a současně
předchůdce moderní psychologické prózy. Ve svém díle se dotýká hlubin a
tajemných zákoutí lidské, zejména ruské duše. V hrdinech jeho románů
naplno probíhá odvěký boj mezi Bohem a ďáblem. K nejznámějším dílům
patří romány Zločin a trest, Idiot a Bratři Karamazovi.
Dostojevskij (1821 -
1881) se narodil v Moskvě a vystudoval vojensko-stavební
technické učiliště v Petrohradě. Svůj život se ale rozhodl
zasvětit psaní a pokusům o nápravu lidské společnosti. Za své
proticarské aktivity byl odsouzen k trestu smrti. Těsně před
popravou mu byl trest zmírněn, a nakonec skončil ve vyhnanství
na Sibiři. Zde prožil několik velmi těžkých let. Po návratu ze
Sibiře absolvoval Dostojevskij dva delší pobyty v západní Evropě
ale i zde viděl morální úpadek společnosti. Stále bojoval za
proměnu Ruska. Zásadní potřebu změny viděl ve vnitřní proměně
jedince, v návratu k pokoře, v respektování ruských tradic.
Těmito názory si získal carovu přízeň a úctu, i když jej stále
pronásledovala carská policie. Kořeny úpadku spatřoval ve ztrátě
náboženské opory a přehnaném individualismu. Přál si změnit
společnost podle křesťanských ideálů, odmítal ale radikální
převrat.[1]
|
|
Fjodor Michajlovič Dostojevskij (1879)[1]
|
Před svou smrtí k sobě povolal ženu a děti a nechal si z Lukášova
evangelia předčítat příběh o ztraceném synovi. Naléhavě své nejbližší
nabádal, aby nikdy neztratili víru v Boha. O dva dny později
namátkou otevřel evangeliář, aby se jako obvykle nechal vést textem,
který najde na levé straně. Byly to verše z Janova evangelia zakončené
větou, kterou Kristus pronesl k Marii Magdalské: „Nezadržuj mě!“
Dostojevskij řekl své ženě: „Slyšíš, nedrž mě! Brzy zemřu.“ Předal knihu
svému synovi jako jeho duchovní dědictví a večer 28. ledna 1881 zemřel.
Smuteční slavnosti na hřbitově kláštera Alexandra Něvského v Petrohradě
se účastnilo více než šedesát tisíc lidí.[2]
Prorok, vizionář
Filozof, básník a kritik Vladimír Solovjov pronesl “Tři proslovy na
památku Dostojevského”, a to v letech 1881 - 1883. Tyto projevy byly
věnovány smrti spisovatele, kterého Solovjov nazýval ruským spisovatelem
- prorokem.
Ještě za spisovatelova života označovali jeho současníci Dostojevského
za proroka. Lidé hovořili o prorockém daru Dostojevského. Sám tuto
skutečnost zaznamenal v dopisech, které psal své manželce Anně
Grigorievně Dostojevské: „O přestávce jsem prošel sálem a spousta
lidí, mládeže, šedovlasých i dam se ke mně vrhla se slovy: Jsi náš
prorok, udělal jsi nás lepšími, když jsme četli Karamazovy. “
Oba spisovatelé, Solovjov i Dostojevskij, byli považováni za proroky,
a oba si byli ideově i osobně blízcí. Dostojevského za proroka označoval
samotný Solovjov. A naopak Dostojevskij prý o Solovjovovi prohlásil, že
mu připomíná Krista na jeho oblíbeném obrazu od Hannibala Carraci.[5]
Německý spisovatel Thomas Mann věřil, že Dostojevského genialita a
„jasnozření“ úzce souvisí s jeho nemocí (Dostojevskij trpěl údajně
epilepsií). Po smrti spisovatele se víra v prorocký dar Dostojevského
masově rozšířila. V. K. Petersen, který byl svědkem pohřbu, napsal: "Pohřeb
talentovaného spisovatele se nějak náhle změnil v pohřeb proroka."[4]
Covid
S epidemií koronaviru začíná být zajímavý Dostojevského román
Zločin a trest. V něm na hlavní postavu - Raskolnikova padá morální
tíha vědomí vraždy a prakticky ho ničí. Dobrovolně se vydává do rukou
úřadů a trest si odpykává tvrdou prací. Ale i tady za ním přicházejí
bolest a duševní mučení. Pod jejich vlivem se mu zdají hrůzyplné sny.
