|
Mýty a skutečnost - Konec věku (I.)
Události a znamení konce
Člověk se již mnoho a mnohokrát bál toho, že svět spěje
k záhubě a v reakci na lidské zlo přijde shůry velký trest,
katastrofa či konec všeho. Ale lidstvo je stále zde a žije. Znamená to, že
různá varování před koncem světa
byla a jsou pouhé báchorky?
V naší společnosti asi stále převládá názor, že duše neexistuje, že nad
námi nestojí žádná vyšší duchovní autorita, že člověk je mírou všech věcí a
vše je tedy relativní. Člověk je prý pánem světa a téměř vše má pod kontrolou,
snad s výjimkou na nás nezávislých přírodních kataklyzmat. Čas je lineární a v dlouhodobém průměru se vše
zlepšuje. Proč bychom se tedy měli obávat nějakého konce popisovaného v
proroctvích a náboženských knihách?
Na druhé straně nelze
popřít základní lidskou zkušenost, že v přírodě se vše děje v
cyklech vzniku a zániku a tyto cykly podléhají jistým
pravidlům. Vše živé se rodí, aby jednou zemřelo a tím umožnilo
nový život. Obdobně vše nefunkční je nahrazováno fungujícím.
Z historie víme, že podobné platí i pro lidská společenství, ba
celé civilizace. Mnoho jich náhle zaniklo či pomalu zmizelo za
oponou času, aby se zde objevily kultury jiné. |
|
Obr. Uroboros - had požírající svůj ocas. Symbol
cyklické podstaty světa, nekonečný návrat od konce k začátku,
sebezničení a sebeobnova. Sarkofág faraona Tutanchamona (asi 1323 př. n. l.)[4] |
Ostatně, ani s naší
pyšnou, liberálně-demokratickou civilizací
není evidentně vše v pořádku a situace se spíše zhoršuje. Pokud existuje nějaká jistota, pak ta, že
vše v našem světě jednou skončí.
A někteří vědci začínají opatrně připouštět, že duše snad opravdu
existuje a že člověk možná není jedinou inteligencí. Pak může mít smysl
začít se ptát, zda zánik lidských společenství přichází nahodile nebo je
řízen nějakými pravidly či dokonce podřízen vyššímu řádu světa. Existují
nějaké cykly s dopadem na naši civilizaci? Jaký bude osud naší
společnosti, našeho světa? Existuje nějaké varování před možným koncem?
Lze v posledních věcech člověka hledat nějaké ponaučení, smysl a
záchranu?
Eschatologie
Nauka o posledních věcech se nazývá Eschatologie (z řeckého
έσχατος eschatos, „poslední“; λόγος logos, „slovo, nauka“). Jedná se o
prazvláštní disciplínu, protože žádný badatel, zabývající se problematikou
eschatologie, zřejmě nezažil svou smrt či zánik lidské společnosti.
Konec člověka či celého společenství se vymyká našim přímým, osobním
zkušenostem a jsme logicky k těmto věcem nedůvěřiví. Ostatně, tak je to
v našem světě asi moudře zařízeno, že skrytě věříme v naši věčnou
existenci a jsme nedůvěřiví k řečem o konci světa.
Eschatologie se podle definice zabývá posledními otázkami člověka
(smrt jednotlivce) či posledními
otázkami světa (zánik lidstva).[2] V dalším se pokusíme přednostně věnovat prostoru mezi
těmito mantinely, tedy konci naší lidské kultury či moderní civilizace,
aniž tím automaticky myslíme konec lidstva jako celku. Přesto budeme používat
ve zkratce i pojmu konec světa.
Existuje nepřeberné množství různých mýtů, proroctví, vizí a
náboženských textů, které varují před koncem světa. Pojednává se v nich o lidské duši, nesprávném životu,
hříchu a zlu, soudu, trestu či milosti, zániku či znovuzrození.
Z historie ale známe mnoho případů, kdy lidé uvěřili různým
varováním a žili v přesvědčení, že právě oni budou účastníky konce
světa. Mnoho věřících v různých dobách očekávalo konec a dokonce jej
vítali. Věřili, že starý, zkažený svět bude vystřídán boží vládou či návratem
zlatého věku člověka. I naše husitství bylo poznamenáno očekáváním Boží
vlády nad světem. Lidé se zbavovali majetku, káli se, dělali dobré
skutky, otevřeně se postavili nepřátelům nebo se naopak oddali
nevázanému hýření či násilí. Ale žádný konec světa nenastal, život běžel dál,
alespoň z našeho dnešního pohledu.
