|
Mýty a skutečnost - Antikrist (I.)
Antikrist, člověk hříchu
Pojem antikrist označuje něco či někoho, kdo se
snaží působit proti Kristu nebo místo Krista.
Antikrist je nejčastěji člověkem, který oponuje dílu Ježíše Krista.[9]
Označení antikrist bylo zavedeno v rámci křesťanského učení a
víry. Obecněji však byla tato postava známa již dříve jako někdo,
kdo ve spojení se zlými silami působí skrytě proti lidstvu ve snaze
svést je z cesty harmonie s božím stvořením.
Nový zákon
K textech Nového zákona je antikrist popisován jako
škála postav - odpůrců Ježíše Krista a lidstva. Nesprávně bývá
ztotožňován se Satanem. Slovo je původem řecké ἀντίχριστος
(také ἀντιχρίστου)
složené z ἀντί (proti) a Χριστός
(Kristus). Antikrist je nazýván také člověkem hříchu, synem
zatracení či ztracencem.
Nejstaršími novozákonními texty (asi z období 30 až 65
n.l.) jsou listy apoštola Pavla. V 2. listě Tesalonickým (2:1-4) varuje, že
přijde odpadnutí člověka od víry a zjeven bude člověk hříchu,
syn zatracení. Bude se
povyšovat nade vše boží, dokonce se bude za Boha vydávat: NKB[1]
2. list Tesalonickým 2:1-4
|
Ohledně příchodu našeho Pána Ježíše
Krista a našeho shromáždění k němu vás tedy prosíme, bratři,
abyste se nenechali snadno vyvést z míry ani lekat, ať už
duchem, slovem nebo dopisem (údajně od nás), jako by již nastal
Kristův den. Nenechte se od nikoho žádným způsobem
oklamat. [Ten den] totiž nenastane, dokud napřed nepřijde
odpadnutí a nebude zjeven ten člověk hříchu, ten syn zatracení,
který se staví na odpor a povyšuje se nade všechno, čemu se říká
Bůh a co se uctívá, takže se posadí v Božím chrámu jako Bůh a
bude se vydávat za Boha. |
Zakladatel křesťanské církve dále varuje, že člověk hříchu
je stále zadržován, ale bezbožnost již působí a nakonec se zjeví i ten
bezbožník. Zlé síly ho obdaří temnou mocí a schopností klamu,
bude obluzovat své okolí znameními, lživými zázraky a ponoukáním k
nepravostem. Ochranou člověka je láska k pravdě:
NKB
2. list Tesalonickým 2:5-12
|
Nevzpomínáte si, že jsem vám to
říkal, když jsem ještě byl u vás?
a víte, co [ho] nyní zadržuje - proto, aby byl zjeven [až] ve
svůj čas.
Tajemství této bezbožnosti již přece působí; jen [čeká], dokud
nebude odstraněn z cesty ten, kdo [ji] dosud zadržuje.
A tehdy se zjeví ten bezbožník, kterého Pán pohltí dechem svých
úst a zničí jasem svého příchodu.Příchod [toho bezbožníka] odpovídá
Satanovu působení s [jeho] veškerou mocí, znameními a lživými
zázraky a s veškerým klamem nepravosti pro ty, kdo hynou,
protože nepřijali lásku k pravdě, aby mohli být spaseni.
A proto na ně Bůh pošle [mocné] působení bludu, aby uvěřili lži
a aby všichni, kdo neuvěřili pravdě, ale našli zálibu v
nepravosti, byli odsouzeni. |
O Antikristovi se píše v 1. a 2. listu Janově. Dílo,
tradicí připisované apoštolu Janovi, bylo sepsáno mezi léty 80 až 130
n. l. Antikrist je zmiňován v následujících
verších:
NKB 1. list
Janův 2:18-19
|
Děti, je poslední hodina; a jak jste
slyšeli, že přichází Antikrist, [tak] i nyní povstalo mnoho
antikristů, z čehož poznáváme, že je poslední hodina.
Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby totiž byli z nás, zůstali
by s námi, ale [vyšli z] nás, aby se ukázalo, že ne všichni jsou
z nás. |
NKB 1. list Janův 2:22
|
A kdo je lhář, ne-li ten, kdo
popírá, že Ježíš je Kristus? To je ten antikrist, který zapírá
Otce i Syna. |
NKB 1. list Janův 4:3
|
Ale žádný duch, který nevyznává
Ježíše Krista přišlého v těle, není z Boha a to je ten [duch]
Antikrista, o kterém jste slyšeli, že přichází, a už teď je na
světě. |
CEP[2] 2. list Janův 1:7
|
Do světa vyšlo mnoho těch, kteří vás
svádějí, neboť nevyznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle; kdo
takto učí, je svůdce a antikrist. |
Apoštol Jan rozeznává jednoho Antikrista (v překladech často
psáno s velkým "A") přicházejícího na konci dní a pak i mnoho jeho předchůdců,
antikristů. Tito vystupují jako svůdcové. Popírají, že Ježíš byl Kristus
(pomazaný) přišlý v lidském těle a
zapírají Otce a Syna. Píše se zde také o duchu Antikrista, který je již na světě
(psáno v 1. stol.).
Příchod Antikrista předchází povstání mnoha antikristů. Řada antikristů má připravovat cestu pro příchod velkého
Antikrista.
V knize Zjevení Janovo, posledním textu Nového zákona,
čteme
varování. Jan popisuje řadu událostí, které se staly a
které se stanou. Prorok spatřil šelmu, která měla sedm hlav a deset rohů.
Na jejích rozích [bylo] deset korun a na jejích hlavách rouhavé jméno...
A byla jí dána ústa mluvící veliké věci a rouhání a byla jí dána
moc působit po čtyřicet dva měsíce... Potom jsem spatřil jinou šelmu,
jak vystupuje ze země: měla dva rohy jako Beránek, ale mluvila jako
drak. Ta vykonává všechnu moc té první šelmy před její tváří a působí,
že se země i ti, kteří na ní bydlí, budou klanět té první šelmě...
NKB Zjevení Janovo 13:16-18
|
A působí, aby všem, malým i velkým,
bohatým i chudým, svobodným i otrokům, bylo dáno znamení na
pravou ruku nebo na čelo a aby nikdo nemohl kupovat ani
prodávat, jedině ten, kdo má znamení nebo jméno té šelmy nebo
číslo jejího jména. Zde je moudrost. Kdo má rozum, ať spočte
číslo té šelmy; neboť je [to] číslo člověka. Jeho číslo [je]
šest set šedesát šest. |
Jan ve Zjevení varuje před zbožšťování římských císařů.
Do Janovy doby vládlo Římu sedm císařů. Osmým byl Domicián - ona šelma.
Viz také
Apokalypsa a 666. Některé události popisované v knize Zjevení však
mohou mít různé významy pro různé doby. Lidé věřili, že historie se
odehrává v cyklech a události se vrací zpět. Mnozí proto v knize Zjevení
čtou předpověď doby, kdy bude obnovena Říše římská - zřejmě vláda nad
celou Evropou. Šelma - Antikrist se ujme vlády nad světem a pak vyvrcholí
poslední boj dobra a zla. Malí antikristové již dnes mají připravit
cestu ke světové nadvládě se všudypřítomnou kontrolou všech lidí.
V Matoušově evangeliu se učedníci ptají Ježíše na konec
světa. Ježíš jim odpovídá: NKB Matouš 24
|
"Dejte pozor, aby vás nikdo
nesvedl. Mnozí totiž přijdou pod mým jménem a budou říkat: 'Já jsem
Kristus' a svedou mnohé. Budete pak slýchat války a zprávy o válkách.
Hleďte, abyste se nestrachovali, protože se to všechno musí stát...
povstane mnoho falešných proroků a svedou mnohé. A protože se rozmnoží
nepravost, láska mnohých vychladne... když uvidíte 'ohavnost
zpustošení', o níž mluvil prorok Daniel, jak stojí na svatém místě...
