|
Válečkové pečeti Mezopotámie
Jedny z nejstarších zobrazení bohů nalézáme na otiscích
válečkových pečetítek staré Mezopotámie. Válečkové pečeti (angl. Cylinder seals,
franc.
Sceaux-cylindres, něm. Zylindersiegel) jsou malé (2-6 cm) kameny ve
tvaru válce s vyrytým dekorem. Vtlačením
do podkladu (mokrý jíl) zanechával váleček otisk sloužící jako pečeť či podpis.
Válečkové pečeti se používaly od konce 4. tisíciletí př. n. l.
V mnoha článcích se odvoláváme na obrazové motivy
pečetítek vztahující se k mezopotámského panteonu. Pro větší přehled zde začínáme
uvádět jejich seznam.
|
VA 243 (Vorderasiatische
Museum in Berlin), ANEP 697 |
Akkad (cca.
2360 - 2180 př. n. l.) |
Bůh zemědělství se
symbolem hada sedí na
trůně a drží pluh. Další
bůh stojí před ním a přivádí za ruku člověka nesoucího jehně. Mezi
nimi je krumpáč, nůž a kyj. nad nimi je hvězda obklopená malými
hvězdnými tělesy. Za trůnem je zbraň se zahnutou čepelí, hory s
rostoucími stromy a horská koza.
Nápisy:
"Dubsiga, Ili-illat, tvůj/jeho služebník." |
www.sitchiniswrong.com/VA243seal.pdf |
|
The
Metropolitan Museum of Art. New York (1991.368.5) |
Sýrie, 1820 – 1730
př. n. l. |
Bůh sedí na trůnu
neseném dvěma býky s lidskou hlavou. Král(?) stojí před bohem.
Sfinga s egyptskou korunou a symbolem ankh. |
www.metmuseum.org/toah/ho/03/wae/hob_1991.368.5.htm |
|
The
Metropolitan Museum of Art. New York (1987.343) |
S.Elamský (Old Elam)
styl. poč. 2. tis. př. n. l. |
Sedící bůh či
panovník. Za ním sedící žena pod hroznovým keřem, snad jeho
partnerka. Před trůnem uctívající postava. Symboly měsíce a
dýka či rydlo. |
www.metmuseum.org/toah/ho/03/wai/hob_1987.343.htm |
|
The
Metropolitan Museum of Art. New York (1999.325.4) |
2350 – 2150 př. n. l.
|
Zápas. Nahý vousatý
hrdina se šesti prameny vlasů drží vodního buvola. Mezi nimi
malá ženská postava.
Další hrdina, muž s býčí hlavou a nohama bojuje se lvem. Mezi
nimi rohaté zvíře. Nápis jmenuje majitele - Ishri-ilum. |
www.metmuseum.org/toah/hd/akka/hob_1999.325.4.htm |
|
The
Metropolitan Museum of Art. New York (L.1992.23.5) |
2220–2159 B.C.;
Akkadian |
Čtyři hrdinové,
každý má šest pramenů vlasů. Drží korouhve, snad symbol boha či
skupiny bohů. Mezi dvěma hrdiny je had. Každý má nad hlavou
jeden ze symbolů: slunce, měsíc, ryba, nádoba s prameny vody.
Jedná se o astrální a planetární symboly. Nádoba s proudy vody a
ryba se staly znameními zodiaku. Nápis uvádí jména Shatpum, syn
Shallum. |
www.metmuseum.org/toah/hd/akka/hob_L.1992.23.5.htm |
|
The British Museum
- ANE 89128 |
Kasitská dynastie
(cca. 1550 - 1155 př. n. l.) |
Sluneční bůh Šamaš
sedí na trůnu. Před ním sluneční disk a kříž.
Nápis: "Šamaš, král nebes a země, jehož me jsou
zářící, který kráčí s rohy, který skrze jeho (sluhu) který jej
ctí, přinesl záchranu: Sha-ilimma-damqa, syn Lugal-sídla."
|
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The
British Museum - ANE 89115, Greenstone seal of Adda |
Akkad
(2300 - 2200 př. n. l.) |
Ištar,
bohyně plodnosti s křídly vítězství. Pod ní sluneční bůh Šamaš s
paprsky zářícími z jeho ramen, si razí cestu horami aby mohl
povstat za svítání. Vpravo bůh Ea s proudy vody a rybami
prýštící z ramen. Za ním jeho pomocník Usimu se dvěmi tvářemi.
Vlevo neznámý bůh s lukem a toulcem, snad bůh lovu Nusku.
