|
Mýty a skutečnost - Proroctví z Fátimy (II.)
Proroctví z Fátimy - Tři tajemství
V roce 1917 se u portugalského městečka Fátima odehrály
podivuhodné události. Třem dětem se zde začala zjevovat světelná bytost - Paní
z Fátimy[j]. Paní zprostředkovala Lucii, Jacintě a Františkovi několik
zjevení a předala skrze ně lidem několik rad, varování a proroctví.
Zcela jedinečné události ve Fátimě byly zakončeny Velkým slunečním
zázrakem, jemuž přihlíželo několik tisíc účastníků. |
|
Obr. Lidé přihlížejí Velkému slunečnímu zázraku.[4] |
To, co se událo ve Fátimě, nemá v moderních
dějinách obdoby. Fátimská zjevení a poselství jsou považována nade
všechna ostatní, od sepsání posledních biblických textů až po současnost. Proroctví
z Fátimy jsou stavěna přímo vedle proroctví biblických a je jim dávána
podstatně větší autorita, než dalším zjevením veřejným či osobním.[a]
V onom roce 1917 paní z Fátimy potvrdila zjevení a proroctví předem ohlášeným slunečním
zázrakem před sedmdesáti tisíci lidmi. Zázrak sledovali lidé i 40 km
daleko od Fátimy. V předchozím článku
Proroctví z Fatimy - chronologie je popsán stručný sled událostí.
K nejdiskutovanějším proroctvím patří tzv. Tři
fatimská tajemství. V průběhu 20. století se proroctví obsažená v
prvém a druhém tajemství skutečně vyplnila. Stručně shrňme oficiální popis událostí.
Oficiální verze
13. 7. 1917 - Tři děti se již po několikáté
setkávají s Paní z Fátimy, je jim sděleno Poselství z Fatimy.
Později dvě děti umírají a třetí (Lucia) odchází do kláštera. Teprve v r.
1941 sestra Lucia ve svých vzpomínkách uvádí popis událostí ze dne
13. 7. Poselství rozděluje na tři části - Tři tajemství fatimská a
sděluje prvá dvě tajemství.
R. 1942 nechává papež Pius XII. zveřejnit obsah
fatimského poselství (prvá dvě tajemství). Lidé se dozvídají o prvním tajemství
- vidění pekla a druhém tajemství - požadavku uctívání
Neposkvrněného Srdce Panny Marie:[1]
...
Tedy: tajemství spočívá ve třech odlišných věcech, dvě z
nich chci nyní odhalit.
První bylo tedy vidění pekla. Madona nám ukázala
velké moře ohně, které bylo jakoby pod zemí. Do tohoto ohně
byli ponořeni démoni a duše jako průhledné černé nebo
bronzové řeřavé uhlíky s lidským tvarem, které se míhaly v
požáru a byly nesené plameny, které z nich vycházely spolu s
mraky kouře a padaly na všechny strany tak, jako padají
jiskry při velkých požárech, bez tíže, či rovnováhy,
uprostřed bolestných výkřiků a vzdechů plných zoufalství,
které vyvolávaly děs a naháněly strach. Démony bylo možné
rozpoznat podle hrozných a odporných zvířecích tvarů –
úděsných a neznámých, ale průhledných a černých. Toto vidění
trvalo chvilku. Děkujeme naší dobré nebeské Matce, která nám
na začátku (v prvním zjevení) slíbila, že nás přivede do
nebe; myslím, že jinak bychom byli zemřeli děsem a hrůzou.
Pak jsem pozvedli oči k Madoně, která nám dobrotivě a smutně
řekla: – Viděli jste peklo, kam upadají duše ubohých
hříšníků. Aby byly zachráněny, chce Bůh zavést ve světě úctu
k mému Neposkvrněnému Srdci. Jestliže lidé udělají to, co
vám řeknu, mnohé duše se zachrání a navrátí se jim pokoj.
Válka se schyluje ke konci; nepřestanou-li však urážet Boha,
začne během pontifikátu Pia XI. jiná, ještě horší. Až
uvidíte noc ozářenou neznámým světlem, vězte, že je to velké
znamení, které vám Bůh dává, že se chystá potrestat svět za
jeho zločiny skrze válku, hlad a pronásledování církve i
Svatého otce. Aby se jí zabránilo, budu žádat o zasvěcení
Ruska mému Neposkvrněnému Srdci a o smírné přijímání o
prvních sobotách. Budou-li přijaty moje požadavky, Rusko se
obrátí a bude mír; když se tak nestane, rozšíří své bludy po
světě a bude podněcovat války a pronásledování církve. Dobří
lidé budou mučeni, Svatý otec bude muset hodně trpět, mnohé
národy budou zničeny. Nakonec mé Neposkvrněné Srdce zvítězí.
Svatý otec mi zasvětí Rusko, které se obrátí, a světu bude
dopřáno údobí míru. |
První a druhá část ,tajemství’... se týká především úděsného vidění pekla, úcty k
Neposkvrněnému Srdci P. Marie, druhé světové války a pak předpovědí
nesmírných škod, které Rusko způsobí lidstvu svým odpadem od křesťanské
víry a přilnutím ke komunistickému totalitarismu.[1]
V prvých dnech roku 1944 zapisuje sestra Lucia třetí tajemství. Text ukládá
do obálky a předává svému zpovědníkovi.
