|
Mýty a skutečnost - Hvězdářství - Mléčná dráha
Mléčná dráha v mýtech
Mléčná dráha uchvacovala svou krásou a majestátností snad všechny,
kdo kdy obrátili zrak na noční oblohu. Stříbřitý pás, pnoucí se temnými nebesy, vzbuzoval zájem
a úctu lidí od
nepaměti. Mléčná dráha byla často spojována se symbolikou mléka a tedy
se zrodem života. Někdy v ní lidé viděli posvátnou nebeskou řeku a cestu duší. Ve skryté tradici
představovala i nebeského hada obtáčejícího svět.
Náš název Mléčná dráha je převzat z mýtů antického Řecka, kde
nejvyšší bohyně Héra odstrčila od svého prsu dítě (Hérakla) a její mléko
zanechalo na nebi věčnou stopu. Symboliku mléka lze sledovat i dále do
minulosti, přes Egypt až ke starověkému Sumeru. Úchvatný nebeský div byl studnou inspirace pro všemožné legendy napříč
starodávnými civilizacemi i kulturami. Pojďme si některé stručně
představit. |
|
Obr. Mléčná dráha.[1] |
Mléčná dráha ve starověkých mýtech, pověstech a uměníMléčná dráha fascinovala pozemšťany od nepaměti. Posouvala se
jako světelný had po nebeské klenbě a vzbuzovala zájem svými temnými
skvrnami zvláštních tvarů.
V éře paleolitu (zhruba 15 000 př. n. l.) ležel severní nebeský pól v
Mléčné dráze (v souhvězdí Labutě, u hvězdy Delta-Cygnus). Tato situace
je pravděpodobně znázorněna na jeskynní malbě v Lascaux.[17]
Obr. Malba býka a ptačího muže, Lascaux. 6 bodů ve
dvou řadách a další kolem býčí hlavy ve tvaru "V" mohou představovat
Plejády a souhvězdí Býka. Podobnou symboliku lze nalézt na jeskynních
malbách Tête-Du-Lion (Ardeche, Francie). Uprostřed je Ptačí muž, u jeho pravé ruky
leží hůl s ptačí hlavicí (holubice?). Po jeho levici umírá velký bizon.
V době vzniku malby (cca 14 500 př. n. l.) ležel severní nebeský pól v
Mléčné dráze v blízkosti hvězdy Delta Cygni (souhvězdí Labutě). Nebeský
pták se tedy otáčel dokola kolem severního pólu. Ptačí muž leží napříč
Mléčné dráhy. Hůl reprezentuje polární osu. Okolní zvířata lze propojit
se souhvězdími. [20]
[17]
Mezopotámie
Mléčná dráha byla kouřem stoupajícím k bohům ze zápalných
obětí.
Ve spojitosti s Nannou, bohem Měsíce, byly uctívány i krávy boha
Nanny (cows of Nanna). Ty symbolizovaly hvězdy či Mléčnou dráhu.[12]
Podle pozdějšího starobabylonského eposu Enúma Eliš byla Mléčná dráha
stvořena z částí ocasu draka Tiámat. Jednalo se o nejstarší prabožstvo,
které zabil jeden z mladších bohů v rámci vzniku našeho světa.[5]
Egypt
Staroegyptská bohyně Nút byla symbolem
denní i noční oblohy. Zobrazována jako krásná žena, většinou nahá,
byla skloněna nad naším světem. Její tělo zdobily hvězdy. Někdy byla
spojována přímo s Mléčnou dráhou.[4]
[20] Symbolem Nút byla i kráva, v níž se bohyně
proměňuje podle egyptského mýtu o stvoření světa.
|
|
Obr. Staroegyptská bohyně Nút. Její původní
zobrazení je superponováno na Mléčnou dráhu viditelnou na
severní polokouli.
