|
Marie Magdalská (IX.)
Marie Magdalská - poslední večeře
Leonardo da Vinci, Miláno
V jednom z předchozích článků věnovaných Marii Magdalské jsme zmínili
světoznámý obraz
Poslední večeře.[1]
Autorem této nástěnné malby z 15. století je italský renesanční mistr
Leonardo da Vinci (1452-1519). Dílo se nachází v refektáři dominikánského kláštera u
milánského kostela Santa Maria delle Grazie. Malba o rozměrech 8,8 x 4,6
metrů zachycuje Ježíše a
dvanáct apoštolů při poslední večeři před ukřižováním. Vidíme zde čtyři
skupinky po třech apoštolech, kteří jsou nahnuti k sobě a debatují o
tom, co jim právě Kristus sdělil: "Amen, amen, říkám vám, že jeden
z vás mě zradí." Jediný Jidáš je v záklonu a couvá, protože mu je jasné, že Ježíš
ví o jeho zradě.[2]
Obr. Poslední večeře (The Last Supper) z období 1495 až
1498. Leonardo da Vinci.[2]
Leonardo da Vinci však údajně patřil k zasvěcencům, mezi kterými se předávala tradice o svazku Ježíše
s Marií
Magdalskou (Magdalio). Pravdu o
spojení Ježíše s Máří nemohl Leonardo zveřejnit, a proto ji alespoň skryl
ve svém obraze. Učedník vlevo od Ježíše, oficiálně považovaný za
apoštola Jana, je ve skutečnosti Marie Magdalská:
Obr. Detail z obrazu Poslední večeře - Vpravo Ježíš,
vlevo učedník Jan (nebo Máří Magdaléna?).
Leonardo mohl do obrazu ukrýt gnostické křesťanské učení o
jednotě Ježíše Krista a Marie Magdalény. Obě postavy mají
vzájemně zrcadlově převráceny barvy šatů. Pokud posuneme postavy
tak, aby se barva jejich oděvu spojila, vidíme Marii Magdalénu,
spočívající hlavou na rameni Ježíše.
[3] |
|
Obr. Ježíš s učedníkem/Marií Magdalénou.[4] |
Na obraze Leonarda da Vinci lze vidět skutečně ženskou postavu. Náznak ňader, ženské rysy ve tváři, ženské vlasy.
Oblečení Ježíše a Marie spolu ladí v modré a červené. Na rozdíl od
apoštolů, kteří na Ježíše upírají zrak, jsou oči Marie cudně sklopeny.
Negestikuluje rukama jako okolní muži ale drží je sepnuty podle norem
středoevropské morálky.
Podle oficiální církevní nauky neměl Ježíš ženu a postavou po jeho
boku musí být jedině Jan, jeho milovaný učedník. A to, že vypadá jako žena,
je pouhé vyjádření Janovy jemnosti. Ostatně, obraz se několikrát restauroval a je otázkou, jak
vypadal Jan na originále. Z hlediska techniky malby se nejedná o fresku,
malovanou na vlhkou omítku. Leonardo maloval na omítku suchou. Důsledkem
použité technologie a vlivů prostředí (včetně částečného zničení
bývalého refektáře) byla malba značně poničena a musela být několikráte restaurována,
naposled v roce 1999.
Cesare da Sesto, Ponte Capriasca
Jedním z Leonardových žáků byl Cesare da Sesto (1477–1523). Podle
obrazu svého mistra namaloval i on Poslední večeři. Postavy na obraze
jsou stejné, liší se pozadí. Chybí gobelíny na stěnách i okno uprostřed za
Ježíšovými zády. Ve zbývajících dvou oknech jsou přidány dvě scény ze
Starého a Nového zákona:
Obr. Poslední večeře (The Last Supper). Počátek 16. stol.
Cesare da Sesto.[5]
Pod jednotlivými postavami je uvedeno jejich jméno. Postava nalevo od
Ježíše má být Jan. Není však pochyb, že Cesare Sesta z da Vinciho milánské školy namaloval po
pravici Ježíše ženu. Postava s výraznými ženskými rysy má o něco tmavší vlasy a barva
jejího svrchního pláště je tmavší s oranžovým lemem:
Obr. Detail z obrazu Poslední večeře (Cesare da Sesto).
Malba se nachází v kostele sv. Ambrože (Church of S. Ambrogio) ve
městě Ponte Capriasca (Lugano, Švýcarsko). Obraz byl restaurován v
létech 1951 a 1989-92.[5]
Ne všichni odborníci souhlasí s autorstvím obrazu. Každopádně byla
Poslední večeře namalována počátkem 16. století a autor, který kopíroval
dílo Leonarda da Vinciho, věřil, že při poslední večeři seděla vedle
Ježíše žena. Jedná se o nejzdařilejší kopii Leonardova mistrovského díla
té doby. Podle kunshistorika Ernsta Schmida je freska i v nejmenších
detailech tak věrnou kopií Leonardova obrazu, že její autor musel
podrobně prostudovat milánský originál: "Téměř by se chtělo říct,
že malíř s velkým mistrem spolupracoval a byl snad jím samotným naveden
k tomuto vznešenému dílu."
