|
Mýty a skutečnost - Antikrist (IV)
Faust a antikrist - jejich vývoj a proměny v čase
Jedním z motivů faustovského mýtu je varování před
antikristy, odpůrce Krista, křesťanství a lidstva obecně. Více viz Faust - zrození antikrista.
[3]
Postavu Fausta a antikrista[a] lze mnohdy ztotožnit. Postupná
proměna Faustovy postavy zaznamenaná v literární historii může dokumentovat
vývoj či proměnu antikristů v průběhu
lidských dějin. Příběhy o Faustovi dokládají také slábnoucí duchovní
sílu a vhled mnohých hodnostářů katolické církve i blížící se konec
našich dní.
Změny v chápání faustovského mýtu
Varovné příběhy o člověku, který uzavřel pro svůj
sobecký a krátkodobý prospěch smlouvu s temnými silami, mohly být vyprávěny již od úsvitu lidské
civilizace. Takový člověk byl jednoznačně zápornou postavou a nečekal ho
dobrý konec. Po vzniku křesťanských církví to však byli právě jejich duchovní,
kteří uměli často poskytnout účinnou ochranu a pomoc.
V legendě o životě svatého Basila Velikého (4. století)
je popsán případ člověka, který pro získání lásky k ženě uzavřel smlouvu s
ďáblem. Ve smlouvě se zavázal zapřít Krista, opustit křesťanství a
vydat se zlu. Později svého činu litovat a obrátil se o pomoc k Basilovi.
Kněz mu pomohl najít cestu zpět k Bohu a zachránit duši.
[7] [3]
Jindy se hříšník obrátil v upřímných modlitbách k boží rodině či svatým
a bylo mu pomoženo. Zlatá legenda (Legenda aurea)
uvádí případ smlouvy s ďáblem, odehrávající se v 6. století
na Sicílii. Theophilus se snažil získat místo biskupova pomocníka a uzavřel smlouvu s ďáblem, ve které se zřekl křesťanství a oddanosti k
církvi. Získal to, oč usiloval. Uvědomil si však hrůzu svého činu a
obrátil se o pomoc. Panna
Marie získala jeho smluvní úpis zpět.[3] |
|
Theophilus uzavírá smlouvu s ďáblem.[6] |
Pokud však provinilec nezačal upřímně litovat svých činů
a neobrátil se o pomoc k Bohu, propadla jeho duše ďáblu. Od 16. století
začal být ten, kdo upsal duši a využíval sil zla, spojován se jménem
Faust. Faust byl v prvých dochovaných vyprávěních považován za
jednoznačně zápornou postavu, napůl blázna a napůl zloducha, který si svou pýchou, domýšlivostí a arogancí
přivolal zasloužený boží trest.
Prvé tištěné dílo
Historia o D. Johannu Faustovi (Faustbuch) se dochovalo z
roku 1587. Jan
Faust krví podepsal s ďáblem smlouvu, aby mu sloužily zlé síly. Nebylo
pak pro něj záchrany, odvrátil se od Boha a byl zatracen. Získal
magickou moc a proslulost, navštívil i papežský palác aniž byl poznán.
Církev již tehdy ztrácela dar rozpoznat přestupníka. Služba zlých sil
trvala 24 let a pak byl Faust zohaven a roztrhán ďáblem. Příběh končil poučením ctít Boha a
vyvarovat se spolku s ďáblem. Faust byl zobrazen jako klasický antikrist
- člověk povyšující se nad boží řád, odpůrce Krista a celého lidstva.[3]
V knize Tragická
historie o doktoru Faustovi z r. 1589 Faust
touží nahradit na zemi Boha a Krista. Chce rozhodovat o životu
věčném a křísit mrtvé. Magií se upisuje ďáblu a po vypršení 24
let smlouvy přichází strašný konec, antikrista odvádějí ďáblové.
Faustova postava zde začíná mít i
některé kladné rysy a je patrné, že autor Ch. Marlowe ke své
postavě přistupoval
s určitou sympatií.
