|
Starověké hvězdářství III.
Slunce - slunovrat a rovnodennost
Kromě dne Slunce vymezovalo i mnohem delší časové období -
roční období a rok.
Roční období
V nejstarších dobách zřejmě lidé vystačili s dělením období
na teplé a studené či suché a vlhké (resp. období záplav). Řídili se
ekologickým časem, který byl vymezován přírodními ději v jejich okolí.
Později lidská společenství potřebovala lépe synchronizovat a plánovat
svou činnost. Člověk si začal všímat spojitosti mezi střídáním klimatických
období a nebeskými jevy včetně běhu Slunce po obloze. V teplém období jsou dny delší než v období studeném.
Pak se dny pomalu začínají zkracovat, Slunce je v poledne každým dnem níže a
níže, stíny se prodlužují, teplé období postupně přechází do studeného. V období zimy nastane nejkratší den a nejdelší noc.
Pak se dny začínají
prodlužovat, Slunce se opět ujímá vlády a každým dnem dostoupá na nebi o
něco výše. V polovině teplého období nastane nejdelší den, Slunce je
nejvýše, cyklus se uzavírá.
Slunovrat
Postup roku nebylo snadné na obloze přímo pozorovat. Změny
pohybu Slunce nejsou ze dne na den zřetelné. S odstupem mnoha dnů ale není
problém všimnout si, že se pomalu mění místo východu a západu Slunce nad obzorem.
Jednoduchým, i když zdlouhavým způsobem, jak sledovat změny v pohybu
slunečního kotouče, je fixovat postavení slunečního kotouče těsně nad obzorem při
jeho východech či západech. Využívaly se význačné body na horizontu či různé pomůcky
- záměrné dřevěné kůly či trvanlivější vysoké kameny označující pozici Slunce
na horizontu.
Porovnání zafixovaným bodů potvrdilo, že místo východu či západu
Slunce na obzoru se každým dnem pomalu posouvá. Od zimy do léta se
východ Slunce posouvá doleva, stále více k severu. |
|
Zároveň dochází k prodlužování trvání dne a zkracování noci.
Posun místa východu Slunce na obzoru je stále pomalejší a v určitý den se
zastaví na své nejsevernější pozici, den je nejdelší a noc nejkratší. A pak
v dalších dnech se začíná Slunce vracet zpět. Den se zkracuje.
Trpěliví pozorovatelé mohli časem zjistit, že pomalý posun míst východu a
západu Slunce se opakuje v cyklech přímo souvisejících se střídáním
klimatických období. K jednomu meznímu postavení Slunce dochází vždy v
období tepla resp. sucha, k druhému v období zimy resp. vlhka. Pokud
měli lidé obě krajní pozice Slunce na obzoru zafixovány, mohli přesněji
předpovídat nástupy pravidelných klimatických změn.
Čas, kdy se
Slunce nacházelo ve své mezní poloze (severní či jižní), označili lidé za slunovrat.
Slunce se v dalších dnech vracelo po obzoru
zpět.
Dalším významným objevem bylo stanovení délky doby, kdy se
Slunce vrátilo do jedné ze svých dvou mezních poloh. Tento cyklus trvá
zhruba 365 dní a určuje délku slunečního roku. Za tuto dobu
se vystřídala jedna teplá a jedna studená perioda.
Zimní a letní slunovraty byly v severní
Evropě přesně pozorovány a zaznamenávány snad už před 40 000 lety.[7]
Později se člověk naučil budovat důležité stavby tak, aby byly
umístěny nebo orientovány v souladu s významnými událostmi na obloze.
Uveďme několik málo příkladů orientace prastarých staveb podle
důležitých postavení Slunce na horizontu:
Vytyčení přibližných slunovratových pozic nemuselo být technologicky příliš náročné a
nevyžadovalo zvláštní astronomické znalosti. Bylo nutné zajistit neměnné
místo určené pro pozorovatele a pak pozorně a trpělivě sledovat denní posuny
Slunce nad obzorem. Posun slunečního kotouče byl zaznamenáván záměrnými
ukazateli, např. tyčemi. Problém
mohlo činit samozřejmě počasí nepřející sledování slunečního kotouče. Krajní pozice
Slunce bylo nutné fixovat trvalými ukazateli a každým rokem
je postupně zpřesňovat. Změny postavení Slunce ze dne na den ale byly
nepatrné. Přesnost pozorování východu či západu Slunce byla ovlivněna i
řadou okolností, které nemohli lidé ovlivnit (refrakce slunečních paprsků,
převýšení obzoru atd.). Určit tedy tímto pozorováním slunovrat na den přesně
bylo velice obtížným úkolem.