R. 1965 čte papež třetí tajemství. Pavel VI. četl obsah obálky... a vrátil ji do archivu Svatého stolce s
rozhodnutím nezveřejnit text.[1]
R. 1981 dochází k pokusu o atentát na Jana Pavla II. Jan Pavel II. si vyžádal obálku s třetí částí ,tajemství’
po atentátu 13. května 1981.[1]
R. 2000 nechává Jan Pavel II. zveřejnit třetí část fatimského tajemství
tak, jak je zapsala sestra Lucie:[1]
Píši z
poslušnosti vůči tobě, můj Bože, který mi to přikazuješ skrze
nejdůstojnějšího pana biskupa z Leiria a skrze tvou a mou
nejsvětější Matku.
Po dvou částech, které jsem již vyložila,
jsme uviděli po levici Naší Paní, trochu výše, anděla s ohnivým
mečem v levé ruce; jiskřil a vyšlehovaly z něho plameny, které,
jako by měly zapálit svět; avšak vyhasínaly jakmile se dotkly
záře, která vycházela z pravé ruky Naší Paní směrem k němu:
anděl ukázal pravou rukou na zem a silným hlasem řekl: Pokání!
Pokání! Pokání! V oslnivém světle, kterým je Bůh, jsme viděli „podobně,
jako když se lidé vidí v zrcadle, kolem kterého procházejí“, bíle
oblečeného biskupa „vytušili jsme, že je to Svatý otec“. Další různí
biskupové, kněží, řeholníci a řeholnice vystupovali na strmou horu, na
jejímž vrcholku byl velký kříž z hrubých kmenů, jako z korkového dubu s
kůrou; dříve než sem Svatý otec dospěl, procházel velkým polorozbořeným
městem, rozechvělý, s kolísavým krokem, zkroušený bolestí a trýzní se
modlil za duše mrtvol, které na cestě potkával; když došel na vrchol
hory a padl na kolena u paty velkého kříže, byl zabit skupinou vojáků,
kteří na něho vystřelili několik ran z pušek, několik šípů; stejně tak
zemřeli jeden za druhým ostatní biskupové i kněží, řeholníci, řeholnice
a různé světské osoby, muži i ženy různých tříd a postavení. Pod dvěma
rameny kříže stáli dva andělé, každý s křišťálovou nádobou v ruce,
zachycovali krev mučedníků a zalévali jí duše, které se přibližovaly k
Bohu. |
Ve třetím tajemství je tedy popisována vize, ve které paní z Fátimy
zadržuje trestající plameny andělova meče. Anděl vyzývá k pokání.
Je zde biskup v bílém, snad Svatý otec. Věřící vystupují na horu k dřevěnému kříži.
Svatý otec je zde zabit vojáky a poté i všichni ostatní.
Anděl s ohnivým mečem je zřejmě archanděl Gabriel. Zemi a lidstvo
před jeho spravedlivým trestem dosud chrání Paní, která posílá zář ze
své ruky a uhasíná plameny andělova meče (překlad není přesný - záře
nevychází z její ruky směrem k andělovi ale směrem k plamenům jeho meče).
Zvláštně nejasná je postava bíle oblečeného biskupa a svatého otce. Jak
poznala Lucia, že muž v bílém je biskup? A pokud se jedná o stejnou
postavu, proč je nejprve označována za biskupa a vzápětí za svatého
otce? Není zcela
jasné, zda je biskup v bílém oním Svatým otcem (papežem) zabitým později na hoře pod křížem. Někdo vidí v
biskupovi v bílém postavu
Benedikta XVI., který pod nátlakem rezignoval na papežskou funkci. Podle jiného výkladu
zjevení je svatým otcem zabitým pod křížem Antikrist,
který se snažil na konci apokalypsy dostat ke kříži, byl však zastaven šípy z nebes.
Kardinálové T. Bertone a A. Sodano[h]
identifikovali vizi třetího fatimského tajemství s atentátem na Jana Pavla II. Sodano k třetímu
tajemství uvedl: ... chápání tohoto textu nemůže mít
jiný charakter než symbolický. Fatimské zjevení ... líčí nesmírné
utrpení svědků víry posledního století druhého tisíciletí. ... ,bíle
oblečený biskup’, který se modlí za všechny věřící, je papež. Také on,
když s námahou kráčí ke kříži mezi mrtvolami umučených neplatí (biskupů,
kněží, řeholníků, řeholnic a četných laiků), padá jako mrtvý k zemi,
zasažen výstřely... I když události, ke kterým se vztahuje třetí část
fatimského ,tajemství’, už – jak se zdá – patří minulosti, má volání
Panny Marie po obrácení a pokání pronesené na začátku dvacátého století
i dnes svou aktuálnost a naléhavost...
Fatimské tajemství tedy patří minulosti, týkalo se 20. století a bylo
završeno nezdařeným atentátem na papeže. Máme 21. století, vše bylo již
zveřejněno a fatimské události můžeme považovat za uzavřené, pohádky je
konec.
