|
Mýty a skutečnost
Poslední papež a konec světa?
Existují nějaká proroctví a předpovědí týkající se
posledního papeže a posledních dní našeho věku?
Proroctví svatého Malachiáše
Všeobecně známa je předpověď Proroctví svatého Malachiáše (St.
Malachy) nebo také
Proroctví o posledním papeži. Proroctví pochází dle tradice od sv.
Malachiáše[a]
(vlastním jménem Maelmhaedhoc O’Morgair, 1095 - 1148).
Jedná se seznam 112 krátkých frází v latině. Každá fráze je složena ze
dvou až čtyřech latinských slov a má snad
popisovat vždy jednoho římsko-katolického papeže, počínaje papežem
Celestýnem II. (zvoleným do úřadu r. 1143) a konče posledním (patrně
později přidaným) papežem, jmenovaným jako "Petr Římský" - Petrus
Romanus, jehož pontifikát končí zničením Říma.[1]
Proroctví bylo poprvé vydáno r. 1595 Ardnoldem de Wyon,
benediktinským historikem, jako část jeho knihy Lignum Vitæ (Strom
života). Wyon připisoval tento seznam Sv. Malachiášovi, biskupovi z
irského Armagh. Podle legendy byl roku 1139 Malachiáš navštívit v Římě
papeže Inocence II. Při své pouti či pobytu v Římě měl Malachiáš údajně
vidění budoucích papežů, které zaznamenal ve formě zakódovaných frází.
Tento rukopis byl pak uložen v římském archívu, kde měl ležet zapomenut
až do svého znovuobjevení kolem roku 1590.
V Malachiášově životopise od Bernarda z Clairvaux není však o proroctví
jediná zmínka a není k dispozici žádný doklad existence proroctví před
rokem 1595. Podle některých zdrojů je proroctví podvrhem z konce 16.
století. Jiné zdroje zase přisuzují proroctví slavnému Nostradamovi,
který pro svou ochranu připsal své dílo Malachiášovi. |
|
Obr. Lignum Vitae z r. 1595.
Horní polovina 311. strany díla se závěrečnou částí Malachiášova
proroctví. [7] |
Původ proroctví sv. Malachiáše je až do roku 1595 nejasný a věštba tedy
může být zajímavá až od tohoto období. Nelze vyloučit ani to, že
proroctví bylo sepsáno a antidatováno s cílem podpořit některého
kandidáta na papežský stolec v období konce 16. století. A další otázkou
zůstává, jak přesně se původní znění dochovalo a zda některé fráze
nebyly později upraveny.[1] [2]
Výklad jednotlivých frází spočívá v hledání souvislostí mezi heslem a
místem narození papežů, jejich osobními erby či událostmi
charakteristickými pro jejich život.
Jan Pavel I. (1978) neboli De medietate Lunae (Z
poloviny měsíce) byl konkláve vybrán za papeže 26. srpna 1978, když na
obloze zářil přesný půlměsíc. Zemřel pouhých 33 dnů (měsíc) po svém
jmenování. V letech 1937-1958 působil v diecézi Belluno (Bel Luno -
Krásný Měsíc). [2]
Jan Pavel II. (1978–2005) má v seznamu 110. místo a heslo
De labore solis (Z námahy slunce). To je spojováno s jeho namáhavými
cestami po celém světě či faktem, že v den jeho narození i v den jeho
pohřbu nastalo zatmění Slunce. Karel Wojtyla přišel z Polska, tedy
východnější části Evropy tak, jako z východu každý den přichází Slunce.
Benedikt XVI. (2005–2013) je spojen s frází Gloria olivae
(Sláva olivy). Olivová ratolest byla jedním ze symbolů sv. Benedikta z
Nursie a v rámci benediktinského řádu existuje kongregace tzv.
Olivetánů.