Lůno bohyně Nút, leží v blízkosti otvoru temné trhliny (Dark
Rift) a souhvězdí Labutě.[8] |
Jiným zosobněním nebes včetně Mléčné dráhy byla Hathor (egyptsky dům
Hora). Starověká bohyně Hathor byla též uctívána jako bohyně se
symbolikou krávy. Jako dobrá kojná dává Hathor mléko, svou prvotní
živinu Univerzu, které se utváří.[7]
Hathor
překračovala hranice mezi světy a pomáhala duším na jejich posmrtné
cestě. Mléčná dráha byla chápána jako mléko, které se rozlilo z vemena
božské krávy.
Mléčná dráha byla považována také za řeku, nebeský Nil, vedoucí do
záhrobí.
Aspekty bohyň Nút a Hathor se často prolínaly. Později jejich místo
zastoupila bohyně Isis.
Některé verze staroegyptského mýtu spojují stvoření světa s Mléčnou
dráhou, nebeským ptákem (husou) a jeho vejcem - zdrojem života a
energie. Pokud někde na Mléčné dráze snesl pták kosmické vejce dávající
život, pak to mohlo být přímo v klíně nebeské bohyně, tedy ve Velké
trhlině kde se rozprostírá naše souhvězdí Labuť/Cygnus.[9]
Podle dávných tradic je právě hvězda Deneb ze souhvězdí Labutě pramatkou
či ochránkyní všech hvězd i naší Země. |
|
Obr. Bohyně Nut - bohyně nebes. Někdy byla
spojována přímo s Mléčnou dráhou.[9] |
Nebeská řeka rozdělovala oblohu na severní nebesa a
jižní
nebesa. Jedenkrát za rok překračovalo Slunce nebeskou řeku z jihu na
sever (v našem souhvězdí Býka) a po půlroce zpět (v souhvězdí Štíra).[19]
Rohy tří pyramid v Gíze lze propojit do přímky mířící do posvátné
Heliopolis. Stejná osa s azimutem 45° byla častá pro řadu
pohřebních staveb z období 1. dynastie (Abydos aj.). Směr JV a JZ
odpovídal východům a západům nejvýraznějších částí Mléčné dráhy. V
období 4. dynastie měl pozorovatel hledící z Heliopolis ke Gíze nad
hlavou velkou nebeskou řeku s výraznými hvězdami Jižního kříže,
ztrácejícími se za vrcholkem Velké pyramidy.[20]
[21]
Podle některých badatelů (Robert
Bauval, Graham Hancock aj.) jsou tři klíčové pyramidy v Gíze umístěny tak,
aby spolu s řekou Nil vytvářely zrcadlový obraz nebes - tří hvězd pásu
souhvězdí Oriona a Mléčné dráhy. Sfinga pak měla být spojena se
souhvězdím Lva. To však odpovídá období 10 500
let př. n. l. a tehdy podle oficiální historie pyramidy ani
egyptská civilizace neexistovaly.[15]
[16]
Řecko
Hérakles (Herkules) byl mýtickým hrdinou, kterého zplodil nejvyšší
bůh Zeus s pozemskou ženou. Diova manželka Héra byla nemanželským potomkem
pobouřena a nepřála dítěti. Zeus se na ni rozzlobil a tajně nechal dítě
přiložit k jejímu prsu, když spala, aby se působením mléka stalo
nesmrtelným. Héra se probudila a odstrčila Hérakla. Mléko vystříklo a na
obloze zanechalo mléčnou stopu.[c]
Starořecké spojení Mléčné dráhy s mlékem lze hledat v mýtech egyptských. |
|
Obr. Jacopo Tintoretto - Zrození Mléčné dráhy.[2] |
Jiný příběh se týká Faethóna, syna slunečního boha Hélia.
Tento zpupný mladík si myslel, že dokáže ovládnout otcův sluneční vůz a
projede se tak po obloze. Byl však nezkušený a nedokázal uřídit koně. Ti
se splašili a vyvedli vůz z dráhy. Nebeský povoz sežehl zemi i nebesa a
Hélios byl nucen srazit svého syna bleskem.