Jenže ne všichni chtějí věřit pohádkám...
Základní nesrovnalosti
Ti, kteří se vážněji zajímají o třetí proroctví, si brzy po jeho
zveřejnění v r. 2000 všimli
řady nesrovnalostí:
Atentát na papeže?
Vize třetího tajemství (smrt Svatého otce) má velice málo
společného s atentátem na Jana Pavla II.
Kardinál Sodano, ve své snaze spojit pokus o atentát na Jana Pavla II. s
třetím proroctvím, např. sdělil,
že tajemství hovoří o bíle oblečeném biskupovi, který padá jako mrtvý
k zemi, zasažen výstřely...[b] Jenže v tajemství je jednoznačně psáno,
že biskup byl zabit skupinou vojáků. Téměř nic z třetího tajemství
neodpovídá atentátu na papeže z 13. 05. 1981.
Sama sestra Lucie píše rok po atentátu (12. 5. 1982): ...Třetí
částí tajemství je symbolické zjevení... A konstatujeme-li, že se toto
proroctví ještě zcela nenaplnilo, vidíme, že k němu postupně rychlými
kroky směřujeme, pokud neopustíme cestu hříchu, nenávisti, pomsty,
nespravedlnosti vznikající porušováním lidských práv, cestu nemravnosti,
násilí atd. Potvrzuje tedy, že proroctví se dosud nenaplnilo.
Jan Pavel II. připisoval svou záchranu ochraně Panny z Fatimy, nikdy
však netvrdil, že byl pokus o atentát předpovězen ve třetím tajemství. Vatikán
a ani sestra Lucia nikdy oficiálně neidentifikovali ve třetím tajemství atentát
na Jana Pavla II. Pouze někteří kardinálové vzbudili tento dojem.[3] Vše
vypadá, jakoby se někteří lidé snažili využít okolností kolem nezdařeného atentátu, spojit jej
násilně se třetím tajemstvím a pak prohlásit, že vše z proroctví se již
událo a celé Fatimské tajemství může být uzavřeno. Cíl je zřejmý -
umlčet snahy o zveřejnění celého proroctví z Fátimy.
Podle A. Socciho [3]
byl atentát předpovězen nikoliv ve Fátimě, ale již dříve v La Salettě
(1846).[i]
Třetí tajemství ve své vizi biskupa umírajícího jako mučedník, se může
týkat někoho, kdo bude v úřadu po Janu Pavlu II.
Pokud by skutečně třetí tajemství varovalo pouze před atentátem
na Jana Pavla II., proč bylo zveřejněno až po 18 letech po pokusu o
atentát? Měl Vatikán právo zadržovat i po roce 1960 třetí tajemství?
Komu bylo tajemství určeno?
Často se předpokládá, že třetí fatimské
tajemství bylo určeno k rukám papeže, který jediný měl právo rozhodnout o
jeho zveřejnění. Sestra Lucia však tajemství předala biskupovi Leira a patriarchovi
Lisabonu. Nabídla biskupovi přečtení tajemství, ten odmítl.
Zavázala jej alespoň slibem, aby svět seznámil s tajemstvím při její
smrti nebo v r. 1960. Tajemství tedy bylo určeno všem lidem, nikoliv jen Vatikánu
či papeži a podle přání paní z Fatimy mělo být zveřejněno nejpozději
roku 1960![k]
Před uplynutí lhůty ke zveřejnění třetího tajemství si jeho znění vyžádalo
Svaté officium (v r. 1957) spolu s ostatními texty Lucie. Proč převzal
tajemství Vatikán a proč jej odmítl po roce 1960 zveřejnit?
První dvě tajemství, přes svou politickou výbušnost, byly (byť
neoficiálně) publikovány během 2. světové války (v r. 1942). Proč bylo
třetí tajemství tak dlouho utajováno, když jeho publikovaný obsah k
takovému postupu nezavdává pražádný důvod?
Proč Vatikán odmítal až do roku 2000
zveřejnit třetí tajemství, pokud sestává pouze z uvedené vize sestry
Lucie?
Není zde nic hrozivějšího, než bylo uvedeno v prvém a druhém tajemství,
kde zaznělo varování před revolucí v Rusku, světovou válkou, pronásledováním církve
i vyhlazováním
národů. V r. 2000 zveřejněné proroctví
není proroctvím ale popisem vize, která není nijak výjimečná aby si
vyžadovala takové utajení. Týkal se snad zákaz jiného textu, skutečného
proroctví, které dodnes nebylo zveřejněno?
Obsah třetího tajemství
Mnohé, co o třetím tajemství sdělil již dříve Vatikán, vůbec
neodpovídá tomu, co bylo v roce 2000 publikováno a samozřejmě ani atentátu na papeže. Již dříve
bylo naznačováno, že třetí tajemství obsahuje proroctví o velké krizi
víry v katolické církvi. Připomeňme některá prohlášení o tajemství
z Fátimy:
Jezuita Joseph Schweigl z pověření papeže Pia XII. se vyptává sestry
Lucie na třetí tajemství (1952). Později odpovídá na dotaz otce Michela:[3]
Nemohu odhalit nic z toho, co jsem se dověděl ve Fatimě ohledně třetího
tajemství, ale mohu říci, že má dvě části: jedna se týká papeže. Druhá,
logicky – přestože nesmím nic říci – musí být pokračování vět: V
Portugalsku se vždy zachová dogma víry (…).
