|
Mýty - starověké hvězdářství
Sírius - psí hvězda
Žádná jiná hvězda nepřitahovala ve starověku tolik pozornosti, jako
Sírius, perla zimní noční oblohy. Hvězda se na určitou dobu z oblohy ztrácí, abychom
ji mohli po mnoha
dnech opět spatřit nad obzorem, těsně před východem Slunce. Tento prvý
východ hvězdy byl významným
okamžikem v mnoha starověkých kulturách. Sírius sloužil k
odměřování času a korekcím kalendářů. Hvězda je hluboce zakotvena v
mnoha mýtech, byla spojována s řadou bohů a dodnes se dochovaly legendy
o Síriovi jako domovu jiných bytostí. Hvězda byla podivně spojována s
psovitými šelmami, šípy či určitým nebezpečím a lidé věřili, že Sírius
mění svou barvu.
Sumerové nazývali hvězdy pasoucím se stádem. Jako klidné
stádo se hvězdy držely ve stejných rozestupech a pomalu se otáčely na noční
obloze. Jen pět hvězd formaci nedrželo a noc od noci pomalu měnilo své
postavení ve stádě. Proto byly označeny jako divoké ovce,
naše dnešní planety.[1]
Nejjasnější hvězdou spořádaného, pasoucího se stáda byla
ta, kterou nazýváme Sírius.
Sírius (Psí hvězda, Aschere,
Canicula) je nejjasnější hvězdou noční oblohy a patří do souhvězdí
Velkého psa. Na obloze se vyjímá zvlášť zajímavě, září většinou
blízko nad obzorem, kde podivuhodně blikotá a jiskří.[a]
Pozorování
Sírius je nejjasnější hvězdou na naší obloze. Září skoro dvakrát
více, než druhá nejjasnější hvězda Canopus. Pokud stojí níže nad
obzorem, blýská se a třpytí. Bývá viditelná téměř ze všech osídlených
míst naší země.
Hvězda je součástí souhvězdí Velkého psa (Canis Major).
Nalezneme ji vždy blízko výrazného souhvězdí Orion. Orionův opasek ze tří
hvězd ukazuje právě na Síria.
Pro řadu kultur měl velký význam heliakický východ Síria. Sírius se na určitou dobu z nebes ztrácí, aby se
pak opět objevil nad obzorem před východem Slunce. |
|
Obr. Tři hvězdy Orionova opasku ukazují na Síria. |
Heliakický (heliakální, heliaktický)
východ je u dané hvězdy či planety určen dnem, kdy ji poprvé po delší
době lze spatřit nad východním obzorem, těsně před východem Slunce.
Podobně heliakický západ se odehrává večer nad západním obzorem, po
západu Slunce a udává den, ve kterém bylo možné nebeské těleso vidět
naposledy. Heliakické východy hvězd byly chápány jako milníky v
kalendáři či signály pro zahájení nebo ukončení sezónních činností.
Pozorování heliakických východů není jednoduché. Vyžaduje kromě
pravidelných a pečlivých pozorování také bezoblačné nebe a čistý,
průzračný vzduch.
Sírius mizí z naší oblohy v květnu asi na 70 dní.[f]
Na počátku srpna lze pak Síria poprvé spatřit těsně nad východním obzorem při východu
Slunce. Během dalších dní vychází Sírius
nad obzorem stále dříve a prodlužuje se doba jeho skromného panování,
než je přesvícen vycházejícím Sluncem. Nejlépe je pak vidět Sírius v
zimě, kdy uprostřed noci září na obloze jako diamant. Vychází každý den
stále dříve a v lednu lze hvězdu již spatřit na večerní obloze. Na jedné straně
horizontu zapadá Slunce a na opačné straně vychází do večera nejjasnější
z hvězd. Během dalších dní již východy Síria nejsou viditelné, jsou
skryty ve svitu dne. Pak lze pozorovat Síriovy západy. V květnu zapadá
Psí hvězda krátce po západu Slunce a je vidět na obloze stále
kratší a kratší dobu, aby se nakonec zcela skryla našim zrakům na další
tři měsíce.
Tento cyklus ztrácení a návratů spojil Síria s mnohými starověkými mýty
a umožnil přesnější měření času.
|
|
Obr. vlevo.
Rekonstrukce heliakického východu Síria. Pohled na východní obzor z egyptského Memfisu dne
5. 8. 2010. Sírius se po delší době neviditelnosti vyhoupne poprvé nad obzor, aby se vzápětí začal
ztrácet v paprscích
vycházejícího Slunce. |
V egyptském městě
Memfis[ch]
lze pozorovat heliakický východ Síria zhruba
5. srpna. Sírius vystoupá asi 6° nad horizont tak,
aby bylo možné poprvé zahlédnout jeho slabou záři. Slunce bude
stále 5° pod horizontem a za okamžik Síria přesvítí.
Použit program Stellarium 0.10.2 |
Sírius je vidět v blízkosti Mléčné dráhy, na jejím západním "břehu".
Sírius v mýtech a kalendářích
Mezopotámie
Sumerové zřejmě Síria nazývali Šíp - Kak.si.sá (akkadsky
šukudu). Špice šípu bývala někdy červeně zbarvena. Dochovalo se několik klínopisných
tabulek, kde je zmíněna i vazba mezi Síriem a psem. Výraz Kak.si.sá
(kak.shisha) je někdy překládán i jako pes který vede (?). V
pozdějších jménech se vyskytují pojmy kal.bu (pes) a kakab.lik.u
(hvězda psa).
