|
Postavy v Bibli - Mesiáš I
Mesiáš v Hebrejské Bibli
V Hebrejské Bibli nalezneme celou řadu zmínek o postavách označených
jako mesiáš. Kdo byli tito mesiášové? Mají něco společného s
novozákonní postavou Ježíše Krista?
Bible názorně ukazuje vývoj lidské víry ve spasitele, zachránce,
mesiáše resp. Mesiáše[b]. Nejprve to byl jen reálný člověk pomazaný k
výkonu své funkce - mesiáš. Později se zrodila víra v obnovu
národa, království či celého světa vyvoleným člověkem - Mesiášem. V křesťanském Novém zákoně
je pak za Mesiáše považován Bůh v postavě Ježíše Krista, tedy Ježíše
Pomazaného.
Pro pochopení významu postavy mesiáše je nutné číst biblické texty v
kontextu historie.
Pomazaní králové, kněží a proroci
Hebrejský výraz
transkribovaný
jako (moshiach,
messiah, mesiáš apod.) znamená pomazaný (angl. annointed
one):
Pojem je odvozen od hebrejského pomazat משח .
Mesiáš מָשִׁיחַ byl člověkem pomazaným svatým
olejem k výkonu kněžské, panovnické či prorocké role.[a] Kdokoliv, kdo se ujal těchto funkcí, mohl být označen jako
mesiáš. [2] [3]
Mesiášem jsou v Hebrejské Bibli označeny postavy králů, vysokých
kněží i bojovníků, nikdy však nadpozemské bytosti. Mesiáše zde nalezneme na 38 místech: jsou to 2 patriarchové, 6 vysokých kněží,
perský král Kýros a 29 izraelských králů.
Lidé věřili, že pomazaný člověk - mesiáš je pod boží ochranou, je
Bohem vyvolen k vladařské či kněžské funkci. Pomazaný se stával legálním
zástupcem Boha na zemi, zůstal však stále člověkem z masa a kostí, s klady
ale i nedostatky.
Rituál pomazání se prováděl na celém starověkém Blízkém
východě. V Babylónii a Asýrii byli lidé symbolicky potíráni
sezamovým olejem při svatbách, uzavírání smluv nebo propouštění otroků.
Pomazaným kněžím patřilo významné místo v babylonské společenské
hierarchii. V mýtu o Gilgamešovi byla pomazána i archa.
Také v Hebrejské Bibli čteme o pomazávání kněží, králů, proroků ale také předmětů či staveb: CEP[1]
|
Genesis 31:13
Já jsem Bůh z Bét-elu, kde jsi olejem pomazal posvátný sloup a
kde ses mi zavázal slibem...
Exodus 29:29 Svatá roucha Áronova
zůstanou po něm jeho synům, aby v nich byli pomazáváni a uváděni
v úřad.
1.Královská 19:15-16 Hospodin mu
řekl: "Jdi, vrať se svou cestou k damašské poušti. Až tam
přijdeš, pomažeš Chazaela za krále nad Aramem. Jehúa, syna
Nimšího, pomažeš za krále nad Izraelem a Elíšu, syna Šáfatova z
Ábel-mechóly, pomažeš za proroka místo sebe.
Leviticus 8:10 Potom vzal Mojžíš
olej pomazání, pomazal příbytek s veškerým příslušenstvím a
posvětil je.
1.Samuelova 10:1 Samuel vzal nádobku
s olejem, vylil mu /Saulovi/ jej na hlavu, políbil
ho a řekl: "Sám Hospodin tě pomazává za vévodu nad svým
dědictvím...
1.Samuelova 16:13 Samuel tedy vzal
roh s olejem a pomazal ho uprostřed jeho bratrů. A duch
Hospodinův se Davida zmocňoval od onoho dne i nadále... |
Texty Hebrejské Bible byly psány v různých dobách, za různých
okolností a s rozličnými cíly. Pro pochopení významu postavy mesiáše je
třeba daný biblický text vždy chápat v historických souvislostech doby
jeho vzniku.
Severní království Izraele zaniklo na konci 8.stol. př.n.l. pod
útoky Asyřanů. Mnoho obyvatel začalo přesídlovat na jih do sousedního Judského království. Z chudého Judska se postupně stávala
zalidněná země.
Davidovská dynastie začala z hlavního města Jeruzaléma vládnout nejen
Judejcům ale i početným přistěhovalcům z bývalého Izraele. S
cílem sjednotit národnostně a nábožensky své poddané nechali
vládcové přepracovat
národnostní ideologii v textech, které se později staly základem
Hebrejské Bible. Ve stínu mocné Asýrie bylo důležité dodat lidem víru v
jejich pevné kořeny, v pradávnou existenci mýtického jednotného království Izraele pod boží ochranou
Hospodina -Yahweho a správou jím posvěcených králů, kněží a proroků. To
byli první mesiášové.