Sestra Lucia (1957) varuje a
naznačuje obsah třetího tajemství: ... nebeský trest se blíží …Nemohu
uvádět další detaily, protože jsou pod tajemstvím. Podle vůle Nejsvětější Panny náleží pouze papeži a biskupovi Fatimy, aby je znali,
ale oni tím nechtějí být ovlivněni. Je to třetí část poselství Naší
Paní... mnohé národy zmizí
z povrchu země... Rusko bude zvoleným nástrojem Božím k
potrestání celého světa, pokud dříve nedosáhneme obrácení tohoto
nešťastného národa... ďábel je připraven začít rozhodující boj proti
Svaté Panně. A ďábel ví, co nejvíc uráží Boha a co mu v krátkém čase
zajistí největší počet duší. Takže ďábel dělá vše pro to, aby získal
nejlepší z duší zasvěcených Bohu, protože ví, že tímto způsobem duše
věřících, ponechané bez vedení, snáze padnou do jeho rukou. To, co
nejvíce uráží zvláště Neposkvrněné Srdce Panny Marie, je zkáza duší
kněží a řeholníků. Ďábel ví, že každý řeholník či kněz, který se
zpronevěří svému vznešenému povolání, strhne s sebou do pekla mnoho
duší... neočekávejme nějaký apel k pokání od Svatého otce, od
našeho biskupa či od řeholních kongregací. Ne! Náš Pán velmi často
využil těchto prostředků a svět si jich vůbec nevšímal. A právě proto je
nyní nezbytné, aby každý z nás začal s duchovní obnovou sebe sama. Každý
z nás má povinnost zachránit nejen sám sebe, ale také všechny duše,
které Bůh poslal na naši cestu. Otče, Nejsvětější Panna ... řekla, že ďábel je připraven začít
rozhodující boj proti Panně. A rozhodující boj je konečný střet, z něhož
jedna strana vyjde vítězná a druhá poražená. ...Bůh se rozhodl dát světu
poslední dva prostředky proti zlu, a to je růženec a úcta k Mariinu
Neposkvrněnému Srdci.
Ratzinger (1984): ... jde o radikální výzvu k obrácení, o
vážnost doby, o nebezpečí, která tísní víru, život křesťanů a tím i celý
svět. A pak jde také o důležitost posledních věcí. Když to tedy –
alespoň prozatím – není publikováno, pak proto, aby se tím zabránilo
zaměňování religiózního proroctví s chtivostí senzací. Avšak obsah
tohoto třetího tajemství odpovídá tomu, co je ohlášeno v Písmu a co bylo
potvrzeno i ostatními mariánskými zjeveními včetně již známých poselství
v samotné Fatimě. Obrácení a pokání jsou zásadními podmínkami spásy.
Fatimský biskup Alberto Cosme do Amaral (1984):
Tajemství z Fatimy ... Jeho obsah se týká naší víry.
Kardinál Oddi hovořil se
sestrou Lucií (1985) a odtud vyvodil, že třetí tajemství předpovídá něco
vážného, čeho se církev dopustí nedobrovolně, a že díky chybným
interpretacím nyní prožívá těžké chvíle. V r. 1990 doplnil o
třetím tajemství, že ...podle mne je zde víceméně napsáno, že v r.
1960 papež svolá koncil, z něhož navzdory očekáváním nepřímo vzejde
mnoho těžkostí pro církev.[3]
Kardinál Oddi o třetím tajemství také řekl:[2]
Nemá to nic společného s Gorbačovem. Svatá Panna nás varuje před
apostazí v Církvi.
Otec Joacquin Alonso, který ve Fatimě působil 16 let jako oficiální
archivář a vedl se setrou Lucií mnoho rozhovorů:[2]
[3]
Je proto nanejvýš pravděpodobné, že text konkrétně zmiňuje krizi víry
uvnitř Církve i zanedbávání povinností samotných pastýřů [a]
vnitřní boje v lůně Církve, jakož i závažné zanedbávání pastýřských
povinností nejvyšších míst v hierarchii... V období předcházejícím
slavnému vítězství Neposkvrněného Srdce Mariina dojde k hrozným
událostem. To je obsahem třetí části tajemství. O jaké události se
jedná? Pokud ‚v Portugalsku zůstane dogma víry navždy zachováno‘, pak z
toho jasně vyplývá, že v ostatních částech Církve budou pravdy víry
zatemněny či dokonce zcela zmizí.
Fatimský biskup Alberto Cosme do Amaral (1984):[c]
Tajemství z Fatimy nemluví ani o atomových bombách, ani o raketách
SS-20. Jeho obsah se týká naší víry. Klást tajemství na roveň ohlašování
katastrof nebo jaderného holocaustu znamená překrucovat smysl poselství.
