Mýty (IV.)
Mýty (IV.)Mýtický časZákladem starověkých koncepcí světa byla představa periodicity času a princip věčného návratu. Lidé věřili, že vše se děje v cyklech, neustále opakovaných. Každý cyklus končí očišťující fází, mnohdy i pohromou, aby mohl začít čas nový a čistý. Čas se vždy po určité době vracel jakoby na počátek, podobný prvotnímu zlatému věku dokonalé harmonie. Ideální čas a věčný návratPodle lidských představ byl kdysi dávno svět ideální. Světský čas ubíhající stále dopředu (lineární čas) však člověka vzdaloval od ideálních, rajských dob. Proto byl neúnavně anulován a vracen zpět na začátek. Počítání času tak bylo v souvislosti s přírodními či společenskými ději (např. smrt panovníka) ukončováno, aby se mohl rodit čas nový, očištěný. Principem věčného návratu člověk neztrácel kontakt se zlatým věkem a harmonizoval svůj čas s periodickými ději v přírodě, věčným zánikem a vznikem. Snahou bylo alespoň se přibližovat rajskému, zlatého věku na úsvitu lidstva. A to nejen cyklickým počítáním času, ale i praktickými skutky. Člověk si představoval, že vše co dělá, má původ v dávném vzoru, který kdysi stanovil někdo jiný - Bůh, předek či hrdina. Tyto ideální vzory bylo důležité napodobovat a opakovat. Aby se lidé mohli alespoň přiblížit prvotnímu ideálnímu stavu světa, snažili se vše (svatební, pohřební či přechodové rituály, pěstování plodin, lov, sex atd.) vykonávat podle dávných archetypů zakotvených v mýtech. V mýtech se motiv věčného návratu opakuje velice často. Mýty ovlivňovaly lidský život a naopak byly člověkem postupně utvářeny.
Historické události a osoby ztrácely ve vědomí lidí velice brzy autentičnost a
splývaly se svými archetypovými vzory a kategoriemi. Tento proces,
probíhající v
lidové kolektivní paměti, je typický pro všechny mytologie a probíhá
dokonce i nyní. Autentické příběhy se mění v archetypální. Kolektivní paměť
umí udržet příběh jen jeho převedením na archetyp, není totiž schopná
uchovat osobní a historická specifika.[6] Čas jako kruhNejstarší civilizací, která nám přes propast tisíců let přenechala střípky svého počtářského vědění, byl Sumer. Dodnes můžeme žasnout nad genialitou těchto zakladatelů lidské civilizace. Podle mytologa J. Campbella jim jistá čísla umožňovala přístup k poznání kosmického řádu.[1] str.120 Prvé dochované hliněné tabulky z období okolo roku 3000 př. n. l. ukazují, že lidé ve starověké Mezopotámii počítali v desítkově-šedesátkové soustavě (sexagezimální - 6 x 10). Jde o desítkovou soustavu, kde je vyšší jednotkou šedesát, nikoliv sto. V desítkově-šedesátkové nepoziční číselné soustavě existoval pro každý desítkový a šedesátkový řád zvláštní znak klínopisu. Později, kolem r. 2000 př. n. l., došlo v Mezopotámii k přechodu na šedesátkovou poziční číselnou soustavu, kde se hodnota číselného znaku měnila podle jeho pozice v záznamu číselné hodnoty. Dodnes užíváme šedesátkovou soustavu k měření úhlů, času i polohy. Úhlovou minutu dělíme na 60 vteřin, 60 minut tvoří jeden stupeň a 360 stupňů vytváří celek - kruh. V kruhu času má jedna minuta 60 sekund a jedna hodina 60 minut.
5 bodů zikkuratu, posvátného sídla bohů, tedy spojovalo zemi s nebesy.
Stejně tak 5 dní svátků spojovalo starý rok s novým, aby byla zachována
kontinuita života. Čas a číslaVynálezem písma a číslic si člověk pootevřel bránu k poznávání světa a
uvažování o časových délkách zcela přesahujících běžnou lidskou zkušenost.
Lidé mohli začít systematicky odkrývat složitější zákonitosti nebeských
jevů. Nebesa byla sídlem bohů a byla tedy dokonalá. Lidé věřili, že pokud
objeví číselné závislosti nebeských jevů, získají klíč k poznání principů
života i na zemi. Sumerové považovali za velice důležité sestavovat seznamy svých králů, mýtických i skutečných. Do dnešních dní se nám takových seznamů (Sumerian King List) dochovalo nejméně 18. Většinou pocházejí z 2. poloviny vlády dynastie Isin (2017 - 1794 př. n. l.). Některé z nich sledují původ sumerských vládců od počátku vlády lidí až k veliké záplavě. Žádné dva seznamy králů však nejsou identické. Přesto jsou zřejmě odvozeny z jediného zdroje.[4]
Seznam králů, podobný těm sumerským, sepsal babylonský kněz Berossos zhruba v roce 280 př. n. l. V řecky psaném díle čteme o panování deseti vladařů, z nichž posledním byl Xisuthros (helenizovaná forma sumerského Ziusudry) vládnoucí 64 800 let. Celkem vláda deseti králů trvala 432 000 let. Seznamy králů byly zřejmě vzorem také pro biblickou genealogii (Genesis 5 a 11).[5] Podobně i Ziusudra, poslední mýtický vládce před velkými záplavami, byl pravzorem biblickému Noemovi:
Výše uváděné sumerské seznamy mýtických králů zřejmě vznikaly na základě politické poptávky. Vzájemně se liší a sotva v nich lze hledat skutečné historické události. Přesto nesou podle J. Campbella otisk stejného mytologického řádu.[1] str.125 Seznamy králů byly tvořeny pod vlivem mýtů, založených na představách času a událostí, vzájemně svázaných přesnými číselnými zákonitostmi.
