|
První rady a varování
Pohřbívání
Rady pro příští věk
Náš věk se rychle
chýlí ke konci. Lidstvo zašlo příliš daleko do slepé uličky a
návrat již zřejmě není možný. Žijeme v období apokalypsy, i když si to
většina z nás nepřipouští. Na konci snad přežijí alespoň
někteří, aby dali šanci pokračování vývoje člověka v rámci
nového věku. Věříme, že to budou ti spravedliví, kteří usilují o
život v souladu s dílem Stvořitele. Podle tisíce let
uchovávaných znalostí byla lidská civilizace mnohokrát zničena, aby měly další
generace šanci nastoupit znovu na správnou cestu. V něčem jsme
se snad poučili, v mnohém evidentně ne. Kde jsme udělali chybu?
Nápověda je skryta v nejstarších náboženských spisech. |
|
Obr. Vyhnání Adama a Evy z ráje. Gustave Doré. 1866.[2] |
Podle pradávných tradic bylo prvním lidem předáno božími posly
několik rad, jak žít zde na zemi. Rady moudří předávali z pokolení na pokolení ústní tradicí.
Pak byly zapisovány v prvních textech. Možná lidskou leností či
neopatrností, snad vlivem nepřítele člověka, byly rady a varování
pozapomenuty. Přes věky věků se dochovaly jen jejich zlomky a smysl byl
překroucen. Podívejme se do Hebrejské Bible resp. Starého zákona.
V prach/popel se obrátíš
Snad jeden z nejcitovanějších veršů Bible zní většinou při smutných
událostech - pohřbech: CEP[1]
Genesis 3:19
|
V potu své tváře budeš jíst chléb, dokud se
nenavrátíš do země, z níž jsi byl vzat. Prach jsi a v prach se
navrátíš." |
Slova "prach jsi a v prach se navrátíš" můžeme
slýchat při posledním rozloučení se zesnulým. Pozůstalí jsou
upozorňováni na pomíjivost pozemského života.
Také při křesťanských bohoslužbách na Popeleční středu[a],
jsou věřící znamenání popelem (tzv. Popelec) se slovy "čiňte pokání a
věřte evangeliu" nebo "pamatuj, že jsi prach a v prach se
navrátíš". Katolický křesťan je takto veden, aby zůstal nezávislý na
skutečnostech pomíjivých a věnoval pozornost hodnotám trvalým –
duchovním. Popel je symbolem pokání a pomíjivosti.[3]
Jaká je však vazba mezi prachem z
biblického verše Gn 3:19 a popelem, kterým se uděluje znamení kříže na čelo?
Ve verši Genesis 3:19 se píše o prachu (aPaR):
[b]
Hospodin vyhání Adama a Evu z rajské zahrady. Adam bude muset pro
obživu tvrdě pracovat až do své smrti, kdy se jako prach navrátí zpět zemi. Je
zde návaznost na verš Genesis 2:7 z předchozí kapitoly prvé biblické
knihy: CEP
Genesis 2:7
|
I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze
země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem. |
V překladech veršů Genesis 2:7 a 3:19 čteme o prachu země. Prach (aPaR) a popel (ePeR) však mají v Bibli úzkou spojitost. Viz
např. verš Genesis 18:27: CEP
Genesis 18:27
|
Abraham pokračoval: "Dovoluji si k
Panovníkovi mluvit, ač jsem prach a popel: |
A dokonce má slovo aPaR někdy přímo význam popela. Viz např.
verš Numeri
19:17 ze čtvrté biblické knihy:
Slovo prach - aPaR zde má smysl popela. Stejně tak slovo
popel - ePeR má význam nejen popela ale také sypké země
rozdrolené na prach:
Obr. Význam slova ePeR (eFeR) dle biblického slovníku
WTM. Slovo ePeR může znamenat zemi vysušenou na prach nebo popel.
Jinde v Bibli je např. popisováno, jak si Izraelité sypali prach
na hlavu (Jozue 7:6). Dnes říkáme "sypat si popel na hlavu".
O významu a propojení prachu ze země a popela v biblických textech by bylo možné
popsat celou knihu. Stručně řečeno, hebrejské pojmy prach ze země (aPaR) a
popel (ePeR)
mají úzkou spojitost a mohou být i zaměnitelné.
Biblické verše, zmiňující se o zemi, prachu ze země a popelu, jsou
ozvěnou prastaré rady dané člověku. Pokud dnes slyšíme na pohřbu slova "prach jsi a v prach se navrátíš",
je třeba je chápat i ve významu "popel jsi a v popel se
navrátíš". A asi bude pro mnohé překvapením, že podobně zněla
prapůvodní rada či varování člověku. Týkala se pohřbívání těl. Rada však neměla
nic společného s filosofickým přemítáním o pomíjivosti života ani s
poetickou hyperbolou lidského těla stvořeného z "hlíny", které se po smrti vrací
zpět do lůna země. Rada byla ryze praktická a její pozdější nedodržování
se stalo jednou z prapříčin úpadku našeho světa.
