|
První rady a varování (III.)
Prolitá krev na vahách osudu
Váhy osudu
V biblické knize Daniel je uveden tajemný příběh o varování na zdi a
božích vahách.
Babylónský král Belšasar
vystrojil kultickou hostinu aby vyprosil přízeň bohů před
nadcházejícími boji. Poručil pít víno ze
zlatých nádob ukořistěných v jeruzalémském božím chrámu. Vtom se
objevily prsty lidské ruky a začaly psát
písmena na zeď hodovní místnosti. Krále jala hrůza i když
smyslu nápisu na
zdi svého paláce nerozuměl. Nikdo z jeho vykladačů nedokázal vyložit
smysl textu. Až prorok Daniel králi sdělil, co je na zdi
zapsáno a vysvětlil význam sdělení:
מְנֵא מְנֵא תְּקֵל וּפַרְסִין (čteme
zprava Mene
mene tekel ú-parsín).
|
|
Obr. Rembrandt, Belshazzar's Feast (Belšasarova hostina), 1635, (National
Gallery, Londýn). Zpráva je psána vertikálně začínajíc v horním
pravém rohu.[1] |
Bible (CSP[2]) Daniel 5:25-30
|
A tímto nápisem je zapsáno:
MeNé, MeNé, TeKéL, uFaRSín.
Toto je výklad toho slova: MeNé-- sečetl Bůh tvé kralování a ukončil je.
TeKéL-- byl jsi zvážen na vahách a shledán jsi byl nedostatečným.
PeRéS-- rozpůleno bylo tvé království a bylo dáno Médům a Peršanům.
... Té noci byl chaldejský král Belšasar zabit |
Mene tekel jsou první dvě slova božího varování.
Přeneseně se slovní spojení „Mene tekel“ (či „menetekel“) používá k
označení naléhavého varování před bezprostředně hrozící pohromou. V
biblickém příběhu se však nejednalo o varování ale spíše o sdělení, co
se stalo a co s stane. Nápis
byl kryptogramem, psaným pravděpodobně hebrejskými souhláskami. V aramejštině
mohla slova znamenat označení babylónských mincí a vah: mina,
šekel a půl miny či šekelu. Daniel však nepoužil aramejské čtení ale
dosadil k souhláskám jiné samohlásky.[a] Smysl nápisu pak byl: Sečetl,
zvážil, rozdělil.[3]
Prvý i druhý smysl slov má spojitost s váhami,
vážením. A Daniel přímo králi říká: "... byl jsi zvážen na
vahách...".
Zmínka o
vahách je důležitá. Snad ve všech pradávných kulturách se vědělo o božích vahách,
které vážily lidské skutky. Nebylo váženo jen jednání
jednotlivců ale také skutky
celých rodů, národů, zemí a lidstva jako celku. A to platí až
podnes.
Podle vizionářů až dosud byly váhy lidstva zhruba v rovnováze. Na jedné
misce vah lidské dobro a život, na druhé misce lidské zlo a zmar. Před několika lety
ještě platila slova moudrého:
Svatý den se od počátku světa přižívá.
Má-li člověk jídla k životu i vod dostatek, dobré lidi
kolem sebe, to oslava k dobru proti všemu zlu.
A ono dobro přáti je člověku.A i když
třeba nevinní zmírají a krev i hlad v krajině nějaké toť
neštěstí zajisté, ale člověk, co lidstvo v hromadě živ
jest, neporažen.
V ten den na miskách vah je země živoucí a zmar
a konec na misce druhé. A náš pán se těší, že miska je
stále ku prospěchu lidského plémě. A světlo nebeské dál
dává lidstvu naději. |
|
|
Obr. Vážení srdce (duše, svědomí) podle egyptské tradice.
Zemřelý se hájil před božími soudci. Pokud zalhal, váhy se
okamžitě vychýlily z rovnováhy a svědomí se stalo lehčím než
pravda. Pokud se ukázalo, že život člověka byl v
přílišném nesouladu s řádem světa (maat) byl zemřelý pohlcen
bytostí Amemait (požíračka srdcí). Strašlivá Amemait byla
symbolizována třemi nebezpečnými zvířaty - krokodýlem,
lvem a hrochem.[4]
Protipólem mohla být Tuereta, symbolizovaná stejně
nebezpečnými zvířaty. Byla ochránkyní nového života - těhotných
i rodících žen a malých dětí.
|
Nyní mnohé svědčí o tom, že se miska osudu lidstva již převážila na
stranu zla a zkázy. Pokud dostane část lidstva ještě šanci začít znova,
co udělat aby se váhy opět nepřechýlily na stranu zla?
