|
Mýty - Hvězdářství
Orion - Velký nebeský lovec
Nejvýraznějším souhvězdím zimní oblohy je Orion. K souhvězdí se váže
řada mýtických postav, z nichž nejznámějším je stejnojmenný řecký lovec. S
prototypem tohoto hrdiny se lze setkat i v Bibli a blízkovýchodních
mýtech. Souhvězdí Orionu hrálo významnou úlohu ve všech starověkých
kulturách. Byl Orion spojen také s tajemnými biblickými Nefily?
Souhvězdí Orion
Orion (Orión) je výrazné souhvězdí viditelné téměř ze všech míst naší země.
Tvoří jej velice jasné hvězdy. Snadno poznatelný je svým tvarem
přesýpacích hodin a zejména pásem tvořeným třemi hvězdami v řadě.
Orionův pás rozděluje souhvězdí na část severní a jižní. Tři hvězdy
ukazují na nejjasnější hvězdu oblohy Síria. |
|
Obr. Orion následován souhvězdím Velký pes. Tři hvězdy
Orionova pásu ukazují na hvězdu Sírius. |
Dvě Orionovy hvězdy Betelgeuze a
Rigel patří mezi desítku nejjasnějších hvězd oblohy. Betelgeuze (α Orionis) je mírně naoranžovělá,
Rigel (β Orionis) jasně bílý.
[6] |
|
Obr. Souhvězdí Orion se dvěma jasnými hvězdami
Betelgeuse a Rigel. |
Uskupení hvězd připomíná lidskou postavu. Trojice stálic uprostřed obrazce označuje Pás Oriona, řádka hvězd nad
Betelgeuze tvoří Meč Oriona. Oblouk hvězd vpravo je lví kůže,
kterou lovec drží ve své ruce.
Orion vychází i zapadá zhruba v době rovnodennosti. Jeho heliakické
východy a západy tak oznamují počátek či konec zimního období. Nejlépe
lze Orion sledovat v zimě, během prosince a ledna. V létě je před našimi
zraky skryt. Poprvé se objevuje na ranní obloze v dubnu, těsně před
východem Slunce.
Orion v mýtech
Každá významnější starověká kultura měla své mýty a legendy propojeny
se souhvězdím Oriónu.
Zřejmě nejstarší
zobrazení souhvězdí Orion pochází z doby před 35 až 38 tisíci
lety.
Na destičce ze slonoviny je postava muže s rukama a nohama v
poloze odpovídající rozložení hvězd Oriónu před 32 000 roky. Na
druhé straně destičky je 86 vrypů. 86 dní trvá viditelnost
nejjasnější hvězdy Betelgeuze. Pokud od počtu dní v roce
odečteme toto číslo, získáme průměrnou délku těhotenství. Snad
šlo o propojení kultu plodnosti s ději na obloze.
Viz obr. vpravo.[5] |
|
|
Stará Mezopotámie
V Sumeru a Akkadu bylo souhvězdí nazváno SIPA.ZI.AN.NA
- Opravdový pastýř Anua či Věrný pastýř nebes. Hvězdy
spojili do postavy pastýře se svými ovcemi, někdy držícího hůl či
dokonce jedoucího ve voze. An/Anu byl nejvyšším z bohů,
vládce nebes.
Někdy se uvádí jeho další jméno URU AN.NA - Světlo nebes.
Hvězdy Orionu byly spojeny s poslem bohů jménem Papsukal. Na hraničních kamenech (1350-1000 př. n. l.)
byl Orion/Papsukal zobrazen jako kráčející pták. Na Orion mířil Šíp -
Sírius, šíp boha válečníka Ninurty.
Později
hvězdáři Akkadu nazývali souhvězdí Šitádálu (Sitaddalu). Šita znamená
zbraň, Alú byl býk jehož souhvězdí je vpravo a nad
Oriónem. V pozdějších mýtech pak vystupovala postava toho, kdo se zbraní
stojí proti býkovi.
Babyloňané znali kolem r. 1000 př. n. l. 18 souhvězdí zvěrokruhu, tedy
souhvězdí, přes která se pohybuje Slunce a planety. Jedním z nich byl
Orion (Pastýř).
V období 600-500 př. n. l. upravili hvězdáři souhvězdí v pásu
ekliptiky tak, aby
po jednom či dvou náležela jednotlivým měsícům babylonského roku.