Obr. Východ Slunce v sedle Bezdězu pozorovaný z rondelu Byseň.[13] |
|
Pokud se našim prapředkům podařilo
zaměřit ze svého pevného stanoviště slunovratové místa na obzoru,
mohli postoupit dále. Například nalézt místo pro zřízení
kultovní stavby, ze které bylo slunovratové Slunce fixováno
významnou dominantou na obzoru. Z takového místa pak další generace
mohly jednoduše určit období slunovratu jen proto, že Slunce vyšlo
například přesně nad významným pahorkem či průsmykem na obzoru. |
Zimní slunovrat
Pozorování místa východu a západu Slunce dávalo do úzké spojitosti
krajinu s oblohou. Člověk poznal, že Slunce vykonává nejen každodenní pohyb
po obloze od východu na západ, ale že se pomalu, pravidelně a cyklicky mění
také místo jeho východu a západu nad obzorem.
Den zimního slunovratu byl velice významným mezníkem roku. Slunce
zapadá v nejjižnějším místě horizontu,
na nějž může při svém celoročním putování dorazit. Při své pouti po
nebeské klenbě Slunce urazí nejkratší dráhu, vystoupí nejníže nad obzorem za
celý rok. Rekordně pozdě svítá a brzy přichází opět noc. Noci jsou nejdelší,
ale
zkracování dne končí. Světla v dalších dnech opět přibývá a zima
ustupuje sílícímu Slunci.[a]
Zimní slunovrat nastává obvykle 21. či 22. prosince. Byl spojován s
oslavami vítání delšího dne, ústupu zimy a příchodu tepla. Zimní
slunovrat patřil spolu s jarní rovnodenností mezi dva klíčové okamžiky roku.
Letní slunovrat
V období letního slunovratu jsou dny nejdelší a noci
nejkratší. Slunce putuje po nejdelší dráze, vystoupá nejvýše nad obzor. Po
letním slunovratu se dny začínají pomalu zkracovat a noci prodlužovat.
Začíná se blížit zimní období. K letnímu slunovratu dochází většinou 20. či
21. června.
Pohyb Slunce po obloze při letním a zimním slunovratu a rovnodennosti:
Rovnodennost
Pokud existuje kalendářní den, kdy je den kratší než noc a
po půl roce se dočkáme jiného kalendářního dne, kdy je naopak nejdelší noc,
pak logicky musí v průběhu roku nastat dva dny, kdy den trvá stejně dlouho
jako noc.
V průběhu roku vymezuje Slunce kromě letního a zimního
slunovratu (angl. solstice) další dva důležité okamžiky označované jako rovnodennosti
(equinox).
Název napovídá, že během rovnodennosti trvá den stejně dlouho jako
noc, den je rovný noci.
Jarní rovnodennost
Za často nejdůležitější časový mezník roku byl
považován den rovnodennosti při postupu Slunce od zimního k letnímu
slunovratu, tedy jarní rovnodennost. V mnoha kulturách tento den rovnodennosti označoval počátek jara,
roční období, které lidem v
severních končinách přinášelo konec zimního strádání a nový rozkvět
života. Den jarní rovnodennosti se tak stal symbolem obrození života.
Nejstarší známé civilizace starověké Mezopotámie v letech 3000
až 2000 př. n. l. právě v době jarních rovnodenností začínaly nový rok.[10] Učenci starověké
Babylónie na základě sledování slunovratů a rovnodennosti vytvořili první
kalendář.[8]
Jarní
rovnodennost slavili Keltové, Germáni, Mayové, Řekové i Římané. Tento den je počátkem
kalendáře zřejmě nejstaršího existujícího náboženství - zoroastrismu. Křesťané
pak od stejné události odvozují jiný religiózní období - Velikonoce.[10]
[b]
Den jarní rovnodennost je většinou 20. či 21. března. Astronomická zima
přechází do jara.Podzimní rovnodennost
Při rovnodennosti podzimní léto přechází do podzimu. Podzimní rovnodennost
nastává většinou v období mezi 20. až 23. září. Některé kultury vzácně
počítaly počátek roku od podzimní rovnodennosti.