Benedikt XVI. krátce po svém zvolení uvedl, že svým jménem hodlá
symbolicky navázat na pontifikát papeže Benedikta XV. Ten vedl církev v
neklidných dobách 1. světové války. Připomenul i postavu svatého
Benedikta z Nursie a vyznal se z toho, že jej jako svého přímluvce prosí
o pomoc.[2]
Benedikt XVI.
oznámil, že ke konci února 2013 rezignuje na svůj úřad.
"We must trust in the mighty power of God's mercy. We are all
sinners, but His grace transforms us and makes us new." (Musíme
věřit v mocnou sílu Božího odpuštění. Všichni jsme hříšní, ale
Jeho milost nás přetváří a dělá nás novými.) napsal papež
Benedikt XVI. na svém Twitter účtu. |
|
Obr. Vatikán - Jen několik hodin poté, co
papež Benedikt XVI. oznámil, že 28. února 2013 rezignuje kvůli
únavě a zdravotnímu stavu, zasáhl blesk při silné bouři Chrám
sv. Petra. [4] |
Poslednímu papeži na seznamu, tzv. „Petru Římskému“, by měl odpovídat
nástupce Benedikta XVI. Poslední 112. zápis v seznamu papežů se od
ostatních odlišuje tím, že nenese žádné označení. Proroctví je zakončeno slovy:[3]
In psecutione extrema S.R.E. sedebit.
Petrus Romanus, qui
pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas
septicollis diruetur, & Judex tremędus judicabit populum suum. Finis.
Během dlouhého trvání času[b] svaté římské církve bude sedět
na stolci Petrus Romanus (Petr Římský), který bude pást své
ovce uprostřed mnoha soužení; po jejich skončení bude město na sedmi
pahorcích zničeno a obávaný Soudce bude soudit svůj lid. Konec."[c] |
|
Obr.
Lignum Vitae z r. 1595.
Výřez textu proroctví o papeži Petru Římskému.
[7] |
Někdy bývá tento zápis chápán jako dvě sdělení, kde prvé může
znamenat:
In psecutione extrema S.R.E. sedebit. - Svatá římská
církev dlouho sedí (na stolci).
Nicméně to nemění nic na předpovědi,
že nastane éra Petra Římského[d], pak zničení Říma a poslední soud.
Ve spojitosti s proroctvím a jménem Petr se často zmiňuje ghanský
kardinál Peter Turkson, jeden z hlavních kandidátů na papežskou stolici.
Městem na sedmi pahorcích je zřejmě Řím s Vatikánem. Závěr proroctví se
tak vysvětluje jako příchod apokalypsy a soudného dne. Peter Turkson by
se tak stal prvním papežem tmavé pleti a dle Malachiášova proroctví
zároveň posledním papežem v historii katolické církve.
Je však možný i jiný výklad proroctví. Papežem Gloria olivae (Benedikt XVI.) sled papežů končí. Pak je
sice uveden Petrus Romanus,
který však může představovat jen obecný odkaz na všechny předchozí papeže (počínaje
svatým Petrem). Petrus Romanus tedy není odkazem na
dalšího konkrétního papeže, protože jejich sled je proroctvím uzavřen.
Další, kdo usedne na papežský stolec, již papežem nebude.
Malachiášovo proroctví je v mnohém podobné proroctvím Nostradama.
Původ a autorita Malachiášových papežských proroctví jsou sporné. Scénář
konce světa ale zřejmě navazuje na proroctví v novozákonní knize
Zjevení.
Kniha Zjevení
Zjevení Janovo (Janova apokalypsa, Apokalypsa) je jedinou prorockou
knihou Nového zákona. Byla sepsána asi v období 92 až 96 n. l.
Mnozí věří, že lze z knihy vyčíst boží plán osudu lidstva, tedy skončení
našeho věku, nástup nové éry - Tisíciletého království a počátek
Věčnosti.
V 17. kapitole knihy Zjevení je uváděno osm králů.