Blíženec a Orion byl spojen s třetím třetím měsícem (od poloviny našeho května do
poloviny června).[3] str.225
Souhvězdí Orion (Šitádálu) bylo nazýváno také jako ten, kdo byl
zasažen zbraní. Babyloňané totiž blízko Orionu rozeznávali souhvězdí
Luk a Šíp (zadní část našeho Velkého psa a část Lodní zádi). Luk (BAN)
byl spojen s bohyní Ištar. Šíp (KAK.SIS.SA) patřil Ninurtovi a mířil
na Orion. Podobně v hindských mýtech byl Sírius lovcem a Orion
pronásledovaným obrem.[13]
Egypt
V textech pyramid jsou nejčastěji uváděna tři souhvězdí - naše Velká
medvědice (Ursa Major), Sírius resp. hvězdy tvořící část našeho Velkého
psa a Orion.
Osiris patřil k hlavním bohům starého Egypta. Vládl podsvětní
říši a byl spojen se souhvězdím Orion. Po smrti
egyptského vládce byl vždy uspořádán pohřeb k jeho poctě. Faraónovo tělo pak bylo mumifikováno během rituálu trvajícího 70 dní. Mumie byla umístěna do hrobky, odkud měl Osiris odvést zemřelého do
podsvětí. Věřilo se, že duše zemřelého bude přenesena ke hvězdám Oriona.
Osiridova žena Eset byla spojena s hvězdou Sírius, Egyptskou Sopdet. Na
obloze hvězda Sírius vždy následuje souhvězdí Orion. Viz
Sírius - psí hvězda.
Eset a Osiris zplodili syna Hóra. Hóra představuje na obloze Slunce. Za
života byl egyptský vládce Hórem, po smrti Osirisem.
Osiridovi sloužil Sah. I s ním je ztotožněno
souhvězdí Orion.
Na stropě chrámu bohyně Hathóry v Dendeře se nachází světoznámé
zobrazení nebeských těles. Orion/Osiris je zde symbolizován kráčející
postavou s berlou a korunou Dolního Egypta. Postava má tvar
přesýpacích hodin. |
|
Obr. Chrám Hathóry v Dendeře. Část stropního reliéfu (asi
36 př. n. l.). Vlevo ležící kráva - Sírius/Eset. Vpravo kráčející
postava - Orion/Osiris. Nad ním býk. Viz
Dendera |
Z Královské komory Velké pyramidy vedou dvě úzké šachty, jedna
severním a druhá jižním směrem šikmo nahoru. Severní šachta stoupá
v úhlu 31°. Neumožňovaly přímé pozorování oblohy,
začínají i končí vodorovným úsekem. Snad sloužily jako cesta faraónově
duši. Severní šachta míří ke hvězdám okolo severního nebeského pólu. Tyto
hvězdy nikdy nezapadají, jsou stále viditelné a byly spojeny s věčným
životem. Pokud byla Velká pyramida postavena v období 2500
př. n. l., pak severní šachta mohla mířit k hvězdě Thuban v souhvězdí
Draka. Thuban byl nejblíže severnímu nebeskému pólu, kolem ní se otáčela
noční obloha. Jižní šachta stoupá pod úhlem 44,08°. Kolem
2500 př. n. l. byla výška hvězd pásu Orióna zhruba 45°. Šachta snad
měla umožnit zemřelému faraónovi cestovat k souhvězdí Orionu, tedy k
pánovi podsvětí a vzkříšení Osirisovi. Texty pyramid z období 5. dynastie
(2465-2323 př. n. l.) spojují hvězdy kolem nebeského pólu a hvězdy Orionu
s osudem a cílem zemřelých vládců Egypta.
Indie
V hindských mýtech bylo souhvězdí Orion spojeno s obrem. Obr
krvesmilně pronásledoval svou dceru (Aldebaran). Lovec (Sírius) na něj
vystřelil šíp, který lze vidět jako tři hvězdy Orionova pásu.
Podobně v řeckých mýtech byl lovec Orion zasažen šípem vystřeleným
lovkyní Dianou.[13]
V jiných indických mýtech je souhvězdí nazýváno Vyadh - Lovec.
Řecko
Souhvězdí Orióna začínalo být viditelné na obloze krátce po letním
slunovratu. Často pak následovaly bouře.