tehdy ať ti, kdo jsou v Judsku, utíkají na hory. Kdo [bude] na střeše,
ať nesestupuje, aby si ze svého domu něco vzal. A kdo na poli, ať se
nevrací zpátky, aby si vzal svůj plášť. Ale běda [bude] v těch dnech
těhotným a těm, které kojí... Kdyby vám v té době někdo řekl: 'Hle,
Kristus [je] zde!' anebo: 'Tady [je]!', nevěřte. Povstanou totiž
falešní kristové a falešní proroci a budou dělat veliké divy a zázraky,
takže by svedli (kdyby [to] bylo možné) i vyvolené... A hned po soužení
těch dnů se zatmí slunce a měsíc nevydá své světlo. Hvězdy budou padat z
nebe a nebeské mocnosti budou otřeseny. Potom se na nebi objeví znamení
Syna člověka... |
Apoštol Matouš píše o falešných prorocích a falešných kristech (antikristech)
svádějících své posluchače a vyvolávajících války. V posledních dnech
budou antikristi provádět divy a zázraky snažíc se svést i ty, kteří
dosud odolávali. Pak přijde období tmy a konečně se objeví Syn člověka,
aby se postavil zlu se svými vyvolenými.
Antikrist v křesťanské historii
Pojmem antikrist byl označován někdo, kdo v rámci
křesťanství nesdílel stejnou náboženskou věrouku a kdo byl považován za
názorového oponenta. Antikrist sloužil i jako urážka a označovali se tak
vzájemně představitelé západní a východní církve i papežové mezi sebou
(v obdobích schizmatu). Katolíci tak označovali protestanty s jejich
učením a ti zase za Antikrista označovali katolické papežství a Řím.
Některé křesťanské skupiny tvrdily, že Antikrist bude
židovského původu z kmene Dan. Podle různých předpovědí se bude vydávat za
židovského spasitele a nejprve v něj uvěří Židé a poté mnoho dalších lidí.[6]
Někdy je za antikrista označován ten, kdo falešně
prohlašuje, že zastupuje Krista nebo se neprávem staví do role spasitele.
Slibuje věci, kterých může dosáhnout pouze Kristus,
například zajištění pravého míru a bezpečí ve světě.[3] |
|
Antikrist s ďáblem - výřez z obrazu Kázání Antikrista.
Luca Signorelli
(1450–1523)[4] |
V prvních křesťanských stoletích psali o antikristu církevní učitelé
Efrem Syrský, sv. Jeroným, sv. Augustin, sv. Jan Zlatoústý, sv. Cyril i
biskupové Metodius, Hippolyt, Martin Tourský a další. Později to byli
např. opat Adso z Derby, kapucín Dionysius z Lutzenburgu,
Friedrich Wilhelm Helle, Robert Hugh Benson či Josef Seeber. Je
zajímavé, že mnohdy jsou pojednání o Antikristovi vzájemně slučitelné, i
když vznikaly v různých dobách na různých místech. Ve většině
spisů lze nalézt řád, souvislost a systém.[6]
Pokusme se podle křesťanských spisů určit alespoň několik základních
charakteristik antikristů:[c] Antikrist - člověk
Antikristem nebude Satan, nýbrž člověk (sv. Hildegarda - Scivias).
Bude to člověk, vybavený veškerou mocí Satana (sv. Jan Zlatoústý).
Nebude vtěleným ďáblem, ale skutečným člověkem; nebude tedy současně
ďábel a člověk (sv. Jan Damašský).
Antikrist a jeho malí antikristové
Antikrist bude mít své předchůdce, lžiproroky, odpadlé biskupy a
církevní preláty, hlasatele falešného mesiáše. Kolem něj se shromáždí
mnoho bludařů a své proticírkevní nauky budou prosazovat i dýkou...
(sestra R. C. Asdentová). Římskou církev rozerve strašlivé schisma,
takže všechno bude připraveno k přijetí Antikrista (sv. Hildegarda).
Tak, jako měl Ježíš své apoštoly, bude se je snažit mít i Antikrist.
Tito malí antikristové budou připravovat cestu pro Antikrista, vychvalovat
židovství nad jiná náboženství (Dionysius z Lutzenburgu), popírat křest
i znamení kříže (sv. Augustin, sv. Jeroným). Apoštolové Antikrista budou
žít v přepychu, nic jim nebude scházet. Zlata a pozemských pokladů budou
mít nadbytek na rozdávání (sv. Anselm). Budou umět mluvit
obratně a mnozí posluchači jim uvěří. Budou hlásat desatero přikázání,
sami však žít ve smilstvu a volné lásce (Dionysius z Lutzenburgu).