Podle Hebrejské Bible byl prvý legendární král Izraele Saul pomazán Hospodinem
prostřednictvím
proroka Samuela. Později Samuel pomazal i krále Davida. Všichni
další králové z jeho linie byli považováni za Hospodinem pomazané -
mesiáše.
V Tóře (prvních 5 knih Hebrejské Bible) se žádná zmínka o mesiáši nevztahuje k
nějakému neznámému očekávanému spasiteli, ať člověku či dokonce bohu.[4]
[6]
Pojem mesiáš byl spojen vždy s konkrétní historickou postavou.
Biblickým knihách Genesis,
Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium a spisům Předních proroků
(Jozue, Soudců, Samuelovy, Královské) jsou cizí představy o příchodu
konce věku a úloze božského či lidského spasitele. Pojem
mesiáš-pomazaný je jen označením konkrétních postav známých z
historie pomazaných k
výkonu své vladařské či kněžské funkce.
Král zachránce
Judea strádala pod nadvládou Asyřanů a nakonec se vzbouřila. Byla
však poražena a Jeruzalém r. 701 př.n.l. obležen vojsky krále Sinacheríba.
Judský král Chizkijáš se musel draze vykoupit aby město uchránil před
vypleněním. Za jeho vlády došlo k významným náboženským reformám a
započala centralizace náboženského kultu do jeruzalémského chrámu.
Lidé hledali pomoc a naději v těžké době asyrského útlaku. Začala v nich
klíčit víra v příchod krále, který potrestá utlačovatele, obnoví židovské
království a navrátí svému lidu náboženskou i národnostní svobodu. Podle tradice
působili v těchto dobách proroci Micheáš a Izajáš. Mnozí jejich
texty mylně vykládají za proroctví příchodu božského Mesiáše.
Prorok Micheáš
Prorok Micheáše podle tradice povzbuzoval svůj lid v dobách bojů s asyrskou velmocí.
Měl být na konci 8.stol.př.n.l. svědkem konce Severního království
Izraele a v zániku Samaří (hlavního města) vidět boží
trest za zkaženost panstva.
V knize připisované tomuto proroku čteme o naději v příchod někoho,
kdo v posledních dnech přinese zákon a někoho, kdo přinese slovo boží.
Nejsou však spojováni s pojmy mesiáš či pomazání. CEP Micheáš
4:1-3
|
I stane se v posledních dnech, že se
hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude
povznesena nad pahorky a budou k ní proudit národy...
Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma. On bude
soudit mnohé národy, ztrestá mocné pronárody, i ty
nejvzdálenější. I překují své meče na radlice, svá kopí na
vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou
se již cvičit v boji. |
Biblická kritika však ukázala, že text knihy je složen z mnoha
vrstev, které pocházejí z rozmezí 8. až 3.stol.př.n.l. Je otázkou, kdy
byly jednotlivé verše skutečně napsány. CEP Micheáš
5:1-5
|
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi
nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude
vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných.
I když je Hospodin vydá v plen do chvíle, než rodička porodí,
zbytek jeho bratří se vrátí zpět k synům Izraele. I postaví se a
bude je pást v Hospodinově moci, ve vyvýšeném jménu Hospodina,
svého Boha, a budou bydlet bezpečně; jeho velikost bude nyní
sahat až do dálav země. A on sám bude pokoj. Až vtrhne Ašúr do
naší země, až bude šlapat po našich palácích, postavíme proti
němu sedm pastýřů, osm vojevůdců lidu. Ti budou spravovat
asyrskou zemi mečem v přístupech do země Nimrodovy. On nás
vysvobodí před Ašúrem, až vtrhne do naší země, až bude šlapat po
našem pomezí. |
Micheáš předpověděl příchod vládce Izraele z judského rodu Betléma
efratského, který ochrání zemi před útokem Asyřanů. Později byl text
chybně chápán jako předpověď narození Mesiáše v Betlémě.
Ani závěr proroctví se nenaplnil. Proti útokům Asyřanů se nepostavilo
žádných sedm judských vojevůdců, bylo by to zbytečné. Roku 612 př.n.l.
byli totiž Asyřané přemoženi Babyloňany a jejich hlavní město zničeno.
