Praha - posvátná architektura
Kříž kostelů v Praze (I.)
Nové Město pražské
Český král a římský císař Karel IV. toto město
koncipoval jako své sídelní místo a hlavní město Svaté říše římské. Poloha významných staveb je určena
nebeskou symbolikou a křesťanskou mystikou.
Pět novoměstských kostelů
založených Karlem IV. tvoří pravidelný kříž. Severo - jižní
rameno kříže vede od kostela svaté Kateřiny k chrámu
Zvěstování Panny Marie Na slupi. Západo-východní rameno prochází
mezi kostelem Panny Marie a svatého Karla Velikého a Emauzským
klášterem na Slovanech. Ramena kříže se protínají v kostele
svatého Apolináře. |
|
Obr. Praha - Nové město - pět kostelů rozmístěných ve tvaru
kříže.[b] |
Karel IV. založil Nové Město roku 1348. Pak začala
postupná výstavba budov včetně kostelů. Církevní stavby a zařízení byly
zakládány v průběhu patnácti let v jižní oblasti Nového Města
(Slovany 1347, Karlov 1352, Kateřina 1355, Trávníček 1360,
Apolinář 1362), ale urbanistická koncepce nás přesvědčuje, že jejich
umístění v terénu bylo již v původním návrhu města. Spojnice Slovany -
Karlov a Kateřina - Trávníček tvoří v půdorysu jasný kříž s křížením u
sv. Apolináře. Věže kostelů Na Trávníčku, Apolináře, Kateřiny stojí v
řadě a mají stejnou architektonickou skladbu. Základní čtvercová hmota
přechází ve vyšších podlažích do osmibokého hranolu ukončeného strmou
jehlancovou střechou. V původní výšce se zachovaly věže u sv. Kateřiny a
na Trávníčku...[1]
Kříž staveb ve středověku znamenal zvláštní požehnání
městu. Posvátná geometrie zajišťovala místu řád, ochranu před chaosem.
Emauzský klášter (Emauzy, Na Slovanech, Slovany)
Emauzský klášter
neboli klášter benediktinů u chrámu P. Marie a slovanských
patronů, byl založen 21. listopadu 1347. Sloužil řádu slovanských
benediktinů.[a]
Klášter nechal Karel IV. vybudovat na skalnatém pahorku u
bývalého farního kostela sv. Kosmy a Damiána. Areál kláštera
zahrnuje konventní chrám.
Na stavbě gotického trojlodního kostela a kláštera se podílela
Karlova dvorská huť. Ambit kláštera byl v 60. letech 14. století
vyzdoben cyklem 85 nástěnných gotických maleb s paralelami ze
Starého a Nového zákona. Ke klášteru Karel IV.
založil v roce 1371 kostel zasvěcený Panně Marii, svatému
Jeronýmovi, slovanským věrozvěstům Cyrilu a Metodějovi a českým
světcům Vojtěchovi a Prokopovi. Zasvěcení chrámu a kláštera
vykonal 29. března 1372 pražský arcibiskup za účasti Karla IV. a
jeho syna Václava. Karel prosadil, aby klášter vysvětil pražský
arcibiskup a nikoli papežský nuncius, jak bylo obvyklé.[4]Klášter fungoval i v době husitské, kdy unikl vyplenění.