Šíp-Sírius prý
byl spojován s Ninurtou, bohem války ale také ochrany a
zemědělství. Ninurtovi však byla přidělena planeta Saturn. Jeho
manželkou byla sumerská a akkadská bohyně Bau (Nininsina). Byla
zobrazována s psí hlavou. Později, jako bohyně léčení Gula
(Ninkarrak, Nin-karak), byla rovněž spojována se psem. Přímá
spojitost Síria s Ninurtou či Bau/Gulou však není prokázána. |
|
Obr. Bohyně Gula a její pes. 10. stol. př. n. l.[22] |
Akkadská civilizace nazývala hvězdu Mul-lik-ud (hvězda-pes-slunce).
Sírius hrál významnou roli v babylonském kalendáři. Záznamy o
heliakickém východu Síria se dochovaly na astronomických tabulkách MUL.APIN (700
př. n. l.).[14]
[26] Od data heliakického
východu Síria se počítaly východy ostatních hvězd a souhvězdí. V
tabulkách MUL.APIN jsou zaznamenána pozorování pocházející zhruba z
období 1000 př. n. l. Viz také
Hvězdářství - střední
Babylónie. Z kalendářních důvodů byly heliakické východy Síria
pozorovány zřejmě již dávno před r. 1000 př. n. l.
Sírius KAK.SI.DI (šíp - hvězda) byl spojen s vodou a obdobím dešťů.
Egypt
Ze všech hvězd jižních souhvězdí byl pro obyvatele starověkého Egypta
nejdůležitější právě Sírius. Prvním staroegyptským svátkem bylo
Otevírání roku. Svátek
oslavující omlazení bohů i celé země a počátek roku byl spojen s opětovným objevením Síria na
jitřní obloze. Sírius byl rovněž zosobněním jedné z nejvyšších
egyptských bohyní Eset/Isis (původně Sopdet).
Hvězda Sírius
ztělesňovala bohyni nilských záplav Sopdet (Sopted, Sepdet,
Zručná, Paní
Nového roku, Paní Nilských záplav). Sopdet (Spd.t) bylo jméno bohyně i název
její hvězdy Síria. Spolu
se Sahem (souhvězdí Orionu) byla Sopdet průvodkyní a ochránkyní
mrtvých.
Heliakický východ Sopdet-Síria umožňoval Egypťanům korigovat
starý lunární kalendář a upozorňoval na blízký letní slunovrat[h]
a přicházející období záplav. Později, v období Střední říše,
ukazoval začátek egyptského roku.[i]
K prvnímu východu Síria (prt spdt - vycházení Síria)
docházelo ve 2. polovině června. Sopdet byla
uctívána jako bohyně Nového roku. Zároveň začínaly životodárné roční záplavy Nilu v Memfidě. Lidé tam věřili, že záplavy jsou dílem
bohyně Sopdety a uctívali
ji. [b]
[5] [13] Nejstarší zmínky o Sopdetě jako hvězdě se dochovaly v
textech pyramid z období Staré říše. Ve Střední říši začala
splývat s bohyní Esetou.
V Nové říši byla Sopdet s Esetou
ztotožněna. Od ostatních bohyň se odlišovala hvězdou na čele a
péřovou ozdobou. Často nesla rohy jako znak splynutí s Esetou,
která
rohy převzala po bohyni Hathor.[5] |
|
Obr. Sopdet nesoucí na hlavě rohy a pěticípou hvězdu.[4]
|
Nápis z období Ramesse II[1]
|
... vychází Sopdet-Eset za jitra
Nového roku, zvěstujíc blahodárnost (přílivu vod) Nilu ... |
Sopdet-Sírius, Hvězda nebes, se tak stala na tisíce let
hvězdou bohyně-matky Eset. Podobně i božský manžel Sopdety, bůh Sahu, začal být ztotožňován s
Osirisem a s ním celé souhvězdí Orion.
Sopdet byla také matkou Sopdu (spdw), boha planety Venuše.
Hvězda Sírius tvořila se souhvězdím Orionu (manžel) a Sopdem
(syn) božskou triádu. Podobnou triádu vytvářela Eset, Usír a
Hór (Venuše byla spojována také s Hórem).
V helénském období začala být hvězda nazývána Sóthis. Sírius zobrazován jako ležící kráva s
hvězdou mezi rohy, důsledek splývání Esety s bohyní Hathor.
Hathor byla rovněž spojena se Síriem.
Centrem uctívání Hathory se stal chrámový komplex v Dendeře, kde
však byl i samostatný chrám věnovaný Esetě. Malý chrám Esety byl orientován
podle heliakického východu Síria.[15]
|
|
Obr.
Symbol Síria či souhvězdí Velkého psa. Chrám bohyně Hathory v
jižním Egyptě.
Viz
Dendera. |
Nejdůležitějším dnem egyptského roku byl heliakický východ Síria, dlouho očekávaný návrat bohyně Isis z podsvětí ( duatu).[b] Sopdet nebyla
70 dní vidět
na obloze. Lidé věřili, že po tuto dobu prochází Eset se svým mužem Osirisem skrze duat.
Délka mumifikace těl zemřelých byla odvozena právě od sedmdesáti dní
pobytu Esety v podsvětí. Pak se konečně zjevila nad obzorem před
východem slunce. [8]
V doprovodu svého manžela Osirise (představovaného pásem
souhvězdí Orion) se Eset vracela zpět.