Lovec Orion
Orion představoval v řecké mytologii archetyp prvotního lovce. Jeho
příběhy se dochovaly pouze v neucelených epizodách a odkazech. Souhvězdí,
které dříve nazývali také Urion, je snad odvozeno od akkadského Uru-Anna (Světlo nebes)
nebo znamená muž z hor.
Orion patřil
mezi Titány - obry. Byl synem boha moří Poseidona a lovkyně či
gorgóny Euryaly. Po
svém otci získal schopnost kráčet po hladině moří či po dně s hlavou nad hladinou. Podle jiné verze legendy byla jeho otcem
hned trojice bohů. Příběh vysvětluje, proč Orion dříve nesl jméno Urion.
V Thébách žil starý rolník Hyrieus. Jednou nabídl pohostinství třem
cizincům. Netušil, že jsou to bohové Zeus, Neptun a Hermés. Bohové mu
pak slíbili splnit přání a dát mu syna. Pomočili kůži dobytčete, kterého
měli předtím k snědku. Pak poručili kůži spálit. Odtud se narodil Urion.
Také bůh války Áres či Apollón mohli být podle jiných příběhů otcem
hrdiny Orióna. Dle dalších tradic
jej zplodila přímo Gaia - Matka země či Atlas. Narodit se měl v Boeótii,
úrodném srdci Helady.
Orion a Side
Původně divoký a nespoutaný Orion měl nejprve žít s partnerku Side.
Symbolem Side bylo granátové jablko. Spojení se Side mělo učinit
Orióna více civilizovaným.
Orion a Meropé
Na ostrově Chios zatoužil Orion po Meropé. Dionýsův syn
Oinopion, muž vína, uložil Oriónovi vybít na ostrově všechnu
divou zvěř. Lovec přinášel kůže medvědí, lví, rysů i vlků.
Oinopionovi to však stále nestačilo i když byl celý ostrov
zbaven divokých zvířat. Opíjel Oriona vínem a ten jednou,
rozdivočen nápojem, zmocnil se Meropé a usnul. Oinopion jej
oslepil. K navrácení zraku musel Orion vyhledat první paprsky
ranního slunce.
Na ostrově Lémnos navštívil slepý Orion kováře Héfaista.
Odvedl si odtud průvodkyni Cedailón a spolu se plavili dál.
Dorazili na nejvýchodnějším okraj známé země, do Kolchidy.
Zde spal ve zlatém domě Hélios - slunce. Bohyně úsvitu Éós
probudila svého bratra Hélia a prvé paprsky se dotkly Oriónovy tváře. Zrak mu byl
navrácen. |
|
Obr. Oslepený Orion hledá vycházející Slunce (detail),
Nicolas Poussin (1594 –1665), Metropolitan Museum, New York
|
Při východu slunce vybledl svit Meropé, jedné z Plejád. Orióna
doprovází na nebi sedm dcer bohyně Pleióne. Jakmile se blíží
rozbřesk, lze jich spatřit jen šest. Meropé v hanbě schovává svou
tvář, protože se provdala za lidského krále Korintu, ostatní její
sestry jsou ženami olympských bohů.
Plejády
Orion pronásledoval mořské nymfy tak dlouho, až je Zeus proměnil v
holubice a ukryl na oblohu jako Plejády. I na obloze je Orion stále
pronásleduje.
Plejády ukazovaly kdysi námořníkům období bezpečné plavby po Egejském
moři. Začínalo, když slunce z Býka vstupuje do Blíženců v době
východu Plejád (konec našeho května).
Orionova smrt
Orion urazil bohyni Héru a ta na něj poslala obrovského štíra. Orion
podlehl jeho bodnutí. Artemis (Diana) pak umožnila Oriónovi dostat se na
nebeskou oblohu i se svými loveckými psy. Dnes tedy na obloze vidíme
souhvězdí Orion, Velkého psa a Malého psa. Na opačné straně oblohy je i
Štír, který lovce zahubil. Jakmile Štír vystupuje nad obzor, Orion se za
obzor schovává. Podle jiné verze zastřelila Orióna měsíční bohyně Artemis či
sluneční bůh Apollón na její
žádost. Žárlila na bohyni červánků Eos nebo se bála, že lovec vybije
všechnu zvěř. Na oblohu pak byl přemístěn pro svou zálibu ve hvězdách. |
|
Obr. Diana u Oriónova těla (Diane auprès du cadavre
d'Orion), Daniel Seiter (asi 1685) Musée du Louvre |
Podle další verze bohyně lovu a měsíce Artemis naopak Orióna hluboce
milovala. Dokonce zapomněla na svou povinnost svítit na nočním nebi.