Poslední z pěti snů Raskolnikova, které jsou
v románu připomínány, se ukazuje jako nejsymboličtější - svět zachvátila
neslýchaná a nevídaná morová epidemie, která přišla z hlubin Asie až do
Evropy. Dostojevský naznačil postup infekce, první příznaky onemocnění i
jeho konce. Celé vesnice, města i národy z nemoci “šílí”.
Bolest a strach pohlcuje všechny. Na zemi zůstává jen několik lidí, kteří
položí základ novému lidskému rodu a obnoví život. Spisovatel uvádí, že průběh nemoci
je ovlivněn
chováním lidí a nemoc mění duši lidí. Nemocní se
stávají zlými a považují se za lepší, než ostatní. Epidemie vede
k těžkým duševním chorobám nakažených a v důsledku pak také k
válkám a mezinárodním konfliktům.[4]
|
|
|
F. M. Dostojevskij, Zločin a trest, [8]
- úryvek z poslední kapitoly
|
Byl posedlý chorobnou vidinou, že celý svět je odsouzen
k zániku na jakousi strašlivou, neslýchanou a nevídanou morovou
ránu, která se valí z nitra Asie na Evropu. Všichni byli
odsouzeni k jisté smrti, kromě hrstky vyvolených. Objevily se
jakési nové mikroskopické trichiny, napadající lidské organismy.
Ve skutečnosti to však byli duchové obdaření rozumem a vůlí.
Lidé, kteří jimi byli napadeni, dostávali okamžitě záchvaty
zuřivosti a šílenství. Avšak dosud nikdy se lidé nepokládali za
tak rozumné, nikdy si nebyli tak jisti svou pravdou, jako se to
zdálo nakaženým. Nikdy se jim nezdály jejich soudy, jejich
vědecké závěry, jejich víra i mravní zásady tak neotřesitelné.
Nákaze a šílenství podléhaly celé osady, celá města a celé
národy. Všichni byli pobouřeni a nechápali jeden druhého, každý
byl přesvědčen, že jedině on má pravdu, a trápil se při pohledu
na ostatní, bil se do prsou, plakal a lomil rukama. Lidé
nevěděli, koho a jak soudit, nemohli se dohodnout, co mají
pokládat za zlo a co za dobro. Nevěděli, koho vinit a koho
hájit. V nějakém nesmyslném vzteku se navzájem vraždili. Táhli
proti sobě v celých armádách, ale armády se už za pochodu
znesvařovaly a rozpadaly, vojáci na sebe útočili, bodali se a
vraždili, kousali se a jedli navzájem. Ve městech vyzváněly celý
den zvony na poplach a svolávaly lidi, ale nikdo nevěděl, kdo
koho kam svolává, a všichni byli vyděšení. Byla ochromena i
nejjednodušší řemesla, protože každý navrhoval své myšlenky a
svá zlepšení a lidé se nemohli dohodnout; bylo ochromeno i
zemědělství. Leckde lidé utvořili skupinu, dohodli se na něčem a
přísahali si, že se nerozejdou, ale vzápětí už dělali něco
docela jiného, než právě sami chtěli, obviňovali se navzájem,
rvali se a vraždili. Vypukaly požáry, šířil se hladomor. Všecko
podléhalo zkáze. Epidemie sílila a šířila se dál a dál.
Zachránit se mohlo jen několik lidí na celém světě, několik
čistých a vyvolených, kteří byli předurčeni, aby založili nový
lidský rod a nový život, aby obnovili a očistili zemi, ale nikdo
ty lidi nikde neviděl, nikdo neslyšel jejich řeč ani hlas. |
Éra koronaviru či jiných tajemně se šířících nemocí ještě zdaleka
není u konce a důsledky onemocnění a zejména vakcinace se mohou projevit
až za několik let. Pak bude jasné, v čem měl spisovatel a prorok
Dostojevskij pravdu a v čem se třebas mýlil.