Nejprve se nad obzorem objevil pán podsvětí Osiris ve hvězdách
našeho orionu. Následovala jej jeho žena Eset v podobě Síria. Vše mohlo být obrozeno, břehy Nilu zúrodněny blížícími se
záplavami. Návrat Sopdet-Esety-Isis po období neviditelnosti
znamenal počátek nového roku. |
|
Obr.
Eset a Osiris v nebeských bárkách. Nad nimi znaky jejich souhvězdí.
Malba z Ramessea, chrámu Ramesse II v Thébách. |
Bledé světlo Síria, duše Eset, vzešlo nad
obzorem, aby bylo vzápětí zastíněno Sluncem, jejím synem Hórem
Harachtejem.[c]
Zároveň bylo oslavováno narození Hóra, boha slunce, božského
vládce Egypta. Slunce, ztělesňující jeden z aspektů Hóra, bylo symbolicky synem
bohů symbolizovaných Síriem a Orionem. Hór byl synem Esety a Osirise,
zároveň však sama Eset byla dcerou slunečního boha Re a tedy i jednoho z
aspektů boha Hóra.
KalendářNejstarší egyptský kalendář byl měsíční. Byl
založen na lunárních cyklech. Začal být
používán ještě před obdobím Staré říše. Kalendář se však rychle
rozcházel se Sluncem a bylo nutné jej opravovat (jeden solární rok
netvoří 12 lunárních cyklů ale zhruba 12,4). K synchronizaci
lunárního kalendáře se solárním rokem začal být používán heliakický východ Síria. Pokud byl východ Síria pozorován během
posledních jedenácti dní lunárního kalendáře, přidali kněží
další měsíc.[16]
Kalendářní rok zřejmě začínal prvým novoluním po heliakickém východu Síria.
Z měsíčního kalendáře se tedy stal kalendář sothický. Viz také Měsíc. Egypťané dělili rok na tři období -
Akhet - záplavy na Nilu, Peret - setba,růst a
Shemu -
sklizeň, nízká voda. Každé období trvalo 4 egyptské měsíce. V
období 1. či 2. dynastie vytvořili Egypťané sluneční kalendář. Počítali 12
stejných měsíců po 30
dnech + 5 dodatečných dní na konci roku. Rok tedy tvořilo 365 dní.
I tento kalendář se mírně zpožďoval vůči solárnímu roku (solární rok
nemá 365 dní ale zhruba 365,2422 dní). Kalendář byl používán jako
civilní a náboženský, zpožďoval se však mírně vůči Slunci a tedy vůči všem
přírodním dějům závisejících na Slunci (roční období, záplavy, sklizně
atd.). Egypťané to opět zjistili při sledování heliakických východů
Síria, které se zpožďovaly vůči kalendáři o 1 den za 4 roky.
Sírius se objevil každé čtyři roky o jeden den v kalendáři
později. Ptolemaios III. v r. 238 př. n. l. nechal
zapsat již starou známou věc: "...hvězda (Sirius) ujde za čtyři roky
o jeden den dopředu..." ve snaze neúspěšně upravit kalendář.
Egypťané již mnohem dříve jednoduchým výpočtem stanovili, že pokud se
Sírius zpožďuje o 1 den za 4 roky, pak se vrátí zpět do stejného dne v
kalendáři za 365 x 4 = 1460 let (resp. 1456). Tuto periodu 1460
egyptských kalendářních let nazýváme obdobím Sopdet.
Cyklus označujeme
jako sotická perioda (sothický cyklus, Sothic cycle,
období Sothis). [10]
[d] [e]
Egypťané sledovali také barvu vycházejícího Síria. Řecký astrolog Hefaistos zanechal následující sdělení: "[Egypťané
tvrdí, že pokud Sírius] vychází jasný a bílý, vystoupá Nil vysoko a bude
všeho dostatek, jakmile je ale plápolavě červený, lze očekávat válku...".[7]
Egypťané snad také věřili, že Sírius se skládá z těžkého kovu, který občas padá
na zemi. Z těhotného Síria mělo padat to, co tvořilo železné kosti
hvězdných králů.[10]
Sírius a hvězdy pásu Orionu byly používány také jako noční hodiny,
tvořily jeden z dekanů.
Sírius, Fénix a benben
Z cyklického mizení a objevování Síria byl odvozen i mýtus
o vracejícím se ptáku Fénixu. Mýtický pták Fénix (Phoenix) se
rodil ze svého vlastního popela. Nejznámější verze legendy
vypráví, že velký rudě a zlatě opeřený pták, žil daleko na
východě. Vždy po velice dlouhé době přiletěl do egyptského
chrámu v Heliopoli. Zde shořel na pohřební hranici. Z popela
však znovu povstal a obrozený se vrátil zpět na východ. Po uplynutí dalšího cyklu opět přiletěl,
aby se obrodil. |
|
Obr.
Fénix[17] |
Římský historik Tacitus ve svém díle Letopisy zmiňuje, že se Fénix
vracel do Heliopole každých 1461 let a naposledy to bylo roku 34 n. l. To
ukazuje spojitost se sotickou periodou. Fénix je tedy symbol Síria, což
dokládá i červená barva či město Heliopolis, odkud bývaly sledovány
východy Síria.
Obr. vpravo - mince tetradrachma z Alexandrie, 139 n. l. Na líci
je zpodobněn římský císař Antoninus Pius. Na rubu je pták Fénix
s aureolou kolem hlavy a nápisem aeon ohlašujícím
příchod nového velkého věku. Rok 139 byl počátkem nového
sotického cyklu. [d]
[16] |
|
Obr.
