|
Mýty a skutečnost - Antikrist (V.)
Václav Havel - český Faust (I.)
Václav a Václav
Václavské náměstí je již po mnoho let shromaždištěm českého
lidu v dobách dobrých i zlých. Nahoře, u pomníku svatého Václava,
je jedno z nejznámějších míst pražských k setkání zamilovaných, rodin, přátel i
skupin lidí společně se radujících, vzpomínajících či protestujících.
Zde, na náměstí hlavního města, pod sochou svatého Václava, patrona Čech a Moravy,
je křižovatka našich dějin ve svých všedních, každodenních okamžicích i
výjimečných historických událostech.
Pokud se však u
svatého Václava zastavíme právě v těchto dnech
konce roku 2014, do očí
nám udeří jiný Václav. Na obřím plakátu překrývajícím kus fasády
Národního muzea nelze přehlédnout tvář Václava Havla s nápisem "Havel navždy".
I svatý Václav na koni se zde nějak ztrácí před vtíravostí
svého jmenovce.
Ostatně, i každý návštěvník naší stověžaté matičky ihned po
vystoupení z letadla sezná, kolik uhodilo. Před pár lety Letiště
Praha, dnes nese název s ryze českým slovosledem Letiště
Václava Havla Praha. |
|
Obr. Václavské náměstí, obří plakát s Václavem Havlem, 2014.[1]
|
Svatý Václav jako kníže dokázal i v těžkých válečných
dobách zachovat suverenitu českého státu, založil chrám sv. Víta, naši
dnešní katedrálu. Byl velice zbožný, vlastníma rukama pěstoval víno a
obilí pro svaté přijímání, pečoval o chudé, stavěl kostely, kácel
šibenice a byly mu připisovány i posmrtné zázraky. Byl zákeřně zavražděn
svým moci-chtivým bratrem. Později se stal symbolem českého státu.
Václav Havel se stal symbolem českého státu prakticky ze
dne na den. Před listopadem 1989 jej většina lidí neznala. V těch dobách byl
velice oblíben jen v úzké skupince bohémsky žijících intelektuálů jako
věčný kverulant, organizátor divokých mejdanů, výtržností a sexuálních kratochvílí.
Nebyl zbožný a dobrovolné práci rukama se spíše vyhýbal. V kostele nad
modlitbou bychom Václava nalezli stěží, zato v bujaré společnosti s cigaretou
a skleničkou téměř vždy. Pak někdo z davu pod listopadovou tribunou začal vykřikovat "Václav
Havel na hrad!" a stal se zázrak. Jako prezident však Václav Havel
neudržel ani celistvost Československa. Nezaložil žádný kostel, ale pomohl některý
odsvětit. Z Pražského hradu se snažil vytvořit kýčovitý Disneyland. Chudým
sliboval krásný život, ale nepomohl. Šibenice nekácel, ale propustil
amnestií i násilníky a podpořil bombardování neposlušných měst, kde
zahynuly tisíce. Nechránil suverenitu naší země, ale spíše ji nabízel
vlivným
sousedům. Naši zemi pak začlenit jako kolonii do nadnárodních struktur a
vojenského útočného paktu. Prosazoval nepolitickou politiku - zhoubu
demokracie. Nebyl
zabit, ale zemřel ve své posteli, dohnán poživačností. Přesto se
Václav Havel stal světově proslulým symbolem České země,
prototypem bojovníka za lepší svět, ikonou humanity, pravdy a lásky,
idolem, téměř světcem, v jehož proslulosti se dnes ztrácí i svatý Václav.
Archetyp
Jak si vysvětlit, že neznámý a ne zrovna příkladně
žijící bohémský pseudointelektuál se stal téměř ze dne na den symbolem České
země? Jak je možné, že Václav Havel byl v listopadových dnech vyzvednut
na revoluční tribuny i když mnohým obětavým a veřejně činným lidem tam
byl přístup odepřen? Odkud získal takový vliv na lidi kolem, charisma
okouzlující okamžitě kohokoliv v jeho blízkosti? Jakým divem se stal
miláčkem všech, vzorem lidských ctností, nositelem lásky a pravdy? Jak
je možné, že začal být tak oblíben v nejvyšších kruzích elit počínaje
papežem, tibetským dalajlámou, popovými hvězdami a americkými
prezidenty?