Běsi
Jedná se o třetí ze čtyř velkých Dostojevského románů napsaných po
jeho návratu ze sibiřského vyhnanství. Běsi jsou sociální a politickou
satirou, psychologickým dramatem a také rozsáhlou tragédií. Román je
alegorií vykreslující katastrofální důsledky politického a morálního
nihilismu, který se v Rusku šířil v 60. letech 19. století.
Fiktivní ruské město upadá do chaosu, když se stává ohniskem pokusu o
revoluci, který zorganizoval vůdce spiklenců Petr Verchovenskij. Jeho
otec, Stěpan Verchovenskij, je nevědomým původce a pomahač „démonických“
sil, které se zmocnily města.[12]
Obě postavy jakoby přesně zapadaly do dnešního západního světa
morálního úpadku, falešné liberální demokracie, pokrytectví a kultury rušení (cancel
culture). Na obdivuhodný přesah románu do dnešních dní upozornil i
Vladimír Putin na Valdajském fóru v říjnu 2022:
Vladimír Putin, projev na Valdajském fóru, [13]
|
Fjodor Michajlovič Dostojevskij to všechno prorocky
předpověděl už v 19. století. Jedna z postav jeho románu
“Posedlí” – nihilista Šigalijev, popsal svou pomyslnou světlou
budoucnost takto: “Opouštím bezbřehou svobodu a končím bezbřehou
despocií” – k tomu mimochodem dospěli naši západní odpůrci.
Druhá postava románu, Petr Verhovenský, mu dává za pravdu, když
tvrdí, že zrady, udavačství a špionáže je všude zapotřebí, že
společnost nepotřebuje talenty a vyšší schopnosti: “Ciceronovi
vyřízli jazyk, Koperníkovi vydloubli oči, Shakespeara
ukamenovali.” V románu se objevuje i další postava, Petr
Verhovenský. K tomu se blíží naši západní protivníci. Co jiného
to je než moderní západní kultura zrušení? |
Slovanství
V roce 1877 napsal F. M. Dostojevskij úvahu o slovanské otázce v
souvislosti s rusko-tureckou válkou. Varuje před rozpory ve slovanských státech.
Ačkoliv Dostojevskij reaguje na konflikt s Tureckem, posuďme, nakolik
jsou jeho předpovědi aktuální právě pro naši dobu.
F. M. Dostojevskij, Deník spisovatele za rok 1887[6]
- úryvky
|
Rusko nebude míti a nikdy ještě
nemělo takových nenávistníků, závistlivců, pomlouvačů a dokonce
zjevných nepřátel, jako všechna ta slovanská plemena, jakmile je
jen Rusko osvobodí a Evropa dá souhlas uznat je za osvobozené!
Začnou pak po osvobození nový život, opakuji, právě tím,
že si vyprosí od Evropy, například od Anglie a Německa záruku a
protektorát nad svou svobodou, a ačkoli bude v koncertu
evropských mocností i Rusko, přece to učiní právě pro ochranu od
Ruska. Začnou určitě tím, že ve svém nitru, ne-li nahlas, řeknou
si a ujistí se o tom, že Rusku nejsou povinni nejmenší
vděčností, naopak že se před vládychtivostí Ruska zachránili při
sjednání míru jedině intervencí evropského koncertu a kdyby se
do toho nevmísila Evropa, pak by je Rusko, když je odňalo
Turecku spolklo ihned „majíc
na mysli rozšíření hranic a založení velikého Všeslovanského
císařství k porobení Slovanů lačnému, chytrému a barbarskému
velkoruskému plemeni“.
Dlouho, ó, dlouho ještě nebudou s to uznat nezištnost
Ruska a velikého, svatého, neslýchaného ještě vztyčení praporu
nejvznešenější ideje, ze všech idejí, kterými je živ člověk, a
bez kterých lidstvo, přestanou-li v něm žít ty ideje, zakrsává,
mrzačí se a umírá v jizvách a v bezmocnosti.