Její bratr Apollón chtěl svazku dvou největších lovců zabránit. Spatřil
Orióna koupajícího se v moři a požádal svou sestru, aby předvedla své
střelecké umění. Ukázal jí malý bod na moři. Artemis, nic netušíce,
zamířila a vystřelila šíp. Smrtelně zasáhla svého milého, její smutek se
stále zračí ve tváři Luny.
Orion na obloze pronásleduje Býka (Taurus) se svými dvěma loveckými
psy (Velký pes a Malý pes). S mečem u pasu napřahuje kyj a chrání se lví
kůží, někdy krunýřem. Jeho pravé rameno tvoří hvězda Betelgeuze,
levé chodidlo hvězda Rigel. Pás září pro Orióna typickou řadou
tří hvězd. U nohou mu leží kořist - zajíc.
|
|
Obr. Ilustrace z díla Uranografia. Johann Bode. 1801. |
Velký lovecU řady kultur se v mýtech objevuje
významná postava Velkého lovce. Archetyp prvotního lovce, silného a
neohroženého muže,
má sice různá jména, ale řadu shodných vlastností a osudů. Řekové
vyprávěli o božském lovci Orionovi. V mezopotamských mýtech doprovázel
hrdinu Gílgameše divoký a silný Enkidu. Orion i Enkidu byli zbaveni své
divokosti spojením se ženou. Enkidua stvořila Bohyně matka, Oriona dle
jedné z verzí bohyně Gaia.
Orion v Bibli
V Hebrejské Bibli je souhvězdí Orion zmíněno na třech místech[d]:
Bible, CEP[1]
|
Job 9:9
on udělal souhvězdí Lva, Orióna i Plejády a souhvězdí
jižní
Job 38:31
Dovedeš spoutat mihotavý třpyt Plejád nebo rozvázat pouta
Orióna?
Amos 5:8
Ten, který učinil Plejády a Orióna, obrací šero smrti v
jitro, ale i den zatmívá nocí, povolává mořské vody a vylévá je
na tvář země. Jeho jméno je Hospodin. |
Hebrejský pojem pro souhvězdí Orion je
Kesíl. Kesíl znamená
také šílený, šíleně odvážný.
Souhvězdí bylo snad spojováno s největším biblickým silákem Samsonem.
Samson pobil Pelištejce oslí čelistí (Soudců 15:10). Samsona
na obloze představuje souhvězdí Orion. Jeho zbraní, oslí
čelistí, je blízká skupina hvězd ve tvaru V - naše Hyády.[10]
Samson zabil lva holýma rukama. Později nalezl ve lví zdechlině
včelstvo s medem. Nabral med do hrsti, jedl a napadla jej
prapodivná hádanka: |
|
[11] |
Bible, Soudců 14:12-15
CEP
|
Samson jim řekl: "Chci vám dát
hádanku. Jestli mi ji dokážete za sedm dní hostiny rozluštit a
uhodnete její smysl, dám vám třicet košil a třicatery sváteční
šaty. Jestli mi ji však nebudete moci rozluštit, dáte vy mně
třicet košil a třicatery sváteční šaty." Souhlasili s ním: "Dej
nám svou hádanku, ať si ji poslechneme." Řekl jim tedy: "Ze
žrouta vyšel pokrm, ze siláka vyšla sladkost." Po tři dny nebyli
s to hádanku rozluštit. |
Vysvětlení této zvláštní hádanky, a celého bizarního příběhu, lze
hledat opět na noční obloze. Blízko Orionu se nachází souhvězdí Lva a
vedle něj, v souhvězdí Raka, leží skupina hvězd - Včelí úl, Praesepe.
Zkázu řeckému Orionu přinesla bohyně Héra či Artemis.
I Samsonově konci pomohla žena, Pelištejka Dalíla. Ustřihla
mu ve spánku vlasy, Samson ztratil svou sílu a byl zajat. Pak byl
oslepen, což postihlo i Orióna. Na konci Samsona přivázali mezi dva sloupy.
Získal však naposledy sílu, sloupy strhnul a pohřbil v
sutinách chrámu sebe i své nepřátele.