Nalezneme v naší historii někoho, komu byla nevysvětlitelně a zcela
náhle dána moc a nejvyšší pocty? Člověka, žijícího nepříliš mravným a
příkladným životem, který zázračně okouzlil zástupy a získal téměř vše,
nač pomyslel? Známe takový archetyp člověka, který pod maskou šíření
lásky a dobra rozesel mezi lidmi rozkol a zmar? Ano!
Takový člověk se v lidské historii občas ukázal a je nám nejvíce znám
pod jménem Faust. Myšlenka, že Václav Havel představuje archetyp moderního
Fausta, vypadá napoprvé značně nevěrohodně. Podívejme se však úvodem na
jednu z knih věnovaných Havlovi jeho nejbližšími. Varování v ní skryté
nás překvapí. |
|
Obr. Doktor Faust - ilustrace (Delacroix) pro Goethova Fausta.[3]
|
Faustování s Havlem
Dramatik Havel psal své hry vždy velice dlouho a
mnohokrát texty upravoval, doplňoval a přepisoval. Existuje však jedna
výjimka.
V roce 1985 sepsal během několika dní celou hru, jakoby mu ji
snad někdo diktoval. Tato hra se nazývá Pokoušení a vypráví
příběh o novodobém Faustovi - Jindřichu Foustkovi. Tento hrdina s oblibou hlasitě volá po morálce,
lidskosti a lásce. Ve svém elitářství se však od lidí odvrací, žije
ostře v protikladu ke všemu, co hlásá, a činí své blízké nešťastnými. Za
prázdnotu ve svém srdci viní svět kolem sebe, ve jménu dobra využívá
zlo. Představitelem ďábla a svůdce je zde pajdavý provokatér Fistula.
|
|
Obr. Scéna ze hry Pokoušení.
[4]
|
Václav Havel byl faustovskou tématikou celý život fascinován a k jeho
zvláštní hře Pokoušení se vrátíme. Věnujme se však nyní krátce
jiné knize, nesoucí název Faustování s Havlem. Tento sborník úvah
vydali přátelé Václava Havla v roce 1986 při příležitosti jeho 50.
narozenin. Pavel Bratinka, Ivan Havel, Zdeněk Neubauer, Martin Palouš a
další, kteří Havla velice dobře znali, zde přemýšlejí o archetypu Fausta
v evropských dějinách a uvažují nad Havlovou hrou Pokoušení.
Hned v prologu knihy je psáno "Havlovi se zdařilo pochopit smysl
faustovské legendy: nedopustil se proto Faustova přehmatu a neupsal se
ďáblu."
[2]
Zvláštní konstatování. Jakoby snad někdo tvrdil, že se Havel upsal ďáblu
a autor předmluvy se to snaží hned v úvodu knihy popřít? Pak tajemně
pokračuje: "Tak jako v době vzniku faustovské legendy stojí lidé
i nyní na prahu proměny věků... Tedy: chtějíce vzdát díky za toto znamení
počátku zrání a vzdát hold k padesátinám znamenatele tohoto znamení,
usnesli se níže zastoupení napsat několik statí na jedno jediné téma,
totiž na divadelní hru Pokoušení." Tvrdí se zde, že stojíme v
době proměny věků stejně, jako tomu bylo v době vzniku faustovské legendy
a znamenatel znamení nynější faustovské doby je Václav Havel?
Čteme zde varování, že se osmdesátá léta stala faustovským věkem s
nositelem faustovského znamení Václavem Havlem?
První úvahu "Fistulův monolog" napsal Ivan M. Havel, Václavův bratr.
V krátkém, ale mnohovýznamovém textu, se ďábel chvástá, jak vymyslel lež, přetvářku, podvod a klam, věci do té doby
neznámé. Jeho nepřítelem je Řád, jeho rejdištěm je Rej. "Mé
rodiště je Rej a mé rejdiště je řád. Ach ne, to není jen tak nějaký řád,
je to Řád, jenž nahlodává Rej. A já jsem ten, jenž nahlodává Řád."
To je stručný náčrt scény, na které působí ďábel, pán všech Faustů.
Vymyslí zbraň, která může narušit řád, potřebuje však někoho, kdo touto zbraň použije. A
nachází vědomého polovzdělance, toužícího po poznání i moci.
Ďábel jej oklame, naučí lži a přetvářce a slíbí vládu nad všemi.