Antikrist propůjčí svým přívržencům bohatství, pocty, moc a rozdělí
mezi ně zdarma i pozemky (sv. Cyril Jeruzalémský). Zlatem a jiným
bohatstvím přiměje mnoho křesťanů k odpadu (sv. Jeroným). Antikrist se
pomocí zlata zmocní i světských vladařů, kteří jej pak uznají za svého
pána (Morel). Charisma a sebechvála
Každý, kdo Antikrista uvidí, bude k němu
přitahován niternou touhou... Antikrist bude génius s velkými
přirozenými dary... a nesrovnatelným řečnickým nadáním...
svým vzhledem bude každému imponovat... pěknou postavou a příjemnou
tváří ... svou mravoukou se však bude snažit zvrátit veškerý řád na
zemi (Dionysius z Lutzenburgu). Antikrist bude... pravým mistrem
přetvářky ... zvláště bude pokrytecky dávat najevo laskavost a dobrotu,
aby si získal důvěru lidí (sv. Cyril Jeruzalémský). Kníže bezbožnosti... bude mistrem bludu i klamu, a převrátí
svět (Bernardino z Busto).
Ve svatyni si Židé vystaví jeho obraz...(sv. Viktorin).
Svody - absolutní svoboda, sobectví, poživačnost
Cestu antikristům bude dláždit ztráta
lásky člověka k božímu dílu a hledání absolutní svobody vedoucí k
požitkářství, ztrátě morálky a odpovědnosti.
Antikrist přijde, až
míra nespravedlnosti bude naplněna a velice se rozšíří nemravnost, až si
křesťané oblíbí nevěru a kacířství...(sv. Brigita).
Před
příchodem Antikrista oživne modlářství, věda i umění budou plně ve
službách Satana a mnozí kněží budou nemravní... Antikrist se
bude ve všem opičit po Kristu...(F. W. Helle - Antikrist).
Antikrist se prokáže jako velký dobrodince lidstva... bude hlásat lidem,
aby si užívali světa a jeho radostí bez omezení. Zavrhne všechny zákony, mravy a religiózní instituce ve snaze přilákat k sobě svět, slíbí naprostou
svobodu od všech Božích i církevních příkazů a každého nechá žít podle
vlastních vášní a choutek. Před národy bude stát jako osvoboditel z
jařma, jako obšťastňovatel světa a lidu. Bude se snažit udělat
náboženství snadné a nezávadné. Bude tvrdit, že není třeba nižádného
odříkání... úplně stačí Boha milovat. Antikrist bude hlásat volnou lásku
a zničí nejposvátnější svazky rodinného života (sv. Hildegarda). Již v
čase Antikristova mládí zmizí ze světa veškerá spravedlnost... téměř
každý bude mít něco, čeho se potají zmocnil... svět ovládne bezbožnost,
chamtivost, žádostivost a smyslnost (Lactantius Firmianus). Na jeho dvoře bude hodování, hýření a všemožných zábav
bez počtu a bez smyslu (Dionysius z Lutzenburgu). Bude hlavou všech
pokrytců... bude předstírat všechny ctnosti: zbožnost, čestnost,
upřímnost, dobrosrdečnost a svatost... (sv. Řehoř Veliký).
Od spasení světa ke globální vládě a absolutní tyranii
Syn zatracení bude
nejprve sladkými slovy lákat lidstvo, ale tam, kde nepochodí, bude
hrozným a krutým tyranem ... bude se prohlašovat za spasitele světa (sv. Hildegarda). Antikrist
vystoupí na Východě také jako válečník... (sestra Nativitas).
Židé přijmou a uznají Antikrista za mesiáše (sv. Irenej, sv. Amrož, sv.
Augustin, sv. Jeroným aj.).
Antikrist si svou mimořádnou štědrostí a soucitem získá srdce Židů,
takže jej ve všech končinách světa budou vychvalovat jako poloboha (sv.
