Starověké hvězdářství II. -- Slunce - den, týden a světové strany
Starověké hvězdářství II.Slunce - den, týden a světové stranyPro naše prapředky bylo slunce největším nebeským tělesem. Sluneční kotouč se každé ráno pravidelně objevoval nad obzorem, pak pomalu putoval oblohou a na konci dne opět mizel v neznámu. Dnes víme, že sluneční paprsky přinášejí světlo a teplo nezbytné pro náš život. Ne vždy si to však lidé uvědomovali. Spojitost mezi Sluncem a světlem nebyla některým kulturám zřejmá. V prvých verších Hebrejské Bible, v knize Genesis, se takto popisuje stvoření světa: Bible, Genesis 1:1-19 CEP[1]
Bůh nejprve stvořil světlo, den a noc. Teprve čtvrtého dne učinil dvě veliká světla, Slunce a Měsíc. Pradávné tradice, ze kterých čerpali autoři textů Genesis, nepovažovaly Slunce za zdroj světla. Tak tomu bylo v mnoha starověkých kulturách. Pozorovatelům oblohy samozřejmě neuniklo, že se Slunce objevuje při svítání a mizí za soumraku. Nevěděli však, že právě Slunce je oním zdrojem světla.[c] DenPravidelně se opakující doby světla a tmy, den a noc, vymezovaly základní časové úseky v životech lidí. Toto základní rozdělení času ukazuje jeden z již výše uvedených veršů Genesis: Bible, Genesis 1:5
V širším významu den zahrnoval obě části - tmavou i světlou. Den tedy znamenal buď pouze období světla (svitu Slunce), nebo zahrnoval světelnou i tmavou část (den i noc) dohromady. Den sestávající ze světlé i tmavé části (trvající našich 24 hodin) budeme označovat jako kalendářní den. Hranice dneZ biblického verše Genesis 1:5 můžeme vyčíst i hranici stanovující počátek kalendářního dne. V Hebrejské Bibli začíná většinou večerem, soumrakem a trvá do dalšího večera. Kalendářní den končil i začínal soumrakem. Sestával tedy z tmavé a světlé části. Ve verši Gn 1:5 je použit pro den výraz YOM. Hranice kalendářního dne byly v různých kulturách různé. Den u Peršanů, Egypťanů, některých řeckých kmenů i starých Římanů začínal úsvitem, jak je přirozené pro denní faunu i člověka. Vycházející Slunce bylo znamením začátku nového dne. Číňané a později i Římané začínali den o půlnoci, což převzala i naše civilizace. Soumrakem končil starý den a začínal nový nejen u Izraelitů, ale i dalších národů Předního Východu, Turků či Keltů. Jedná se zřejmě o pozůstatek měsíčního kalendáře.[18] U Sumerů a Babyloňanů si odborníci nejsou zcela jisti.[2] Zřejmě však začínali den také večerem. Tradice biblického dne, počínajícího večerem, je tedy převzata od Sumerů resp. Babyloňanů. Dávní astronomové, již od Ptolemaia, často počítali kalendářní den od poledne - jejich den trval polovinu světlé doby, pak následovala tmavá a nakonec další polovina světlé doby. Důvod byl prostý. Hranici dne určovali podle horní kulminace Slunce. Přesným začátkem dne bylo poledne. Výhodou bylo, že se během nočního pozorování neměnilo datum.[18] Takto vymezený den dnes označujeme jako pravý sluneční den.[a] U nás se dříve počítal den od večera (tzv. Vlašské či Staročeské hodiny).[b] Mizení SlunceNa konci dne mizelo Slunce na horizontu. Lidé žijící u moře často věřili, že se Slunce noří do něj. Podle obyvatel vnitrozemí se Slunce schovávalo v horách do podzemí.
