Starověké hvězdářství V. -- Měsíc (I.) - měsíční fáze a kalendář
Starověké hvězdářství V. - Měsíc I.Měsíc - měsíční fáze a kalendářMěsíc je největším a nejjasnějším nebeským tělesem na noční obloze. Pro člověka a život na zemi měl od počátků zásadní význam. Měsíc vždy poutal pozornost nejen svou velikostí ale také výraznými cyklickými změnami tvaru kotouče. Lidé si tak za pomoci Měsíce mohli dobře odměřovat čas a vytvořit prvé kalendáře.
Fáze Měsíce
Lunární týdenMěsíc mění svůj tvar v přesných časových cyklech. Zhruba 14 dní Luna nabývá, patnáctý den dosáhne své plné velikosti a dalších 14 dní ubývá. Délka jedné čtvrtě trvá přibližně 7 dní:
Čtvrtě Měsíce přirozeně rozdělují čas do lunárních týdnů, úseků trvajících sedm dnů.
Doklad, že lidé měřili čas podle čtvrtí Měsíce, nalézáme již v kultuře staré Mezopotámie. Sumerové označovali novoluní skupinou znaků dům + den + začít. První čtvrt se zapisovala jako dům + 7. den a plný měsíc jako dům + 15. den.
Sledování fází Luny stojí zřejmě u vzniku
kalendářního týdne, který je pravděpodobně odvozen od čtvrtí Měsíce. Lunární měsíc, lunární kalendář
Podle Slunce mohli naši prapředkové určovat čas denní i roční (sezónní). Postup roku odměřovaný Sluncem však nebylo snadné na obloze přímo sledovat. Určení rovnodennosti a slunovratu vyžadovalo značnou přesnost pozorování, tedy vhodné podmínky a polohu pro pozorování, čas a značnou zkušenost. Daleko jednodušeji se čas měřil fázemi Měsíce. Většina prvních kalendářů vycházela z lunárního a nikoliv z delšího slunečního základu. Takové kalendáře označujeme jako lunární kalendáře. Rozhodujícím okamžikem byl východ nového Měsíce při západu Slunce -znamenal počátek lunárního měsíce. Zřejmě proto začínal i nový den u řady kultur právě večer. Fáze Měsíce odměřovaly průběh roku mnohem čitelněji, než
Slunce. Problém byl v nesoudělnosti lunárních cyklů s cykly solárními.[a]
Lunární měsíc trvá o něco déle než 29,5 dní a 12 měsíců dává 354 dní.
Sluneční (tropický) rok, jako doba mezi dvěma průchody Slunce jarním bodem,
trvá 365,25 dne. Doba 12 lunárních měsíců je tak o 11,25 dne kratší než
sluneční rok. Lunární kalendář se brzy začíná rozcházet s pohybem Slunce
a přestává odpovídat roční době. Již za 16 let dojde v lunárním kalendáři k
prohození zimního a letního slunovratu.[10]
Také prvé civilizace staré Mezopotámie dělily čas na lunární měsíce podle střídání tvaru měsíčního kotouče. Sumerský kalendář dělil rok na 12 lunárních měsíců, které charakterizovaly jednotlivá období v životě lidí. Například 4. měsíc byl zapisován znaky pro semeno a ruku. Znamenal dobu setby. 11. měsíc se zapisoval znakem obilí/zrna a řezu, byl dobou sklizně. 12. měsíc měl symbol obilí/zrna a domu - úschovy sklizně. Jednalo se o lunární kalendář. Lidé si samozřejmě všimli, že po určité době docházelo k disproporcím mezi rokem odměřovaným Sluncem a rokem sestávajícím z dvanácti lunárních měsíců. Mohlo se stát, že úroda ještě nebyla připravena ke sklizni, ačkoliv lunární kalendář již ukazoval měsíc sklizně. Sumerští mudrcové proto museli občas lunární kalendář poopravit - vsunuli mezi 11. a 12. měsíc jeden měsíc navíc. Sumerové tak vynalezli lunisolární kalendář. Kalendář byl stále založen na fázích Měsíce, ale občas musel být korigován tak, aby odpovídal roční době - tedy Slunci. Sumerský kalendář byl postaven na dvou principech, které
převzaly později i další kultury. Měsíc svými změnami tvaru odměřoval
lunární měsíce, začínající prvým srpkem po novoluní. Sumerský kalendářní
měsíc trval 30 dní[6]
a lunární rok tedy 12 × 30, tj. 360 kalendářních dní. Nejstarší egyptský kalendář byl rovněž postaven na měsíčních cyklech. Později, zhruba okolo r. 4236 př. n. l.[8], jej Egypťané začali synchronizovat s heliakickým východem Síria, ke kterému docházelo každých 365 dní. Každoroční východ Síria na východním obzoru, těsně před východem Slunce, byl znamením počátku životodárných záplav Nilu. Kalendářní rok pak začínal prvým novoluním po heliakickém východu Síria. Více viz Sírius - Psí hvězda. Egyptský rok sestával ze tří období po čtyřech měsících: Babyloňané převzali od Sumerů kolem roku 1750