Tetradrachma, 139 n. l. [16] |
Řecký výraz phoenix označoval ptáka, kterého Egypťané
dříve
nazývali bennu. Pták bennu byl spojen s duší (ba)
slunečního boha Ra. Bennu (bnw)
doprovázel bohy na jejich cestě duatem, dokud se neobjevili po
sedmdesáti dnech na ranním
nebi. Pták bennu sedával na vrcholu kamene benben.
Posvátný kámen ve tvaru pyramidy či kónusu byl umístěn v chrámu v
Heliopoli a snad tvořil i vrcholky pyramid. Benben symbolizoval prvý
pahorek suché země, který se vynořil z pravod při stvoření světa.[16]
Hieroglyf Sopdet byl tvořen půlkruhem nad pěticípou hvězdou a
vysokým trojúhelníkem. Půlkruh označoval ženský rod slova.
Trojúhelník byl symbolem pyramidy, obelisku či posvátného
benbenu.[16] |
|
Obr. Hieroglyf Sopdet [8] |
Řecko, Řím
Řekové a Římané již neviděli v Síriovi žádného boha, spojovali však s
hvězdou mnoho ze své víry a představ. Staří Řekové označovali Síria jako Psa či Psí hvězdu.
Po Egypťanech převzali také jméno Sóthis. Od
7. stol. př. n. l. se začalo prosazovat pojmenování Seírios (blikotající, jiskřící) a odtud
snad náš Sírius. Původní kořeny jména Sírius však sahají až
k Védám, hindským textům z období 1500 př. n. l., kde byla hvězda označována
jako Tišija (Tishiya).
Podle Plútarchova spisu O Isidě a Osiridovi (poč. 2. stol. n. l.) byla "Sóthis
(Sopdet) duší Isidy (Esety)".[5]
Viz také Eset a Usire.
Heliakický východ Síria na přelomu července a srpna předznamenával ve starověkém Řecku letní období
Psích dní, tedy nejteplejší a nejsušší dny v roce. Sírius byl
spojován s horkým počasím, únavou, ohněm, horečkami a zkázou. Záření Psí
hvězdy mohlo být nebezpečné lidem, zvířatům i rostlinám.
Nejstarší zmínku o Síriovi nalezneme v Homérově básni Ilias (před 7.
stol. př. n. l.). V metaforách přirovnává lesk bronzové zbroje
řeckých bojovníků k záři Síria. Hvězda zde vystupuje také jako předzvěst
zkázy a smrti.
Básník Hésiodos v díle Práce a dni (7. stol. př. n. l.) vykresluje horko letního sucha
přinášené Síriem.
Obr. vpravo - na řeckém ostrůvku Ceos byly Síriovi i nejvyššímu
bohu Diovi přinášeny oběti. Lidé chránění zbrojí vyhlíželi
heliakický východ Síria. Hledali pak znamení předpovídající
nebezpečí a nemoci v novém začínajícím roce.
[16] |
|
Obr.
Mince z řeckého ostrova Ceos. Na reversu je zářící pes.
3. stol. př. n. l. [16] |
Římané stanovili počátek
psích dnů na 23. července.[g]
Období dies caniculares (dny psa-hvězdy) trvalo od konce července do
poloviny srpna. Věřili, že velká vedra vyvolávalo splynutí slunečního světla s
bílou barvou žhnoucí Psí hvězdy.[10]
Podle řeckých mýtů byla v Síria proměněna Ikarova fena Maira či
Oriónův pes. Velký lovec Orión byl po své smrti šípem dán na oblohu.
Jeho věrný pes však stále hledal svého pán a proto byl poslán na oblohu
za ním, v podobě hvězdy Síria. V jiných mýtech je Sírius dcerou titána
Atlase, zlatým loveckým psem boha Dia či loveckým psem obra Geryona.
Sírius byl snad spojen i s trojjedinou bohyní Hekaté,
světlonoškou a spasitelkou. Byla zobrazována se třemi tvářemi,
jedna z nich bývala také psí. Lidé jí přinášeli i psy jako obětiny. Hekaté někdy splývala s bohyní Isis.
|
|
Obr.
Hekaté, držící pochodeň, pokládá klisně na hlavu věnec. Za ní
lovecký pes. 4. stol. př. n. l. - plastika byla určena
majiteli závodních koní. [23] |
Básník Vergilius v eposu Aeneis užívá zlověstného a zkázu
přinášejícího Síria k popisu zbroje hrdiny Aenea.
V řecko-římském období byla Eset-Sopdet zobrazována jako bohyně zúrodňujících nebeských záplav s
obilnými klasy a rohem hojnosti.
Římané pozorovali nejen heliakické východy Síria ale také jeho
heliakické západy o tři měsíce později. Od r. 238 př. n. l. slavili 25. dubna
svátky Robigalie. Kněží obětovali červené psy bohyni Robigo, aby záře Síria nezpůsobila
sněť obilí.[8] [16]
Později přestával být Sírius spojován s domestikovaným psem ale spíše
se psy divokými či vlky.
Zoroastrismus
Zoroastrismus, náboženství rozšiřující se z Persie od 600 př. n. l.,
kladlo na Síria velký význam. Anděl Tištrija (Tishtrya) byl ztělesněn
Síriem. Ve svaté knize Avestě je mnoho veršů věnováno oslavě
Tištrije, zářící nádherné hvězdě. Sírius byl spojován s deštěm a vodou.