Nápis: jméno majitele "Addar písař". |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The British Museum
- ANE 103317 |
Akkad (2300 - 2200
př. n. l.) |
Snad příběh ptáka
Imdugud (Anzu). Ea vlastnil Tabulky osudu. Při koupeli odložil
korunu, šaty i tabulky. Anzu tabulky ukradnul ale bůh Ningirsu
přemohl ptačí monstrum a tabulky získal zpět. Na pečeti zřejmě
zajatý Anzu přiváděný před boha Ea. |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The British Museum
- ANE 89326, 'Adam and Eve' cylinder seal |
Pozdní Akkad
(2200 - 2100 př. n. l.) |
Strom, had a dvě
sedící postavy. Vpravo sedící bůh, vlevo žena. Datlová palma a
had snad symbolizují plodnost. |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The British Museum
- ANE 89337 |
Persie,
Achaimenovci, Borsippa (6. - 5. stol. př. n. l.) |
Král perském oděvu
bojuje se lvem. Další hrdina v babylonském šatu bojuje s býkem.
|
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The British Museum
- ANE 89078 |
Mezopotámie
(2400 - 2350 př. n. l.) |
Dva hrdinové zápasí
s jelenem. Dva bohové zápasí s býkem a dalším býkem s lidskou
hlavou.
Válečky s tématikou zápasů a bojů byly určeny mužům. Ženy
vlastnily pečetítka s tématikou hostin. |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The
British Museum - ANE 134928 |
Elamská kultura,
13. stol. př. n. l. |
Votivní pečetítko
zasvěcené bohu Sínovi.
Nápis: "Ó Síne, velký pane, shlížej (s laskavostí), měj
slitování." |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
The British Museum
- ANE 22962 |
Mezopotámie
(2600 - 2400 př. n. l.) |
Na býka s lidskou
hlavou útočí pták s lví hlavou (Imdugud ?). Býka chrání hrdina a
muž-býk. Býk s lidskou hlavou snad představoval bizona (žili na
východě v horách Zagros). Na dolním poli jsou býci, koza,
jelen a orel. |
www.thebritishmuseum.ac.uk/ |
|
? |
Kasitská dynastie
(cca. 1550 - 1155 př. n. l.) |
Sluneční bůh Šamaš sedící na trůnu. Před ním jeho symboly -
sluneční disk a kříž. Nápis: "Šamaš, král nebes a země, jehož Me
jsou zářivé, který kráčí s rohy, který - skrze jeho (služebníka)
který jej ctí - přináší spásu: Sha-ilimma-damqa, syn Lugal-mansi."
|
www.piney-2.com/Shamash.html |
|
The National
Museum, Berlin. |
Uruk-Jamdat-Nasr
3200 - 3000 př. n. l. |
Kněz/král v roli Dumuziho krmí posvátné kozy či berany. Osmilisté květy jsou
symbolem Inanny. |
www.ancientworlds.net/aw/Article/783820 |
|
U9750[7] |
Ur, Akkad, 2250 př. n. l. |
Mytologická scéna. Sedící postava - Ea ve své
říši Abzu. Klečící postava se drží vchodového sloupu. Velice
vzácně je zde její tvář z čelního pohledu, nikoliv profilu.[7] |
|
|
Ur, Akkad, 2250 př. n. l. |
Bůh vody se svými pomocníky.[7] |
|
|
Ur, Akkad, 2250 př. n. l. |
Pár bojujících. Muž bojuje s vodním buvolem. Býčí
muž kusarikku bojuje se levem. .[7] |
|
|
Ur, Akkad, 2250 př. n. l. |
Sluneční bůh vyhází nebeskými dveřmi nad horami.[7] |
|
|
Ur, Akkad, 2250 př. n. l. |
Bůh hromu a bohyně deště. Monstrum lev/orel
(gryf) - im dugud mushen, symbol bouřkového mraku.[7] |
|
|
Starý Babylon, 1900-1750 př. n. l. |
Nergal - bůh války a smrti.[7] |
|
London, British museum, 129547 |
II. kassitské období, 13. stol. př. n. l. |
Posvátný strom obklopený býky.[7] |
|
No. 595 |
Novoasyrské období, 812 př. n. l. |
Bůh Ninurta bojující proti lví nestvůře.[7]
|
|
|
|
|
Doporučená literatura:
The Elamite Cylinder Seal Corpus c.3500 – 1000 BC
Studies in the chronology and regional style of Old Babylonian
Cylinder Seals. Lamia Werr.
... postupně doplňováno ...
|
[1] |
Henri Frankfort. Cylinder
Seals: A Documentary Essay on the Art and Religion of the
Ancient Near East. London. MacMillan and Co., 1939 |
[2] |
Collon Dominque. Near Eastern
Seals .University of California Press.1991.
ISBN: 0520073088 |
[3] |
Collon Dominque. First Impressions :
Cylinder Seals in the Ancient Near East. University Of
Chicago Press. 1994.
ISBN: 0226113892 |
[4] |
www.sron.nl/~jheise/akkadian/mesopotamia.html#cylinder_seal
|
[5] |
Black, Jeremy; Green, Anthony.
1992. Bohové, Démoni a symboly starověké Mezopotámie.
Volvox Globator. 1999. ISBN 80-7207-266-8 |
[6] |
Mýty staré Mezopotámie:
Sumerská, akkadská a chetitská literatura na klínopisných
tabulkách. Odeon, Praha 1977 |
[7] |
Porada, Edith. “Why Cylinder
Seals? Engraved Cylindrical Seal Stones of the Ancient Near
East, Fourth to First Millennium B.C.” The Art Bulletin, vol.
75, no. 4, 1993, pp. 563–582. JSTOR,
www.jstor.org/stable/3045984. Accessed 20 Dec. 2020. |
|
|