Pohřbívání zpopelněním
Lidské tělo nesmí být po smrti ukládáno do půdy. Tělo má být co
nejdříve spáleno a popel rozprášen na místě, které měl zesnulý rád a které mohou
navštěvovat pozůstalí se vzpomínkou. Spáleno mělo být i vše, co přišlo
do kontaktu s mrtvou lidskou schránkou. V tomto smyslu byla dána rada
člověku. Pokud nebylo možné provést žeh, mohl být nebožtík uložen do
skalního hrobu - tedy do přírodní jeskyně, vytesané hrobky či kamenné
stavby. Případně zvolen jiný způsob pohřbu, např. umístěním těla do
koruny stromu. Vždy však muselo být zabráněno přístupu dravců.
Tělo nesmělo být uloženo do země. Pokud by nebyla rada dodržována,
došlo by postupně ke zneuctění země. Půda by se stala nečistou. Domov
daný člověku by ztratil svou mírumilovnost. Ze země by se začal rodit
život nepřátelský mnoha ostatním. Náš svět by se stal nebezpečným
místem, ve kterém by se muselo bojovat o život.
Lidé se po věky snažili radu dodržovat. Občas ale podlehli svodům
Našeptávače, vždyť jednodušší bylo těla zesnulých pohřbívat do půdy. Pak
narůstala na zemi agresivita a začala být prolévána krev. Opakovaně byl
člověk varován, aby se řídil prvními radami. I v Hebrejské Bibli je kladen
důraz na to, aby byl zesnulý pohřben ještě v den úmrtí (nejlépe do
západu slunce) a tělo, považované za nečisté, uloženo do skály.
Podle Bible znečisťoval i samotný kontakt s mrtvolou.
Historie pohřbívání
Když praotec Abrahám pohřbíval svou ženu Sáru, musel tak učinit v
zemi Chetejců (Chetitů). Dostal od nich souhlas s pohřbením těla i s
nabídkou pole s jeskyní jako daru. V tomto nejstarším biblickém popisu
pohřebního rituálu je tedy potvrzeno ukládání těla do jeskyně - tedy do
skály. CEP
Genesis 23:7 -20
|
Abraham se nato Chetejcům, lidu té země, uklonil a
promluvil k nim dále: "Souhlasíte-li, abych zde svou zemřelou pohřbil,
slyšte vy mne: Přimluvte se za mne u Efróna, syna Sócharova, ať mi
přenechá svou makpelskou jeskyni, která je na konci jeho pole; ať mi ji
před vámi přenechá za plnou cenu stříbra, abych měl vlastní hrob."
... Abraham potom svou ženu Sáru pohřbil v té jeskyni na poli v Makpele
naproti Mamre, jež je u Chebrónu v kenaanské zemi. Tak připadlo pole
Chetejců i s jeskyní na něm Abrahamovi, aby měl vlastní hrob. |
Abrahám trval na tom, že půdu s jeskyní nepřijme darem ale koupí a
tak se stalo. Poprvé je v Bibli zmíněn hrob - jeskyně ve skále. Do
hrobky pak byl pochován i Abrahám, Izák a Jákob - tedy první tři
generace praotců. CEP
Genesis 49:32
|
Tam pochovali Abrahama a jeho ženu Sáru, tam
pochovali Izáka a jeho ženu Rebeku, a tam jsem pochoval Leu. To pole
bylo i s jeskyní získáno od Chetejců. |
Podle tradice jsou zde pohřbeny čtyři starozákonní páry: Adam a Eva,
Abrahám a Sára, Izák a Rebeka a Jákob a Lea.
Izraelité své mrtvé i spalovali. Zpopelněna byla např. těla prvého
izraelského krále a jeho synů: CEP
1. Samuelova 31:12-13
|
Všichni válečníci se vypravili, šli celou noc a
sňali mrtvolu Saulovu i mrtvoly jeho synů z bétšanských hradeb. Když
došli do Jábeše, spálili je tam. Pak posbírali jejich kosti a pochovali
je v Jábeši pod tamaryškem. Poté se postili sedm dní. |
Postupně začal Izraelité považovat pohřeb žehem za nevhodný. V 1. knize
Letopisů (1 Pa 10:12) se popisuje pohřeb krále Saula ale věta o spálení
těla je již vynechána. Přednost dostalo ukládání těl do skalních hrobů.
Židé změnili způsob pohřbívání od doby babylonského zajetí (počátek
6. století př. n. l.). Přestalo být možné
ukládat těla do skalních hrobů na půdě, kterou by dotyčný nebo jeho rodina
vlastnila. V exilu docházelo ke zřizování společných centralizovaných
pohřebišť a pohřbívalo se přímo do země. Hroby se začaly označovat kamennými náhrobky
- vznikly prvé židovské hřbitovy.[4]
Tělo Ježíše Krista bylo uloženo do skály. Josef z Arimatie si vyžádal
povolení pohřbít umučeného Ježíše u římského prefekta Piláta. Právě u
toho vládce, který pod tlakem židovské velerady odsoudil Ježíše Krista k
ukřižování. Josef věnoval pro uložení Ježíšova těla svou novou hrobku vytesanou ve skále.