Sírius představoval v zarathuštrovské tradici světlo.[6] str.137
Křesťanství
Egyptské náboženství vyznávalo svatou trojici boha-otce Osirise,
bohyně-matky
Isis a jejich syna Hóra. Podobně křesťanství vyznává koncept svaté
trojice Boha-otce, syna a ducha svatého.
Sírius a tři hvězdy Oriona jsou někdy spojovány s hvězdou vedoucí tři mudrce do Betléma.
Symbolem nebeské matky Isis byl Sírius. Symbolika bohorodičky Isis
pak byla předána Marii. Ta bývá oděna tmavomodrým pláštěm posetým
hvězdami.[9]
Také její titul Stella Maris - Hvězda moří je
převzat od bohyně Isis, podobně jako půlměsíc, na kterém stála.
Mořem nebylo původně míněno naše slané moře ale nebesa. Hvězdou
nebeského moře byl Sírius, nejjasnější hvězda na obloze.
|
|
Obr.
Moderní ikona Panny Marie v koptském stylu. Nahoře je zobrazena
pěticípá hvězda - Sírius, pod ním nápis Stella Maris. Postava
stojí na půlměsíci.[25] |
Sírius - Psí hvězda
V mnoha kulturách byl Sírius spojován se psem, šakalem či liškou. Hvězda je součástí
souhvězdí Velkého psa a nazýváme ji stále Psí hvězdou.
Na klínopisných tabulkách ze staré Mezopotámie je zmíněna vazba mezi
Síriem a psem. Sumerská bohyně Bau snad měla vztah k Psí hvězdě. Byla dcerou
nejvyššího sumerského boha Anua, který byl zobrazován jako šakal.
Féničané prý Síria nazývali Hannabeath - Štěkající.
S hvězdami našeho souhvězdí Velkého psa byl spojován staroegyptský bůh
Anúpev (řecky Anúbis) se šakalí hlavou. Anup/Anúpev/Anúbis byl zřejmě odvozen od Anua.
Propojení Síria se psem je původním staroegyptským tradicím cizí.[16]
Vazba mezi Síriem a psem se začala vytvářet teprve pod řecko-římským vlivem. Bohyně Isis
pak byla
vzácně zobrazována jedoucí na psu.
Sírius symbolizoval psa řeckého hrdiny Orióna. Řekové někdy Síria
ztotožňovali se psem Aurory (Eós). Staří Řekové i Římané věřili, že hvězda
může mít nepříznivý vliv na psy. Řecký básník Pindaros z Théb (518-445
př. n. l.) označil Síria za "psa měnícího svou tvářnost".
Hvězda byla spojena s horkými letními Psími dny.
Arabští astronomové vysvětlovali fata morganu, kterou dle nich
způsobovaly z nebes padající sliny psí hvězdy.[10]
Čína znala Síria jako Tsien Lang - Nebeského vlka.
Středoameričtí indiáni údajně Síria nazývali Oc a přiřadili k ní znak
psa.[10]
Mnoho starých indiánských kultur Severní Ameriky spojovalo Síria se
psy a kojoty. Severští Inuité
nazývali hvězdu Měsíční pes. Pokud se Měsíc ocitl blízko Síria,
měl přijít velký vítr. Podle některých kmenů měl Sírius psí tvář. Lidé
obývajících pouštní pláně podél kalifornského zálivu v Mexiku viděli v
Síriovi psa který doprovází sněžné ovce. Čerokíové věřili, že Sírius a
Antares jsou psi hvězdy strážící konec Cesty duší - Mléčné dráhy.
V zimě chránil Sírius východní konec, Antares v létě střežil konec
západní. Odcházející duše musela nést mnoho potravy k usmíření obou
strážců. Pónýové znali Síria jako Vlčí hvězdu a Bílou hvězdu. Sírius prý
přinesl na zemi smrt. Doprovází zesnulé po Cestě duší (Spirit pathway),
Mléčné dráze, na místo zemřelých. Pro jiné kmeny Pónýů je Sírius
hvězda-kojot, podvodník. Osagové vidí Síria jako vlka visícího na kraji
nebes. V Severní Americe se dochovalo i mnoho příběhů, ve kterých
Sírius nemá se psem vůbec nic společného. Přesto psí legendy ukazují, že
sem možná kdysi ve starověku pronikli lidé z Asie a přinesli obraz Síria
jako psí hvězdy.
Podle Síria se řídili křesťanští poutníci na Jákobově cestě do
Santiaga. Na středověkých malbách s tématikou Jákobova žebříku nalézáme
často psa.
Není dosud jasné, zda je asociace Síria se psem v různých kulturách
náhodná nebo je výsledkem nějaké nedochované prapůvodní starověké
tradice.
Sírius - šíp, směr, vůdce
Mnohdy byl na Síria namířen luk se šípem.
Ve staré Mezopotámii rozeznávali na obloze souhvězdí tvaru luku se
šípem (hvězdy dnes tvoří naše souhvězdí Lodní záď a Velký pes).
Sírius byl špičkou šípu.
Ve starověké Číně
rovněž znali nebeské souhvězdí ve tvaru luku se šípem, mířícím k Vlkovi -
Síriovi.
Babylonští hvězdáři nazývali Síria KAK.SI.DI - šíp-hvězda.
Peršanům byl Sírius znám jako Tir - šíp.