V Hebrejské Bibli se střetávají různé
tradice určování počátku roku. Někde nalezneme údaj o počátku roku
na jaře, což bylo přirozené pro pasteveckou komunitu. Jinde je za
začátek roku označen podzim, doba po sklizni, oslavovaná
zemědělci.
Proto občanský rok židovského kalendáře začíná 1. měsícem nisanem v
době jarní rovnodennosti. Náboženský rok však začíná na podzim měsícem
tišri a odpovídá sedmému měsíci občanského roku. Tehdy se mění
letopočet. |
|
O konci roku na podzimu
se píše v následujícím biblickém verši:
Bible, kniha Exodus 23:16[1]
|
Budeš zachovávat též slavnost žně,
prvních snopků z výtěžku toho, co jsi zasel na poli, a slavnost
sklizně plodin na konci roku, kdy sklízíš z pole výsledek své
práce. |
. |
Stanovení rovnodennosti
Den rovnodennosti (většinou jarní, někdy podzimní) byl pro většinu kultur
jedním z nejdůležitějších mezníků - určoval konec a počátek roku. Jak ale
naši předkové stanovili přesný den rovnodennosti?
Víme, že při rovnodennosti Slunce vychází přesně na východě a zapadá přesně
na západě. Den je stejně dlouhý jako noc. Jsou ale tyto jevy určitelné na
den přesně? Uměli lidé ve starověku určit astronomickou rovnodennost? A
pokud ano, jak toho dosáhli?
Lidé ve starověku i raném středověku neuměli přesněji měřit denní čas a tedy ani určit právě ten jediný kalendářní den,
kdy světlá a tmavá část trvá stejnou dobu.
Půlení cesty Slunce
Jedním ze způsobů určení přibližného dne rovnodennosti mohlo být půlení cesty
Slunce. Jednalo se o určení místa vycházejícího Slunce mezi jeho limitními
(slunovratovými) pozicemi na obzoru. Při slunovratu leží na obzoru Slunce v
jedné ze svých dvou krajních pozic. Pokud se sluneční kotouč ocitne právě
uprostřed mezi oběma slunovratovými pozicemi, nastává doba rovnodennosti. |
Obr. Při rovnodennosti se vycházející Slunce nachází
přesně uprostřed mezi krajními slunovratovými pozicemi. |
Lidé se při určování rovnodennosti samozřejmě potýkali se stejnými
problémy, jako při slunovratech. Avšak určit den rovnodennosti bylo
složitější. Zopakujme, že Slunce se při rovnodennosti nachází přesně
uprostřed mezi krajními slunovratovými pozicemi. Zaměření tohoto bodu na obzoru
(jako středu mezi krajními pozicemi Slunce) mohlo být zatíženo i dalšími
nepřesnostmi.
Naopak výhodou pro určení
rovnodennosti jsou nejrychlejší denní změny v postavení Slunce nad
horizontem za celý rok. Každodenní posun Slunce se blížícím okamžikem
rovnodennosti zvětšuje. Stěží však lze takto určit rovnodennost na den
přesně, rozdíl mohl činit několik dní.
Půlení poloviny roku
Další metodou stanovení dne rovnodennosti v neolitu mohlo být počítání
dní mezi slunovraty a jejich rozpůlení. Pokud lidé počet dnů mezi slunovraty rozpůlili, určili
přibližný den rovnodennosti.
Nevyžadovalo to ani zvláštní počtářskou dovednost. Mohli jednoduše dávat
stranou jeden kamínek denně za každý den, který uplynul např. od zimního
slunovratu k letnímu. Pak kameny spárovali a mohli odpočítávat polovinu dní
mezi slunovraty. Každý den odejmuli jeden pár kamínků, a sledovali blížící se
rovnodennost.
Přibližný den rovnodennosti byl odvozen ze
slunovratů. Slunovraty a
rovnodennosti ale nedělí rok na stejné čtyři díly!