Bible,
Zjevení Janovo 17:8-11,
CEP[6]
|
Ta dravá šelma, kterou jsi viděl,
byla a není; vystoupí ještě z propasti, ale půjde do záhuby. A
užasnou ti obyvatelé země, jejichž jméno není od založení světa
zapsáno v knize života, až uvidí, že ta dravá šelma byla a není,
a zase bude. Ať pochopí ten, komu je dána moudrost. Sedm hlav je
sedm pahorků, na nichž ta žena sedí, a také sedm králů: pět jich
padlo, jeden kraluje, jeden ještě nepřišel. Až přijde, bude smět
zůstat jen nakrátko. A ta dravá šelma, která byla a není, je
osmý král, a přece jeden z těch sedmi; jde však do záhuby. |
Podle
jednoho z mnoha různých výkladů[5] byl Benedikt XVI. předposledním papežem v
dějinách a za vlády následujícího papeže nastane pronásledování Božího
lidu a brzy nato návrat Ježíše Krista. Osm králů -papežů se má počítat
od r. 1929. Jan Pavel II. byl šestým králem a Benedikt XVI. je sedmý.
Osmý král, obrozená šelma i člověk s počtem 666 bude následovat.
Domníváme se však, že tento výklad Janova zjevení není správný. Jan
kritizoval zbožšťování římských císařů a varoval křesťany v Malé Asii.
Sedmihlavá šelma s nevěstkou symbolizují římskou říši s jejím císařem i
hlavní město Řím. Řím byl známý jako město sedmi pahorků. Do Janovy doby
vládlo Římu sedm císařů. Pět jich podle Jana padlo: Augustus, Tiberius,
Gaius (Caligula), Claudius a Nero. Šestým, který kraluje, je Vespasián.
Sedmý, který ještě nepřišel, je Titus, vládnoucí pouhé dva roky (79 - 81
n. l.). Jeho nástupce Domicián (81 - 96 n. l.) je pak onou šelmou, osmým
králem. Jan antedatuje vizi do období Vespasiánovy vlády (69 - 79 n. l.).
Prorokuje, že až přijde sedmý král (Titus), bude vládnout jen nakrátko.
Pak nastane čas dravé šelmy, která byla a není, a zase bude. To zní
jako hádanka. V šelmě, která byla a není respektive v osmém králi, který
je jeden z předchozích sedmi králů, však můžeme jednoznačně
identifikovat římského císaře Domiciána. Mnozí v něm spatřovali znovu
přicházejícího Nerona. S Domiciánem začala opět doba kruté vlády, tolik
připomínající Neronovu éru.
Viz také
Apokalypsa
a 666. V knize Zjevení se prolíná mnoho motivů a některé události mohou mít
více významů pro různé doby. Někteří chápou knihu Zjevení jako předpověď
doby, kdy bude obnovena Říše římská (snad Evropská unie?), Antikrist se
ujme vlády nad světem (poslední papež či představitel některé ze
světových velmocí či institucí ?) a pak vyvrcholí poslední boj dobra a zla.
Po mnohých hrůzách a utrpeních však bude šelma poražena nebeskými
vojsky. |
|
Obr. Největší meteorit, který od roku 1908 zasáhl Zemi, dopadl
15. 2. 2013 do
jezera Čebarkul na Urale. Kráter měří 8 metrů. Tlaková vlna,
která následovala dopad meteoritů, zranila přes tisíc lidí.
Čeljabinský metropolita Feofan vidí v dopadu planetky Boží
znamení. Foto: AP[12]
|
Nostradamus
Proroctví svatého Malachiáše bylo poprvé vydáno r. 1595, 29 let po
smrti světoznámého věštce Nostradama. Podle některých teorií mohl být
skutečným autorem Malachiášových proroctví právě Nostradamus.
Michel de Nostredame zvaný Nostradamus (1503-1566) byl francouzský
lékař, který proslul jako věštec. Vrcholu kariéry dosáhl roku 1564, kdy
byl jmenován dvorním lékařem a rádcem krále Karla IX.