Podle pozdější tradice byl mezi dva sloupy přivázán také Abrahám
ve městě Urfa (Edessa). Urfu podle legend založil Nimrod, který má také
mnoho společného s Orionem. Jde o ozvěnu biblického příběhu, ve
kterém byl ke sloupům připoután Samson. Inspirací příběhu mohlo být
opět pozorování oblohy. Kulminace a heliakické východy hvězd či
souhvězdí byly někdy sledovány průzorem mezi dvěma sloupy. Dělo se
tak při rituálech a chrámových oslavách. Mezi dvěma sloupy chrámu
tak mohlo být sledováno souhvězdí Orion, které k nim bylo po krátkou
dobu zdánlivě "upoutáno".[8]
|
|
Obr. Trůn Nimrodův -citadela - Urfa (Edessa).
Dvojice kamenných sloupů, 200 n. l. Podle místní legendy je
nechal postavit Nimrod.[12]
|
Nimrod
Bible,
Genesis 10:8-12
CEP
|
Kúš pak zplodil Nimroda; ten se stal
na zemi prvním bohatýrem. Byl to bohatýrský lovec před
Hospodinem; proto se říká: Jako Nimrod, bohatýrský lovec před
Hospodinem.
Počátkem jeho království byl Babylón, Erek, Akad a Kalné v zemi
Šineáru. Z této země vyšel do Asýrie a vystavěl Ninive - i
Rechobót-ír a Kelach a Resen mezi Ninivem a Kelachem - to je to
veliké město. |
Nimrod, silný lovec, kraloval po potopě. Dle Septuaginty byl gígas
- obr. Jméno může být blízké hebrejskému kořenu
M-R-D znamenajícímu rebel. Nimrod je však spíše odvozen od
některé z mytologických postav. Podle biblické encyklopedie BDB[3]
byl biblický lovec Nimrod původně babylonským bohem Mardukem (viz
níže).
Nejvyšší bůh Babyloňanů Marduk má mnoho vlastností připisovaných ve staré Mezopotámii
tomu, koho představovalo souhvězdí Orióna.
Jiné zdroje spojují Nimroda s Ninurtou, bohem války a lovu (viz vpravo), Baalem uctívaným v Babylónu, sumerským Gílgamešem
či bohem Narúdu (Namra-uddu).
Nimrod byl podobně jako Orión lovec a obr.
|
|
[11] |
[3]
Nefilové
Vraťme se k Orionu/Kesílu v Hebrejské Bibli. Targúm, aramejský
překlad biblických textů, uvádí na místě Orionu pojem
NFL (N-PH-L):[a]
Ve staré aramejštině bylo souhvězdí Orion známé jako N-F-L, Nefila (Nephila).
Oriónovi potomci, obři, byli prý zváni jako Nefilové (Nephilim).
Eliáš Tesbitský
Se souhvězdím Orion bývá někdy spojován také biblický prorok Elijáš
(Eliáš).
Hospodinův prorok Elijáš
a Baalovi proroci se přeli, čí bůh je mocnější. Obě strany sporu
obětovaly býka a čekaly, až oheň seslaný z nebes zapálí obětní
hranici. Baalovi kněží čekali marně, Elijášova hranice vzplála
okamžitě. Elijáš zvítězil a 450 Baalových proroků pak bylo usmrceno.
Elijášovi, podobně jako Mithrovi, Bible přisoudila provedení býčí oběti.
Elijáš podle biblického vyprávění nosil kožený opasek přes bedra. Zmínka
o opasku jej pojí s archetypem Oriona. I v životě Elijášově vystupuje
osudová žena, izraelská královna Jezabel, jeho nesmiřitelná
nepřítelkyně. Jezabel zavedla v Izraeli uctívání Baala a za smrt jeho
proroků přísahala Elijášovi pomstu. Nakonec jí prorok předpověděl smrt,
kdy psi budou žrát její tělo.
Také okolnosti Elijášova nanebevzetí
mohou mít předobraz v nebeských dějích. Objevil se ohnivý vůz
tažený ohnivými koni, Elijáš vystupoval ve vichru do nebe a přestal být
vidět (2. Kr 2). Podle starověkých mýtů cestoval v ohnivém voze sluneční
bůh. Objevení ohnivého vozu znamenalo východ Slunce. Ranní paprsky
přesvítily hvězdy Oriona. Inspirací příběhu tak mohlo být pozorování
heliakického východu souhvězdí Orion.[8]
Mithraismus
Ústřední postavou mithraismu byl spasitel Mithra (Mithras).