Faethón zahynul a po jeho divoké jízdě zůstává dodnes na noční obloze
památka - sežehnutá dráha nebeského vozu dosud planoucí jiskrami.[24]
Čína
Ve Staré Číně viděli v Mléčné dráze nebeskou řeku. Pojí se s ní jeden
z nejznámějších a nejstarších milostných příběhů.
Zhi-Nu byla dcerou nefritového vládce nebes a předla překrásné
barvy oblohy. Nebešťanka a pozemský mladík, pastevec Niu-lang,
se do sebe zamilovali a rozhodli se spojit životy. Žili spolu na
zemi a dívka tak zanedbala své povinnosti na nebesích. Po čase
odešla navštívit otce. Nefritový vládce dceru zadržel a do cesty
zpět k jejímu milému položil Stříbrnou řeku - Mléčnou dráhu.
Jen jednou do roka se slétnou straky z celé země a vytvoří
stračí most. Každý rok někdy v červenci či srpnu všechny straky
opouštějí zemi, aby mohly vytvořit most přes nebeskou řeku.
Sedmého dne sedmého měsíce dle lunárního kalendáře se pak mohou
milenci nakrátko setkat. Číňané se dodnes v tento den objímají
na počest milenců i vzniku nebeské řeky.[3] |
|
Obr. Čínská souhvězdí Přadlenu (Vega) a Pastýře (Altair) odděluje
nebeská řeka. Spojit je může most tvořený
hvězdami našeho souhvězdí Labutě.
Pohled na noční oblohu z Číny
(dnešního Pekingu) v období dynastie Han.[3]
[a] |
Indie
V jižní
Indii je Mléčná dráha považována za dno posvátné řeky Gangy. Podle
tradic severní Indie je Mléčná dráha cestou nebeského hada.
Rusko a Slované
Ve svatoruských védách je Mléčná dráha nazývána Nebeským Mlékem.
Alespoň podle Knihy Velesovy.[b]
Kniha Velesova, část první - Rodoviči - Věštba 1:3-5[13]
A tu se Kráva Zemun vydala do modrých polí a začala pojídat onu
trávu a dávat Mléko. I začalo téci to Mléko po nezměrné nebeské báni a
rozzářilo se v noci nad námi bezpočtem hvězd. A my vidíme, jak pro nás
to Mléko září, a to je Cesta Pravdy, jinou se nesmíme dát.
Poslechni si, potomku, píseň Slávy!
Chovej ve svém srdci Rus, která je a zůstane naší zemí!
A bylo naší povinností bránit ji před nepřáteli. I umírali jsme
pro ni, jak umírá den bez slunce. A Slunce – Súrja tehdy
nevycházelo, a byla tma. I nadcházel večer, a když večer umíral,
nadcházela noc. A nocí Svargou kráčel Veles po Nebeském Mléce. I
ubíral se do svých paláců. A k Hvězdě Polárce až k samotné
Bráně. A tam jsme čekali my, abychom začali zpívat písně a
velebit Velese na věky věků, i Jeho chrám, který září velikým
množstvím ohňů, a stáli jsme před Bohem jak nevinní beránci.
|
Mayové
Noční nebe představovalo pro Maye říši bohů a démonů, kde byl určován
osud světa a kam museli všichni mrtví odejít v okamžiku smrti. Mléčná
dráha byla cestou přes temné vody či přímo nebeskou kánoí. Příď v podobě
krokodýlí hlavy ležela v místě „rozštěpení“ západního konce Mléčné
dráhy.
Mayové považovali Mléčnou dráhu také za nebeského plaza ležícího napříč
celou oblohu a často ji symbolizoval krokodýl či had. Stejně tak
viděli ve stříbřitém pásu nebeský, světový strom.Zvláště významným bylo místo, kde
se Mléčná dráha protíná s ekliptikou - blízko našeho souhvězdí Střelce.