Zvláště bude osvobozeným Slovanům příjemné říkat a
roztrubovat na celý svět, že jsou plemeny vzdělanými, schopnými
vznešené evropské kultury, kdežto Rusko je země barbarská,
chmurný severský kolos, dokonce ani ne čisté slovanské krve,
pronásledovatel a nepřítel evropské civilisace. Objeví se u nich
ovšem hned od počátku konstituční vláda, parlamenty, odpovědní
ministři, řečníci, řeči. Bude je to neobyčejně těšit a
okouzlovat. Budou v opojení, čtouce o sobě v pařížských a v
londýnských novinách telegramy, zvěstující celému světu, že po
dlouhé parlamentní bouři padla konečně vláda a sestavila se nová z liberální
většiny a že nějaký dal
konečně souhlas přijmouti portefeuille ministerského předsedy.
Rusko se musí vážně připravit na to, že se všichni tito
osvobození Slované vrhnou s opojením do Evropy, až do ztráty své
individuality nakazí se evropskými formami, politickými a
sociálními. A tak budou muset prožít celou a dlouhou periodu
evropeismu, než pochopí alespoň něco ze svého slovanského
významu a svého zvláštního slovanského poslání v lidstvu.
Mezi sebou se budou tyto zemičky věčně svářit, věčně si
navzájem závidět a proti sobě navzájem intrikovat. Ve chvíli
nějakého vážného neštěstí obrátí se ovšem určitě k Rusku o
pomoc. Nechť si budou sebe více nás nenávidět, pomlouvat a
klevetit o nás v Evropě, koketujíce s ní a ujišťujíce ji láskou,
přec budou vždy instinktivně cítit (ovšem ve chvíli neštěstí a
nikoli dříve, že Evropa je přirozeným nepřítelem jejich jednoty,
byla jím a bude vždy, a že existují-li na světě, pak jedině
proto, že stojí obrovský magnet – Rusko, které neodolatelně
přitahuje všechny k sobě a tím udržuje jejich celistvost a
jednotu. Budou dokonce i takové chvíle, kdy budou s to téměř už
vědomě souhlasit, že kdyby nebylo Ruska, velikého východního
střediska a velké přitažlivé síly, pak by se jejich jednota
ihned rozpadla, rozptýlila se na chumáčky, a to dokonce tak, že
sama jejich národnost by zmizela v evropském oceánu, jako mizí
několik jednotlivých kapek v moři.
... Naopak celé toto století bude Rusko snad musit
zápasiti s omezeností a tvrdohlavostí Slovanů, jejich špatnými
zvyky, s nepochybnou a brzkou zradou slovanství pro evropské
formy politických a sociálních řádů, na které se lačně vrhnou.
Po rozřešení Slovanské otázky čeká Rusko zřejmě
rozřešení otázky Východní. Dlouho ještě nynější Slované
nepochopí, co je to Východní otázka! A ani slovanského
sjednocení v bratrství a shodě nepochopí ještě velmi dlouho.
Vysvětlovat jim to prací a velikým příkladem bude stálým úkolem
Ruska v budoucnosti. Zase se řekne: k čemu to všechno je a nač
by Rusko bralo na sebe takovou práci? Nač? Aby žilo vysokým
životem, velikým životem, aby svítilo světu velikou, nezištnou a
čistou ideou, ztělesnilo a vytvořilo v konečném konci veliký a
mohutný organismus bratrského svazu plemen, vytvořilo tento svaz
nikoli násilím, nikoli mečem, nýbrž přesvědčením, příkladem,
láskou, nezištností, světlem; aby povzneslo posléze všechny ty
malé k sobě a k pochopení mateřského svého poslání ‒ to je cíl
Ruska, to je i jeho prospěch, chcete-li.
Nebudou-li národové žít vznešenými nezištnými ideami a
vznešenými cíli sloužení lidstvu, nýbrž budou sloužit svým
„zájmům“, pak zhynou tito národové nepochybně, ztuhnou,
zeslábnou a zemřou. Ale není vyšších cílů, než jsou ty, které
postaví před sebe Rusko, sloužíc Slovanům nezištně a nežádajíc
od nich vděčnosti, sloužíc k jejich mravnímu (a nejen
politickému) sjednocení ve veliký celek. Pak teprve řekne
všeslovanství své nové uzdravující slovo všemu lidstvu… Vyšších
cílů na světě není. Nemůže tudíž býti ani nic „prospěšnějšího“
Rusku, než míti vždy před sebou tyto cíle, stále více si je
ujasňovat sobě samému, stále více se povznášet duchem ve věčné,
stálé a skvělé práci své pro lidstvo.