Anselm). Židé mu... nabídnou královskou korunu (sv. Metodius) ... a
vstaví mu ji na hlavu... a prohlásí jej za svého dobrovolně vyvoleného
krále (Malvenda)... Židé tedy budou první, kteří se přidají k
Antikristovi; oni, kteří kdysi zavrhli pravého Mesiáše a neuvěřili
pravdě, budou nyní věřit lži, jak o tom svědčí již Janovo evangelium:[6] NKB
Jan 5:43
|
Já jsem přišel ve jménu svého Otce
a nepřijímáte mě. Kdyby jiný přišel ve svém vlastním jménu, toho
přijmete. |
Antikrist se usadí v jeruzalémském chrámu a bude vyžadovat
uctívání. Ve svatyni si Židé vystaví jeho obraz, jehož prostřednictvím
bude občas mluvit se satanem a věřícím sdělovat požadovanou odpověď (sv. Viktorin). Pak se však Antikrist rozlítí a začne je zabíjet (sv. Efrem).
Antikrist obnoví...
tureckou říši (Holzhauser). Podle údajného proroctví z 15. stol. bude Antikrist uctíván také
muslimy:[6]
Až se přiblíží vzkříšení, dojde k deseti znamením. V čase, kdy to budou
muslimové potřebovat, přijde Mahdí (Antikrist) a zničená místa znovu
vystaví. Předtím se však musí mezi lidmi stát mnoho zlých skutků...
Budou postaveny vznešené vysoké budovy... Teprve pak se zjeví Mahdi
(Antikrist) a obnoví panství islámu. Časem bude téměř celý svět
patřit ke stoupencům Antikrista, kteří jej budou uctívat. Antikrist si
získá početné národy... stoupenci Antikrista se po něm pojmenují stejně,
jako se křesťané nazývají podle Krista (sv. Hildegarda). Všem obyvatelům
země bude poté nařízeno vystavit obraz a vzývat obraz Antikrista (Zj
13-20).
Básník F. W. Helle
v r. 1904 píše: Vláda nad všemi národy bude podpořena vynálezy,
které usnadní takové spojení všech zemí, že již nebude ani řeči o
nějakých vzdálenostech.[6]
[8] Antikrist má nastoupit v
době celosvětové vlády, která má kořeny v římské říši.
Jakmile padne
římská říše, bude zde i Antikrist (sv. Jan Zlatoústý). Až padne železná
noha (viz Daniel 2), přiblíží se čas Antikrista (Bellarmin).
V La Salettě zaznělo roku 1846 toto proroctví: Vzplane mnoho
válek, až do války poslední, rozpoutané deseti králi Antikrista, kteří
mají tytéž úmysly být jedinými vládci světa. Než toto nastane, bude na
světě panovat jakýsi falešný mír; lidé nebudou myslet na nic jiného, než
jak se bavit... Řím ztratí víru a stane se sídlem Antikrista... Církev
bude upadat, svět se ocitne v chaosu... Řím zanikne, z nebe spadne
oheň... propast se otevírá. Zde je král temnoty, zde je bestie se svými
poddanými a prohlašuje se za spasitele světa... Viz také
Poslední papež a konec světa?
Působení antikristů bylo již mnohokrát zmařeno a cesta temnotě přivřena. Křesťanské církve i mnozí vizionáři však dokládají, že k
pokusům Antikrista-bezbožníka ovládnout svět dochází opakovaně. Podle některých proroctví bude antikrist podporovat
poznání člověka vedoucí k jeho oslabení a zkáze. Mohlo by se jednat o
vědecké výzkumy odhalující brány do jiných světů (viz Janova apokalypsa
- číslo šelmy), genetické inženýrství vedoucí ke změnám genomu člověka
(Poslední proroctví z Fatimy).
Velké varování před působením Antikrista pochází z
Fatimy. Poslední proroctví je stále utajováno, některé úryvky však jsou
zveřejněny (viz
Poslední proroctví z Fatimy):
... I
bude člověk hříšný v své duši promlouvati sladce davům
mnohým. Titož v pokoře a klamu budou k němu vzhlížeti a
pomazání si dávati. Černá zástava budeť hvězdou mnohých a
srdce jejich jsa otráveno jedem hadím, budež po nepatrno
bráti co v rozum bylo dáno.
Na světě bude vody smrduté jež jako víno nabízeno
lidem bude rukou nicoty. A oni opíjeti se budou dál a dále,
jak nenasytné dítě sahá po prsu. I sochy svatých prolévati
slzy krvavé budou, by lidstvo vzchopilo se v lítý boj. Mocní
panovníci budou chtít lidské duše s jejich těly sestěhovat
pod zemskou hroudu, by na nebesa tito nevzpomněli více.