př. n. l. jejich lunární kalendář. Ten později upravili tak, že se střídaly
kalendářní měsíce trvající 29 a 30 dnů.[6]
Lunární měsíc počítali od novoluní. V Enúma Eliš, babylonské verzi sumerského mýtu o stvoření světa, je popisována válka mezi bohy. Mladý bůh Marduk po svém vítězství nad starými bohy pojmenoval měsíce v roce a přiřadil každému z nich trojici hvězd. Dal vzniknout i měsíčnímu srpku a ustanovil jej "klenotem noci, jenž bude vyznačovat dny." [5] Izraelité převzali lunisolární kalendář od Babyloňanů. Základem byl lunární kalendář korigovaný kalendářem slunečním. Tóra přikazuje slavení každého novoluní - počátku lunárního měsíce (Numeri 10:10; 28:11-14; 1. Letopisů 23:31): Bible CEP[1] Numeri 10:10
Začátek měsíce byl ohlašován v okamžiku spatření
nového srpku Luny. Zapalovaly se ohně na
návrších a později zprávu o novoluní roznášeli i poslové k tomu určení. Židé v odlehlejších krajinách se
nemuseli o novoluní dozvědět včas. Proto byly některé svátky
slaveny v určených oblastech dva dny.[4]
Čistě lunární kalendář dosud používají muslimové. Začátek roku se neustále posouvá vůči solárnímu roku a jednotlivé měsíce nepřipadají na stejná roční období. V antickém Řecku měl rok archaického kalendáře údajně 12 měsíců o délce 30 dní. Někdy se přidával měsíc třináctý. Kalendář však příliš nevyhovoval a rozcházel se s přírodními i nebeskými ději. Staří Řekové usilovně hledali spolehlivý kalendářní systém. Věřili, že přesnost v dodržování dob svátků těší bohy. Oběti, které přinášeli bohům, vyžadovaly stanovit přesný termín, kdy roky souhlasily se Sluncem a zároveň měsíce a dny s Lunou. Slavnosti a rituály se měly odehrávat v náležitém ročním období a Luna měla být ve své příslušné fázi. Protože bylo mnoho řeckých svátků spojeno s fázemi Měsíce, nepřešli Řekové nikdy k čistě solárnímu kalendáři. Usilovali tak o vytvoření lunisolárního kalendáře, v němž se měsíce a dny měří podle fází Luny, ale který současně odpovídá i období slunečního roku.[10] Řekové zjistili, že délka měsíce musí kolísat mezi 29 a 30 dny, aby odpovídal co nejlépe fázím Luny. Měsíce v délce 30 dnů označovali jako plné (pleres) a měsíce v délce 29 dnů jako duté (koiloi). Používání těchto měsíců prý zavedl Solón v 6. stol. př. n. l. Pokud by se tyto měsíce pravidelně střídaly, dostali bychom délku roku 354 dní (6 × 29 + 6 × 30), což nesouhlasí s délkou slunečního roku. Pro korekci se občas vložit ke 12 měsícům i třináctý. V roce tak bývalo více měsíců s třiceti dny. Občas se vložil i některý den navíc, aby svátek např. korespondoval s fází Měsíce. Korigování kalendáře probíhalo v městských státech různě a každý používal jiný kalendář.[10] Stále se ale hledala nějaká přesnější metoda střídání délky
kalendářního měsíce a vkládání měsíce třináctého. Antičtí astronomové
pátrali po periodě, která by souhlasila s pohybem Slunce i Měsíce a která by
obsahovala celý počet roků, měsíců a dnů. V 5. stol. př. n. l. navrhli (možná
s pomocí výsledků babylónských hvězdářů) cyklus trvající 19 let zvaný
Metónský cyklus. Cyklus trval 12 let o délce 12 měsíců a 7 let s
délkou 13 měsíců. Dnes víme, že 19 tropických let (365,25 dní) obsahuje
téměř přesně 235 lunárních měsíců. Po 19 tropických letech se Slunce a Luna
vrací k témuž místu na ekliptice. Metónský ani Kallippův cyklus však nebyl do řeckých občanských kalendářů zaveden a nebyl ani prakticky používán. Kallippovy úpravy narušovaly jednoduchost výpočtu a vypouštění každého 64. dne by bylo nepraktické (nelze přece vypustit den na který připadá svátek). Později někteří astronomové sice uvedené cykly používali, ale v astronomii helénistické a pozdně antické doby se prosadilo užívání egyptského solárního kalendáře.[10] Pokračování - Měsíc (II.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|