Nostradamus vydal svá
první proroctví (353 čtyřverší) r. 1555. Vysloužil si však spíše posměch a
odpor. Psal ve čtyřverších za použití archaické mluvy.
Jihofrancouzské nářečí míchal s latinskými, řeckými či italskými
slovy a některá si sám vymýšlel. Používal slovní hříčky, anagramy, alegorii i
mytologické narážky.
Celá Nostradamova kniha Proroctví vyšla až dva roky po jeho smrti (r. 1568).
Obsahuje 1 nerýmovaný a 941 rýmovaných čtyřverší, seskupených do
devíti částí -centurií (9x100 čtyřverší + 42 čtyřverší). Několik kopií jeho rukopisů však bylo uvedeno do oběhu ještě
před publikováním celého díla. Podle legend měl po sobě zanechat
tajný dokument, který by jeho proroctví dekódoval. |
|
První vydání Les Propheties - Proroctví (1568).[8]
|
Často se lze setkat s tvrzením, že Nostradamus předpovídal příchod
černého papeže. Mělo tak být učiněno ve čtyřverší C6Q16 resp. VI:16 (6. centurion,
16. verš):
Ce que rauy
sera de ieune Milue,
Par les Normans de France & Picardie:
Les noirs du temple du lieu de Negrisilue,
Feront aulberge & feu de Lombardie. |
|
Čtyřverší C6Q16[9]
|
Přesný český překlad čtyřverší C6Q16 jsme nenalezli. Zde uvádíme
např. překlad J. Kobelky:[13]
Z toho, co Jestřáb musí odevzdat
Vojskům z Normandie, Picardie,
Z Černého lesa benediktský řád,
Učiní hostinec Lombardie.
Třetí větu Les noirs du
temple du lieu de Negrisilue snad lze přeložit přesněji jako Černí z chrámu z
místa Negrisilue (Černý les, Afrika?).
Proroctví o černém papeži zde
nevidíme. Někdy bývá čtyřverší dáváno do spojitosti s erbem Benedikta
XVI. Na jeho heraldickém štítě je mezi jinými motivy nakreslena i
hlavu černocha zvaná "Caput Aethiopum" - hlava Etiopčana.
Verš může odkazovat také na mocenské boje ve Vatikánu. Georg Gänswein,
osobní tajemník Benedikta XVI. bývá označován jako Adonis z Černého
lesa. [14]
K osudům církve a celého našeho
světa se snad mohou vázat i jiné Nostradamovy verše (např. VI:22, V:15,
X:70, III:35, I:48, I:16, X:72 aj.). Někdy se tyto další Nostradamovy
verše vykládají jako varování před Antikristem, který se ujme vlády nad
Vatikánem. Verše jsou však nejednoznačné a umožňují mnoho jiných
výkladů.
Zjevení Panny Marie v Garabandalu
Občas se lze setkat s tvrzením, že vizionářům v Garabandalu bylo
sděleno proroctví o papežích. Po tehdejším papeži prý byli do konce času
předpovězeni pouze tři další.
San Sebastian de Garabandal je malá vesnice v severním Španělsku. V
období 1961 až 1965 zde údajně došlo ke zjevení panny a anděla čtyřem
španělským děvčatům. Při některých zjeveních v letech 1961 a 1962 a
zejména při zjevení 18. října 1961 a 18. června 1965 byla dívkám sdělena
důležitá poselství a předpovědi.