S postupem
renesance začíná být pohled na Faustovu postavu měněn. Původní
jasný obsah faustovského mýtu, tedy varování před spolkem s ďáblem,
začíná být zastírán. Ze zloducha či nebezpečného blázna se stává myslitel
zmítaný rozporem mezi vírou a poznáním. V éře osvícenství
přibývají pokusy postavu Fausta
obhájit a přehodnotit. Z Fausta se stává pokrokový vědec,
politik či umělec, odmítající náboženský život. Touží nejen po moci a požitcích ale také po poznání,
což jej někdy dokonce osvobozuje od smlouvy s ďáblem. V textu Johann Faust
z roku
1775 je Faust vzdělancem překračujícím již přežitá
církevní omezení a morálku. Ďábel Mefisto se stává spíše Faustovým partnerem při jejich diskuzích,
než představitelem zla. Faust chce konat dobro za pomoci zla. Těm, kterým
se rozhoduje pomoci, je však nejvíce ublíženo. Nakonec Faust vypije jed
a jeho milenka
Helena se probodne. Dobrý duch je zachrání před peklem a odnáší do
nebes.[3]
Nejznámější faustovské dílo Faust dokončil J. W. Goethe roku
1831. Faust je renesančním géniem, humanistou odmítajícím
vliv církve. Stává se úspěšným podnikatelem, vojevůdcem a státníkem.
Touží po poznání podstaty světa a bytí, což člověku nepřísluší. Faust se snaží bojovat za plný a neomezený život, působí však újmu sobě
a lidstvu. Láskou jiného člověka je v závěru spasen.[3]
Původně jednoznačně záporný Faust tedy začal být na
konci renesance a v době osvícenectví nahlížen shovívavěji a jeho činy
omlouvány. Církev již Faustovi nedokáže pomoci, ba ani chránit před jeho
vlivem ostatní. Naopak se stává jedním z důvodů Faustovy revolty a
odklonu k ďáblu. Tím, jak se lidé, často zklamáni církví, začali odklánět od víry v dobro Stvořitele,
přestávali se obávat sil nepřátelských člověku. Satan začal být považován
jen za symbol vzpoury proti moci (viz např. Miltonův Ztracený ráj),
ze služebníků temna se stali partneři v diskuzi či legrační čertíci v
loutkových divadlech.
Nebezpečný Faust, dobrovolně spolupracující s temnými silami v
neprospěch lidstva, začíná být vydáván za výjimečného člověka
trpícího malostí a limity své doby. Zamlžování původního varování před Fausty-antikristy
pokračuje až do našich časů. Stačí připomenout drama Pokoušení Václava
Havla z roku 1985. Doktor Foustka je zde normálním člověkem, falešným
moralistou budícím soucit. Jeho nebezpečí je skryto.[3]
Církevní hodnostáři již zcela ztratili schopnost Fausta odhalit, pokusit
se jej odvrátit od cesty k zatracení a chránit společnost. Dokonce
začali Fausty podporovat a oslavovat.
Ztratili duchovní vhled nebo se vědomě spojili se zlem. Faustové jsou
vydáváni za humanisty a dobrodince světa.
V některých dílech 20. století se však jejich autoři
opět začínají odvracet od zamlžování a zlehčování původních myšlenek
faustovského mýtu. Oswald Spengler v knize
Zánik Západu charakterizuje evropskou kulturu nové doby jako faustovskou
v negativním smyslu. Thomas Mann v
postavě Fausta kriticky zobrazuje buržoazní třídu v Německu. Klaus Mann
v
románu Mefisto představuje herce, který
pro svou kariéru neváhá spolupracovat s nacisty.
V našem 21. století začíná sílit varování před faustováním, kdy je ve
jménu svobody, humanity, rovnosti, dobra a lásky šířeno zlo. Faustovské prvky
začínají být objevovány v působení
veřejně známých osobností, politiků a umělců či dokonce v základech celých
nadnárodních institucí, počínaje Evropskou unií.[10] Souboj víry v pozitivní vyšší principy a lidské ctností s
ideologií materializmu, neomezené svobody a poživačnosti se
tak stále zrcadlí v boji o smysl a význam faustovského mýtu. |
|
[12]
Faustovská tématika je možná skryta v geniální písni Bohemian
Rhapsody rockové skupiny Queen. Text napsal vůdčí člen Freddy
Mercury. Skladba je součástí alba Noc v opeře - A Night at the
Opera. |
Společný vývoj a proměny Faustů - antikristů
Patří Faust k antikristům nebo antikristové k
faustovským postavám? Není anachronismem hovořit o Faustech před 15.