Pianezza
20 kilometrů od Ponte Capriasca se nachází jiný kostel a zde opět
nalezneme kopii Leonardovy Poslední večeře. Autor je neznámý a dílo
nedosahuje kvalit svých vzorů. Mimika postav je prostá a zdaleka se
nevyrovná originálu. Malíř však přesně napodobil gesta apoštolů i jejich
uspořádání do trojic:
Obr. Vnitřní výzdoba kostela v Pianezza - napodobenina
Leonardovy Poslední večeře. Autor neznámý.[6]
Kostel ve švýcarské vesnici Pianezza byl postaven v 16. století na základech
staršího kostela. Nástěnná freska je jednoznačně
kopií Leonardovy Poslední večeře. Malíř možná znal Leonardův originál,
ale pravděpodobně vycházel z věrné kopie v Ponte Capriascu.
Postava vlevo vedle Ježíše je opět evidentně ženského vzezření:
Obr. Výřez z fresky v kostele sv. Giacomo e Filippo,
Pianezza.[8]
Všimněme si, že kromě postavy vlevo od Ježíše (třetí zleva) má i třetí
postava napravo od Ježíše (čtvrtá zprava) typicky ženské rysy:
Obr. Výřez z fresky v kostele sv. Giacomo e Filippo,
Pianezza.[10]
Na obě ženy upozornila curyšská archeoložka Elsbeth Wiederkehrová.
Uvádí: "Nápadný je vysloveně ženský vzhled postavy vedle Krista...
také třetí postava napravo od Ježíše zřejmě nepředstavuje muže, nýbrž
ženu. Všechny ostatní postavy totiž mají vousy, což je jednoznačně
identifikuje jako muže. A je tu ještě jeden významný detail: Na rozdíl
od apoštolů, kteří na Ježíše upírají zrak, mají ženské postavy cudně
sklopené oči, jak se u žen v té době slušelo."[7]
[8] [9]
Dvě Marie
Na dobře dochovaných freskách v Ponte Capriascu a Pianezzu sedí po
pravici Ježíše žena. Obě kopie Poslední večeře vznikly v době, kdy byl
Leonardův originál dosud v perfektním stavu. Je tedy jasné, že Leonardo
da Vinci namaloval na svém slavném obraze Poslední večeře po boku Ježíše
skutečně ženu. Usadil ji na nejvýznamnější místo po Ježíšově pravici.
Zpodobnil ji tak, aby tvořila s Ježíšem pár, ovšem nenápadně. Církev
samozřejmě v postavě musela vidět apoštola Jana, zasvěcenci však věděli své.
Podle Janova evangelia seděl při poslední večeři vedle Ježíše jeho
milovaný učedník. Oficiální církevní věrouka jej považuje za apoštola
Jana. Leonardo da Vinci a jeho žáci nám před oponu mnoha staletí
posílají vzkaz, že vedle Ježíše seděla jeho žena, Máří Magdaléna.
Sledujme scénu popisovanou ve 13.
kapitole Janova evangelia, kdy milovaný učedník při večeři odpočívá v
Ježíšově náruči a ten promlouvá o zrádci:
NKB[11]
Jan 13:21-25
|
Když to Ježíš řekl, v duchu se
zarmoutil a vydal svědectví: "Amen, amen, říkám vám, že
jeden z vás mě zradí."
Učedníci se tedy ohlíželi jeden po druhém, bezradní [nad
tím], o kom mluví.
Jeden z Ježíšových učedníků, ten, kterého Ježíš miloval, pak
ležel [u stolu] v Ježíšově náručí.
Tomu tedy dal Šimon Petr znamení, aby se zeptal, kdo je
[ten], o němž mluví.
A on spočinul na Ježíšových prsou a řekl mu: "Pane, kdo [to]
je?" |
Petr obrací na učedníka, jehož miloval Ježíš.
Žádá jej,
aby se Ježíše zeptal, kdo je ten, kdo zradí Ježíše. Proč se apoštol Petr nezeptal
svého učitele přímo? Zřejmě proto, že Ježíš měl k milovanému učedníku mnohem
bližší vztah, než k Petrovi a všem ostatním. Ostatně, podle evangelia onen učedník při
večeři odpočíval v Ježíšově náruči...
S verzí o Janovi, spočívajícím v náruči svého učitele, má problém mnoho
biblických překladů. Proto tuto situaci zamlžili nepřesným
a cudným překladem, kde např. v ekumenické verzi čteme: "Jeden z učedníků, kterého Ježíš miloval, byl
u stolu po jeho boku." Nicméně původní řecký text skutečně uvádí, že
učedník odpočíval na Ježíšově hrudi či v jeho náruči:
Pokud byla milovaným
učedníkem žena, je podivnost veršů vysvětlena. A pokud je to žena, pak
Marie Magdalská, žena Ježíšova.