Zde spočívala hlava obludy - Kawak Monster. Část Mléčné dráhy,
pozorovatelnou v zimním období, nazývali Had bílých kostí (White Boned
Serpent). Druhé místo, kde protíná Mléčnou dráhu ekliptika a kterým
procházelo Slunce v zimě, nazývali Xibalbá - Ústa krokodýla či
Ještěrka-jaguár.[14]
Velký význam měly temné skvrny Mléčné dráhy.
Mayští hvězdáři věnovali
velké úsilí sledování pohybů Mléčné dráhy a zejména přechodů nebeských
těles přes ni. Takto odpočítávali i své kalendáře a kosmické cykly a
předpovídali budoucí děje.
|
|
Obr. Palenque. Víko sarkofágu vládce Pacala (603 – 683 n. l.).
V pozadí je kříž - asi průsečík Mléčné dráhy a
ekliptiky. Dole je vchod do Xibalbà - podsvětí, s netvorem v
masce. Království mrtvých je reprezentováno celým chrámem
v Palenque vybudovaným nad pohřební komorou (9 stupňů). V
období slunovratů Slunce vycházelo právě na pozadí Mléčné dráhy.
Král Pacal tak leží v bodech slunovratu, což symbolizuje cykly
jeho znovuzrození.[20]
Dodejme, že král Pacal zde leží na obětním stole, aby dal
svůj život bohům výměnou za vědomosti získané pro jeho lid.
Jednalo se i o znalosti nebeských dějů, cyklů a znamení. Na
sarkofágu jsou zobrazeny jeho vnitřnosti, vyňaté zaživa z těla
obětujícího se vládce.
|
Mayové zobrazovali Mléčnou dráhu také jako dvouhlavého plaza:
Přední hlava (na obr. vlevo) představovala letní slunovrat, kdy
Slunce stálo na pozadí Mléčné dráhy blízko Plejád. Hlava byla
spojena s východem Slunce, Venuší a životem. |
|
Obr. Oltář 41, Copán (Henderson).[23]
Vlevo hlava života, vpravo hlava smrti. |
Zadní hlava (vpravo) označovala protilehlé místo křížení Mléčné dráhy
s ekliptikou, blízko souhvězdí Štíra a Střelce. Tam stálo Slunce v době
zimního slunovratu. Hlava symbolizovala západ Slunce, večernici (Venuši)
a smrt.
[23]
Současní potomci Mayů (Quiche Maya) rozeznávají dvě oblasti Mléčné
dráhy: světlou, zářící - bílá cesta saqi b’e; tmavou oblast mezi
rameny Mléčné dráhy u souhvězdí Labutě a Lyry - podsvětní cesta
xib’alb’a b’e. Tam putují duše zemřelých.[22]
V kultuře Izapy (předchůdci Mayů) mohla být Mléčná dráha
symbolizována nebeským krokodýlem a nebeským stromem života. Některé
mýty jsou spojovány s nebeským pólem, který kdysi ležel v Mléčné dráze v
souhvězdí Labutě (cca. 16 až 14 000 př. n. l.).
Inkové
Inkové považovali Mléčnou dráhu za nebeskou řeku. Ta byla propojena s
pozemskou řekou
Vilcanotou
důmyslným systémem vodního koloběhu. Pozemská voda se vypařovala a
zásobovala nebeskou řeku. Nebeská řeka se zase vyprazdňovala a v podobě
deště zavlažovala zem.[20]
Mléčnou dráhu Inkové nazývali Mayu a věnovali jí velkou pozornost.
Incká kosmologie je založena na kolébavých pohybech Mléčné dráhy. Osu
Mléčné dráhy spojovali s rituálními liniemi posvátné životní energie
ceque. Důraz kladli na pozorování temných skvrn Mléčné dráhy (Temné
mraky - Yana Phuyu). Pozorováním pohybů Mléčné dráhy a přechodů
nebeských těles přes ni odpočítávali časové cykly a předpovídali budoucí
události.