Prolitá krev na vahách osudu
Lze si představit různé zlé skutky, které mohou přechýlit váhy
osudu lidstva na stranu zmaru a konce.
Jedním z nich je páchání násilí a zabíjení a to lze měřit prolitou
krví. Ano, symbolické váhy osudu může zatížit zcela reálná materie a tou je
prolitá krev. Od nepaměti se traduje, že veškerá člověkem
prolitá krev se sčítá aby jednou určila osud lidstva.
Podle dávné tradice byl člověk dán do náruče země - Matky. Ta náruč
byla laskavá, pečující, pohostinná a ochranná -tak, jak bývají náruče
matek. Mnozí lidé však sešli na cestu zla a začali zemi, svou matku,
zneužívat a ničit. A počali ve svém násilí a zlobě prolévat na zem krev.
Prolitá krev je měřítkem násilí. Krev prolitá na zemi ji činí méně
pohostinnou a úrodnou. A prolévaná krev křičí ze země k nebesům, že zde
dochází k násilí a zmaru. Pokud prolitá krev jednou přeteče pohár osudu,
přechýlí misku vah a lidský věk bude ukončen. Noví lidé pak snad
dostanou šanci znovu se pokusit žít v harmonii s všehomírem, pokud se
vyvarují chyb minulosti.
Jedno z proroctví varuje před dobou, kdy bude proléváno násilně
příliš mnoho krve a rozséváno příliš mnoho smrti. V té době však začne i
silně ubývat vody k životu a tedy i samotného života. Až bude prolito
více krve, než je vody k životu, nastane konec lidského věku:[e]
Země přesmnoho napojena krví,
a sucho, že i skály se drolí,
pak krve prolité více než vody.
Člověka zlé činy váhy světa vychýlí,
zloba lidská sečtena, země křičí: Vinen!
Osud lidský zvážen, lidský věk rozdělen.
|
Nikdy nedošlo k takovému prolévání krve, jako za našich časů. A vody
k životu začíná rychle ubývat. Sečteno, zváženo, rozděleno.
Prolitá krev v Písmu
Podle Bible došlo k prvému násilnému prolití krve člověka, když Kain zabil
svého bratra Ábela. Hospodin varoval, že prolitá krev k němu křičí ze
země:
Bible (CEP[9])
Genesis 4:10-12
|
Hospodin pravil: "Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra křičí
ke mně ze země.
Budeš nyní proklet a vyvržen ze země, která rozevřela svá ústa, aby z
tvé ruky přijala krev tvého bratra. Budeš-li obdělávat půdu, už ti nedá
svou sílu. Budeš na zemi psancem a štvancem." |
Země rozevřela svá ústa aby přijala krev zabitého. Krev prolitá na
zemi byla do nebe volajícím důkazem o násilí. A země přestala dávat
Kainovi svou sílu. Toto varování z biblické knihy Genesis lidé nevzali
vážně a dokonce i mnoho z těch, kteří považují Bibli za slovo Boží,
začlenili prolévání krve do svých zvyků a rituálů.
V Bibli se slovo krev vyskytuje ve 375 verších na 447 místech. Z toho v Hebrejské Bibli ve 282
verších a na 346 místech (krev hebrejsky DaM v různých
gramatických formách).[5]
Obr. Příklad biblického verše (Genesis 9:6) kde
se vyskytuje slovo krev - DaM.[b]
Hebrejský výraz DaM je základem dalších hebrejských slov - adam
(člověk) a adamah (země, hlína). Je zde tedy zřejmá spojitost
mezi krví, člověkem a zemí.
Nejprve člověk nezabíjel a žil v rajské zahradě v dokonalé harmonii s
okolím. Nezabíjel a neproléval krev. Země mu dávala veškerou sílu a
obživu.
Pak lidé zhřešili a vzali si to, co jim nebylo dáno. Byli vyhnáni z ráje
a země prokleta. Do světa lidí i zvířat vstoupila smrt. Ábel zabil ovci
jako oběť Hospodinu a Kain pak zabil Ábela. Poprvé byla násilně prolita
lidská krev. Hospodin pravil: "Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra křičí
ke mně ze země (Genesis 4:10). Do půdy byla
prolita krev a půda přestala dávat Kainovi svou sílu.