U Římanů v té době převládal žárový pohřeb. Po spálení těla byly
ohořelé pozůstatky omyty vínem a uloženy do urny, která byla vložena do
náhrobku nebo uložena do země. Pouze otroci bývali ukládáni do
společných hrobů - jam. Od 2. století n. l. však začínají přibývat pohřby
nespálených těl i svobodných občanů a tento ritus od poloviny 3. století již v Římě
dominuje. Těla však byla ukládána do hrobek ve skále, nejsnadněji v
sopečném tufu. Hrobky byly rozšiřovány a v podzemí vznikaly
rozlehlé pohřební prostory - katakomby. Podobné, jaké využívali již
Féničané, Etruskové i Židé.
Ukládání zemřelých do hrobek či katakomb vyhovovalo i prvním
křesťanským komunitám. V době pronásledování zde konali i své obřady.
Tento způsob pohřbívání těl tak nahradil v antice běžnější kremaci. Ne
všude ale bylo možné hloubit podzemní katakomby. Starý a dříve všeobecně
rozšířený pohřeb žehem začal být rovněž odmítán - z praktických i
věroučných důvodů. Nejjednodušší bylo tělo zakopat do země. Spálení těla
začalo být i v nesouladu s vírou některých skupin ve vzkříšení fyzického
těla. Propagátoři ukládání těl do země začali prohlašovat ritus žehu za odporující přirozenému návratu těla do země.
Odvolávali se i na to, že Kristovo tělo rovněž nebylo spáleno. Zamlčeli
však, že bylo uloženo do skalní hrobky a nikoliv do země. Od 4. století pohřbívání v katakombách ustalo
a ty byly postupně zapomenuty.[4]
Hromadně se začalo pohřbívat do země. Rady a varování člověku byly
zapomenuty či neoslyšeny.
V muslimských zemích pak bylo zvykem pohřbívat těla do země dokonce
bez rakve, kremace byla zcela zakázána.
Pohřbívání v českých zemích
Hroby Slovanů dokládají, že své mrtvé odpradávna spalovali. Na Moravě
se nalézá několik typů žárovišť - jamkové, popelnicové, vrstvové s
hromádkami a ploché ve vrstvě. Později byly stavěny i mohyly.
Mezi nálezy pohřbů z období římské říše na území Čech převládají
žárové hroby. Jsou známy nálezy popelnic, ve kterých jsou uloženy
spálené kosti. Také naleziště na Moravě obsahují většinou žárové hroby.
Od 5. století pronikají od
severozápadu germánské skupiny. Jejich zesnulí byli ukládáni do země -
do jam.
Bez rakví, někdy na márách. Místy stále přetrvával žárový ritus.
Po příchodu a přijetí křesťanství začal převládat pohřeb kostrový -
tedy ukládání těl nejen do skály či hrobky ale nejčastěji přímo do země.
Dnes se lidé vrací k pohřbům kremací - zejména z praktických důvodů. Kremaci
však katolická církev stále nedoporučuje. Současný
postoj dokládá Kodex kanonického práva: „Církev velmi doporučuje
zachovat zbožný zvyk pohřbívání těl zemřelých do země; nazakazuje však
pohřeb žehem, pokud nebyl zvolen z důvodů odporujících křesťanské
nauce.“ (CIC, kán. 116, § 3)[4]
--- pokračování příště ---
|
[a] |
Popeleční středa připadá na 46. den před
Velikonoční nedělí. V roce 2017 byla 1. března, v
roce 2018 přijde již 14. února. |
[b] |
Použit sw Bibleworks verze 10.0.4.114.
Uvádíme původní hebrejský text (čtěte z leva), jeho přepis a
několik českých překladů. |
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo
svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také
Český ekumenický překlad - CEP. |
[2] |
The Doré Bible Gallery: The Old Testament.
ENTER - Electronic New Testament Educational Resources [online].
[cit. 2017-03-01]. Dostupné z:
http://catholic-resources.org/Art/Dore-OT.htm |
[3] |
Wikipedia contributors, 'Ash
Wednesday', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 14 April 2017,
20:03 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ash_Wednesday&oldid=775424856
> [accessed 16 April 2017] |
[4] |
HAVLENA, Ondřej. Pohřeb a
pohřbívání jako akt milosrdenství v kontextu dějin s ohledem na
rodinnou tradici. Olomouc 2015. Univerzita Palackého v Olomouci.
Cyrilometodějská teologická fakulta. Vedoucí práce Vladimír
Filo. |
|
|