Zvědavý nešťastník je obelhán, získá pocit vědění a moci, zabloudí
však ve svém sebeklamu a místo stvořiteli a lidstvu začne sloužit cílům
zla. Jedinou jeho radostí zůstává moc ničící dobro. V samotném závěru ďábel - Foustka
prozrazuje, že oním člověkem je autor
Pokoušení!
Tím oklamaným nešťastníkem - Faustem musí být tedy Václav Havel!
V následujícím pojednání "Divadlo na život a na smrt"
varuje Martin Palouš před nebezpečím, kterému byli ve středověkých
faustovských hrách vystaveni herci, představující roli ďábla: "Hrát
ďábla, předvádět, jak jedná, vtělovat se do jeho postavy či nasazovat si
jeho masku znamenalo tak trochu si s ním zahrávat. Kdo tak činil,
vystavoval se nebezpečí, že se nechá strhnout rafinovanou zlobou, s níž
ďábel svádí své oběti, že propadne jeho nespoutané živelnosti, že
nalezne zalíbení ve víru jeho šálivých tanců a v jeho nakažlivém rytmu... občas se stávalo, že ten, kdo ďábla v takových hrách představoval,
ve svém životě "špatný konec vzal...".[2]
Proč právě takové varování ve sborníku věnovaném Václavu Havlovi? Poznal
snad jeho blízký přítel, že dramatik si zahrával s ďáblem a nakonec se
nechal strhnout rafinovanou zlobou, že Václav Havel propadnul
nespoutané živelnosti a nalezl zalíbení ve víru ďábelských
šálivých tanců a v jeho nakažlivém rytmu aby špatný konec vzal?
Helena Webrová v příspěvku Marlowův Faustus a Havlův
Foustka popisuje vlastnosti a působení marlowského doktora Fausta
jako antikrista, který "...chtěl dosáhnout božství... Toužil být
dokonalým člověkem, vyvoleným od samého Boha... Faustus mířil ke
svatosti a o tuto svatost svedl zápas s Bohem. Ne náhodou ho ubezpečoval
přítel ve věcech magických Valdes, že "tyto knihy, tvé vědění, Fauste, a
naše zkušenost z nás učiní světce všech zemí".[2]
S
Faustem je zde zmíněn také jeho pomocník Valdes. Oba
pospolu vedli zápas stát se v očích lidí světci všech zemí.
Dnes již je zřejmé, že takový pomocník - fámulus skutečně stál po boku Václava Havla a činil
ještě několik let po Havlově odchodu vše, aby se nejen jeho mistr ale i on sám jevil všem jako
posvátná ikona, dokonalý člověk.
Vraťme se však od fámula k Václavu Havlovi. V závěru spisovatelka
otevřeně promlouvá přímo k němu: "... ten příběh se zmocnil Vás, Vaší
prožité zkušenosti...".
Název dalšího pojednání Pokoušení řeči napovídá,
že se autor Radim Palouš snaží analyzovat dar, kterým Faust i Havlův Foustka
pokoušeli své posluchače - svůdnou, falešnou řeč. U řeči je třeba
rozlišovat její pravdivost či nepravdivost nebo lépe opravdovost či
faleš. Faust vládne řečí vznosnou, líbivou, uhrančivou avšak
falešnou. Chce svou řečí uchvátit nejen Markétku ale všechny,
kdo jej slyší a slyšet jej musí všichni. Faustova řeč, kterou mistrně šíří své černé dílo,
je postavena na pokrytectví, maskující se v podobě
myslitelského rozvažování.
Havlův Foustka touží, aby se do něj zamilovala Markéta, v srdci však k
ní nechová lásku, jen žádostivost. S pomocí ďábelskou pak omotává
dívku pavučinou slov o podivuhodnosti kosmu a života, o něčem mezi nebem
a zemí, o potřebě transcendence... a "Markétka bez dechu hltá
moudra, jež se linou z Foustkových úst... Jak prosté! Jak hluboké! Cítí
se zasažena, cítí, že se mění v lepšího člověka, a to díky jemu, dr.