Později se na zemi objevily
bytosti z nebes a z jejich spojení se rodili obři - Nefilové.[c] Kniha strážců [5]
kapitola
7
|
7:4 Tak se obři obrátili proti lidem, aby je
zhltali.
7:5 A počali páchat zlo proti ptákům a zvířatům, plazům a rybám
a pojídat vzájemně své maso a pít z něho krev.
7:6 Tu země pachatele zla
obvinila. |
Zrůdní Nefilové začali zabíjet zvěř
a pojídat maso a pít krev. Země je za páchané zlo opět obvinila. Lidé
se však od Nefilů něco nového naučili. Poznali, že ztracenou sílu, kterou kdysi získávali z neposkrněné
země, mohou získat jedením masa a krve. Získali sílu ale ztratili
dlouhověkost:
Bible (B21[6]) Genesis 6:1-7
|
Když se lidstvo na zemi začalo množit a
rodily se jim dcery, Boží synové viděli, jak jsou lidské dcery krásné, a
brali si za ženy všechny, jichž se jim zachtělo. Tehdy si Hospodin řekl:
„Můj Duch nezůstane v člověku navěky – je to koneckonců smrtelník! Ať
jeho život trvá jen sto dvacet let.“
(V oněch dnech, a také později, se na zemi vyskytovali zrůdní obři. Boží
synové totiž přicházeli k lidským dcerám a ty jim je rodily. To jsou ti
dávní hrdinové, ti muži slavné pověsti.)
Hospodin viděl, jak se na zemi množí lidské zlo a že všechny myšlenky,
jež spřádají v srdcích, jsou den co den jen zlé. Hospodin litoval, že
vůbec učinil člověka, a trápil se v srdci. Tehdy si řekl: „Člověka,
jehož jsem stvořil, smetu z povrchu země a s ním i dobytek, drobnou
havěť a nebeské ptactvo! Je mi líto, že jsem je učinil.“ |
Zlo na zemi se zmnožilo a přivolalo
světovou
potopu - skončil jeden věk lidstva. Po potopě získal člověk šanci
obnovit harmonii na zemi. Zvykl si však již zabíjet a pojídat maso.
Hospodin zakázal lidem alespoň požívat maso oživené krví - tedy jíst
zvířata za živa či krátce po smrti.
Lidé tedy již mohli lovit zvěř pro jídlo ale zlo si našlo ještě další
cestu. Člověk, symbolizovaný v Bibli
postavou Nimroda, začal lovit zvěř nikoliv z hladu ale pro zábavu.
Lidstvo
se opět postavilo proti božímu řádu, stalo se pyšným, poddalo se zlu.
Zabíjelo se nejen pro obživu ale i pro zábavu a vzrušení z lovu. Lidé se
opět postavili proti božímu řádu. Nebešťané (elóhím) tedy sestoupili na zemi a
zmátli jazyk lidí. Lidstvo bylo rozptýleno po zemi, došlo k
rozpadu doposud jednotné společnosti:
Bible (B21) Genesis 11:7-9
|
Nuže, sestoupíme a zmateme tam jejich řeč,
aby jeden nerozuměl řeči druhého.“
Hospodin je odtud rozptýlil po celé zemi, a tak to město přestali
stavět.
Proto se to město jmenuje Bábel, Zmatek, neboť tam Hospodin zmátl řeč
všech obyvatel země. Hospodin je odtud rozptýlil po celé zemi. |
Lidé však ani tehdy nepřestali
zabíjet a prolévat krev. Bytosti zla jim slíbily prospěch z toho, když
bude co nejvíce prolévána krev zvířecí i lidská. Zvláště ceněny začaly být dětské
oběti. Po celém světě vznikaly kulty přinášející krvavé oběti svým
"bohům". Čím více teklo krve, tím hlouběji lidstvo upadalo do zmaru,
neboť veškerá násilně prolitá krev se slévá do poháru na nebeských vahách.
Mezi mnohými národy se zrodil i národ Izraelitů. Ti ve svých
náboženských spisech uchovali i příkazy týkajících se krve. Jedná
se zejména o biblické knihy Leviticus a Deuteronomium (3. a 5. kniha
Mojžíšova). Knihy byly sepsány v 6. století př. n. l. či později s cílem
posílit národní uvědomění Izraelitů a autoritu královské rodiny i kněží. Postupně byl centralizován kult v
jeruzalémském chrámu a tomu odpovídaly i řády, příkazy a zákony.