Husité jej v roce 1419 převzali a jako v jediném českém klášteře
se zde praktikovalo přijímání podobojí. V 17. a 18. století byly
stavby barokizovány a chrámu přibyly dvě raně barokní věže. |
|
Obr. Klášter Emauzy od Vltavy na přelomu 19. a 20. století.[4]
Obr. Klášter Emauzy (Slovany) dnes.[4] |
Kostel Panny Marie a svatého Karla Velikého (Karlov)
Kostel založil Karel
IV. jako součást kanonie augustiniánů kanovníků. Významu kostela
odpovídá i jeho zasvěcení Panně Marii jako matce Boží a Karlu
Velikému jako obnoviteli Římské říše. Výstavbu kostela prováděla
od r. 1351 dvorská stavební huť Matyáše z Arrasu. Kostel
vysvětil roku 1377 pražský arcibiskup za přítomnosti Karla IV. a
jeho syna Václava IV. Kostelní budova však při svěcení patrně
nebyla ještě zcela dokončena. Výstavba samotného kláštera trvala
ještě výrazně déle.[5]
Osmiboký půdorys lodi kostela je odvozen z korunovačního kostela
v Cáchách. Centrální půdorys kostela je přitom pro gotickou
architekturu velmi nezvyklý a zřídka používaný. Stávající
gotizující klenba pochází až z roku 1575.[5] |
|
Obr. Kostel Panny Marie a sv. Karla Velikého – vpředu budova svatých
schodů.[5] |
Kostel svaté Kateřiny Alexandrijské (Kateřina)
Kostel byl založen v
roce 1355 jako součást kláštera augustiniánek. Z původně
gotického chrámu se dochovala jen vysoká osmiboká věž v průčelí.
Současná podoba chrámu pochází z barokní přestavby. Zasvěcení
sv. Kateřině mělo být poděkováním této světici za údajnou
záchranu Karlova života v bitvě u San Felice.[3] |
|
Obr. Kostel svaté Kateřiny v Praze - průčelí.[3] |
Kostel Zvěstování Panny Marie Na slupi (Na trávníčku,
Trávníček)
Nevelká gotická
stavba byla postavena při klášteře servitů někdy po roce 1360.
Západnímu průčelí kostela dominuje štíhlá věž, která má v dolní
části čtvercový, v horní pak osmiboký půdorys. Věž samotná je
mírně vyosena směrem do ulice Na Slupi, je tedy mírně šikmá.[6] |
|
Obr. Kostel P. Marie Na trávníčku.[6] |
Kostel svatého Apolináře (Apolinář)
Kostel a přilehlá
klášterní budova byly patrně postaveny v letech 1360-1390.
Kostel svatého Apolináře tvoří výraznou architektonickou
dominantu na návrší nazývaném Větrov. Protáhlá jednolodní stavba
s vnějšími opěráky a podlouhlým presbytářem s pětibokým závěrem
se zachovala téměř v původním stavu. V jihozápadním rohu je
charakteristická věž 42 m vysoká o čtvercovém půdorysu 9 x 9 m.
V nejvyšším patře věž mění tvar z čtyřboké na osmibokou.[2] |
|
Obr. Kostel svatého Apolináře v Praze.[2] |
Shodné stavební prvky
Pozoruhodné je zejména umístění církevních staveb v
kříži, jehož základnu tvoří Vyšehrad.
Zeměpisné souřadnice staveb:[c]
Slovany |
50°4′20,19″ s. š. |
14°25′1,95″ v. d. |
Karlov |
50°4′7,42″ s. š. |
14°25′42,13″ v. d. |
Kateřina |
50°4′24,80″ s. š. |
14°25′30,20″ v. d. |
Trávníček |
50°4′3,20″ s. š. |
14°25′17,16″ v. d. |
Apolinář |
50°4′14,52″ s. š. |
14°25′25,11″ v. d. |
Obr.
Praha, Nové město - pět kostelů rozmístěných ve tvaru
kříže.[b] |
Zvláštností kostelních věží či lodí je osmiboký průřez. Osmistěnná věž
či loď je součástí kostela Karlov, Kateřina, Trávníček a Apolinář. Osmiboká byla i
pozoruhodná kaple Božího Těla na Karlově náměstí (zbourána 1791).
Jednalo se zřejmě o odkaz na osmibokou katedrálu
Panny Marie v Cáchách, kterou založil Karel Veliký, vzor a idol Karla
IV. Na Slovanech proběhla v 17. a 18. století přestavba se dvěmi novými
barokními věžemi.Zvláštní a netradiční architektura osmibokých věží ukazuje na
jejich zásadní význam v tomto pozoruhodném díle křesťanské mystiky.
Právě přesné rozmístění věží resp. jejich hrotů s věžními kříži do
postavení velkého kříže mohlo být mít onen zásadní význam.