Na českých stránkách garabandal.cz nalezneme jen jediné proroctví
(ze dne 18. června 1965) zmiňující
církev. Archanděl Michael měl tlumočit dívkám toto poselství Panny Marie:[10]
„Jelikož mé poselství z 18. října 1961 nebylo vyslyšeno a
nevešlo ve všeobecnou známost, říkám vám, že toto poselství je již
poslední. Dříve se kalich naplňoval, nyní přetéká. Mnozí kněží,
biskupové a kardinálové jdou po cestě záhuby a strhávají za sebou mnoho
duší. Stále menší význam se přikládá Eucharistii. Musíte se vynasnažit
stát se lepšími, abyste se vyhnuli Božímu hněvu. Odpustí vám,
poprosíte-li ho upřímně za odpuštění. Já, vaše Matka, vám chci
prostřednictvím svatého Michaela říci, abyste se polepšili. ŽIJETE V
DOBĚ POSLEDNÍCH VAROVÁNÍ. Velmi vás miluji a nepřeji si vaše zavržení.
Proste nás upřímně, a my vás vyslyšíme. Měli byste se více obětovat.
Myslete na Ježíšovo utrpení.“
O posledním papeži zde nic řečeno není.
V knize Józefa Warszawskiego Garabandal: objawienie Boże czy
mamienie szatańskie? je ale uvedeno:[11]
Během několika „extází“, obdržela Conchita Gonzales od
garabandalské „Panny“ překvapující poslání, podle kterého, po Janu XXIII
„zůstávají ještě 3 papežové a potom přijde konec Časů“... Je „Konec
časů“ totožný s koncem světa? Vizionářka neuměla odpovědět na tuto
otázku, avšak vždycky opakovala, že slyšela od „Panny“ o „Konci časů“ a
ne o konci světa. Stoupenci pravdivosti garabandalských událostí se
pouštějí do pokusu objasnit toto záhadné proroctví. O. Eustabio Garcia
de Pesquera, velký stoupenec zjevení z Garabandalu mimo jiné píše:
„Jestliže třetí papež po Janu XXIII bude <<poslední>>, jak bude moci
existovat Církev bez Svatého Otce? Jestliže nebude papež, vrátí se pak
Ježíš na zem?
Dle proroctví z Garabandalu tedy měli po Janu XXIII. nastoupit jen
tři další papežové. My dnes víme, že v čele církve stáli: Pavel VI.
(1963–1978), Jan Pavel I. (1978), Jan Pavel II. (1978–2005) a Benedikt
XVI. (2005-2013). Benedikt XVI. je tedy čtvrtým papežem!
Události v Garabandalu nebyly římskokatolickou církví uznány za
skutečné zjevení. Zřejmě zde nedošlo ke zjevení srovnatelnému např.
událostem ve Fatimě.
La Salette 1846
Zjevení ve Fátimě předcházelo jiné zjevení ve francouzské podalpské
vesnici La Salette. Ve vesnici blízko Grenoblu se mělo udát jedno z
nejslavnějších zjevení. Dvěma pasáčkům Melanii a Maximiliánovi tam bylo
ženou ve světle předáno poselství určené celému lidstvu.
Další poselství, které obdržel Maximilián, bylo určeno výhradně papeži
a nebylo dosud zveřejněno. Uvádíme fragmenty z poselství předaného dne
19. září 1846 Melanii v La Salette:[15]
Kněží, sluhové Mého syna, se kvůli špatnému životu,
lehkovážnému a rouhavému spravování svatých proroctví, kvůli oblibě
peněz, oblibě hodností a potěšení, stali stokou nečistot...
Zlé knihy zaplaví svět a duchové temnoty budou všude rozšiřovat
všeobecné uvolnění ve všem, co se týká služby Boží. Vzniknou kostely
sloužící zlým duchům...
Běda církevním kněžím, kteří se budou zajímat pouze o hromadění
bohatství, pečovat o svoji autoritu a pyšnou dominanci...
Vzplane mnoho válek, až do války poslední, rozpoutané deseti králi
Antikrista, kteří mají tytéž úmysly být jedinými vládci světa. Než toto
nastane, bude na světě panovat jakýsi falešný mír; lidé nebudou myslet
na nic jiného, než jak se bavit...
Řím ztratí víru a stane se sídlem Antikrista...