Prastará moudrost a znalost věcí byla tehdy již silně zamlžena.
Důraz již nebyl kladen na krvavé lidské oběti, což bylo bezesporu
pozitivním obratem. Zapovězeno bylo i bezdůvodné týrání zvířat. I nadále
však byly požadovány obětní
obřady, při kterých kněží zachycují krev a kropí jí oltář. Lidé měli
stále věřit, že oltář je krví očišťován a posvěcován a kulticky prolitá krev
umožňuje smíření a odpuštění. Krvavý kult byl omezen a usměrněn ale
nikoliv zakázán. Byl zdůrazněn i zákaz pojídání krve (i tuku). Po ulovení zvířete či
ptáka bylo nařízeno vycedit krev a přikrýt jí prachem:
Bible (B21)
Leviticus 17:13-14
|
Kdokoli ze synů Izraele nebo z
přistěhovalců, kteří žijí u vás, by ulovil zvíře nebo ptáka, který se
smí jíst, musí vycedit jeho krev a přikrýt ji prachem.
Vždyť životem každého tvora je krev, právě ta je jeho životem! Proto
jsem synům Izraele řekl: Nesmíte jíst krev žádného tvora, neboť životem
každého tvora je jeho krev. Každý, kdo by ji jedl, bude vyobcován.
|
Krev byla Izraelity považována za nositelku života a spojována s duší
a zemí. Pravidla
měla omezit dříve značně rozšířené krvavé oběti (při archeologických
vykopávkách v Palestině byly objeveny svatyně se sběrnými stružkami pro
krev, odváděnou do podzemních jeskyň).[7] Nové zákony
tak již nevyžadovaly lidskou krev a omezily
prolévání krve na lokálních oltářích ve skalách. I nadále byly krvavé
obřady povoleny v kultických centrech a navíc byli věřící nabádáni prolévat krev zabité zvěře přímo
do země. Zlo si opět našlo cestu. Zrodil se i ohavný rituál košer
porážek.
Krvavé rituály dneška
Některé příkazy Hebrejské Bible omezily prolévání krve při kultických
obřadech a zakázaly požívání krve. Židé některé rituály z Písma již
většinou
nepraktikují a nekropí krví své oltáře. Trvají však na starověkém
postupu, kdy byla prolévána do země krev zabitých zvířat. A tak dodnes při
košer porážkách zvířata umírají udušením
svou vlastní krví, která z proříznutých hrdel prýští na zem.
Zvyk převzali i muslimové při svých halal porážkách. Připomeňme jen
Svátek oběti, Velký svátek (arabsky عيد الأضحى, Íd al-adhá) při kterém
se muslimové modlí k bohu a podřezávají hrdla obětním zvířatům. Oslavám
přihlížejí děti, které si v krvi máchají ruce i nohy. Každým rokem je
tak prolita krev desítek milionů jehňat, ovcí , krav či velbloudů.
Obr. Muslimové slaví Svátek oběti.[8]
Je otázkou, jak dalece obě náboženství cenní život a krev. Pokud
sledujeme politiku Izraele, jejich podporu Islámského státu (Daeš) či
potlačování protestů na okupovaných územích, jistě si vytvoříme vlastní
úsudek. A to, že mnohá islamistická seskupení jsou přímo postavena na prolévání
lidské krve a zabíjení, je v naší době zcela zjevné. Podříznutí hrdla či stětí je
stále rozšířeným trestem v islámských kulturách. A tak ve jménu dvou
(ze tří nejrozšířenějších) náboženství je stále prolévána krev. Rituální
porážky zvířat jsou povoleny i u nás. V České republice je sice
uzákoněno, že zvířata smějí být zabíjena pouze po předchozím omráčení
(zákon č. 246/1992 Sb.), muslimům a židům je však udělena výjimka.
Světem se tak s islámem a židovstvím dále šíří i krvavé rituály.
Nejvíce krve je ovšem proléváno nikoliv při rituálech židovských či
muslimských ale při bojích o moc a vládu nad světem. V posledních sto
letech bylo prolito tolik lidské krve, jako nikdy dříve v naší historii.[d]
Stále neskončily
boje v Sýrii, kterou se snažili porobit islamisté pod černou zástavou,
podporovaní ze strany USA, Izraele, Turecka a Saudské Arábie. Zemřelo
zde 650 000 lidí a svět je stále krůček od třetí světové války, která by
již byla válkou poslední. |
|
Obr. Themis byla v řecké mytologii bohyní
zákonného pořádku mezi lidmi a v přírodě. Themis byla
ztělesněním božského řádu, zákona a zvyku. Pokud je Themis
přehlížena, Nemesis přináší spravedlivou a hněvivou
odplatu. Themis dohlíží i na řádný vztah mezi mužem a ženou,
základ rodiny.[10] |
Násilně prolitou krev nelze vzít zpět. Váhy osudu lidstva se pohnuly z rovnováhy.