Pokud měl velký kříž pěti novoměstských věžních křížů nějaký význam,
plní jej doposud? Nedošlo k porušení funkce tohoto díla při pozdějších
rekonstrukcích či dokonce stavbě dvou nových věží v případě Slovanů?
Dochovaly se původní věžní kříže na svých místech?
Kříž nebo pyramida?
Věže kostelů Slovany, Karlov, Kateřina, Trávníček a Apolinář
jsou postaveny tak, aby vytvářely na území Nového města
pražského kříž. Z nich jako poslední byl postaven kostel svatého
Apolináře s věží vysokou přes 40 metrů. Apolinář stojí ve středu
kříže. Je pouhou náhodou, že právě Apolinář stojí na návrší
zvaném Větrov a stal se dominantou Nového města?
V umístění vrcholků věží kostelů tak můžeme vidět nejen kříž
v půdorysu ale také pyramidu v prostoru. |
|
|
Obr.
Praha - Nové město - pět hrotů kostelních věží Slovany, Karlov, Kateřina, Trávníček a Apolinář
vytvářejí v prostoru nízkou pyramidu.[b]
|
Vyšehradský kříž
Pět kostelních věží na Novém Městě pražském nechal vystavět Karel IV.
Věže byly postaveny do formace rovnoramenného kříže a navíc jejich
vrcholky tvořily rohy myšlené pyramidy (s vrcholem na věži sv.
Apolináře). Proč byl kříž kostelů natočen právě takto? Odpovědí je možná
Vyšehrad.
Kříž kostelů má orientaci směrem k
Vyšehradu. Ten jakoby vytvářel základnu svatého kříže.
Obr.
Praha - Nové město a Vyšehrad. Románská bazilka a rotunda
na Vyšehradě vytvářejí symbolickou základnu kříže původně pěti
osmibokých věží. Zhruba uprostřed nich stál nejstarší kostel
z konce 10. století. |
Vyšehrad leží na nejvyšší plošině skalnatého ostrohu nad soutokem
Vltavy a Botiče. Jeho minulost je spojena s našimi nejstaršími mýty a
legendami. Lidé zde sídlili již v době kamenné. Pověst vypráví, že Vyšehrad založil kníže Krok. Ze svého původního
sídla na
Budči vyslal posly, aby našli bezpečnější místo. Na strmé skále nad
Vltavou pak kníže přikázal vykácet les a vystavět hrad. Když Krok
zemřel, vlády se ujala jeho dcera Libuše. Podle pověstí se v hlubinách
Vyšehradu skrývají poklady a ochránce - český lev s dvanácti lvíčaty.
Pokud by české zemi hrozilo nebezpečí, lev zařve tak mocně, až se
vyšehradská skála rozlomí a ze lvíčat se stanou mocní lvi, kteří
rozsápou všechny nepřátele.[9]
[10]
Na Vyšehradě je doloženo knížecí hradiště z 2. pol. 10. století. Již
na konci 10. století zde byl vystavěn kostel se třemi apsidami,
jedinečná stavba v celé západoslovanské kultuře. Byla o 40 procent větší
než rotunda sv. Víta a Václava na Pražském hradě. V 11. století zde již
stál panovnický palác a několik kostelů. Vyšehrad sloužil
jako sídlo českých panovníků od Vratislava II., prvního českého krále, až po Soběslava I. (do
roku 1140).
Na Vyšehradě se dochovaly dvě významné křesťanské stavby - bazilika a
rotunda. Obě pocházejí z 11. století. Na místě baziliky svatého Petra a
Pavla stávala původně raně románská bazilika. Rotunda svatého Martina je
nejstarší zachovanou stavbou na Vyšehradu a současně i
nejstarší zachovanou rotundou na území Prahy. Oba svatostánky dnes
vytvářejí symbolickou základnu kříže.