Obr. Jižní část Mléčné dráhy, jak byla viděna v období 1400 n. l. Dvě větve obtékají několik temných oblastí. V nich Inkové
rozeznávali temná souhvězdí ve tvaru mýtických zvířat.[20]
Také amazonští indiáni stavěli své domy tak, že hlavní trámy kopírovaly
směr Mléčné dráhy. Některé kmeny centrální Amazonie věřily, že po smrti
putuje duše Mléčnou drahou do nebeské vesnice.[6]
Další kultury
Římský básník Marcus Manilius (1. stol. n. l.) ve svém eposu
Astronomica uvedl různá vysvětlení pro vznik
Mléčné dráhy. Mělo jít o šev, ve kterém jsou spojeny dvě
poloviny nebe, či naopak to bylo místo, kde se nebe roztrhlo.
Trhlinou nebo švem k nám proniká svit z druhé strany. Může se rovněž
jednat o bývalou cestu
Slunce, kde zbyl jen žhnoucí popel. [2] [11]
V Cicerově díle Scipionův sen měl generál Scipio sen, ve kterém
jeho duše opustila tělo a putovala ke hvězdám. Mléčná dráha zde byla domovem
hrdinů po jejich smrti.[18]
V ruské lidové legendě se hovoří o nešťastné nevěstě, kterou Bůh
vzal na oblohu a její závoj a svatební šaty vytvořily Mléčnou dráhu.
Germáni považovali Mléčnou dráhu za Iringovu cestu. Iring byl synem
Odinovým, který vyzval bohy k boji proti zlu. Část Mléčné dráhy prý
symbolizovala pěnu vytékající z Velkého vlčího chřtánu.[24]
V Laponsku a jiných severských zemích
je Mléčná dráha cestou tažných ptáků, kteří se podle ní orientují, když letí na
jih.
Podle jednoho kmene v Botswaně je Mléčná dráha páteří obřího
nebeského zvířete, jehož tělo
leží na obloze.
Čerokíové, indiánský kmen Severní Ameriky, považují Mléčnou dráhu za
cestu duší, střeženou dvěma psy (Sírius a Antares).[25]
Oblíbeným motivem
skalního umění Aboriginů byl pštros Emu. Hlavu nebeského ptáka
viděli v trhlině Mléčné dráhy.[4]
Jedná se o temnou mlhovinu Uhelný pytel (Coalsack Nebula) v
souhvězdí Jižního kříže. Je viditelná jako velká tmavá skvrna v
jasné části Mléčné dráhy na obloze jižní polokoule. Odtud se
táhl dlouhý krk nebeského ptáka Mléčnou drahou až k našemu
souhvězdí Štíra.
Když Emu stál na horizontu s hlavou v půli cestě k zenitu,
byl to úchvatný pohled. |
|
Obr. Nebeský Emu stojící na horizontu. Tělo tvoří
část Mléčné dráhy, hlavu tmavá skvrna - temná mlhovina v Mléčné
dráze.[a] |
Dogoni, etnická skupina z afrického Mali, si ve svých mýtech
předávají po stovky let údajně nevysvětlitelné znalosti hvězdářství.
Planetu Saturn spojují s Mléčnou dráhou a celá naše sluneční soustava i
se Zemí je považována za součást Mléčné dráhy. Vědí, že Mléčná dráha
sestává ze vzdálených hvězd a spojují ji s placentou.[26]
Některé kultury
korigovaly své kalendáře podle polohy Mléčné dráhy na obloze respektive
podle cyklických posunů Mléčné dráhy. Někdy stavěly svá obydlí podle
orientace Mléčné dráhy v určitých dnech roku.[4]
Ouroboros
Některé tradice spojují Mléčnou dráhu s nebeským hadem,
vytvářejícím kruh kolem našeho světa. Had v kruhu, požírající svůj
vlastní ocas, je nazýván ouroboros (řecky "požírač
ocasu").