Země volá a sténá. Prolitá krev nás povolá k
odpovědnosti. Ti, kteří budou moci žít v novém světě, nesmí zabíjet. "Střezte
se těch, kteří zabíjejí či prolévají krev s radostí! Varujte se těch,
kteří ponoukají ostatní k zabíjení!"
Sečteno, zváženo, rozděleno.
|
[a] |
Psalo se jen souhláskami.
Čtenář musel dosadit samohlásky podle předpokládaného smyslu
textu. |
[b] |
Použit sw Bibleworks verze 10.0.4.114.
Uvádíme původní hebrejský text (čtěte z leva), jeho přepis a
dva české překlady. |
[c] |
Více viz předchozí článek První rady a
varování (II.)
Nezabíjet, neprolévat krev |
[d] |
Nejvíce lidí bylo zabito při
čtyřech konfliktech. Na konci 19. století bylo v mandžuské říši
zabito při povstání 20 až 30 miliónů lidí. Ve 20. století
zahynulo 17 miliónů lidí v 1. světové válce a 72 milionů lidí ve
2. světové válce. Mezi roky 1998 až 2003 v tzv. Velké africké
válce zahynulo 2,5 až 5 milionů lidí. |
[e] |
Přepis a překlad - autor textu. |
[f] |
V roce 2016 bylo v ČR legálně poraženo
halal způsobem 113 625 zvířat (včetně kuřat). Meziročně se tak počet
poražených zvířat zvýšil o 9 procent. Košer způsobem
bylo poraženo méně, jen 1233. Certifikaci halal mohou
získat nejen maso ale i jiné potravina a třeba i
kosmetika. Z poplatků za certifikaci je financována
muslimská obec. Pokud kupujeme výrobky halal (např.
český dort Medovník), financujeme rozšiřování islámu.[11] |
|
|
|
|
[1] |
Přispěvatelé Wikipedie, Mene
tekel [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2018, Datum
poslední revize 13. 06. 2018, 18:52 UTC, [citováno 9. 09. 2018]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Mene_tekel&oldid=16160269
> |
[2] |
CSP - Český studijní překlad. ©
Nadační fond překladu Bible 2009.
www.biblecsp.cz.
Použit sw Bibleworks verze
10.0.4.114. |
[3] |
Výklady ke Starému zákonu.
Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998. ISBN
80-7192-274-9. |
[4] |
Přispěvatelé Wikipedie, Amemait
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2018, Datum
poslední revize 5. 01. 2018, 00:12 UTC, [citováno 10. 09. 2018]
<
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Amemait&oldid=15711927
> |
[5] |
BARTOŠOVÁ, Jana. Význam krve
v Písmu - odpověď svědkům Jehovovým. Praha, 2001. Diplomová
práce. Universita Karlova v Praze - Evangelická teologická
fakulta. |
[6] |
Bible: překlad 21. století (Bible: 21st Century Translation),
BIBLION /B21/ V elektronické formě SW BibleWorks. Překlad Bible
do běžné literární češtiny 21.století vycházející z původních
hebrejských, aramejských a řeckých textů. |
[7] |
Výklady ke Starému zákonu.
I. ZÁKON. Kalich, evangelické nakladatelství, 1991. ISBN
80-7017-408-0. |
[8] |
Začíná al-Adhá, muslimský svátek
podřezávání. Pozitivní svět [online]. [cit. 2018-09-23].
Dostupné z:
http://www.pozitivnisvet.cz/wp-content/uploads/2018/06/Al-Adh%C3%A1.pdf
|
[9] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[10] |
Přispěvatelé Wikipedie, Themis
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2017, Datum
poslední revize 4. 10. 2017, 12:10 UTC, [citováno 6. 10. 2018] <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Themis&oldid=15400821> |
[11] |
V ČR roste počet islámských
halal porážek. Islám v ČR nechceme [online]. 2017 [cit.
2018-10-07]. Dostupné z:
https://www.ivcrn.cz/v-cr-roste-pocet-islamskych-halal-porazek/
|
|
|