Podobně jako Orion, měl božský původ a byl obdařen velkou silou. Oba dva pronásledovali
nebeského býka. S postavami je svázán i pes a škorpión.
Mithra byl zobrazován při obětování býka (tauroktonie). Prýštící krev
chlemtal pes, škorpión útočil na býkova varlata, blízko byl i had. Někdy
na scéně stáli i dva pomocníci.
Obr. dole - Mithra zabíjí býka. Obětování přihlíží
sluneční bůh Hélios a měsíční bohyně Selene. Na druhé straně reliéfu je
již ústředním motivem slunce - Hélios. Mithra je po jeho bohu. Oba drží
v ruce obřadní hůl.
Podle některých badatelů je zde zřejmá astrologická symbolika.
Býk je souhvězdí či znamení Taurus. Škorpión napadající zespoda symbol
plodnosti je Štír, protikladné znamení Býka. Býk symbolizuje jaro,
zrození a příslib úrody. Škorpión představuje podzim, ústup přírodních
sil, blízkost smrti. Zde zraňuje býka tak, že jeho semeno zúrodňuje
zemi. Dva ministranti mohou být dvojčaty - Blíženci, na
zvířetníku stojí hned vedle Býka. Mithra se svým psem snad představuje
souhvězdí Orion s Velkým psem. Hvězda Sírius ve Velkém psu symbolizovala
v zarathuštrovské (zoroastrické) tradici světlo.[8]
|
|
|
Obr. Dvoustranný reliéf, 2. - 3. stol. n. l. Řím. Nyní muzeum
Louvre.
Mithra obětuje býka pro zajištění plodnosti a úrody. Druhá
strana reliéfu zobrazuje hostinu za účasti slunce, světlo
zvítězilo nad zlými silami. Dvě strany reliéfu mohou
korespondovat s dvěma úrovněmi náboženských rituálů. Na prvé
úrovni účastník přijal krev obětovaného býka, na druhé úrovni se
účastnil boží hostiny.[7] |
Např. M. Speidel spojuje Mithru s Orionem z důvodů blízkosti s Býkem
na obloze a podobnosti tvaru postavy.[9]
Orion v křesťanství
Betlémská hvězda
V Matoušově evangeliu se dochoval příběh o třech mudrcích putujících
do Betléma. Na jejich cestě z východu je vedla hvězda. Podle jedné z
teorií, vysvětlujících zdroj příběhu, je onou hvězdou Sírius a tři
králové jsou tři hvězdy Orionu.
Jan Křtitel
Jan Křtitel byl považován za navrátivšího se Elijáše. Také jeho popis, životní styl
a osud v mnohém odpovídají archetypu Oriona/Samsona. Prorokovu smrt způsobí
žena. Jan kritizuje krále Heroda Antipa za sňatek s již dříve provdanou Herodias.
Cizoložná Herodias přemluví svého královského chotě, aby Jana uvěznil.
Její dcera Salome pak tančí pro krále a vyžádá si hlavu Jana
Křtitele přinesenou na podnose. Tanec sedmi závojů i podnos opět mohou
souviset s nebeskými ději. Tanec sedmi závojů se vztahuje
k sedmi planetárním sférám. Podnos, měsíční kotouč, je spojen s
ukončením Janova života. Podobně byl Orionův konec spjat s měsíční
bohyní Artemis či spícímu Samsonovi odňata životní síla.
Narození Jana Křtitele se slaví 24. června, v době letního slunovratu. V
době předpokládaného Elijášova působení to bylo datum heliakického
východu Oriona. Pokud byl Jan považován za reinkarnaci Elijáše, pak
známe jeden z důvodů, proč byl 24. červen vybrán právě jako den oslavy.
Orion se zrodil za úsvitu po období jeho neviditelnosti.[8]
Mytologické paralely
Řecký mýtus o Orionu je v mnohém podobný egyptskému příběhu o
Usirovi. Orion je oslepen králem Chiem podobně, jako je Usir oslepen
Sutechem. Egyptská Eset i řecká Éós jsou bohyně spojené s úsvitem.