Podívejme se na slunovraty a
rovnodennosti v létech 2005 až 2007. Jarní a podzimní rovnodennost odděluje 187
resp. 186 dnů a nikoliv
182 či 183 (polovina roku). Mezi zimním slunovratem a jarní rovnodenností
napočítáme 89 dní a ne čtvrtinu roku (91 či 92 dnů).
Pokud lidé den rovnodennosti dopočítali od slunovratu půlením cyklu
mezi nimi, zmýlili se o dva až tři dny.
|
|
|
Uvedené stanovení dne rovnodennosti bylo jednoduché, ale stále nepřesné. Určený den se
lišil zhruba o dva až tři dny vůči astronomické rovnodennosti. Zdeněk
Ministr takto stanovenou rovnodennost označuje za neolitickou rovnodennost.
Odpovídá deklinaci Slunce +3/4 stupně.[2]
[3] [12]
Metoda neolitické rovnodennosti byla
podle Z. Ministra použita při rovnodennostní orientaci chodby
egyptského chrámu v Abú Simbelu (cca. 1250 př. n. l.)
Slunce dvakrát v roce osvítilo čtyři egyptská božstva na konci 65 m
chodby až den či dva po jarní rovnodennosti. Spíše než o nepřesnost
stavitelů se může jednat o zaměření na neolitickou rovnodennost.[12]
|
|
Obr. Chrám Abú Simbel - čtyři sochy
Ramsese II. před vchodem. |
Sledování stínu, gnómon
Lidé nemuseli sledovat při určování rovnodennosti přímo posun Slunce,
ale jen posun slunečního stínu. Zaznamenávali pohyb konce stínu vrženého například
pevně zabudovanou tyčí nebo vysokým kamenem.
Při letním slunovratu je stín nejkratší, při zimním slunovratu nejdelší.
Přesto lze tento jev při určování slunovratu využít jen se značnou chybou.
Každodenní posun Slunce nad obzorem se blížícím okamžikem slunovratu
zpomaluje a posun stínu se stává téměř neměřitelný.
Geniálním vynálezem člověka bylo sledování postupu konce stínu během
denního putování Slunce po obloze. Byl tak vynalezen gnómon, nástroj
umožňující mimo jiné stanovit den astronomické rovnodennosti. Tyč, zaražená
kolmo do země, na ni vrhá stín. Denní pohyb konce stínu vytváří vždy
hyperbolu, s výjimkou jediného dne. Právě během rovnodennosti, kdy Slunce
překračuje nebeský rovník, vytváří konec stínu přímou stopu.
Protože sluneční paprsky dopadají za rovnodennosti na zemský povrch kolmo
k zemské ose, pohybuje se stín libovolného pevného bodu v průběhu dne po
přímce (zeměpisné rovnoběžce). Pokud zaznamenáme tři polohy stínu téhož bodu
v průběhu dne, a pokud leží na přímce, je právě rovnodennost.
Gnómon patří k
největším lidským objevům v rámci měření času a určování kalendáře. Umožnil
přesnější orientaci v čase i
prostoru. Stopy stínu vrcholu gnómonu opisují v průběhu dne a roku
hyperboly, které jsou nejprohnutější o slunovratech. Postupně se každým
dalším dnem vyrovnávají až k přímce během rovnodennosti.[3]
Otázkou zůstává, kdy se lidé naučili takto gnómon využívat. Podle
Z. Ministra uměli určovat rovnodennost podle přímé stopy stínu již staří Egypťané
či Keltové.[12]
Později byl stín gnómonu nahrazen slunečními paprsky ukazujícími čas např.
na podlaze v temné místnosti chrámu.
Spojnice východu a západu
Pradávní měřiči času snad mohli využít i další vlastnosti
pohybu Slunce při
rovnodennosti. Spojnice místa východu Slunce, stanoviště pozorovatele a
místa západu Slunce leží na jedné přímce právě ve dni rovnodennosti.
Světové strany
Při rovnodennosti Slunce vychází přesně na východu a zapadá přesně na
západu. Uměli lidé ve starověku předpovídat
blížící se rovnodennost přibližováním místa východu Slunce ke světové
východní straně? Určit okamžik rovnodennosti podle světových stran
předpokládá jejich přesné vytyčení. Lidé mohli určit severní směr podle
místa otáčení hvězd a odtud vytyčit V-Z směr. Postup by však byl
zatížen chybami, což by silně ovlivnilo přesnost stanovení rovnodennosti.