Dají se oni zlákat mamonem slibů věčnosti v
hojnosti své.
I vyjde z lůna matky první dítě, jemuž však nebyla
pojítkem pupeční šňůra, ono bez pupku bude. A další matky
netrpělivě budou očekávati zrod života v lůně svém, však
marno.
Nebude více víra v Stvořitele a muž se sepjatýma
rukama v hávu slavnostním se bude kochat nad svým dílem. On
státi bude nad rozbořeným životem zemským, nadechovati se
bude smradlavosti vod se zalíbením. A stále mu budou
naslouchati davy již nerozumíc ani slovu bratra či matky
své, neb nebude rozumu již více...
A dech jak otrávená laguna
bude z nitra země, jak škleb na tváři bláznivce, poseká vše
živé i neživé...
...
Strhne se roucho z těla toho, kdo prohlásil se
zástupcem nejvyšším mezi lidmi a ...
I puknou zdi města měst, zřítíc se do hluboké propasti
žáru pekelného a s nima i ti, kdož služebníky se sepjatýma
rukama a v srdci kámen byli. Spadne falešná víra i bude
lidem přeživším i novým ukázán Stvořitel. Nebude více klamu
ni mámení. Nebude více králů ni pánů, neb sesláni na zem
budou ti, jež cestu života lidem kázati budou. Sám v sobě
bude člověk hledat Boha i tam ho nalezne. Nebude jiný mezi
ním a Stvořitelem... |
Antikrist v jiných náboženstvích
Pojem antikrist již svou stavbou je spjat s
Kristem, tedy křesťanstvím. Přesto je však existence postavy podobného
charakteru známá i v jiných náboženstvích. Společným znakem těchto anti-mesiášů
je příchod na konci dní, klamání lidí a vydávání se za spasitele i
pokus ovládnout svět. Tradice se shodují také v tom, že Antikrist
či falešný mesiáš bude nakonec
poražen skutečným spasitelem, pokud si to lidé zaslouží.
Judaismus
Charakteristice antikrista se blíží např. postava známá
jako Armilus. Mohl být symbolem Říma. Armilus se neobjevuje v Bibli ani
Talmudu ale pouze v židovských spisech 7. až 12. století. Na konci našich dní má ovládnout
celý svět a svést všechny národy kromě Izraele. Zabije Mesiáše (syna
Josefova) a vyžene židovský národ do pouště. Další Mesiáš (syn Davidův)
však nad Armilem zvítězí a započne mesiášský věk.[3]
S Antikristem někdy bývá spojován termín Góg a Magóg (Ezechiel 38).
Předobrazem Antikrista měl být syrský král Antiochos IV. Epifanés
(173 - 163 př. n. l.)
Islám
Islám zná postavu lháře a podvodníka jménem Dadždžal,
často nazývanou Al-masín ad-dadždžal - falešný mesiáš. Muslimové věří,
že falešný mesiáš bude v závěrečné bitvě u Jeruzaléma poražen Isou
(Ježíšem) po jeho návratu na zemi.[3]
Paralely k antikristům, tedy lhářům přiklánějícím se na stranu
temnoty a nepřátelům lidského pokolení, lze hledat i
ve starších náboženstvích. Egyptské a řecké mýty vyprávějí např. o 72
proradných pomocnících temného božstva Suteha/Tyfóna, který bojoval proti
Osirisovi, nositeli civilizace, zákonů a světla.
Znaky současných antikristů
Popisy a charakteristiky antikristů se měnily s vývojem lidské
společnosti. Pokud mají mít antikristové
schopnost výrazně ovlivňovat lidskou společnost, musí se jejich vlastnosti a
chování s postupem doby měnit a přizpůsobovat okolnostem. Pokusme se
nastínit alespoň některé znaky současných antikristů:
Evangelista Jan píše: "... povstalo mnoho
antikristů ... Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby totiž byli z
nás, zůstali by s námi, ale [vyšli z] nás, aby se ukázalo, že ne všichni
jsou z nás.". Tyto verše nás mohou upozorňovat na to, že
nynější antikrist vychází ze současné společnosti, z našeho
běžného prostředí ale postupně se začne vydělovat, uzavírat do svého
domnělého elitářství a nadřazenosti. Antikrist se
snaží vypadat jako křesťan ale není jím. Navenek může
vytvářet dojem, že patří do společenství křesťanů, hovořit často o
křesťanské lásce a někdy se i obklopovat duchovními, ti jsou však falešní
či zbloudilí a mnohdy slouží temnotě.