Jan Pavel II. v r.1994 vzpomíná na atentát: Když mne na náměstí
Sv. Petra zasáhl projektil atentátníka, nevěnoval jsem zpočátku
pozornost skutečnosti, že k tomu došlo právě o výročí dne, kdy se Panna
Maria zjevila třem dětem v portugalské Fatimě a sdělila jim slova, která
jako by se s koncem století blížila svému naplnění. Papež zde tedy
sděluje, že třetí tajemství sestává ze slov Paní z Fatimy (a nikoliv jen
vize biskupa v bílém) a že svými slovy sdělila proroctví, které
se teprve blíží naplnění.[3]
Kardinál Mario Luigi Ciappi, papežův teolog (1995):[d]
Ve třetím tajemství je mezi jiným předpovězeno, že na konci dojde
v církvi k velké apostázi. V r. 2002 je publikováno další jeho
starší vyjádření, že je ve třetím tajemství
předpovězena mimo jiné velká apostaze v církvi, která počne od jejího
vrcholu.
Sestra Lucia napsala 12. 5. 1982:[1]
Třetí část tajemství se vztahuje ke slovům Naší Paní: Jestliže
ne, (Rusko) rozšíří své bludy do světa a podnítí války a pronásledování
církve. Dobří lidé budou mučeni a Svatý otec bude muset mnoho trpět,
mnohé národy budou zničeny (13. 7. 1917). Třetí částí tajemství je
symbolické zjevení, které se vztahuje na tuto část poselství...
Třetí část tajemství se tedy musí týkat i Ruska.
V dopise Lucia rovněž píše papeži: Třetí část tajemství, kterou
chcete znát, je symbolickým zjevením.[3]
O jaké části tajemství Lucia v roce 1982 píše? Vždyť Jan Pavel II. měl
již celé třetí tajemství znát!?
Z výše uvedených příkladů plyne, že zveřejněná vize sestry Lucie
nemůže být tím třetím tajemstvím, o kterém se v náznacích zmiňovala řada
církevních otců, biskupů, kardinálů i papežů.
Kolik částí tajemství a různých proroctví z Fátimy vlastně existuje?
Chybějící komentář Paní z Fátimy
V rámci prvého a druhého tajemství měly tři děti nejprve vidění. Poté jim
Paní z Fátimy vysvětlila důvod a smysl tohoto vidění, jak později
popsala sestra Lucia:
...
První bylo tedy vidění pekla. Madona nám ukázala
velké moře ohně, které bylo jakoby pod zemí...
Pak jsme pozvedli oči k Madoně, která nám dobrotivě a smutně
řekla: – Viděli jste peklo, kam upadají duše ubohých
hříšníků. Aby byly zachráněny, chce Bůh zavést ve světě úctu
k mému Neposkvrněnému Srdci. Jestliže lidé udělají to, co
vám řeknu, mnohé duše se zachrání a navrátí se jim pokoj.
Válka se schyluje ke konci; nepřestanou-li však urážet Boha,
začne během pontifikátu Pia XI. jiná, ještě horší... |
V rámci třetího tajemství Lucia popisuje vidění anděla s plamenným
mečem a smrt věřících v čele s biskupem v bílém, který předtím prošel
polorozbořeným městem.
Chybí zde však jakékoliv vysvětlení, proč zde stojí trestající anděl s
plamenným mečem, proč bylo město rozbořeno, proč
leží všude kolem mrtví a proč je nakonec usmrcen i biskup/papež se
svým doprovodem. Není jasné, proč takový trest přichází a zda se mu
můžeme nějak vyhnout. Očekávali bychom, že i zde Paní z Fátimy vysvětlila
Lucii toto zjevení. Žádné
vysvětlení vize však v publikovaném třetím tajemství nenacházíme.
Lucia k fatimskému tajemství poskytla rozhovor otci Jongenovi:[e]
P. Jongen
chtěl také vědět, zda jsou „při pořizování zápisu tajemství slova Matky
Boží zachycena pouze podle smyslu nebo doslovně?“ Lucia odpověděla:
„Zapsala jsem tajemství slovo za slovem.“ Nato P. Jongen: „Jste si
jista, že vám všechno zůstalo přesně v paměti?“ Lucia: „Ale ano! Zapsala
jsem slova přesně v tom pořadí, jak byla vyřčena.“
Ke třetímu tajemství však nebyla zveřejněna žádná slova přesně v
tom pořadí, jak byla vyřčena. Je zde jen popis vize (zjevení)
sestry Lucie. Nejsou vysvětlující slova Paní z Fatimy stále utajována?
V roce 1952 se jezuita J. Schweigl (z pověření papeže Pia XII.)
ptal sestry
Lucie na třetí tajemství. Později sdělil, že tajemství sestává ze dvou
částí. Prvá část se týká papeže, druhá je pokračováním již zveřejněných
slov V
Portugalsku se po všechen čas uchová dogma víry...