stoletím nebo o antikristech před vznikem křesťanství? Jak již bylo
uvedeno na začátku, člověk, který uzavřel pro svůj sobecký a krátkodobý
prospěch smlouvu s temnými silami, se mohl v lidské společnosti
objevovat odedávna. Býval to jistě někdo výjimečný svým charismatem,
silou, vzhledem, schopnostmi a možnostmi, tedy někdo, kdo mohl
silně oslovit a ovlivnit své okolí. Pokud měl slabinu ve své neovládané
touze po moci, majetku, slávě a rozkoších, stal se vhodným nástrojem
zla. Ve své snaze získat po čem prahne, oslovil svými činy, myšlenkami
nebo magií temné síly. Ty rychle a ochotně přispěchaly ke své službě. |
|
Antikrist s korunou trestá protivníka.
Hortus Deliciarum, 12.stol.[8]
|
Takový člověk zradil své lidství, zhasil v sobě střípek
božího světla a oslabil lidstvo jako celek, zmátl ostatní na jejich
cestě ve světle Stvořitele, aby zbloudili k záhubě v temné nicotě. Lidský
svůdce byl pak v křesťanství nazýván antikristem a v evropské západní
kultuře Faustem. Mezi těmito archetypy existuje řada rozdílů, v mnoha
podstatných vlastnostech se však shodují a doplňují. Ve vývoji Faustovy postavy lze
tedy dobře sledovat postupné proměny
antikrista v novodobých dějinách lidské společnosti (a naopak).
Faust byl zprvu
popisován jako jednoznačně temná postava - zloduch a bláznivý
šarlatán. Neváhal uzavřít smlouvu s ďáblem, pěstoval černou magii, prováděl kratochvilné kejkle a
byl příčinou utrpení mnoha jemu blízkých lidí. Povyšoval se nad boží řád a
poměřoval se Stvořitelem či spasitelem, byl odpůrcem Krista a
nebezpečím pro své okolí.
Podobně antikrist je v prvých křesťanských spisech popisován jako
záporná, nebezpečná postava: Je to
člověk hříchu, ten syn zatracení, který se staví na odpor a povyšuje se
nade všechno, čemu se říká Bůh a co se uctívá, takže se posadí v Božím
chrámu jako Bůh a bude se vydávat za Boha (Pavel - 2. list Tesalonickým).
Apoštol Matouš varuje před antikristy, kteří se
snaží falešnými zázraky svést lidstvo z boží cesty pokory.
Povstanou totiž falešní kristové a falešní proroci a budou dělat veliké
divy a zázraky, takže by svedli (kdyby [to] bylo možné) i vyvolené...
(Matouš). Více viz
Antikrist, člověk hříchu.[1]
V prvých křesťanských staletích varovala před antikristy
řada
významných duchovních. Psali o tom, že antikristové budou lidé podporovaní
všemožně silami temna. Žít budou bez hmotného strádání a téměř nic
hmotného jim nebude chybět, majetku budou mít na rozdávání. Obdařeni
obratnou mluvou a kouzlem osobnosti snadno zaujmou a svedou své
posluchače. Hlásajíce morálku budou sami žít ve smilstvu a neřestech.
Svým působením budou rozvracet veškerý řád na zemi. Stanou se mistry
přetvářky a klamu, pod pokryteckou maskou laskavosti a dobroty
budou snadno získávat důvěru lidí aby převracet svět. Veřejně či skrytě
budou odmítat či popírat svátosti (křest, znamení kříže, manželství).[1]
Středověcí křesťanští mystici varují před antikristy,
vydávajícími se za velké dobrodince lidstva aby získali moc. Ti budou propagovat svobodný
život plný požitků bez omezení, zavrhovat zákony, mravy a religiózní
instituce ve snaze získat zájem lidí. Slíbí naprostou svobodu od všech
Božích i církevních příkazů, sobecký život podle vlastních vášní a
choutek. Antikrist bude hlásat volnou lásku a ničit nejposvátnější
svazky rodinného života, rozhojňovat nespravedlnost, podporovat
sobeckost, bezbožnost, chamtivost, žádostivost a smyslnost. Na jeho
dvoře bude hodování, hýření a všemožných zábav bez počtu a bez smyslu
ačkoliv bude předstírat všechny ctnosti: zbožnost, čestnost, upřímnost,
dobrosrdečnost a svatost.[1] |
|
Antikrist sedící v ďáblově klíně.