Jan dále varuje: "To je ten antikrist, který zapírá Otce i
Syna ...". Antikristové se vyhýbají zmínkám o Bohu otci i Ježíši
synovi. Snaží se zamlžovat a relativizovat téma Otce stvořitele a rozmělňovat
nejen křesťanské učení ale víru v Boha obecně. Antikrist se ve skrytu
povyšuje nad Krista a Boha a ponouká k tomu své okolí. Podporuje
všemožně oslavu a zbožňování své osobnosti vedoucí až ke svatořečení a
zbožštění. Pomáhá mu k tomu jeho abnormální charisma. Antikrist působí zcela důvěryhodně,
má dar oslovit a zcela oblouznit své posluchače, jak varuje apoštol
Pavel: "... Bůh pošle
[mocné] působení bludu, aby uvěřili lži...". Zbloudilí budou po
antikristovi pojmenovávat stavby i veřejná prostranství.
Antikrist se snaží oslovit co nejširší okruh posluchačů a hrát úlohu
spasitele, svádí však člověka do temnoty. Používá lež, polopravdy a
psychologickou manipulaci. Slibuje jednoduché řešení složitých problémů.
Hlásá dobro, pravdu a lásku, jde za ním však skryté zlo, lež a nenávist. Hovoří
všude o míru, ovocem jeho stromu však bývá neštěstí, zmar a krveprolití.
Antikristové neznají morálku. Neumí zachovávat věrnost v manželství
či trvalém svazku. Partnera, se kterým žijí, často zneužívají a
podvádějí. Antikrist nedokáže dávat, umí jen brát a využívat i své
nejbližší. Antikrista lze dobře poznat podle nešťastného života
jeho životního druha. Antikrist se snaží navenek působit jako
ochránce potřebných a spasitel, žije však amorálně a působí k morálnímu
rozkladu lidské společnosti.
Antikrist navenek rozvíjí duchovní život. Výsledkem však bývá
degradace duchovna a růst modlářství. Dává přednost efektní a líbivé
formě před vnitřním duchovním obsahem.
Antikristové mají silnou touhu po majetku a moci, i když se mohou snažit tuto
slabost skrývat. Často hovoří k lidem o pokoře, skromnosti a
odříkání, žijí však v ostrém protikladu. Nečiní jim žádný problém
získávat moc a majetek nečestným způsobem.
Antikristové připravují cestu k jedné neomezené vládě Antikrista nad celým
světem. Své posluchače povzbuzují ve zdání absolutní a ničím neomezené
svobody. Stírají rozdíly mezi dobrem a zlem, vše relativizují s cílem
maskovat zlo a učinit člověka bezstarostným, bezbranným, slabým a
závislým.
Antikristové ve svém okolí vyvolávají nepořádek a chaos. Nezvládají
běžné povinnosti, potřebují kolem sebe často někoho, kdo se o ně stará a
slouží jim. Neznají však jakýkoliv pocit vděku. Hrají často roli velkých
dětí, předstírají neobratnost, skromnost až plachost aby snadněji
zneužili své okolí ke svým cílům. Špatně zakrývají svou sobeckost a
pýchu. Mají nutkavou potřebu vystavovat veřejnosti své portréty, být
neustále oslavováni a ctěni.
Antikrist má silné charisma, kterým přitahuje pozornost lidí. Ve své
podstatě však bývá mnohdy slabý a bojácný. Snaží se
hrát úlohu vůdce a má neustálý hlad po moci a slepé úctě všech kolem.
K silným a mocným osobnostem se chová servilně až patolízalsky.
Svým oponentům se málokdy staví veřejně, ve skrytu se je však snaží
zničit jakýmikoliv prostředky. Často je sluhou či loutkou ve hře jiných,
mocnějších antikristů.
Antikrist bude podporovat vědecké výzkumy potencionálně nebezpečné
pro člověka.