Kde lze tuto větu o Portugalsku nalézt? Skrytu pod čarou! Vatikán zveřejnil všechna
tři fatimská tajemství poprvé 26. 6. 2000 prostřednictvím Kongregace pro
nauku víry. V díle Fatimské poselství[1]
se tak mohla veřejnost konečně seznámit se třemi tajemstvími. A zde,
u prvé a druhé části poselství, je v poznámce pod čarou uvedeno:[b]
V citované ,čtvrté vzpomínce’ sestra Lucie připojuje: „V
Portugalsku se po všechen čas uchová dogma víry, atd.“
Publikována je i
originální věta psaná sestrou Lucií:
Možná právě za těmito slovy, místo etc. , původně následoval komentář k třetímu fatimskému
tajemství, který pro veřejnost stále tajemstvím zůstává. Otázkou
zůstává, proč Vatikán zveřejnil proroctví ze třetí vzpomínky (pouze s
výše uvedenou neúplnou poznámkou) a neuvedl kompletnější proroctví z
poslední, čtvrté vzpomínky Lucie, které končí slovy:[ch] [3]
... Nakonec mé Neposkvrněné Srdce zvítězí.
Svatý otec mi zasvětí Rusko, které se obrátí, a světu bude
dopřáno údobí míru. V Portugalsku se po všechen čas uchová
dogma víry etc. Toto nesdělujte nikomu. Františkovi to
můžete říci. |
J. Ratzinger ve svém komentáři ke zveřejnění fatimském tajemství
v r. 2000 píše:
Nedošlo k odhalení žádného velkého tajemství; opona nad
budoucností se neotevřela...Tak, jak jsou jednotlivé události představeny, už minulosti
patří. Kdo očekával vzrušující apokalyptická zjevení o konci
světa nebo o směru dějin, zůstal nutně zklamán...[1]
Neskrývá v těchto slovech
budoucí papež Benedikt XVI. nápovědu? To, že skutečné tajemství, tedy slova Paní z
Fatimy vztahující se k třetímu tajemství, nebylo v r. 2000 odhaleno?
Třetí tajemství nenavazuje na předchozí
Podle oficiální verze tedy za slovy
prvého a druhého tajemství pokračuje popis
vize anděla s mečem a zabití svatého otce (tajemství třetí a
poslední):
Prvé a druhé tajemství
... Nakonec mé Neposkvrněné Srdce zvítězí.
Svatý otec mi zasvětí Rusko, které se obrátí, a světu bude
dopřáno údobí míru. V Portugalsku se po všechen čas uchová
dogma víry etc. Toto nesdělujte nikomu. Františkovi to
můžete říci. |
Třetí tajemství
Píši z
poslušnosti vůči tobě, můj Bože, který mi to přikazuješ skrze
nejdůstojnějšího pana biskupa z Leiria a skrze tvou a mou
nejsvětější Matku.
Po dvou částech, které jsem již vyložila, jsme uviděli po
levici Naší Paní, trochu výše, anděla s ohnivým mečem v levé
ruce; jiskřil a vyšlehovaly z něho plameny, které, jako by
měly zapálit svět... |
Stále však něco chybí a nesouhlasí. Text třetího
tajemství nenavazuje na text prvých dvou tajemství. Pasáž se slovy Paní z Fatimy
přechází přímo ke slovům sestry Lucie, popisu vize
anděla s mečem - bez jakékoliv návaznosti. Texty původně zřejmě
spojovala další slova Paní, která však byla zamlčena a místo nich se
zde objevuje jen skromné a tajemné etc. (atd.).
Janova Apokalypsa, evangelia
Sestra Lucia při dotazu na obsah třetího
tajemství odpověděla: Stojí to v evangeliu a v Apokalypse.
Přečtěte si to! V Janově
Apokalypse (Zjevení) určila kapitoly
VIII. a XIII. Také kardinál Ratzinger potvrdil v r. 1984
spojitost třetího tajemství s biblickým Zjevením.
Osmá kapitola
Janovy Apokalypsy (Zjevení) se týká pohrom, které postihnou zemi.
Třináctá kapitola popisuje působení draka a šelmy, které se všichni
klaněli. Mnozí zde vidí předpověď nebezpečí Antikristovy globální
nadvlády nad světem. I v evangeliích nalezneme proroctví po
posledních dnech a příchodu Antikrista (viz
Antikrist, člověk hříchu).
Ve zveřejněné vizi
však lze jen stěží hledat uvedené paralely. Chybí tedy nějaký další
text? Byla snad zatajena slova Paní z Fatimy, která varují před
příchodem Antikrista a začátkem apokalypsy?
25 nebo 62 řádků ?
Třetí tajemství
zveřejněné 26. 6. 2000 bylo napsáno sestrou Lucií na čtyřech
listech papíru a sestávalo z 62 řádků. Text psala Lucia
zvlášť na samostatné listy, aby je mohla vložit do obálky,
odděleně od prvých dvou tajemství. Biskup J. Venancio z Leiria
v r. 1983 prozradil, že byl v březnu
1957 pověřen předáním obálky s textem nunciovi v Lisabonu. Prosil
biskupa daSilvu, aby si tajemství konečně přečetl a nechal pořídit
fotokopii dříve, než dopis předá dále. DaSilva to odmítl a tak si
Venancio alespoň prohlédl obálku proti světlu. Viděl jediný list papíru, kde
bylo napsáno 20 až 25 řádek.[f]
Text byl odsazen od obou okrajů papíru tři čtvrtě centimetru
širokým okrajem. To znamená, že v obálce byl jiný text, než ten zveřejněný 26. 6. 2000
jako třetí část tajemství. |
|
Obr. Třetí proroctví fatimské - 4. (poslední) strana rukopisu - Lúcia dos Santos.[1] |
Další nesrovnalosti
Třetí tajemství bylo r. 1957 předáno Svatému officiu a uloženo ve
vatikánském archivu. Zároveň však byla obálka s textem třetího tajemství prostřednictvím
Kongregace pro nauku víry předána přímo papeži a uložena v jeho apartmá.