Prorok Izajáš
Za klasickou předpověď příchodu krále/mesiáše/spasitele a nastolení všeobecné
spravedlnosti bývají někdy považovány verše Izajáše: CEP Izajáš 11:1-10
|
I vzejde proutek z pařezu Jišajova a
výhonek z jeho kořenů vydá ovoce.
Na něm spočine duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumnosti,
duch rady a bohatýrské síly, duch poznání a bázně Hospodinovy.
Bázní Hospodinovou bude prodchnut. Nebude soudit podle toho, co
vidí oči, nebude rozhodovat podle toho, co slyší uši,
nýbrž bude soudit nuzné spravedlivě, o pokorných v zemi bude
rozhodovat podle práva. Žezlem svých úst bude bít zemi, dechem
svých rtů usmrtí svévolníka.
Jeho bedra budou opásána spravedlností a jeho boky přepásá
věrnost.
Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat...
Nikdo už nebude páchat zlo a šířit zkázu na celé mé
svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina, jako vody
pokrývají moře.
V onen den budou pronárody vyhledávat kořen Jišajův, vztyčený
jako korouhev národům, a místo jeho odpočinutí bude slavné.
|
Izajášovy kapitoly 7 až 11 byly občas chápány jako předpověď
příchodu spasitele světa v posledním věku. Izajáš jej však pojmem mesiáš
nenazývá. Funkce mesiáše je v Izajášovi určena pouze
izraelskému bohu Yahwemu. A navíc se nejedná o obecnou předpověď do daleké
budoucnosti.
Celý kontext Izajášova proroctví ukazuje, že oním králem - proutkem z
pařezu Jišajova, je zcela konkrétní osoba tehdejší doby - Chizkiáš, syn
judského krále Achaze (cca. 715-690 př.n.l.). Izajáš se snaží
ve svých čtenářích posílit víru v to, že těžká doba
(expanze Asýrie) skončí ještě dříve, než dospěje Achazův syn Chizkijáš
(viz také Biografie dle
nepochopených proroctví). "Mesiášské" verše vztahující se ke králi Achazovi a jeho synovi, byly
psány zhruba na přelomu 8. a 7.stol. př.n.l. (tzv. proto-Izajáš) - viz.
Izajáš.
Spisy Micheáše a Izajáše nejsou mesiášské i když byly později takto
chápány. Motiv o výhonku lze nalézt i v knize Jeremjáš (Jr
23:5-6) a podle některých odborníků se jedná o pozdní vsuvky z doby
poexilového guvernéra Zerubábela. Jednalo se o snahu potvrdit právo
potomků krále Davida na trůn.[9]
Až do konce 7.stol.př.n.l. byl mesiášem označován vždy konkrétní
člověk - král, kněz či prorok. Myšlenka příchodu neurčitého zachránce a
spasitele v daleké budoucnosti byla autorům biblických textů zcela cizí.
Pokračování -
Mesiáš - Spasitel
v Hebrejské Bibli.
|
[a] |
Ve starověku se role kněze, krále a proroka
často mísila dohromady. Např. legendární král David měl také
roli kněze (2.Sam 6:12-19) a proroka (2.Sam 23:1-7). |
[b] |
Podle vžitých konvencí někdy rozlišujeme mezi mesiášem a
Mesiášem. Postavu, která podle židovské tradice snad jednou přijde a
nastolí všeobecný mír a boží spravedlnost, můžeme označit jako
Mesiáše s velkým "M". V literatuře se tato postava označuje jako
HaMashiah (angl. the Messiah) na rozdíl od mesiášů -pomazaných
- Mashiach (angl. a Messiah). |
|
|
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/.
|
[2] |
Revealing Daniel
www.2think.org/hundredsheep/bible/comment/daniel.shtml
|
[3] |
The Jewish Concept of Messiah and the Jewish
Response to Christian claims
http://www.jewsforjudaism.org
|
[4] |
Messiah Truth: A jewish response
to Missionary Groups
www.messiahtruth.com/response.html
|
[5] |
Kosidowski, Zenon. Na počátku
bylo slovo.1979. Práce.1992
ISBN 80-208-0118-9
|
[6] |
Rich, Tracey. Moshiach: The
Messiah.
www.jewfaq.org/moshiach.htm
|
[7] |
Price, Randall. The Concept of
the Messiah in the Old Testament.
www.worldofthebible.com
|
[8] |
Rendtorff, Rolf. Hebrejská bible
a dějiny. Úvod do starozákonní literatury. 3. vyd. Praha:
Vyšehrad, 2003.
ISBN 80-7021-634-4.
|
[9] |
Lendering, Jona. Messiah. Roots of the concept:
Micah and Isaiah.
www.livius.org/men-mh/messiah/messiah_03.html
|
|
|