Uvedli jsme několik znaků, které lze sledovat v běžné sféře života. K
uvedeným charakteristikám lze samozřejmě nalézt mnoho našich bližních,
to však neznamená, že by byli antikristy. Mnoho lidí na své cestě občas
zbloudí, láska ke stvořiteli a jeho dílu však ukáže správný směr. Již
Ježíš varoval "Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!"
Další znaky antikristů lze zařadit do duchovní sféry života. Existují
znamení a symboly, které mohou před antikristy varovat. Jejich působení
bývá doprovázeno přírodními katastrofami. Antikrist se potřebuje
projevovat v rovině symboliky a duchovna, otvírat cestu duchu Antikrista
(1. list Janův 4:3). Někdy se účastí okultních rituálů a obřadů či
podporuje budování magických staveb a artefaktů. Jindy neodolá a alespoň
gestem světu ukáže některý ze symbolů svého vůdce.
Antikristé v moderních dějinách
Přibývá těch, kteří vkládají do příchodu antikristů
naděje a spatřují v nich osvoboditele lidstva. F. Nietche sepsal dnes
již klasické dílo Antikrist, ve kterém vítá Antikrista.
Ve jménu osvobození člověka se v lidské kultuře a umění
začíná stále silněji prosazovat relativizace dobra a zla, ztráta
morálky a studu, oslavy násilí a sexuálních výstřelků, rouhání a
zesměšňování víry člověka v Boha. Patří zde např. akcionisté, kteří často ve
svých obrazech, fotografiích, filmech a hrách útočí na křesťanské
symboly. Jejich "umění" je mnohdy plné sexuálních orgií, oslav
zvráceností a násilí ve snaze ušpinit vše kolem.
[a]
Ve sféře politické bývali za antikristy považováni ti, kteří se sliby a
předstíranou dobrotou dostali k moci, aby se pak snažili ovládnout
zemi. Mezi poslední antikristy byl řazen např. Adolf Hitler. Zasvěcení
však tvrdí, že v jeho případě se nejednalo o antikrista ale o posednutí duše
démonem. [b] V českých dějinách bývá za antikrista považován první prezident
České republiky.[5] Pokračovatelem jeho díla
má být další, modernější , "vysokofrekvenční" antikrist, který u nás nyní začíná veřejně působit.
Pokračování -
Legenda o antikristu.
|
[a] |
Známým propagátorem tohoto druhu umění a
protikřesťanských performancí je
např. český politik Karel Schwarzenberg.[7] |
[b] |
Antikrist je člověk, který koná zcela
dobrovolně. Naopak člověk posednutý démonem dobrovolně nekoná,
jeho činy řídí démon. |
[c] |
Citace v kapitole jsou převzaty z díla F.
PIRAGO - Antikrist: Důsledně podle učení tradice, Písma
svatého a soukromých zjevení.[6] |
|
[1] |
Flek, Hoffman. Nová Bible Kralická:
Nový Zákon našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Sdružení
pro Novou Bibli Kralickou./NKB/
www.nbk.cz. V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[2] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[3] |
Antikrist. In: Wikipedia: the free
encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-2013, 21. 2. 2013 v 11:13 [cit. 2013-03-02].
Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Antikrist |
[4] |
Antichrist. In: Wikipedia: the free
encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-2013, 2 March 2013 [cit. 2013-03-02]. Dostupné
z:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antichrist |
[5] |
HÁJEK, Petr. Smrt v sametu.
V Praze: Daranus, 2012, 314 s. ISBN 978-808-7423-387. |
[6] |
SPIRAGO, Franz. PRO FIDE CATHOLICA.
Antikrist: Důsledně podle učení tradice, Písma svatého a
soukromých zjevení. 1931-1995. 1995. |
[7] |
Schwarzenberg zahájil šokující výstavu
vídeňských akcionistů. BORGIS, a.s; Seznam.cz, a.s. Novinky.cz
[online]. Praha, 2012, 19. října 2012, 9:01 [cit. 2013-03-09].
Dostupné z:
http://www.novinky.cz/kultura/282063-schwarzenberg-zahajil-sokujici-vystavu-videnskych-akcionistu.html
|
[8] |
HELLE, F. W. Gottesminne.
1904. |
[9] |
Antikrist: Kdo nebo co je
antikrist?. Bibleinfo.com [online]. 2004 [cit.
2013-12-28]. Dostupné z:
http://www.bibleinfo.cz/questions/719.html |
|
|