Vatikánské dokumenty tvrdí, že Pavel VI. četl poprvé fatimské
tajemství 27. 6. 1963 ale i 27. 3. 1965. Jan Pavel II. četl poprvé fatimské
tajemství ihned po svém zvolení v r. 1978 ale i po pokusu o atentát v r.
1981. Četli tedy papežové dva různé texty?
Obálka s třetím tajemstvím měla být uschována v archivu ale zároveň v
papežově rezidenci. Existovaly tedy dvě obálky?
Je doloženo, že Jan XXIII. přečetl fatimské tajemství a ihned mu
porozuměl i když bylo psáno portugalsky. Jinde se však uvádí, že si
papež musel povolat kněze Tavarese, protože v textu byly výrazy v
portugalském dialektu. V oficiálním textu třetího tajemství však žádné
místní ani hovorové výrazy nejsou.
V úvodu oficiálního zveřejnění třetího tajemství píše sekretář Kongregace pro nauku víry T. Bertone:
Jan Pavel II. si vyžádal obálku s třetí částí ,tajemství’ po atentátu
13. května 1981. Kardinál Franjo Seper, prefekt Kongregace, předal
tehdejšímu substitutu státního sekretariátu Mons. Eduardu Martinez
Somalovi 18. července 1981 dvě obálky: jednu bílou s původním textem
sestry Lucie, psaným v portugalštině; druhou oranžovou s překladem ,tajemství’
do italštiny.
Jak je známo, myslel Jan Pavel II. hned na zasvěcení světa
Neposkvrněnému Srdci P. Marie a pro tuto příležitost sám připravil
modlitbu, kterou definoval ,úkon odevzdání’. Úkon proběhl v bazilice
Santa Maria Maggiore 7. června 1981...[1]
[b]
Text vzbuzuje dojem, že Jan Pavel II. si po pokusu o atentát (13. 5.
1981) vyžádal obálku s třetím tajemstvím. Ta mu byla předána 18. 7. a on
poprvé četl tajemství. Pak začal myslet na zasvěcení světa, připravil
modlitbu a úkon odevzdání pak proběhl 7. 6. (!) Jedná se o časový nesoulad
vzniklý chybným popisem událostí nebo existuje více různých textů či
částí třetího tajemství?
Kardinál Ratzinger v r. 1984 sdělil o třetím tajemství: ... jde o
radikální výzvu k obrácení, o vážnost doby, o nebezpečí, která tísní
víru, život křesťanů a tím i celý svět... obsah tohoto třetího tajemství odpovídá tomu,
co je ohlášeno v Písmu a co bylo potvrzeno i ostatními mariánskými
zjeveními...
V r. 2000 píše o právě zveřejněném třetím tajemstvím:
Nedošlo k odhalení žádného velkého tajemství; opona nad
budoucností se neotevřela...Tak, jak jsou jednotlivé události představeny, už minulosti
patří. Kdo očekával vzrušující apokalyptická zjevení o konci
světa nebo o směru dějin, zůstal nutně zklamán...
Je zvláštní, že by k jednomu textu varujícímu údajně před atentátem na
papeže, zaujal dvě tak odlišná stanoviska. Neinformuje nás o dvou
odlišných textech?[3]
Dva texty třetího fatimského tajemství
Z výše uvedeného vyplývá, že zřejmě existují dva texty týkající se
třetího fatimského tajemství.
První text - 62 řádků - zjevení
Tzv. Bertoneho obálka byla uchovávána ve vatikánském archivu. Text
pochází asi ze sešitu sestry Lucie, je napsán na čtyřech listech papíru a
obsahuje 62 řádků, bez výrazného odsazení od okrajů papíru. Text byl
zveřejněn 26. 6. 2000. Obsahuje popis vize sestry Lucie, kde anděl s mečem vyzývá
k pokání. Svatý otec vystupuje s ostatními biskupy a věřícími
na horu s křížem a zde je zabit šípy a střelami.
Text neobsahuje portugalský dialekt.
Pavel VI. četl text poprvé
27. 3. 1965, Jan Pavel II. četl text poprvé 18. 7. 1981.
Druhý text - 25 řádků - komentář, skutečné tajemství
Tzv. Capovillova obálka byla uchovávána v papežském apartmá za
úřadování Pia XII., Jana XXIII. i Pavla VI. Text byl napsán sestrou Lucií na jednom listu papíru a obsahuje
25 řádků, s výrazným odsazení od okrajů papíru. Text dosud nebyl
zveřejněn. Obsahuje snad komentář, ve kterém Paní z Fatimy vysvětluje
vizi popsanou v prvém textu?
Text obsahuje portugalský dialekt. Pavel VI. jej četl poprvé 27. 6. 1963.