Vzývám moje děti... Já jsem s vámi a ve vás, aby vaše víra byla
světlem...
Církev bude upadat, svět se ocitne v chaosu... Řím zanikne, z nebe
spadne oheň... propast se otevírá. Zde je král temnoty, zde je bestie se
svými poddanými a prohlašuje se za spasitele světa. Vznese se samou
pýchou do povětří, aby se dostal do nebe, ale ztratí svou moc fouknutím
archanděla Michaela... a bestie bude navždy uvržena, spolu se svými
příznivci, do věčných hlubin...
Fatima 1917
Zjevení ve Fatimě je největším a nejuznávanějším zjevení nebeské
bytosti v naší novodobé historii. Klíčové události se odehrávaly v
polích doliny Iria u vesničky Aljustrel nedaleko portugalského města
Fatima. Od května do října 1917 byli tři malí pasáčci, Lúcia dos Santos
a její sestřenice Jacinta a bratranec Francisco Marto oslovováni bytostí
„jasnější než slunce...", která získala titul Naše Paní z
Fátimy, Královna posvátného růžence , Královna
růžence, Paní růžence, Paní světla či Pěkná paní.
Paní z Fátimy předala dětem řadu sdělení a opakovaně zdůrazňovala, že
růženec je klíčem k osobnímu pokoji i světovému míru. Při třetím zjevení
13. července 1917 prý děti obdržely poselství pro celý svět - slavné
Poselství z Fatimy. Týkalo se osudů církve i lidstva. Při posledním
zjevení 13. října 1917 se do doliny Iria vypravilo 70 tisíc lidí a stali
se svědky zcela mimořádných událostí, např. zázraku Slunce.
Paní z Fátimy se Lucii zjevila i později, 13. 6. 1929. Tehdy již byla
Lucia sestrou v klášteře karmelitánek. V roce 1930 uznala katolická církev pravost zjevení ve Fátimě.
V
srpnu 1931 měla Lucia další zjevení.
Třetí proroctví fatimské sepsala v lednu 1944 po pokynu a vedení z
nebes. Proroctví bylo v zapečetěné obálce doručeno roku 1957 papeži s
doporučením, aby bylo
zveřejněno až po roce 1960. Jedním z velkých uctívatelů Fatimské Panny
Marie byl také papež Jan Pavel II. Navštívil Fatimu a nakonec 26. června
2000 nechal zveřejnit třetí proroctví: [16]
Píši z
poslušnosti vůči tobě, můj Bože, který mi to přikazuješ skrze
nejdůstojnějšího pana biskupa z Leiria a skrze tvou a mou
nejsvětější Matku. Po dvou částech, které jsem již vyložila,
jsme uviděli po levici Naší Paní, trochu výše, anděla s ohnivým
mečem v levé ruce; jiskřil a vyšlehovaly z něho plameny, které,
jako by měly zapálit svět; avšak vyhasínaly jakmile se dotkly
záře, která vycházela z pravé ruky Naší Paní směrem k němu:
anděl ukázal pravou rukou na zem a silným hlasem řekl: Pokání!
Pokání! Pokání! V oslnivém světle, kterým je Bůh,
jsme viděli „podobně, jako když se lidé vidí v zrcadle, kolem
kterého procházejí“, bíle oblečeného biskupa „vytušili jsme, že
je to Svatý otec“. Další různí biskupové, kněží, řeholníci a
řeholnice vystupovali na strmou horu, na jejímž vrcholku byl
velký kříž z hrubých kmenů, jako z korkového dubu s kůrou; dříve
než sem Svatý otec dospěl, procházel velkým polorozbořeným
městem, rozechvělý, s kolísavým krokem, zkroušený bolestí a
trýzní se modlil za duše mrtvol, které na cestě potkával; |
|
Třetí proroctví fatimské - 1. strana rukopisu - Lúcia dos Santos.[16] |
když došel na vrchol
hory a padl na kolena u paty velkého kříže, byl zabit skupinou vojáků,
kteří na něho vystřelili několik ran z pušek, několik šípů; stejně tak
zemřeli jeden za druhým ostatní biskupové i kněží, řeholníci, řeholnice
a různé světské osoby, muži i ženy různých tříd a postavení. Pod dvěma
rameny kříže stáli dva andělé, každý s křišťálovou nádobou v ruce,
zachycovali krev mučedníků a zalévali jí duše, které se přibližovaly k
Bohu.