PoledneSluneční poledne (nebo také pravé poledne) je okamžik, kdy je Slunce nad obzorem nejvýš. Poledne rozděluje kalendářní den na dvě stejné poloviny, jež se nazývají půldny. Opakem poledne je půlnoc. Aby určení času poledne bylo jednodušší, používal se princip stínu sloupu a na zemi vyznačeného poledníku. Vztyčil se sloup a na zemi byl čarou zaznamenán stín Slunce, kdy stálo nejvýše (v poledne byl stín nejkratší). Čára vedená od paty sloupu, určená stínem poledního Slunce, vyznačovala místní poledník a zároveň ukazovala i směr od jihu k severu. Jak se blížilo sluneční poledne, přibližoval se stín vrhaný sloupem k poledníku vyznačeném na zemi. Jakmile stín lícoval s poledníkem, byl čas poledne. V trvale zastíněných prostorách (například chrámy) se místo stínu naopak použil úzký světelný paprsek dopadající v poledne na podlahu souběžně s čarou poledníku.[d] Části dneKalendářní den si lidé dále dělili do několika částí. Den zřejmě nejprve vymezovaly tři přirozené jevy - začátek světla (východ Slunce), poledne a stmívání (západ Slunce). Později bylo období svitu Slunce podrobněji děleno na ráno, dopoledne, poledne, odpoledne a večer. V Bibli však čteme o jiném členění dne. Jitrem se chápalo období trvající od východu Jitřenky (Venuše) až do poledne. Po poledni následovala třetí část dne - večer. Ten zahrnoval údobí od poledne až do východu prvých hvězd. Sumerové dělili den a noc každý na tři hlídky. Hlídka sestávala ze dvou sumerských hodin. Už před pěti tisíci lety začali mezopotamští učenci rozdělovat kalendářní den na 12 (2 x 6) úseků nazývaných kaspu (kašbu). Kalendářní den tedy trval 12 sumerských hodin (dvouhodin). Sluneční kaspu představoval třicetistupňový oblouk dráhy Slunce po obloze a byl nejen časovou, ale i délkovou jednotkou. Sumerské dvojhodiny byly temporální - jejich délka se v průběhu roku měnila s délkou dne a noci. Izraelité zůstali u dělení kalendářního dne na šest částí (Sd 7:19, 1 S 11:11). Noc sestávala z období tří nočních hlídek. Později začala být počítána na čtyři hlídky po římském vzoru. Dělení dne na hodiny Izraelité zavedli až v době poexilní (Da 4:16). Sumerskou hodinu kaspu dělili Sumerové i Babyloňané na dalších 30 dílků
geš (gesh).
Den trval 360 jednotek geš.
[14]
[16]
Prvý doklad o dělení kalendářního dne na 24 dílů pochází z Egypta. Ve starověkém Egyptě dělili den na dvě části po 12 hodinách. Zhruba od 2100 až 2000 př. n. l. začali noc dělit na 12 částí, jak dokládají hvězdné hodiny kreslené na víka rakví. Dělení světelného dne na 12 částí zase ukazuje např. text na slunečních hodinách z období faraóna Setiho I. (1290 - 1279 př. n. l.). Trvání dvanácti dílů dne a 12 dílů noci bylo samozřejmě proměnlivé. Jednalo se o sezónní hodiny, jejich délka se měnila s tím, jak se měnil poměr trvání dne a noci v průběhu roku.[24] Vraťme se
k dělení dne a měření času. Jak vlastně lidé měřili krátké
denní časové úseky? Sluneční hodinyDen byl odměřován pohybem Slunce po obloze. Sledovat přímo polohu slunečního kotouče nebylo praktické a bez náležitých pomůcek ani přesné. Lidé proto začali pozorovat něco jiného - stín vrhaný Sluncem. Uvědomili si, že cesta Slunce po nebeské klenbě může být měřena polohou a délkou stínu. Vynalezli tak nástroj k měření času. Egypťané byli první, kdo prokazatelně měřili čas slunečními hodinami. Je pravděpodobné, že to uměli už Sumerové, dosud však nemáme archeologický důkaz. Zhruba od roku 3500 př. n. l. začali Egypťané stavět obelisky - vysoké čtyřstranné monumenty, které se do výšky zužovaly. Podle některých odborníků mohly obelisky sloužit i k zaznamenávání času.