Řada staveb byla orientována podle Síria. Chrám bohyně Eset v Dendeře
je orientován
podle heliakického východu Síria. Jižní šachta královské komory Velké pyramidy v Gíze směřuje pod úhlem
45° k pásu Orionu. Jižní šachta královniny komory je v úhlu 39,5° orientována k Síriu. Není jasné, k čemu byly šachty určeny, snad
k putování faraónovy duše. Výsledky pátrání po tom, co skrývají dveře v
jedné ze šachet, dosud nejsou zveřejněny.[j]
V chrámu bohyně Hathóry v Dendeře nalezneme reliéf, na kterém bohyně-lukostřelkyně Satet míří šípem na Hathóru - Síria. Satét spouštěla záplavy na Nilu.
Následuje tedy přímo Síria/Eset zvěstující příchod záplav. Byla
také bohyní lovu, záplav a vod.
Obr. vpravo. Detail basreliéfu. Bohyně Satet míří
šípem na hvězdu Síria umístěného nad rohy krávy - symbolem
bohyně Eset/Hathor. Zodiak v chrámu bohyně Hathóry v Dendeře.
Rok 50 př. n. l.
[19] |
|
|
Starověcí Peršané zobrazovali Sírius přímo jako šíp. V Indo-íránských
mýtech byl Sírius personifikován s božským lukostřelcem Tištrijou (Tishtrya,
perský Tir-šíp).
Ve starověké Indii byl Sírius spojen s lovem. V sanskrtu byla hvězda
jmenována jako Lovec. Védy nazývají hvězdu Tištrija, Tišiga (Tishiga)
či Tistar - Vůdčí hvězda.
V Koránu lze identifikovat pouze dvě nebeská tělesa - Slunce a Síria.
Alláh je nazýván jako Pán Síria (v. 53).
Pro mnoho indiánských kultur Severní Ameriky sloužil Sírius jako
ukazatel směru. Pónýové znali čtyři hvězdy bohů, Bílá hvězda-Sírius
patřila mezi ně a ukazovala jihozápadní směr.
Obr. vpravo. Některé starověké stavby v Severní Americe byly
možná orientovány na Síria. Určité
prvky kamenného šamanského kola (Medicine Wheel) jsou snad namířeny vůči heliakickému východu Síria,
Aldebarana a Rigela.[16] |
|
Obr.
Medicine wheel, Big Horn Mountains, Wyoming
[18] |
Starověcí Mayové sledovali zejména heliakické východy Venuše a
vedli podle nich přesný kalendář. Některé chrámy však zřejmě zaměřili
také na heliakické východy Síria.
Sírius a posvátná padesátka?
Někteří badatelé se domnívají, že Sírius je v mýtech spojen s číslem
50 či 49. Připomínají, že oběh Síria B kolem Síria A trvá také necelých
50 let. [10]
50 bylo sumerských bohů Anunnaků. Bůh Marduk si získal 50 jmen.
50 hrdinů doprovázelo Gílgameše do podzemí.
Král Aktaión (Actaeon) spatřil nahou koupající se bohyni Artemis. Bohyně se
rozhněvala a proměnila krále v jelena. Aktaióna pak uštvala a roztrhala
jeho smečka padesáti loveckých psů. V jiné verzi příběhu byl štván psy
ale usmrcen stříbrným šípem.
Padesát řeckých hrdinů v čele s Iásónem se vydalo do Kolchidy zmocnit
zlatého rouna krále Aiéta.
Řecké olympijské hry se konaly každých 50 či 49 měsíců.
Hebrejské jubileum trvalo 50 let, bylo rozděleno do sedmiletých epoch
(7 x 7 = 49). V padesátém roce se zjevil Hospodin. Padesátiletá perioda
se týkala také udělování svobody otrokům.
Kerberus, pes řecké mytologie, střežil vstup do podsvětí - Hádu. Měl
50 hlav (v pozdější verzi 3 hlavy). Kerberus měl psí dvojče, rovněž s
padesáti hlavami.
Sírius - bílý nebo rudý?
Dnes známe Síria jako bíle či žlutě zářící nejjasnější hvězdu. V
některých historických záznamech je však se Síriem spojována červená
či bronzová barva.
V Sumeru byl Sírius zobrazován jako šíp s červeným hrotem.
V egyptském hieroglyfu Síria byl trojúhelník často kreslen červeně. Babyloňané
popisovali Síria zářícího jako měď. Ptolemaios ve svém katalogu
hvězd Almagest uvádí Síria mezi šesti červenými hvězdami.[12]
Sírius byl spojován se zrzavým psem či rzí na obilí.
Důvod různobarevnosti Síria byl předmětem spekulací. Jedna z hypotéz počítá s vlivem
předpokládaného třetího
člena skupiny Síria (Sírius C). Nejspíše však hrály roli subjektivní změny barev Síria
při jeho pozorování nízko nad obzorem, vliv červánků při východu
Slunce apod. To dokládají také předpovědi budoucnosti podle barvy Síria.
Většinou byl pozorován jako jasně svítící bílá hvězda. Někdy však
vycházel ohnivý či červený, jindy namodralý či měnící různé barvy.
Sírius - domov mimozemšťanů?
Se Síriem jsou údajně úzce spojeny tradice afrického kmene Dogonů.
Dogoni sledovali a zaznamenávali heliakické východy Síria. Kalendář
byl spojen s návratem Síria stejně, jako kalendář ve starém Egyptě.