Při rovnodennosti putuje Slunce oblohou po čáře nebeského rovníku. V
zimním období se Slunce pohybuje pod nebeským rovníkem, v letním období
naopak nad rovníkem.
Obr. Pohyb Slunce po obloze v době rovnodennosti. Slunce
jen a pouze v době rovnodennosti putuje po nebeském rovníku,
tedy přesně od východního obzoru k západnímu. |
Astronomická rovnodennost a slunovrat
Připomeňme si, co o slunovratech a rovnodennostech
víme dnes:
|
K čemu dochází |
Co můžeme pozorovat |
Jarní rovnodennost |
Slunce je přesně na světovém rovníku, přechází z
jižní polokoule na severní. Sluneční záření dopadá kolmo na zemskou osu rotace.
Slunce prochází jarním bodem. |
Slunce vychází přesně na východě a zapadá přesně
na západě. Den je stejně dlouhý jako noc. |
Letní slunovrat |
Slunce dosáhlo obratníku Raka, má maximální deklinaci a
bude se vracet zpět k rovníku. |
Slunce vychází na obzoru v nejsevernějším bodě
horizontu, na nějž může při svém celoročním putování dorazit. Slunce v poledne
stojí nejvýše nad obzorem za celý rok a stíny jsou nejkratší.
Slunce vykoná na obloze nejdelší dráhu. Den je nejdelší, noc nejkratší. |
Podzimní rovnodennost |
Slunce je přesně na světovém rovníku, přechází ze
severní polokoule na jižní. Sluneční záření dopadá kolmo na zemskou osu rotace. |
Slunce vychází přesně na východě a zapadá přesně
na západě. Den je stejně dlouhý jako noc. |
Zimní slunovrat |
Slunce dosáhlo obratníku Kozoroha, má minimální
deklinaci a bude se vracet zpět k rovníku. |
Slunce zapadá na obzoru v nejjižnějším bodě horizontu,
na nějž může při svém celoročním putování dorazit. Slunce v poledne stojí
nejníže nad obzorem za celý rok a stíny jsou nejdelší. Slunce
vykoná na obloze nejkratší dráhu. Den je nejkratší, noc nejdelší. |
Výše definované slunovraty a rovnodennosti označujeme jako astronomické.
Vymezují např. tyto časové intervaly:
astronomická roční doba - období ohraničené rovnodenností a
slunovratem[11]
tropický rok - období mezi dvěma po sobě jdoucími jarními
rovnodennostmi (dnes trvá 365 d 5 h 48 min 46s)[9]
Dnes víme, že astronomická rovnodennost je okamžik, kdy Slunce má vůči
světovému rovníku nulovou deklinaci. Sluneční kotouč se tedy nachází přesně
na světovém rovníku. Určení přesného okamžiku astronomické rovnodennosti
nebylo v silách našich prapředků.
Jarní rovnodennost nebyl jen začátkem jara či celého kalendářního roku,
ale také roku astrologického. Slunce vstupuje ze znamení Ryb do
znamení Berana. Beran je prvním astrologickým znamením tropického
zvěrokruhu. Dle astrologie přináší novou energii a vybízí vše živé k růstu a
rozvoji, je znamením nového začátku. Pokud se v době jarní rovnodennosti
podíváme na oblohu, můžeme si představit, jak Slunce stojí přímo na počátku
dvanáctidílného zvěrokruhu, na rozhraní Ryb (posledního znamení) a Berana
(prvního znamení zvěrokruhu):
Obr. Slunce na obloze při jarní rovnodennosti. Dráhu Slunce značí ekliptika.
Na pozadí jsou vyznačeny ekliptikální souřadnice. Ekliptiku můžeme rozdělit do 12 úseků
o délce 30°, vyznačujících astrologická znamení.
Ryby leží v úseku 330° - 360° (tj. 0°), Beran v úseku 0° - 30°. Slunce se
tak při jarní rovnodennosti přesouvá ze znamení Ryb do znamení
Berana.
V době rovnodennosti dráha Slunce protíná nebeský rovník (Slunce
se ocitá v rovině rovníku). Pokud jednu naši paži namíříme ke
Slunci a druhou k nebeskému pólu (hvězda Severka), svírají naše
paže pravý úhel. |
Slunce a mezníky roku
Sledování Slunce umožnilo již ve starověku stanovit přibližnou délku roku a ten dále
rozdělit dvěma slunovraty a dvěma rovnodennostmi.