Hortus Deliciarum, 12. stol.[9] |
Jako bychom četli faustovské romány z doby osvícenství. V nich Faust
rozhodně netrpí hmotnou nouzí ani nedostatkem požitků a nevázaných
radovánek. Není to již žádný šarlatán ani zloduch ale velká lidská
osobnost - vědec, politik či
umělec odmítající omezení vírou a náboženstvím. Faust je popisován jako
velikán, toužící po poznání podstaty světa, chce vše kolem sebe ovládat
a převzít boží dohled nad světem, stát se soudcem dobrého a zlého. S pomocí temných sil
získá rychle věhlas, moc a slávu. Nemusí se již přibližovat
náboženským či světským vládcům lstí a kouzly. Sám se stává obdivovaným
a mocným vládcem, myslitelem nebo umělcem.
Je lidským géniem, velikánem, který s pomocí zla přetváří vše kolem
sebe. V základech Faustova díla je však zlo pevně zakotveno a nakonec
vše zničí.[3]
Novodobí Faustové jsou již popisováni jako normální lidé, žádní temní zloduchové, černokněžníci ani osvícenští
géniové. Bývají sice poživační, chtiví světských rozkoší, sobečtí
a bezohlední k ostatním ale to vše dovedou skrýt za kulisu obětavosti, lásky a
humanity. Na první pohled příliš nevybočují z lidské
společnosti. Nuda, únava životem, pohodlnost a přitom
touha stát se úspěšnými, mocnými a obdivovanými je vede do spolku s
ďáblem. Nemusejí však již podepisovat smlouvy vlastní krví. Pokud
se zaobírají temnou magií, pak jen ve skrytu či povrchně, amatérsky
a z
rozmaru. Hlubšímu proniknutí do tajů černého umění často brání jejich vnitřní
malost a zbabělost. Jejich víra ve Stvořitele, Krista i ďábla může
být
slabá, pak ztrácejí pud sebezáchovy a temné síly přivolávají ze své
vlastní lehkomyslnosti a rozmařilosti. Mají stále touhu ovládat své okolí a v tom jim
pomáhá jejich charisma a dar přitahovat pozornost ostatních. Bývají
prázdnými moralisty, lacinými kritiky s nabídkou jednoduchých a
zázračných řešení. Hlasitě volají po lásce a pravdě, nevěří však v nic a
nemilují nikoho, jen sami sebe. Jejich dílo je stále postaveno na
prapůvodním principu tmy vydávající se za světlo. Předstírají, že konají
dobro a zaštiťují se jím, užívají však síly zla. Do
spolku s ďáblem vstupují za účelem osobního prospěchu, touhy
po penězích, moci a požitcích. Staví se být velkými humanisty, pomocníky
lidstva, v konečném důsledku však lidstvo poškozují a odklánějí od dobré
cesty. A právě takoví mohou být antikristové naší doby.
Novověcí mystikové a filosofové skutečně varují před
antikristem, který se bude snažit vlichotit do přízně světových vladařů
a jednou je zcela obelstít a převzít veškerou moc (Morel, 1869).
Antikristové budou umět dokonale využít všech moderních způsobů komunikace a propagandy. Vláda nad všemi národy
bude podpořena vynálezy, které usnadní takové spojení všech zemí, že již
nebude ani řeči o nějakých vzdálenostech. (F.W. Helle, 1904). Mnozí
církevní hodnostáři budou antikristům pomáhat a oslavovat je. Solovjov
ve své Legendě o Antikristu (1900) varuje před antikristem, který
bude původně spisovatelem a stane se
zosobněním falešnosti. Bude zneužívat společenské hodnoty, pod
pláštíkem míru a lásky manipulovat s lidmi a odvádět je od Boha k sobě.