Dogonové si předávají řadu informací o Síriovi, které jim údajně předali
návštěvníci z této hvězdy. Kolem Síria (Sigu tolo) obíhá po
oválné dráze další těleso (Po tolo). Oběh trvá 50 let. Po tolo
se kolem své osy otočí jednou za rok. Když se Po tolo ocitne
blízko Síria, Sírius se rozjasní. Po tolo je velice malá hvězda, je však
tvořena velice těžkým kovem sagala. Existuje ještě třetí člen
systému Síria, hvězda Emme ya tolo. Je větší než Po tolo
ale ne tak těžká a obíhá ve stejném směru ale po delší dráze. V mýtech
vystupuje chiméra zvaná Nommo. Někdy je přirovnávána k postavě
ryby-člověka Oanese z mezopotamských kreseb.
Dogoni pořádají každých 60 let slavnosti Síria. Tyto
informace poprvé zveřejnil antropolog Marcel Griaule v r. 1930.[20] [12] [21]
Znalosti Dogonů se vysvětlují různě:
- Dogonům byly kdysi skutečně předány znalosti mimozemskou entitou
- Dogonové převzali vědomosti ze starověkého Egypta, kde byly
přechovávány znalosti neznámé prakultury
- znalosti Dogonů jsou důsledkem kulturního přenosu informací z naší
moderní doby
- znalosti Dogonů jsou jen zdánlivé, jsou výsledkem chybné interpretace
jejich mýtů
V r. 1752 píše o obyvatelích Síria spisovatel Voltaire v satirickém
díle Micromégas. V mnoha dalších knihách pak bylo spekulováno o dávných
i současných návštěvách Sírianů na naší zemi. Několik apokalyptických
skupin spojovalo příchod nového věku se Síriem. Členové kultů (Řád
slunečního chrámu aj.),
fascinováni Síriem, si brali své životy ve snaze uniknout z našeho světa
do vyšší reality.
Dnešek
Dnes víme, že Sírius se svou vzdáleností 8,6 světelných let patří
mezi nám nejbližší hvězdy. Jeho průměr je 1,8 x větší, než naše Slunce.
Sírius je dvojhvězda. Sírius A má tedy svého malého průvodce - Síria B,
bílého trpaslíka. Sírius B obíhá Síria A jednou za necelých 50 let.
Podle neověřených teorií snad existuje i další průvodce Síria A.[3]
|
[a] |
Mihotání hvězdy (scintilaci) způsobuje neklid
vzduchu nad obzorem. |
[b] |
Při východu Slunce či krátce před ním byla na okamžik těsně nad
obzorem poprvé po asi 70 dnech spatřena hvězda Sírius-Sopdet. To znamenalo
počátek egyptského sotického roku. Vlivem precese zemské osy se
současný heliakický východ Síria posunul na počátek srpna
(4. srpna v Heliopoli).
V odborné literatuře se uvádí datum heliakického východu Síria
v Egyptě 16. 7. až 19. 7. (pro období 3500 př. n. l. či 2800 př. n. l.
a místo pozorování v Heliopolis či Memphis). Jedná se však
o údaje platné pro starý Juliánský kalendář. Po přepočtu na náš
Gregoriánský kalendář vychází prvý východ Síria zhruba na den
19. 06. (s rozptylem několika dní). Podle R. Bauvala docházelo v
Egyptě okolo r. 3300 př. n. l. k heliakickému východu Síria
21.06., tedy ve dni letního slunovratu.[24] |
[c] |
Bylo postupně uctíváno mnoho typů boha Hóra.
Pod jeho jménem se skrývala celá řada původně samostatných bohů.
Došlo také ke splynutí se slunečním bohem Re v jediného Re-Harachteje
(Re-Hór na horizontu). Hór jako vycházející slunce nesl jméno
Haremachet (Hor v zemi světla). |
[d] |
Podle egyptologa R.T.Rundlea Clarka tvořilo
devět Soptedových období tzv. Velkou periodu. Tedy 1460 x
9 = 13 140 To je přibližně polovina doby trvání precesního cyklu
(26 000 let). |
[e] |
Dnes víme, že skutečný tropický rok trvá zhruba 365,2422 dne a
nikoliv přesných 365 dní. Trvalo tedy 1460 let než Sírius vyšel
opět v prvém dni prvého egyptského měsíce (1. den měsíce Thovt). Ze záznamů víme, že k
tomu došlo r. 139 n. l. Egyptský kalendář tedy snad začal být
počítán od r. 1332 (Nové království) či 2782 př. n. l. (před
začátkem Starého království). Problém je, kde byl v
r. 139 heliakický východ Síria pozorován. Podle místa
pozorovatele se může měnit den východu Síria. Rozdíl jednoho
dne vyvolá rozdíl 4 let Sotického cyklu. Proto se udává, že po
všech přepočtech a korekcích se jako nejpravděpodobnější uzel sotického cyklu udává r. 1319, plus minus 20 let.[16] |
[f] |
Je myšlena obloha nad Evropou či Egyptem.
Sírius samozřejmě z oblohy nemizí, jen není pozorovatelný,
skryt ve svitu Slunce. |
[g] |
Vzhledem k precesi zemské osy se dnes Sírius
objevuje na ranní obloze o něco později. |
[h] |
Heliakický východ Síria se samozřejmě nekryje
se dnem letního slunovratu. Rozdíl mohl být plus minus několik
dní. |
[ch] |
Memfis byl hlavním městem Egyptské říše v
období prvních dynastií. Zde či v Heliopolis docházelo k pozorování heliakických východů Síria.