Znalost precese bodů rovnodennosti v mýtech?Zmínili jsme, že Berossos uvádí celkovou délku vlády králů před potopou 432 000 let. S tímto zajímavým číslem se setkáváme i v islandské Eddě. Zde je psáno, že Odinova božská síň válečného umění měla 540 dveří:
Válka s Vlkem znamená pravidelně se opakující kosmickou bitvu bohů s nepřáteli, k níž dochází ke konci každého kosmického cyklu. 540 dveří x 800 válečníků = 432 000 V indické Mahábháratě a mnoha jiných textech puránského období (asi 400
n. l.) má kosmický cyklus čtyř věků světa 12 000 božských let, z nichž
každý trvá našich 360 pozemských let. Celý cyklus, nazývaný velevěk,
tedy trvá 4 320 000 pozemských let.[a] V souvislosti s mýtickým kosmickým věkem se tedy na třech různých místech ve třech různých dobách, setkáváme se stejným časovým intervalem - 432 000 let[1]:
Někteří badatelé upozorňují na to, že na noční obloze fungují nebeské
hodiny, odměřující čas v cyklech dlouhých 25 920 let. Nebeský cyklus,
nazývající se Velký rok či Platonický rok, je založen na jevu
zvaném precese bodů rovnodennosti. Sumerové a později např. Babyloňané měřili čas v periodách trvajících 60 let (soss), 600 let (ner) či 3600 let (sar). 25 920 našich let se rovná 432 sumerským časovým jednotkám soss. Zde vidí někteří mytologové spojitost znalosti precese bodů rovnodennosti s časovými intervaly v mýtech resp. délkou vlády některých mýtických králů. J. Campbell píše "Je zřejmé, že mezi počtem roků, uváděných Berossosem v souvislosti s délkou vlády deseti předpotopních králů, a vlastním počtem roků cyklu zvěrokruhu existuje přesný vztah."[1] str.123 Sumerský kalendářní rok měl 72 pětidenních týdnů a 5 vsunutých dnů svátků. J. Campbell dává počet týdnů do souvislosti s trváním precesního posunu o 1° (72 let). Prof. H. V. Hilprecht již v r. 1906 uvedl, že "... všechny násobící a dělící početní operace objevující se na tabulkách z chrámových knihoven v Nippuru a Sipparu a z Aššurbanipalovy knihovny jsou založeny na čísle 12 960 000". Zároveň připomíná, že 12 960 x 2 = 25 920.[1] Jsme tak opět u délky Velkého roku. Znali již staří Sumerové ve 3. či dokonce 4. tis. př. n. l. precesi? To by znamenalo, že předběhli řecké učence skoro o 4000 let! Dosud se totiž předpokládá, že precesi určil až řek Hipparchus (146-126 př. n. l.), a to ještě nepřesně. Domníváme se, že pro znalost precese v mýtech dosud neexistují
jednoznačné důkazy. Problém je, že tzv. precese zemské osy, která způsobuje zdánlivý
posun bodu rovnodennosti po obloze, netrvá přesně 25 920. Doba trvání
jednoho precesního cyklu se udává v rozmezí 25 725 až 26 000
let (viz také Precese zemské osy). Rovněž Berrosem uváděnou délku vlády lidí před potopou (432 000 let) lze dovodit jednoduše ze sumerských časových jednotek. Odpovídá dvojnásobku tzv. velkého saru (2 x 216 000). Mýtický čas pro dnešekMýty a jejich pojetí času nám ukazují následující: 1. Čas je relativní pojem a plynul člověku v různých dobách s různou rychlostí. Lze jej nahlížet lineárně i cyklicky. 2. Na počátku každého cyklu byl vždy nastolen ideální stav životních podmínek pro člověka, ale lidstvo opakovaně sešlo z cesty. 3. Historie lidstva je mnohem starší, než udává současná historická věda. Na zemi se vystřídalo několik civilizací, jejichž pozůstatky byly téměř vymazány, a přečkaly snad jen v mýtech a legendách. 4. V mýtických časových údajích může být skryto vědění předchozích lidských civilizací.
Předchozí -
Mýty, vědomí a nevědomí
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vydáno: 08. 09. 2007 |