Nabídne zdánlivý mír a jistotu, tím však vezme člověku svobodu a tajemství
bytí. Jeho snad jedinou viditelnou slabostí bude bezmezná láska k sobě
samému a smyslové touhy neznající míry. Ve svých třiatřiceti letech se proslaví
jako vynikající myslitel, spisovatel a veřejný činitel. Jeho slabinou
bude bezbřehá
samolibost.
Antikrist bude
usilovat o vytvoření celosvětové vlády a za základ vezme Spojené státy
evropské. Největšího pomocníka získá v černém mágovi, katolickém
biskupovi - pozdějším kardinálovi. Bude se považovat za povolaného
dobrodince, který spojí dobré i zlé a celému světu přinese mír: Kristus jako moralista rozděloval lidi na dobré a zlé, já je
spojím statky, které potřebují stejně tak dobří jako zlí... Kristus
přinesl meč, já přinesu mír...Všechny roztřídím a každému dám podle jeho
potřeb! Solovjov varuje: Pokud lze Antikrista popsat jediným příslovím, pak pro
něj platí: není všechno zlato, co se třpytí. Lesku je v tomto padělaném
dobru dost - ubírej, jak chceš, ale skutečná síla - žádná...
Více viz
Legenda o Antikristu.[2] |
|
EU a zjevení. [11]
Evropská unie je mnohými považována za dílo antikristovo. |
Faustovské motivy
Ve faustovském mýtu se opakovaně objevuje základní dějová struktura, postavy a
motivy. Obdobu níže uvedeného lze hledat i u novodobých antikristů:
Děj
- Obdaření mnohými schopnostmi, dospívání v dostatku, možnost studia.
- Skepse, pocit marnosti, revolta vůči uspořádání světa.
- Touha po moci, přepychu, radostech.
- Přivolání zla, úpis, začátek 24 leté služby.
- Rychlé zbohatnutí, získání slávy i moci. Život v hýření, žertovných radostech a slastech, cestování světem,
široké a intenzivní působení na lidi.
- Vyprahlost, nenaplněnost, degradace těla, ztráta hmotných statků.
- Smrt, odnesení do pekla.
Postavy
- Faust (Foustka) upisující se zlu. Dle středověké teologie propadl
hříchu pýchy (superbia), nezřízenosti (concupiscentia)
a zvědavosti (curiositas). Pýcha, poživačnost, nemorálnost, sobeckost, mocichtivost,
citová otupělost, skepticismus, touha po slávě a poznání.
- Satan, ďábel, svůdce, pokušitel, pomlouvač.
- Mefistofeles (Mefisto), zlý duch, služebník temna.
- Markétka, nevinná dívka, svedená, trpící, svou láskou někdy zachrání
Faustovu duši.
- Helena, svůdnice, sexuální symbol ženy.
- Fámulus, sluha, pomocník, někdy řada dalších pomocníků a učedníků.
Motivy
- Ďábel uzavírá smlouvu jen s člověkem výjimečným.
- Motiv podstrčení ženy.
- Sexuální nevázanost, promiskuita.
- Návštěvy kontinentů a měst.
- Návštěvy papeže a králů.
- Provozování černé magie
Charakteristiky současného antikrista
Antikrista naší doby mohou podle analogie s faustovskými
motivy charakterizovat tyto
vlastnosti a okolnosti:
1. Rychle či za podezřelých okolností získal velký
majetek.
2. Nežije v manželském svazku. Pokud ano, pak jeho
partner bývá vnitřně nešťastný. Zneužívání svých blízkých.
3. Promiskuita, volný a nevázaný život. Citová
omezenost. Sklon k neřestem a slabostem (alkohol, drogy). Sobeckost,
samolibost, elitářství.
4. Veřejně činný, silná touha po obdivu a moci. Rychlý
nárůst popularity ve veřejném životě a moci v průběhu 24 let.
5. Moralista, navrhuje líbivá, ale nefunkční řešení.
Často hovoří o lásce, dobru, humanitě či rovnosti. Relativizování dobra
a zla. Podpora globalismu a centralizace moci.
6. Sklony k černé magii, satanským symbolům.
7. Prosazování rychlých a
jednoduchých řešení. Dobro neváhá prosazovat i prostředky zla. Ničení a
zabíjení ve jménu humanity.