Foustkovi!".[2]
Nu, nepoznáváme v tomto okouzlujícím řečníkovi
samotného Václava Havla s jeho jalovým filozofováním a líbivými slogany
o pravdě a lásce? Není onou oblouzenou Markétou celý náš národ? |
|
Obr. Markéta ze hry Pokoušení.[4] |
Radim Palouš se pak v další kapitole věnuje principům Sokratova
rozmlouvání. Vysvětluje rozdíl mezi Sokratovou snahou dobrat se pravdy
bez ohledu na osobní prospěch a mezi školou sofistů, usilujících vždy o
největší posluchačský účin a co největší politickou moc, bez ohledu na
pravdu. Sokrates vždy upřednostňuje logos (ve smyslu pravdivosti) jako
božský princip. Proti němu stojí sofisté, kteří respekt k božskému logu
odmítají a neváhají s logem manipulovat, ovládat pravdu dle svých
potřeb. Avšak i člověk toužící hledat pravdu, stojí vždy v
pokušení, ano, i zde se ďábel skrývá, člověka pokouší i sama pravda;
kdykoliv ji užije, už se s tím veze i druhý, jiný zájem - zájem
uchvátit, zájem zaujmout, zájem před sebou i před druhým obstát, zájem
mít pravdu, zájem "já poznávám, znám".[2]
Opět nás napadá, zda právě zde v těchto úvahách není ukryto vysvětlení
toho, proč se z Václava Havla, sokratovsky hledajícího pravdu, stal
Faust, sofistický manipulátor spojující humanitu a lidská práva s
obhajobou bombardování a zabíjení civilního obyvatelstva.
Pavel Bratinka a Daniel Kroupa se snaží v článku
Normální člověk v nenormální situaci propojit faustovskou tématiku s
osudy běžných lidí své doby. Upozorňují, že Foustka/Faust dobrovolně
spolupracuje s totalitními silami, aby chránil sám sebe a udržoval si
pocit vnitřní nezávislosti. Foustka je ochoten podávat pravidelné
informace o své činnosti písemně... Stává se vlastně dobrovolným
udavačem nejen svých spolupracovníků, ale dokonce i sebe sama.
Foustka žije v únikové iluzi o tom, že
je jaksi rafinovaně "vnitřně" nezávislý. Ve hře je patrné
stálé napětí mezi racionální totalitní mocí a démonickými silami. Obě
tyto mocnosti pokoušejí doktora Foustku, zatímco on se oddává nadějím,
že může od obou stran jen přijímat, sklízet výhody, ale že opravdově se
nemusí spojit s žádnou z nich.[2]
Později si ukážeme, že je to velice výstižný popis Havlova života,
který přes zdání boje s komunistickým režimem aktivně spolupracoval s jeho
složkami a plně využíval situace ke svému
prospěchu.
Snad nejzajímavějším k osvětlení Havlova faustovství je
text Faustova tajemná milenka. Zdeněk Neubauer zde
pátrá po příčinách Faustova propadnutí ďáblovi. Čteme o Faustovi a při
znalosti Havlova života rozpoznáváme jasnou paralelu -Neubauer píše o
Faustovi a vypráví příběh Václava Havla. Připomíná větu z 2. obrazu, kde Fistula mluví k Foustkovi/Faustovi: "Máte to tu útulné, tak nějak
jsem si to představoval... ve všem jakási přiměřenost - inu Váhy se
nezapřou!" Kdy se narodil Václav Havel? Ve znamení Vah.
Autor odkrývá to, co stálo u zrodu všeho zlého.
Faust usiloval poznat tajemnou milenku, ženský princip Anima mundi[a],
stát se jejím hrdinou. Faustovské příběhy vyprávějí vesměs o těch,
kteří v tomto svém poslání selhali. Ať už je to renesanční titán,
novověký génius, či současný trpaslík. Ztroskotali, poněvadž se obrátili
o pomoc k ďáblu...
Do tohoto pradávného, věčného
příběhu vstupuje nyní i český Foustka. Stalo se tak na konci novověku a
na prahu nové doby, kterou někteří nazývají "světověk". [2]
Velikášství českého trpasličího Fausta, touha po tajemné milence
a současně neschopnost milovat, jej
dovedly až ke spolku s ďáblem. Získal přechodnou moc světskou, unikla mu
však věčná moc lásky. Za Neubauerovou tajemnou milenkou je však skryto ještě
další hlubší tajemství, úzce spjaté s Václavem Havlem. O tom všem se budete
moci dočíst v dalších pokračováních.
Pokračování -
Bushové - klan
antikristů
|
|