Bude-li konec nynější války šťastný ‒ Rusko nepochybně
vstoupí do nové a nejvyšší fáze svého bytí… |
A nakonec jen krátký úryvek z jiného dopisu. Blízká budoucnost může
ukázat jeho nadčasovost:
Deník spisovatelův za rok 1880-1881[7]
|
Proto je to
nezbytnost, že Rusko není jen v Evropě, nýbrž i v Asii; protože
Rus není jen Evropan, nýbrž i Asiat. Nejen to: v Asii je snad
ještě více nadějí našich než v Evropě. Nejen to: v budoucích
osudech našich bude snad právě Asie naším hlavním východiskem! |
Prorok nebo vizionář?
Byl Dostojevskij prorokem? Bylo mu z vyšších míst něco sděleno či
vnuknuto? Nebo byl Dostojevskij vizionář či prognostik, který dokázal na základě
znalostí a intuice odhadnout budoucnost Ruska, slovanství i lidstva jako
celku? Podstatné je to, že Dostojevského proroctví či předpovědi se
podivuhodně plní právě v naší době. Měli bychom brát Dostojevského i
Solovjovy
předpovědi jako varování…
--- pokračování příště ---
|
[a] |
Vladimir Sergejevič Solovjov (také Solověv,
Solovyov nebo Solov'jev, rusky Владимир Сергеевич Соловьёв) byl
vlivný ruský filosof, spisovatel, univerzitní učitel, teolog a
mystik. Během svého života (1853 -1900) sepsal řadu děl
zabývajících se zdroji lidské spirituality a náboženství,
teokracií, principem dobra a zla. Některé jeho texty lze chápat
jako varování před budoucími událostmi.
V Legendě o Antikristu popisuje svou apokalyptickou vizí
lidských dějin. Text lze vyložit jako varování před vznikem
Spojených států evropských (Evropské unie) a působením
antikrista - všemi milovaného charismatického spisovatele a
politika, který povede člověka svými líbivými slovy ke zmaru.
Jeho jednání velice dobře odpovídá Václavu Havlovi, který
předznamenal celosvětový nástup totalitní společnosti pod pláštíkem lidských
práv a humanity včetně ospravedlňování shazování bomb na civilní
cíle "humanitární povahou" útoků. S érou V. Havla je
spojena také počátek nové vlny pokusů
zničit Rusko a celou slovanskou kulturu.[3] |
[b] |
Jen amerických vojenských biolaboratoří je
rozeseto po světě na několik stovek. Rusko přerušilo např.
americký vojenský výzkumný program biologických zbraní na
Ukrajině. Zde Pentagon provozoval dvě desítky laboratoří, kde se zkoumaly
možnosti nasazení smrticích patogenů a vliv na
slovanskou populaci. Rozvíjely se zde smrtící vlastnosti
patogenů moru, cholery, antraxu. Zvláště nebezpečně se jeví experimenty s
pravými neštovicemi, které by mohly rychle vylidnit náš svět.
Vyvíjely se zde např. způsoby šíření nemocí vodními toky. WHO důrazně žádala ukrajinské úřady, aby zlikvidovaly vzorky
testovaných patogenů. Další laboratoře ve světě však fungují bez
omezení.
[9] [10]
[11] |
|
|
[1] |
Přispěvatelé Wikipedie, Fjodor
Michajlovič Dostojevskij [online], Wikipedie: Otevřená
encyklopedie, c2022, Datum poslední revize 13. 03. 2022, 08:06
UTC, [citováno 15. 04. 2022] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Fjodor_Michajlovi%C4%8D_Dostojevskij&oldid=21029562
> |
[2] |
KAPELLARI, Egon. Známé osobnosti
tváří v tvář smrti. Kostelní Vydří: Karmelitánské
nakladatelství, 2008. Osudy (Karmelitánské nakladatelství). ISBN
978-80-7195-147-6. |
[3] |
Legenda o antikristu. Mýty a
skutečnost. Suspectus.com. [online]. 2013 [cit. 2022-04-16].
Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2013030003 |
[4] |
"Моровая язва": как Достоевский
видел пандемию. Pravda.ru [online]. 2020 [cit. 2022-04-16].
Dostupné z:
https://www.pravda.ru/culture/1514319-Dostoevskiy/ |
[5] |
POLEDNÍKOVÁ, Markéta. Solovjov a
Dostojevskij. Morální filosofie: Magisterská diplomová práce.
Masarykova univerzita Filozofická fakulta Ústav slavistiky
[online]. 2019 [cit. 2022-04-16]. Dostupné z:
https://is.muni.cz/th/d9q22/diplomova_prace_415780.pdf
|
[6] |
Sebrané spisy F. M. Dostojevského: Deník
spisovatelův. Rok 1877, Praha 1927, s. 219‒226.
Dostojevskij o nevděku slovanském. České národní listy
[online]. 2015. [cit. 2022-04-16]. Dostupné z:
http://www.ceskenarodnilisty.cz/clanky/dostojevskij-o-nevdeku-151229.htm
|
[7] |
DOSTOJEVSKIJ, Fedor Michajlovič.
Deník spisovatelův za rok 1880-1881. Ve Votobii 1. vyd. Přeložil
Václav KÖNIG. Olomouc: Votobia, 1996. Malá díla. ISBN
80-85619-20-2. |
[8] |
DOSTOJEVSKIJ, Fedor Michajlovič.
Zločin a trest. Přeložil Jaroslav HULÁK. Praha: Academia, 2004,
c1952. ISBN 80-200-1230-3. |
[9] |
EXCLUSIVE: Hunter Biden DID help
secure millions in funding for US contractor in Ukraine
specializing in deadly pathogen research, laptop emails reveal,
raising more questions about the disgraced son of then vice
president. MailOnline, Daily Mail: Associated Newspapers Ltd
[online]. 2022 [cit. 2022-04-17]. Dostupné z:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10652127/Hunter-Biden-helped-secure-millions-funding-military-biotech-research-program-Ukraine.html
|
[10] |
Bidenův syn figuroval ve výzkumu
smrtelných virů na Ukrajině, tvrdí britští novináři z Daily
Mail. KOSA NOSTRA zostra aneb NAŠE VĚC zostra ! Prostě Kosa
zostra! [online]. 2022 [cit. 2022-04-17]. Dostupné z:
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2022/03/29/bidenuv-syn-figuroval-ve-vyzkumu-smrtelnych-viru-na-ukrajine-tvrdi-britsti-novinari-z-daily-mail/
|
[11] |
Elena Popova. Plague and
Typhus: What Have American Scientists Been Up to in Ukraine’s
Biolabs?. Sputnik international [online]. 2022 [cit.
2022-04-17]. Dostupné z:
https://sputniknews.com/20220417/plague-and-typhus-what-have-american-scientists-been-up-to-in-ukraines-biolabs-1094839384.html
|
[12] |
Přispěvatelé Wikipedie, Běsi
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2022, Datum
poslední revize 15. 07. 2022, 11:06 UTC, [citováno 28. 10. 2022]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=B%C4%9Bsi&oldid=21471049
> |
[13] |
VIDEO: Exkluzivní překlad
projevu Vladimira Putina na Valdajském fóru, kde předestřel vizi
nového světového řádu založeného na multipolaritě a vzájemném
respektu a přátelství mezi všemi národy! Česká a slovenská média
nepřinesla o hlavních myšlenkách projevu ani slovo, pouze
plivání na Putina, protože se to nehodí do krámu elitám
Kolektivního Západu! Eurasie má nakročeno k dominanci v novém
světovém řádu v důsledku vlastnictví největších světových zásob
nerostných i biologických zdrojů!. AE News [online]. 2022
[cit. 2022-10-29]. Dostupné z:
https://aeronet.news/video-exkluzivni-preklad-projevu-vladimira-putina-na-valdajskem-foru-kde-predestrel-vizi-noveho-svetoveho-radu-zalozeneho-na-multipolarite-a-vzajemnem-respektu-a-pratelstvi-mezi-vsemi-narody/
|
|
|