Čteme o tragických událostech, kdy bíle oděný biskup (zřejmě papež)
vede skupinu věřících na strmou horu k dřevěnému kříži. Zde jsou všichni
zabiti vojáky. V tragické scéně zmaru a zabíjení je obětí modlící se
papež s biskupy, kněžími a dalšími věřícími. Otázkou zůstává, zda se
jedná skutečně o klíčové třetí fatimské proroctví resp. zda neexistuje
ještě čtvrté proroctví fatimské.
Proroctví bylo zapsáno až 27 let poté, kdy mělo být
zjeveno malé pasačce. Toto děvče, Lúcia dos Santos, mezitím
dospěla, a dlouhé roky byla formována prostředím katolického kláštera.
Jak přesně si svou vizi udržela v paměti a jak mnoho byla ovlivněna
jinými? Byla jí skutečně vedena ruka v roce 1944 při psaní textu?
Proč text obsahuje pouze slova sestry Lucie, když první dvě
části (první a druhé proroctví) zachycují jen slova Paní z Fatimy? Proč se jedná jen o popis
Luciiny vize a nikoliv o skutečné proroctví pronesené Paní z Fatimy? Proč
je text napsán na čtyřech listech papíru, když dle prohlášení kardinála
Ottavianiho či fatimského biskupa da Silvy bylo zapsáno jen na jediném
listu? A bylo to skutečně to poslední a nejdůležitější proroctví z Fatimy?
V dalším pokračování budeme pátrat po tom, zda existuje ještě jiné proroctví z Fatimy
a jak zní a zda by mohlo být v souladu s mnoha dalšími proroctvími a vizemi o
konci katolické církve a posledním papeži - antipapeži či antikristu.
Pokračování
Proroctví svatého Malachiáše
Pokračování proroctví z Fátimy -
Proroctví z Fátimy - další dopis Lucie Santos
|
[a] |
Jméno O’Morgair bylo polatinštěno na Malacha,
česky Malachiáš. |
[b] |
Latinské psecutione je chápáno jako
prosecutione (trvání času) či persecutione (pronásledování). |
[c] |
Někdy bývá tento verš chápán jako dvě
předpovědi dva dalších papežů. Věta In psecutione extrema S.R.E. sedebit.
má být předpovědí jednoho papeže a pokračování pak patří
dalšímu. |
[d] |
Dodatek z 21. 03. 2013 - dnes již víme, že novým
papežem se stal Jorge Mario Bergoglio, který si zvolil jméno
František podle Františka z Assisi. Ten byl křtěn jako
Giovanni, asi podle matky. Pokud by byl pojmenován po otci, což
bývalo běžnější, nesl by druhé jméno Pietro - Petr. |
|
[1] |
Proroctví svatého Malachiáše. In: <I>Wikipedia:
the free encyclopedia</I> [online]. San Francisco (CA):
Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-12]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Proroctví_svatého_Malachiáše |
[2] |
Proroctví svatého Malachiáše a poslední papež:
Proroctví, vize. KUKLIŠ, Libor. Gnosis9.net: Internetový
magazín pro ty, kdo hledají poznání [online]. 01.05.2005
[cit. 2013-02-12]. Dostupné z:
http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005050014 |
[3] |
Prophecy of St Malachy. Catholic-pages.com
[online]. 1996-2003 [cit. 2013-02-12]. Dostupné z:
http://www.catholic-pages.com/grabbag/malachy.asp |
[4] |
Lightning strikes St Peter's Basilica as
Pope resigns. BBC. BBC News: Europe [online]. 12 February
2013 [cit. 2013-02-12]. Dostupné z:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21421810 |
[5] |
Neuvěřitelná odhalení: - Kázání - Osmý král -
Kazimierz Smolka. Www.neuveritelnaodhaleni.zde.cz: - hledání
odpovědí na palčivé otázky, odhalení zastřených skutečností,
pohled do budoucnosti... [online]. 2006-2009 [cit.