Lidé tak stanovili čtyři stěžejní mezníky svého kalendáře. Za počátek roku
pak často považovali jarní rovnodennost.
Slunce umožnilo našim předkům orientovat se v
čase i prostoru. Běžné sledování slunečního kotouče
stačilo k přibližnému časovému dělení dne a určení světových
stran. Systematické dlouhodobé sledování Slunce poskytlo lidem
možnost dělit čas na rok, a ten dále na půlroční či čtvrtletní
intervaly. Ke stanovení období slunovratu a rovnodennosti bylo
zapotřebí znalosti přírody,
důvtip a trpělivost.
Většina lidských kultur dávala velký význam jarní
rovnodennosti a zimnímu slunovratu. Určit přesně na
den tyto události běžným pozorováním bylo značně složité. Přesto
to naši předkové v mnoha případech dokázali. |
Předchozí -
Slunce - den, týden
a světové strany
Následující -
Souhvězdí
|
[a] |
Uvedené jevy nastávají ve dnech blízkých okamžiku
slunovratu. Popisujeme situaci pozorovatele na severní polokouli, na
naší zeměpisné šířce. Neplatí např. pro oblast pólu nebo území pod
obratníkem. |
[b] |
Začátek roku byl někdy určen nikoliv rovnodenností či
slunovratem, ale praktickými potřebami pastevců či
zemědělců, nebo důvody administrativními či náboženskými. Život ve starém Egyptě ovlivňovaly pravidelně se opakující záplavy Nilu.
Začátek blahodárných záplav byl spojen s heliakickým východem Síria (Sothep).
Egyptský kalendářní rok začínal právě touto událostí a je tedy nazýván
sothickým rokem. Byl zaveden v r. 2773 př. n. l. faraónem Imhotepem.[14] |
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také Český
ekumenický překlad /CEP/ |
[2] |
Ministr Zdeněk. Pravěká
sociokultovní architektura na Moravě.
http://www.volny.cz/lynxx/mx/mini5.html |
[3] |
Ministr Zdeněk. Pravěká astronomie a Benátecko.
www.volny.cz/lynxx/mx/mini1.html |
[4] |
Alastair Service - Jean Bradbury, "The Standing Stones of
Europe: A Guide to the Megalithic Monuments", J.M.Dent, Londýn 1993, s.47
odkaz viz.[12] str.11 |
[5] |
Chrisopher Chippendale, "Stonehenge Complete", Thames
and Hudson, Londýn 1994, s. 137-8
odkaz viz.[12]
str.11 |
[6] |
Daily Telegraph, 28.června 1996
odkaz viz.[12] str.12 |
[7] |
Alexander Marshack, "The Roots of Civilization",
McGraw-Hill, New York 1972
odkaz viz.[12] str.32 |
[8] |
Dr.David P.Stern, "The Sky Above Us",
www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/Secliptc.htm |
[9] |
Pavel Příhoda, "Proč ne jenom jednadvacátého...?",
Corona Pragensis 1998/6
www.astro.cz/iso/cas/praha/crp/9806a.phtml |
[10] |
Jiří Dušek, "Astronomický denník"
denik.hvezdarna.cz/2003_03_01_archiv.html |
[11] |
Délka astronomických ročních dob v rámci jednoho roku se
liší. V roce 2000 trvalo léto 92,76 dne a např. zima 88,99 dne. Pro milovníky léta
máme potěšující zprávu. Jaro a zima se v současnosti zkracuje, léto a podzim
prodlužují.[9] |
[12] |
Ministr Zdeněk. Archeo-metalurgie,
-technologie, -chronologie a archeo-astronomie (kalendářní).
www.volny.cz/lynxx/vyst.htm |
[13] |
Marek Pavel. Archeoastronomie. Východy Slunce
pozorované z rondelu Byseň - Východ Slunce v sedle Bezdězů, lunární
měsíc po slunovratu.
slunecnihodiny.wz.cz/archeo/obrar1.htm |
[14] |
Astronomové a hodináři.
certik.ruk.cuni.cz/sokol/4.ISO2.html |
|
|