Podle řady svědectví a prohlášení bylo skutečné třetí tajemství
zapsáno právě na tomto listu papíru. Např. kardinál Ottaviani r. 1967
prohlásil: "(Lucie) napsala na jediný list papíru to, co jí řekla
Panna Maria, aby to pověděla Svatému otci."
[3]
Antonio Socci [2] [3]
se domnívá, že ve Vatikánu došlo k rozporu ve věci zveřejnění fatimského
tajemství. Jan Pavel II. a kardinál Ratzinger se v roce 2000 rozhodli
třetí fatimské tajemství zveřejnit. Kardinál Sodano (vatikánský státní
sekretář) byl proti. Došlo tedy ke kompromisu a zveřejněna byla jen
prvá část tajemství s nevěrohodným naznačením, že se jedná o předpověď
atentátu na Jana Pavla II.
Otázkou zůstává, co obsahuje druhý text třetího tajemství z Fátimy
a
jak přesně byla všechna tři tajemství zachycena a předávána až do
současnosti. A neexistují ještě další fatimská proroctví?
Pokračování -
Proroctví z Fatimy - Druhá část třetího tajemství (Čtvrté tajemství).
|
[a] |
Osobní zjevení - zjevení a nadpřirozené
zkušenosti u mystiků a světců, bez zapojení autorit církve.
Všichni papežové od roku 1917 uznali události ve Fátimě. |
[b] |
Viz.
Proroctví z Fatimy - chronologie, rok 2000. |
[c] |
Viz.
Proroctví z Fatimy - chronologie, rok 1984. |
[d] |
Viz.
Proroctví z Fatimy - chronologie, rok 1995. |
[e] |
Viz.
Proroctví z Fatimy - chronologie, rok 1946. |
[f] |
Viz.
Proroctví z Fatimy - chronologie, rok 1957. |
[g] |
Více podrobností lze nalézt např. v knize Antonio Socci - Čtvrté fatimské tajemství. |
[h] |
Tarcisio Pietro Evasio Bertone, kardinál a
vatikánský diplomat.
Angelo Sodano, kardinál. |
[ch] |
František měl schopnost pouze vidět zjevení ale neslyšel slova Paní z
Fatimy. Společně měly tři děti vidění - polorozbořené město a smrt
mnoha lidí i svatého otce. Pouze děvčata pak mohla slyšet i slova
Paní z Fatimy, kterými zřejmě vysvětlila jejich vidění. |
[i] |
Ke zjevení prostřednictvím dětí došlo již před Fatimou - v Rue du
Bac (1830) a v La Salettě (1846). Tyto tři události mají společnou charakteristiku
(sdělení
důležitých varování prostřednictvím dětí) a mohou tvořit spojený řetězec
událostí, prorocký cyklus. |
[j] |
Ta, která sdělovala dětem vize a proroctví, je nazývána jako Naše Paní z
Fatimy, Paní přicházející z nebe, Královna posvátného růžence,
Královna
růžence, Paní růžence, Paní světla, Krásná paní či
Královna nebe a země.
Byla viděna rovněž při zjeveních v Rue Du Bac, La Salettě či
Medžugorje. Podle svědectví to byla dívka s přenádhernýma modrýma očima ve věku 15
až 18 let. Dívka či mladá žena je vysoká 170 cm, štíhlá, tmavě
kaštanových vlnitých vlasů s malým souměrným nosem. Je obklopena
světlem, které z ní i vyzařuje. |
[k] |
Lucia od počátků prohlašovala, že to byla Paní z Fatimy, kdo určil datum
1960 pro zveřejnění tajemství. To, že tajemství mělo být zpočátku
utajeno na pokyn Paní vyplývá i z textu prvního a druhého tajemství, kde Paní sdělila oběma
dívkám tajemství a požádala je: ...Toto nesdělujte nikomu. Františkovi to
můžete říci. Tedy Paní z Fatimy osobně 13. 6. 1917 zakázala v té
době publikovat
třetí část tajemství.
Teprve od r. 2001 začala Lucia údajně tvrdit, že rok 1960 si určila ona sama. |
|
[1] |
RATZINGER, Josef. TARCISIO, Bertone. ČESKÁ
BISKUPSKÁ KONFERENCE. Fatimské poselství [online]. 2013
[cit. 2013-02-22]. Dostupné z:
http://www.cirkev.cz/res/data/004/000496.pdf |
[2] |
ČTVRTÉ FATIMSKÉ TAJEMSTVÍ: John Vennari. TE
DEUM. Te Deum [online]. Catholic Family News, leden 2007.
2007 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z:
http://www.tedeum.cz/1_2007/ctvrte_fatimske_tajemstvi_12007.htm |
[3] |
SOCCI, Antonio. The fourth secret of Fatima.
Fitzwilliam: Loreto, 2009. ISBN 978-193-0278-776.
SOCCI, Antonio. Svědectví sestry Lucie z Fatimy, Čtvrté
fatimské tajemství. 2009 |
[4] |
Miracle of the Sun. In: Wikipedia: the free
encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-2013, 1 March 2013 at 23:54 [cit. 2013-04-19].
Dostupné z:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun |
|
|