Později, v období Nové říše (1570-1070 př. n. l.), došlo k přesunu
místa pozorování jižněji, do chrámu bohyně Satet (blízko Aswanu). |
[i] |
O spojitosti heliakického východu Síria s
počátkem egyptského roku se lze dočíst v řadě zdrojů. Pokud však
budeme přesní, pak k východu Síria v jednom konkrétním dni
občanského egyptského kalendáře, tedy např. v 1. dni 1. měsíce došlo jen
zcela výjimečně. Důvodem bylo postupné klouzání egyptského
civilního kalendáře během roku (1 den za 4 roky). Egypťané
věděli, že Nový rok je toulavý a slaví jej postupně v různých
dnech slunečního roku. Kněží vyžadovali, aby se svátky vázané na
občanský kalendář neopakovaly ve stále stejnou roční dobu, ale
aby procházely postupně celým rokem. |
[j] |
Šachty jsou však několikrát zalomeny. To, že
mohou mířit k určité hvězdě, je sporné. |
|
[1] |
Kasak Enn, Veede Raul.
Understanding Planets in Ancient Mezopotamia. 2001. Folklore
vol.16
<haldjas.folklore.ee/folklore> |
[2] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[3] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Sírius [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2009,
Datum poslední revize 5. 12. 2009, 09:40 UTC, [citováno
25. 12. 2009] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=S%C3%ADrius&oldid=4679382>
|
[4] |
Goddess A Day. Sopdet.
[citováno 25. 12. 2009]
<http://www.goddessaday.com/egyptian/sopdet> |
[5] |
Zamarovský Vojtěch. Bohové a
králové Starého Egypta. 1979-2003. Brána. ISBN 80-7243-194-3 |
[6] |
Gilbert Adrian. Mágové - pátrání
po tajné tradici. Pragma. ISBN 80-7205-198-9 |
[7] |
Instantní astronomické noviny. Na rozhraní dne
a noci. 2001. [citováno 27. 12. 2009]
<www.ian.cz/detart_fr.php?pageNum_clanky=0&id=479> |
[8] |
Wikipedia contributors, Sirius [online],
Wikipedia, The Free Encyclopedia, c2009, Datum
poslední revize 23.12. 2009, 20:06 UTC, [citováno 27. 12. 2009]
<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sirius&oldid=333625386> |
[9] |
Heller Jan. Starověká náboženství:
Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu,
(Skriptum Komenského fakulty), Praha 1978 a 1988.
<www.etf.cuni.cz/~rehak/jabok/heller_egypt.htm> |
[10] |
Ercivan Erdogan. Imhotepův hrob.
Dialog. 2008. ISBN 978-80-86761-92-3 |
[11] |
Astronomové a hodináři.
<certik.ruk.cuni.cz/sokol/4.ISO2.html> |
[12] |
Hinckley Allen Richard. Star Names. 1889
Viz. také The history of Sirius the Dog-star. [citováno
01.01. 2010]
<http://www.constellationsofwords.com/stars/Sirius.html> |
[13] |
Coppens Filip. Svátky a procesí v
ptolemaiovských chrámech. PES - pražské egyptologické
studie. [citováno 04.01. 2010]<
http://pes.ff.cuni.cz/pdf/pes4_coppens.pdf> |
[14] |
Sachs A. Sirius Dates in Babylonian
Astronomical Texts of the Seleucid Period brown University.
1952. The American Schools of Oriental Research.
[citováno 04.01. 2010]<http://www.jstor.org/pss/1359081> |
[15] |
Lockyer Norman. The Dawn of
Astronomy. |
[16] |
Holberg J. B. Sirius: brightest
diamond in the night sky. Springer. 2007. ISBN 038748941X |
[17] |
Phoenix. Dave's Mythical Creatures and Places.
[citováno 04.01. 2010]<http://www.eaudrey.com/myth/phoenix.htm> |
[18] |
Wikipedia contributors, Medicine wheel [online],
Wikipedia, The Free Encyclopedia, c2009, Datum
poslední revize 30.12. 2009, 19:30 UTC, [citováno 08. 01. 2010]
<
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Medicine_wheel&oldid=334962476> |
[19] |
Museum Louvre. The Zodiac of Dendera.
[citováno 15. 01. 2010]
<www.louvre.fr/> |
[20] |
Griaule. Dieterlen. Le Renard
pale (The Pale Fox). 1965 |
[21] |
Temple Robert. The Sirius Mystery.
1976 |
[22] |
Black, Jeremy; Green, Anthony.
1992. Bohové, Démoni a symboly starověké Mezopotámie.
Volvox Globator. 1999 |
[23] |
Classical Art Research Centre. Beazley Archive.
The University of Oxford. [citováno 19. 01. 2010] <http://www.beazley.ox.ac.uk > |
[24] |
Bauval Robert G. The Egyptian Star of Bethlehem.
2000. [citováno 04. 01. 2010] <http://www.robertbauval.co.uk/articles/articles/egstarbeth3.html> |
[25] |
Mariological Society of America. Stella
Maris - The Apostleship of the Sea.The Mary Page.
[citováno 04. 01. 2010] <
http://campus.udayton.edu/mary/stellamaris.html> |
[26] |
Van der Waerden. Babylonian
Astronomy II: The Thirty-Six Stars. Journal of Near Eastern Studies,
Vol. 8. 1949. The University of Chicago Press Stable. |
|
|