Sluneční hodiny nám dokazují, že Egypťané dělili den a noc po dvanácti úsecích (nejprve byl den rozdělen na 10 úseků, další dva pokrývaly svítání a soumrak). Kalendářní den tedy sestával z 24 úseků - hodin, stejně jako je zvykem v naší civilizaci. Délka hodin se však měnila s délkou světlé části dne. Denní čas odměřovaly sluneční hodiny.
O slunečních hodinách nalezneme zmínku i v Hebrejské Bibli. Judejský král Chizkijáš smrtelně onemocní. Prorok Izajáš přináší Hospodinův slib uzdravení. Aby král uvěřil, sešle Hospodin zázračné znamení, vrátí sluneční stín na stupních Achazových o deset stupňů zpět: Bible, 2. Královská 20:8-11
Stupně měřící čas postavil zřejmě Achaz, otec Chizkijáše. Achaz měl podle tradice žít v 8. stol. př. n. l. Kniha 2. Královská byla sepsána až během 6. stol. př. n. l. Přesto se v Tóře s měřením času na hodiny nesetkáme. Mnohem jednodušší bylo dělit den na delší časové úseky, jak jsme uvedli výše. Sluneční hodiny byly postupně zdokonalovány. Pokud se tyč vrhající stín nasměrovala k nebeskému pólu, stín putoval po kruhové výseči. Tyto sluneční hodiny byly vynalezeny zřejmě v Řecku v 6. stol. př. n. l.[23]
TýdenPro praktické užití byly dny sdružovány do týdnů. Týden snad původně souvisel se čtvrtěmi Měsíce a byl proměnný.[18] Ve starém Egyptě měl týden 10 případně i 5 dnů. Každý desetidenní týden byl spojen s určitým souhvězdím či hvězdou, vycházejícími nad obzorem těsně před východem Slunce. Tato dekanová souhvězdí se dochovala např. na známém zvěrokruhu v Dendeře. Dekany byly používány pro určování času během noci. 36 dekanových hvězd a souhvězdí vytvářelo i důmyslný kalendář dělící rok přibližně na 36 desetidenních týdnů. Podobně, podle heliakických východů hvězd, uměli určovat čas již Sumerové a Babyloňané. Sedmidenní týden zavedli v Babylonii.
Každý poslední (sedmý) den býval zřejmě posvátný či prokletý. Panoval zákaz
provádění řady lidských činností, náboženské rituály měly odvrátit
předpokládané zlo. Odtud sedmidenní týden převzali Izraelité, Řekové, Římané a dnes i my. Babyloňané zvolili
tento počet v souvislosti s uctíváním sedmi nebeských světel - Slunce,
Měsíce, Venuše, Marsu, Jupiteru, Saturnu a Merkuru. Název dne byl dán
planetou jeho první hodiny. Světové stranyPodle Slunce se mohli lidé orientovat nejen v čase, ale i v krajině. Východ a západ Slunce jim udával přibližnou osu světových stran. Pokud jim stálo Slunce v poledne v zádech, mířili na sever. Hroby skrčenců v Evropě (neolit - mladší doba kamenná) jsou orientovány ve směru východ-západ a jsou důkazem znalosti světových stran.
Řada starověkých staveb byla velice přesně orientována ke světovým stranám. Snad nejlepším příkladem je Velká pyramida v egyptské Gíze. Přesnost zaměření stavby vůči světovým stranám je neuvěřitelná.
Slunce umožnovalo nejen měření času během dne a určování světových stran. Sledováním Slunce bylo možné měřit rok a rozdělit jej čtyřmi časovými mezníky slunovratů a rovnodenností. Předchozí -
Země a nebe
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vydáno: 15. 03. 2007 |