Aby zůstalo manželství Ježíše a Máří v
evangeliu utajeno, byla Marie nahrazena milovaný učedníkem
Janem. Toto tajemství a dojímavý okamžik poslední večeře Ježíše
s jeho milovanou ženou a učedníky, skryl Leonardo da Vinci do svého
geniálního díla. Zasvěcení si mohou v obraze připomenout chvíle
lásky i bolesti, kdy ještě naposledy mohla Marie spočinout na
hrudi svého muže a ten v hlubokém zármutku sděluje, že se
přiblížil okamžik zrady a jeho odchodu. |
|
Obr. Ukryté tajemství?[4] |
Na obraze Poslední večeře je zřejmě zpodobněna i další žena, stojící třetí po
Ježíšově levici. Může to být Marie Kleofášova. Obě ženy spolu s
Ježíšovou matkou stály zanedlouho věrně u ukřižovaného, kdy ostatní
apoštolové byli ve strachu schováni a Petr zapíral svého učitele.
CEP[12] Jan 19:25-27
|
U Ježíšova kříže stály jeho
matka a sestra jeho matky, Marie Kleofášova a
Marie Magdalská. Když Ježíš spatřil matku a vedle ní
učedníka, kterého miloval, řekl
matce: "Ženo, hle, tvůj syn!" Potom řekl tomu učedníkovi:
"Hle, tvá matka!" V tu hodinu ji onen učedník přijal k sobě.
|
I zde, podobně jako u poslední večeře, vystupuje tajemný
učedník, kterého (Ježíš) miloval. V Matoušově a Markově
evangeliu se však píše pouze o ženách (v čele s Marií z Magdaly), které
provázely Ježíše při jeho utrpení na kříži. O apoštolech není ani
zmínky.[a]
Byly to ženy, které doprovázely Ježíše na
jeho cestě z Galileje do Jeruzaléma. Byly to ženy, které sháněly
prostředky k živobytí. Byly to ženy, které pochopily Ježíšovo učení
mnohdy lépe, než učedníci. A byla to Marie Magdalio, Ježíšova žena, která
při poslední večeři spočívala v jeho náruči a samozřejmě jej doprovodila
i na útrpné cestě. Byla to Marie Magdalio, která s Ježíšem byla v
životě, smrti i vzkříšení.
Následující -
V Čechách utajená Máří Magdaléna?
|
[a] |
Pouze evangelium Lukášovo zmiňuje blíže
neurčené "přátele", kteří stáli opodál místa
ukřižování spolu s ženami, které
doprovázely Ježíše z Galileje do Jeruzaléma. |
|
[1] |
Marie Magdaléna, utajená učednice?:
Marie Magdaléna (V.). Mýty a skutečnost [online]. 2005 [cit.
2018-09-29]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2005080001 |
[2] |
Přispěvatelé Wikipedie, Poslední
večeře (da Vinci) [online], Wikipedie: Otevřená
encyklopedie, c2018, Datum poslední revize 2. 09. 2018, 16:33
UTC, [citováno 29. 09. 2018] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Posledn%C3%AD_ve%C4%8De%C5%99e_(da_Vinci)&oldid=16402502
> |
[3] |
Baigent, Michael. Leigh,
Richard. Lincoln, Henry. Svatá krev a Svatý Grál (The Holy Blood
and the Holly Grail). 1982 |
[4] |
National Geographic.
Ancient X-Files - Episode 7 - The Mystery of Mary Magdalene.
2012 |
[5] |
Wikipedia contributors, 'Ponte
Capriasca', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 28 March 2018,
07:27 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ponte_Capriasca&oldid=832833678
> [accessed 29 September 2018] |
[6] |
Parish church of SS. Filippo e
Giacomo: Guida d’arte della Svizzera italiana – edizioni
Casagrande 2007. Agenzia turistica ticinese SA. [online]. 2007
[cit. 2018-09-29]. Dostupné z:
https://www.ticino.ch/en/commons/details/Parish-church-of-SS-Filippo-e-Giacomo/139500.html
|
[7] |
BÜRGIN, Luc. Lexikon zakázané
archeologie: záhadné relikty od A do Z. Liberec: Dialog,
2011. Tajemství (Dialog). ISBN 978-80-7424-025-6. |
[8] |
Maria Magdalena oder Johannes?: Elsbeth Wiederkehr. Daniel [online].
[cit. 2018-09-29]. Dostupné z:
http://www.marc-daniel.ch/dadabik/uploads/nzz_freskopianezzo.pdf
|
[9] |
Maria Magdalena oder Johannes?: Elsbeth Wiederkehr. Neue Zürcher
Zeitung AG [online]. 2007 [cit. 2018-09-29]. Dostupné z:
https://www.nzz.ch/articlef835v-1.371343 |
[10] |
SS. Filippo e Giacomo: Le chiese in zona pastorale. Parrocchia di
Giubbiasco [online]. [cit. 2018-09-29]. Dostupné z:
http://www.parrocchia-giubiasco.ch/le-chiese-in-zona-pastorale.html
|
[11] |
Flek, Hoffman. Nová Bible Kralická: Nový
Zákon našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Sdružení pro Novou
Bibli Kralickou /NKB/. www.nbk.cz . V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[12] |
Ekumenická rada církví v ČSR.
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický
překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
V elektronické formě SW
BibleWorks. |
|
|