Obě prosí slunečního boha (egyptský Ra, řecký Hélios) o pomoc. Podobnost
je možná odvozena od heliakických východů Oriona. Po určitou dobu není
souhvězdí na obloze vidět. Po mnoha dnech se pak konečně opět objeví nad
obzorem, těsně před východem slunce.
Orion představuje v řeckých mýtech prototyp lovce, který
ztrácí svou divokost v přítomnosti ženy. Později vybíjí dravou zvěř a
pomáhá civilizaci. Podobný je mezopotamský Enkidu, nejprve divoký muž
který po styku s nevěstkou ztrácí divokost a pomáhá Gílgamešovi na jeho
cestě za nesmrtelností. Jeho smrt pak způsobí bohyně Inanna. I
Gílgameš sám má mnoho společného s archetypem Oriona. Hrdina Gílgameš
odmítne lásku bohyni Ištar. Ta požádá svého otce, boha Anua, o nebeského
býka, který by Gilgameše potrestal. Býk začne pustošit Uruk. Enkidu
nakonec popadne obludu za rohy a Gilgameš vrazí zvířeti do šíje meč. Za
smrt nebeského býka je Enkidu potrestán smrtící nemocí.
**** Pokračování příště ***
|
[a] |
WTT - hebrejská masoretská verze, BHT - její
přepis do latinky
TAR - Targúm, aramejský překlad. Text Jób pochází z nálezu v
Kumránu (Qumran Job Targum, Michael Sokoloff, The Targum to Job
from Qumran Cave XI, Bar-Ilan University Press, 1974).
CEP, BKR - české překlady |
[b] |
Thuban byl nejblíže severnímu nebeskému pólu v
r. 2840 př. n. l. (vzdálen asi 0,2 stupně). Dnes plní podobnou
funkci méně jasná Polárka. Nejblíže pólu se ocitne v r. 2100
(vzdálena asi 0,5 stupně). |
[c] |
Kolem r. 2700 př. n. l. mířila jižní šachta přímo
k prostřední hvězdě pásu Orióna. |
[d] |
Některé překlady uvádějí místo Orióna jiná
souhvězdí či planety (Hesperus- večernice, Arctur).
Septuaginta (LXX) zmiňuje Orion ještě ve verši Izajáš 13:10. Zde
jako plurál, snad v obecnějším smyslu libovolného souhvězdí. |
[e] |
Babyloňané označovali skupinku hvězd v našem
souhvězdí Hyády výrazem čelist. Hvězdy tvořily čelist
Býka. V babylonském stvořitelském mýtu použil bůh Marduk Hyády
jako zbraň podobnou bumerangu a zničil nebeské netvory.[10] |
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] |
Dobek, Gerald.
Ancient egyptian astronomy. |
[3] |
Gesenius, Brown, Driver, Briggs. BDB
- GESENIUS Hebrew-Aramaic and English Lexicon of the Old
Testament. 1833-1906 |
[4] |
Black, Green. Bohové, démoni
a symboly starověké Mezopotámie. 1992. Volvox globator. 1999.
ISBN 80-7207-266-8 |
[5] |
BBC News. 'Oldest star chart' found.
21.03.2003. [citováno 24. 01. 2010] <http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2679675.stm> |
[6] |
Chandra X-ray Observatory. Orion.
[citováno 24. 01. 2010] <http://chandra.harvard.edu/photo/constellations/orion.html> |
[7] |
Double-sided Mithraic relief. Musée du
Louvre. Paris. [citováno 25. 01. 2010] <http://www.louvre.fr> |
[8] |
Gilbert, Adrian. Mágové. Pátrání
po tajné tradici. 1996. Pragma. ISBN 80-7205-198-9 |
[9] |
Michael P. Speidel. Mithras-Orion: Greek
Hero and Roman Army God. Brill Academic Publishers (August
1997). ISBN 109004060553 |
[10] |
Santillana, Dechend. Hamlets
Mill. 1997 |
[11] |
Heller Jan. Výkladový slovník
biblických jmen. Centrum biblických studií.
ISBN
80-7172-865-9. |
[12] |
Collins Andrew. One week in Kurdistan. 2004.
[citováno 30. 01. 2010] <http://www.andrewcollins.com/page/articles/kurdistan.htm> |
[13] |
Rogers John. Origins of the
ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. british
Astzronomical Association. 108. 1998. |
|
|