Nejstarší doklady tohoto symbolu, zobrazujícího do kruhu stočeného
hada či draka požírajícího svůj vlastní ocas, pocházejí
pravděpodobně z Číny z 5. až 3. tisíciletí př. n. l. Odtud mohl být
převzat do egyptských mystérií, kde se objevuje kolem 1600 př. n. l.
a zde již s jistotou jde o symbol ouroboros. Z Egypta se pak
symbolika rozšířila do Řecka.
Ouroboros je symbolem věčného návratu, věčného koloběhu, případně
reinkarnace. Někteří badatelé soudí, že tento symbol byl inspirován
Mléčnou dráhou, neboť existují některé starověké zmínky o světelném
draku na nebesích (viz také Bible - např. Iz 14,29 a 30,6).[10]
Proroctví a hvězdopravci
I některá proroctví lze lépe pochopit, pokud ztotožníme Mléčnou dráhu
se symbolikou posvátného nebeského
hada. Hlava s rozevřenou tlamou leží právě v oblasti jádra Galaxie.
Jistě ne náhodou do těchto míst míří šípem i souhvězdí Střelce.
V době,
kdy bude ležet Slunce při svém zimním slunovratu v tlamě nebeského hada
má končit náš věk. To se právě nyní děje (viz bod zimního slunovratu).
Pradávní hvězdopravci nesledovali jen průchod Slunce Mléčnou drahou v
určitých klíčových dnech roku. Zajímaly je podobně i průchody dalších
nebeských těles (Měsíce a planet). Obecně lze říci, že Mléčná
dráha resp. hlava nebeského hada znamenala v jejich sledování časových
cyklů důležitý ukazatel na ciferníku nebeských hodin.
Nejstarší tradice
Mléčná dráha svým vzhledem upoutávala lidskou pozornost zřejmě od nepaměti.
Svědčí o tom i paleta názvů používaných různými národy v průběhu
staletí.
Je zajímavé, že mnohé tradice spojují Mléčnou dráhu se vznikem a
existencí života (životodárné mléko), což odpovídá poznatkům současné
vědy. Ještě zajímavější je, že zdroje tradic a mýtů lze opakovaně
sledovat do období 15 až 10 000 let př. n. l.
Pokračování -
Mléčná dráha - praktické pozorování
|
[a] |
Stellarium 0.16.1
Stellarium Developers.
http://stellarium.org/
|
[b] |
Existují spory o pravosti Knihy
Velesovy. Viz také
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040024
|
[c] |
Astronomický odborný termín
Galaxis je odvozen z řeckého slova "gala" - mléko.
Mléčnou dráhou rozumíme bělavý pás (s tmavými
místy) táhnoucí se po noční obloze. Naše Galaxie je celé
gigantické seskupení, ve kterém se jako jedna z několika set
miliard hvězd nachází i Slunce s planetární soustavou. Všechny
hvězdy, které v noci vidíme na obloze bez dalekohledu, patří do
naší Galaxie. Ale jen některé ještě navíc do Mléčné dráhy. |
|
[1] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Galaxie
Mléčná dráha [online]. c2019 [citováno 24. 03. 2019]. Dostupný z
WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Galaxie_Ml%C3%A9%C4%8Dn%C3%A1_dr%C3%A1ha&oldid=16926760
> |
[2] |
Wikipedia contributors, 'Milky Way
(mythology)', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 21 February
2019, 01:31 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Milky_Way_(mythology)&oldid=884346114
> [accessed 9 April 2019] |
[3] |
Nebeský pták v mýtech: Deneb a souhvězdí
Labutě. Mýty a skutečnost [online]. 2011 [cit. 2019-04-08].
Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2011060002 |
[4] |
RUGGLES, C. L. N. Ancient astronomy: an
encyclopedia of cosmologies and myth. Santa Barbara, Calif.:
ABC-CLIO, c2005. ISBN isbn1-85109-477-6. |
[5] |
Enúma Eliš - Epos o stvoření světa. Mýty a
skutečnost [online]. 2006 [cit. 2019-04-15]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040019 |
[6] |
ZELENÝ, Mnislav. Malá encyklopedie bohů a mýtů
Jižní Ameriky. Praha: Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-398-5. |
[7] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Hathor
[online]. c2018 [citováno 9. 04. 2019]. Dostupný z WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Hathor&oldid=15712706
> |
[8] |
Gobekli Tepe. Andrewcollins.com [online]. [cit.
2019-04-08]. Dostupné z:
https://www.andrewcollins.com/page/articles/Gobekli.htm
|
[9] |
Stvoření světa. Orientace staveb na Labuť a
Deneb. Mýty a skutečnost [online]. 2011 [cit. 2019-04-09].
Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2011060003 |
[10] |
JANSKÝ, Martin. Had jako symbol v
náboženských představách Předního východu. Toulání [online].
[cit. 2019-04-09]. Dostupné z:
https://tydlitatova.nazory.eu/rubriky/livjatan/o-hadovi
|
[11] |
Mléčná dráha jako studna legend.
Česká
astronomická společnost: Hvězdárna a planetárium Brno
spolupracuje se serverem Astro.cz [online]. 2017 [cit.
2019-04-04]. Dostupné z:
https://www.astro.cz/clanky/hvezdy/mlecna-draha-jako-studna-legend.html
|
[12] |
Epics of Sumerian Kings: The Matter of Aratta.
Society of Biblical Lit., 2003. |
[13] |
GAN, Jagajlo. Velesova kniha: staroruské védy.
Přeložil A. I. ASOV. Praha: Dobra, 2002. ISBN 80-86459-24-1. |
[14] |
Souhvězdí Draka II. Mýty a skutečnost [online].
2012 [cit. 2019-04-22]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2012120002 |
[15] |
BAUVAL, Robert a Adrian GILBERT. Souhvězdí
Orionu a tajemství pyramid. Přeložil Andrea HOZÁKOVÁ.
Hodkovičky: Pragma, [1994]. Nové objevy. ISBN 8072057774. |
[16] |
HANCOCK, Graham. Zrcadlo nebes: hledání
ztracené civilizace. Praha: Columbus, 2003. ISBN
80-7249-124-5. |
[17] |
Rappenglück (Rappenglueck), M. (1998)
Palaeolithic
Shamanistic Cosmography: How is the Famous Rock |
[18] |
Ancient Astrology. Tamsyn
Barton. Ancient natural history. Histories of nature Roger French.
Cosmology in antiquity. M.R.Wright. ISBN 0-203-41071-8 |
[19] |
Ancient Egyptian astronomy. Gerald O. Dobek
16752 Wrightwood Terrace Drive Traverse City, Michigan USA 49686
jdobek@nmc.edu |
[20] |
Giulio Magli Archaeoastronomy Introduction to
the Science of Stars and Stones. ISBN 978-3-319-22881-5 |
[21] |
Magli G (2010). Astronomy, topography and
dynastic history in the alignments of the Pyramids’ fields of
the Old Kingdom. Mediterranean Archaeology and Archaeometry 10,
59–74 |
[22] |
In A. F. Aveni (Ed.). The Sky in Mayan
Literature. New York, Oxford University Press, |
[23] |
The World of the Maya. Eileen M. Starr. 2008 by Science First/STARLAB, |
[24] |
Rudolf Drossler. Když hvězdy byly ještě
bohy. Slunce, Měsíc a hvězdy ve světle archeologie, umění a
kultu. Panorama Praha. 1980 |
[25] |
HOLBERG, J. B. Sirius: brightest diamond in the
night sky. Chichester, UK: Published in association with Praxis,
c2007. ISBN 978-0-387-48941-4. |
[26] |
TEMPLE, Robert K. G. The Sirius mystery: new
scientific evidence of alien contact 5,000 years ago. Rochester,
Vt.: Destiny Books, c1998. ISBN 9780892817504. |
|
|