2013-02-12]. Dostupné z:
http://www.freewebs.com/paprsekx/osmykral.htm |
[6] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[7] |
Prophecy of the Popes. In:
Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco
(CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 13 February 2013 [cit.
2013-02-13]. Dostupné z:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes |
[8] |
Repertoire Chronologique
Nostradamus: 1568-002 Nostradamus, Les Propheties, Benoist
Rigaud - Grasse Res 12597. Repertoire Chronologique
Nostradamus [online]. 17/07/07 [cit. 2013-02-14]. Dostupné
z:
http://www.propheties.it/bibliotheque/1568-1599/1568-002%20Nostradamus,%20Les%20Propheties,%20Benoist%20Rigaud%20-%20Grasse%20Res%2012597/slides/1568-002-001.html |
[9] |
Nostradamus VI Century, 16th Quatrain:
Nostradamus. Propheties On Line: The largest library about
Nostradamus for free ! [online]. 24 January 2012 [cit.
2013-02-14]. Dostupné z:
http://www.propheties.it/no/sesta%20centuria/c6q16.htm |
[10] |
Poselství z 18. června 1965.
INFORMAČNÍ STŘEDISKO GARABANDAL V ČESKÉ REPUBLICE. Zjevení
Panny Marie v Garabandalu [online]. září 2012 [cit.
2013-02-15]. Dostupné z:
http://garabandal.cz/p_1965.php |
[11] |
WARSZAWSKI, Józef. Garabandal:
objawienie Boże czy mamienie szatańskie?. Krzeszowice: Dom
Wydawniczy "Ostoja", 2001. ISBN 83-880-2081-1. Dostupné z:
http://www.michaelsa.cz/?p=209 |
[12] |
Hlavní meteorit dopadl do jezera
Čebarkul. MAFRA A.S. IDnes.cz: Zprávy [online]. 15. února
2013 17:38, aktualizováno 21:57 [cit. 2013-02-16]. Dostupné z:
http://zpravy.idnes.cz/osmimetrovy-krater-u-jezera-cebarkul-dw8-/zahranicni.aspx?c=A130215_173048_zahranicni_tp |
[13] |
LEMESURIER, Peter a [z
angličtiny přeložil Jiří KOBĚLKA]. Nostradamus: příštích 50
let : nový výklad. Vyd. 2., v Dominu 1. Ostrava: Domino,
1997. ISBN 978-808-6128-108. Dostupné z:
http://www.matrix-2012.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1234 |
[14] |
MATULÍK, Rostislav. Poslední
bitva papeže Benedikta XVI.: Náboženství. ČESKÝ ROZHLAS.
[online]. 2012, 19. června 2012 [cit. 2013-02-17]. Dostupné z:
http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/posledni-bitva-papeze-benedikta-xvi--1075513 |
[15] |
SIERADZKI, Andrzej Józef. Třetí proroctví
fatimské a jiná tajemná poselství. Vyd. 1. Frýdek-Místek:
Alpress, 2004, 144 s. Knihy záhad. ISBN 80-736-2001-4. |
[16] |
RATZINGER, Josef. ČESKÁ
BISKUPSKÁ KONFERENCE. Fatimské poselství [online]. 2013
[cit. 2013-02-22]. Dostupné z:
http://www.cirkev.cz/res/data/004/000496.pdf |
|
|