8. Silné charisma, umění zaujmout a oslovit veřejnost.
9. Ke konci kariéry rychlá ztráta majetku, duševních i
fyzických sil.
10. Vlažný až odtažitý vztah ke křesťanství. Snaha
neutralizovat jednotlivá náboženství jejich promícháváním. Podpora ze
strany některých církevních hodnostářů.
11. Spolupráce s dalšími antikristy.
12. Zhoubné životní dílo vedoucí k ničení základních
pilířů zdravé lidské společnosti.
Pokračování -
Václav Havel - český Faust (I.)
|
[a] |
Myslíme zde antikrista s malým
počátečním písmenem. Rozdíl mezi antikristy a Antikristem byl
vysvětlen v předchozích článcích. Malí antikristové připravují
příchod velkého Antikrista na konci našeho věku. |
[b] |
Jméno Jan Faust se poprvé
objevuje v 15. století v Německu. Johann Georg Faust (asi
1480–1540) byl potulný alchymista, astrolog a mág.[4] |
|
[1] |
Antikrist (I): Antikrist, člověk
hříchu. PAVEL
MAT. Mýty a skutečnost [online]. 2013, 3.3.2013 [cit.
2013-12-14]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2013030001
|
[2] |
Antikrist (II). Legenda o Antikristu. PAVEL
MAT. Mýty a skutečnost [online]. 2013, 17.3.2013 [cit.
2013-12-14]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2013030003
|
[3] |
Antikrist (III). Faust - zrození
antikrista. PAVEL MAT. Mýty a skutečnost [online]. 2013, 17.3.2013
[cit. 2013-12-14]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2013120001 |
[4] |
Wikipedie: Otevřená
encyklopedie: Faust [online]. c2013 [citováno 17. 11. 2013].
Dostupný z WWW: <
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Faust&oldid=10705647
> |
[5] |
Wikipedia contributors, 'Faust',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 4 November 2013, 19:20 UTC, <
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Faust&oldid=580196824
> [accessed 17 November 2013] |
[6] |
PLINIO CORRĘA DE OLIVEIRA.
Theophilus: The Man Who Sold His Soul to the Devil. Tradition in
Action, Inc. [online]. [cit. 2014-01-26]. Dostupné z:
http://www.traditioninaction.org/religious/h007rp.Theophilus.html
|
[7] |
GRAF, Arturo. Art of the Devil. New York: Parkstone International, c2009, 255 p. Temporis
collection. ISBN 978-1-78042-994-6. |
[8] |
Wikipedia contributors, 'Hortus
Deliciarum - Antichrist.jpg',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, <
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Hortus_Deliciarum_-_Antichrist.jpg&oldid=38149782
> [citováno 28. 1. 2014] |
[9] |
Wikipedia contributors, 'Hortus
deliciarum', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 12 January 2014,
11:56 UTC, <http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Hortus_deliciarum&oldid=590351123>
[accessed 29 January 2014] |
[10] |
ZEMÁNEK, Ladislav. Slavná
vzpomínka na budoucnost. Evropa se sjednocuje a Antikrist
přichází. Protiproud [online]. 1. 8. 2013 [cit. 2014-01-29].
Dostupné z:
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/stopy/mysleni/vertikala/407-slavna-vzpominka-na-budoucnost-evropa-se-sjednocuje-a-antikrist-prichazi.htm
|
[11] |
SEMÍN, Michal. Začíná se
proroctví ukryté v eurovlajce konečně naplňovat? Zemanovo gesto
vazalství vůči Bruselu a Berlínu, je svými důsledky podstatně
ničivější. EUportál: Evropská unie - politicky nekorektní
průvodce [online]. 3. 4. 2013 [cit. 2014-01-29]. Dostupné z:
http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/10411-zacina-se-proroctvi-ukryte-v-eurovlajce-konecne-naplnovat-zemanovo-gesto-vazalstvi-vuci-bruselu-a-berlinu-je-svymi-dusledky-podstatne-nicivejsi.aspx
|
[12] |
Wikipedia contributors, 'A
Night at the Opera (Queen album)', Wikipedia, The Free
Encyclopedia, 13 September 2015, 06:15 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=A_Night_at_the_Opera_(Queen_album)&oldid=680795955
> [accessed 13 September 2015] |
|
|