Jak se tedy vyhnout omylům a falešným zvěstovatelům konce světa ale
zároveň být varováni, pokud by se opravdu schylovalo k něčemu takovému?
Události a znamení konce
Moudří jistě předvídali, že zde bude docházet k omylům a mylné interpretací
neutrálních přírodních dějů. Věděli, že se kdykoliv mohou objevit i síly
uvádějící lidstvo
v omyl, strašíc jej falešnými poplachy aby rezignovalo a
nevěřilo pak již ničemu. Až by se pak přiblížilo nebezpečí opravdového konce, málokdo z lidí by
byl připraven.
Proto mnohá proroctví a varování obsahují i popisy událostí a zvláštních jevů, na které
by měl člověk dávat zvláštní pozor. Pokud se jednou začnou objevovat, bude to
varování, upozornění, že konec může být opravdu blízko. Jde o popisy
určitých událostí a určitých
znamení.
Bible (CEP[1])
Matouš 24:1-4
|
Když Ježíš vyšel z chrámu a odcházel odtud, přistoupili k němu učedníci
a ukazovali mu chrámové stavby. On však jim řekl: "Vidíte toto
všechno? Amen, pravím vám, že tu nezůstane kámen na kameni, všecko
bude rozmetáno."
Když seděl na Olivové hoře a byli sami, přistoupili k němu učedníci a
řekli: "Pověz nám, kdy to nastane a jaké bude znamení tvého
příchodu a skonání věku!"
Ježíš jim odpověděl: "Mějte se na pozoru, aby vás někdo nesvedl. |
Ve třech novozákonních evangeliích (Matouš, Marek, Lukáš) nalezneme
pasáž, ve které Ježíš Kristus promlouvá o událostech a znamení,
která budou předcházet skonání věku. Jde o tzv. Olivetskou
promluvu, ve které Ježíš vysvětluje učedníkům bouřlivé události
přicházejícího konce. V Matoušově evangeliu nalezneme dva klíčové pojmy
k poznání skonání věku:
Bible (TIS[3] a CEP)
Matouš 24:1-4
Řecká slova πάντα ταῦτα
(panta tauta) znamenají
toto všechno,
tedy události, které budou ukazovat na blížící se konec.
Řecké σημεῖον
(sēmeion) překládáme jako
znamení. Zde ve významu znamení konce
věku.Ježíš Kristus v Olivetské promluvě[a] seznamuje učedníky s událostmi (panta tauta) a
znamením (semeion), která jednou ukáží na blížící se skonání věku.
|
|
Obr. Ježíš na Olivetské hoře promlouvá o budoucích věcech a
znameních.[4] |
I my se zde seznámíme s těmito událostmi a znameními konce a budeme pátrat, zda se vyskytují i v jiných náboženských textech a proroctvích a hlavně, zda
již nejsme svědky jejich manifestace.
Zároveň si připomeňme slova filosofova: "Nakonec všechno dobře
dopadne. A když to nedopadne dobře, tak to ještě není konec."
Pokračování -
Panta Tauta - Toto všechno
|
[a] |
Olivová hora zastává důležité místo i v židovské
eschatologii, neboť podle některých tezí právě od ní má přijít
mesiáš a vzkřísit mrtvé cestou do Jeruzaléma. |
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[2] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie:
Eschatologie [online]. c2018 [citováno 30. 12. 2018].
Dostupný z WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Eschatologie&oldid=16204705
> |
[3] |
TIS - Tischendorf New Testament. Lobegott
Friedrich Konstantin von Tischendorf (1815-1874) GNT 8th
Edition, 1869-1872.
http://ulrikp.org/Tischendorf V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[4] |
Staré rytiny. Ježíš káže na hoře
Olivetské. DepositPhotos [online]. [cit. 2019-01-17]. Dostupné
z:
https://cz.depositphotos.com/13157402/stock-illustration-old-engravings-jesus-says-to.html
|
[5] |
Wikipedia contributors,
'Ouroboros', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 15 January 2019,
09:22 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ouroboros&oldid=878525991
> [accessed 17 January 2019] |
|
|