Svislé břevno kříže prodlouženo k jihu má svou patku na Vyšehradě, kde
na pevné skále vysoko nad řekou stávalo hradiště, hrad, kostely i
vojenská pevnost chránící Prahu. Karel IV. obnovil význam Vyšehradu a
ustanovil, že český král v předvečer korunovace vykoná cestu na
Vyšehrad.[11]
Vyšehrad se v historii několikrát zasloužil za ochranu České země před
nepřáteli. Občas došlo i ke snahám zneužít posvátné půdy Vyšehradu.
Připomeňme, že i v roce 2012 se zde plánovaly přípravy symbolické korunovace tzv.
krále
králů.[7] [8]
Naštěstí se akce nevyvedla podle přání zúčastněných. Ochranná, posvátná
architektura Prahy je však již poničena a město se původní vizi svatého
místa již nenávratně vzdálilo.
Pokračování -
Románské rotundy a slunovratové linie.
|
[a] |
Po přeslici pocházel Karel IV. ze starobylé
slovanské dynastie, čehož si byl vždy vědom. Zároveň se vždy
snažil odstraňovat schizma mezi západní církví a východními
křesťanskými církvemi. Proto se rozhodl oživit slovanskou
liturgii hlásící se k cyrilometodějské tradici a vytvořit
středisko slovanské církevní vzdělanosti. Odtud se měla věrouka
ve slovanském jazyce šířit mezi Čechy i ostatní Slovany. Pozval
proto do Prahy benediktinské řeholníky z oblasti dnešního
Chorvatska, tzv. hlaholáše, znalé církevní slovanštiny. Kvůli
slovanským řeholníkům se klášter nazýval Na Slovanech.[4]
|
[b] |
Použit systém Google Earth verze 5.2.1.1547. |
[c] |
Souřadnice středů věží. Zjištěno ze systému Google Earth,
neměřeno přímo v terénu. |
|
[1] |
LORENC, Vilém. Nové Město pražské. 1.
vyd. Praha: SNTL, 1973, 204 s. |
[2] |
Kostel svatého Apolináře (Praha). In:
Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco
(CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 9. 12. 2012 [cit.
2013-02-09]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_svatého_Apolináře_(Praha) |
[3] |
Kostel svaté Kateřiny Alexandrijské (Praha).
In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San
Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 25. 10. 2012 [cit.
2013-02-09]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_svaté_Kateřiny_(Praha) |
[4] |
Emauzský klášter. In: Wikipedia: the
free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-, 9. 12. 2012 [cit. 2013-02-09]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Emauzský_klášter |
[5] |
Kostel Panny Marie a svatého Karla Velikého.
In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San
Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 30. 11. 2012 [cit.
2013-02-09]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_Panny_Marie_a_svat%C3%A9ho_Karla_Velik%C3%A9ho
|
[6] |
Kostel Zvěstování Panny Marie Na
slupi. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San
Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 25. 10. 2012 [cit.
2013-02-09]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_Zv%C4%9Bstov%C3%A1n%C3%AD_Panny_Marie_Na_slupi
|
[7] |
S Danielem Landou
nespolupracuji. Centrum Holdings. Blog.aktuálně.cz
[online]. 2012, 11. 12. 2012 | 20:21 [cit. 2013-02-16]. Dostupné
z:
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/karel-janecek.php?itemid=18417 |
[8] |
BARTOŠ, Adam B. Trochu pokory,
pane Janečku. PLAY NET A.S. PrvníZprávy.cz: nejdůležitější z
politiky a byznysu [online]. [cit. 2013-02-16]. Dostupné z:
http://www.prvnizpravy.cz/sloupky/trochu-pokory-pane-janecku/ |
[9] |
Wikipedie: Otevřená
encyklopedie: Vyšehrad [online]. c2019 [citováno 6. 10.
2019]. Dostupný z WWW: <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Vy%C5%A1ehrad&oldid=17684179
> |
[10] |
LISICKÁ, Helena. Z českých a
moravských hradů. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1977. 696 s. |
[11] |
Špůrek, Milan. Praga mysteriosa: tajemství
pražského slunovratu. Ilustroval Josef ŠVASTAL. Praha: Eminent,
1996. ISBN 80-85876-06-x. |
|