|
Synové boží
BKR[1]
Genesis 6:1-4
|
Stalo se pak, když se počali množiti lidé na zemi, a
dcery se jim zrodily, Že vidouce synové Boží dcery lidské, any
krásné jsou, brali sobě ženy ze všech, kteréž oblibovali. Pročež
řekl Hospodin: Nebude se nesnaditi duch můj s člověkem na věky,
proto že také tělo jest, a bude dnů jeho sto a dvadceti let.
Obrové pak byli na zemi v těch dnech; ano i potom, když vcházeli
synové Boží k dcerám lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní,
kteříž zdávna byli, muži na slovo vzatí. |
Málokterý biblický verš vyvolával takové polemiky, jako právě ten z úvodu
3. kapitoly knihy Genesis. Synové boží si brali lidské dcery
a ony jim rodily pozdější mocné, na slovo vzaté muže. Koho
označoval pojem בני־אלהים (bné elohím), synové
bohů/boží/boha?
Věroučná vysvětlení
Text popouzel mnoho z těch, kteří v Bibli hledali potvrzení své
monoteistické víry v jediného Boha. Lidé proto hledali vysvětlení, které
by bylo v souladu s jejich chápáním biblického náboženství. Uveďme
některá z nich:
1. Synové boží jsou nadpřirozené bytosti: andělé, démoni či duchové.
Na základě paralely s 2 Pa 2:4(5) a Ju 6-7 se k tomuto výkladu klonily
židovské pseudobiblické prameny a také raní církevní otcové jako Justin,
Ireneus, Klement z Alexandrie, Tertulián nebo Origenes. Důvodem bylo, že
synové boží mají jinde v Bibli poukazovat na
nebeské bytosti (Ž 29:1; Jb 1:6). V knize Job 1:6 i 2:1 vystupuje Satan jako jeden ze synů božích,
tj. duchovní bytost.
Tato teorie bere v úvahu zdůrazněný kontrast mezi syny božími a dcerami
lidskými.
2. Synové boží jsou autoritativně nadřazení lidé: králové, vládcové,
soudci.
Takto smýšlela část židovských rabínů i křesťanských teologů již od
středověku. Teorie
je založena na zmínkách “vy (soudcové) jste bohové” (Ž 82) a
např. davidovský
král byl označen za božího syna (2 S 7:14).
3. Synové boží jsou lidé z pokolení Adamova syna Setha (kontrast s
potomky Kaina).
Některé církevní autority považovaly syny boží za muže Setova
pokolení a lidské dcery za potomstvo Kainovo. Sethité byli božskou linií, z níž
vzešel Noe. Mezi Kainovými potomky je zmíněna jediná žena Naama čili
„Půvabná“. Šlo o uvolnění mravů, kdy mužové Setova pokolení podléhali
tělesné přitažlivosti žen z pokolení Kainova.
I celý národ Izrael bývá někdy nazýván božími syny (Ex 4:22, Dt
14:1).
Židé i křesťané se výše uvedenými úvahami snažili vyhnout jednomu
z polyteistických problémů v Bibli. Synové boží měli být vším,
jen ne syny božími. Jaký je však dnešní pohled odborníků?
Bible a blízkovýchodní mytologie
Jak lze chápat zmínky o božích synech dnes? V masoretském
textu (viz rodiny textů) je ve
verši Genesis 6:2 užit pojem בני־אלהים (bné elohím):
Překládáme jej jako synové/potomci bohů, boží či boha.
Elohím má totiž význam množného či jednotného čísla pojmu El - bůh (viz
Elóhím - bůh či bohové?).
Synové boží se vyskytují na několika místech Hebrejské Bible:
Kniha Jób CEP[2]
Jób 1:6 a 2:1
|
1:6 Nastal pak den, kdy přišli synové Boží, aby
předstoupili před Hospodina; přišel mezi ně i satan.
2:1 A nastal opět den, kdy synové Boží přišli, aby
předstoupili před Hospodina; přišel mezi ně i satan, aby i on
předstoupil před Hospodina. |
Synové Boží se účastní shromáždění v čele s Yahwem. Jedním z nich
je i Satan.
Podle tradice patří kniha Jób k nejstarším biblickým textům. Měla
být napsána v době patriarchů zhruba kolem roku 1600 př. n. l. Dnes
převládá názor, že byl text sepsán až v poexilní době, zhruba v
létech 450 až 350 př. n. l. Samotný příběh o spravedlivém Jobovi je
však starší. Existují paralely mezi Jóbem a ugaritskou literaturou
nalezenou v Sýrii. Autor byl ovlivněn i kanaánskými mýty.[3]
Shromáždění bohů v čele s nejvyšším bohem byl častým námětem
ugaritských příběhů.
Identitou Satana se budeme zabývat samostatně. Nikde v Hebrejské
Bibli však není řečeno, že by Satan nebyl jedním z bohů ale jen
pouhým padlým andělem či jinou nižší duchovní bytostí, jak tomu věří
křesťané. CEP
Job 38:4-7
|
Kde jsi byl, když jsem zakládal zemi? Pověz, víš-li něco
rozumného o tom. Víš, kdo stanovil její rozměry, kdo nad ní
natáhl měřící šňůru? Do čeho jsou zapuštěny její podstavce, kdo
kladl její úhelný kámen, zatímco jitřní hvězdy společně plesaly
a všichni synové Boží propukli v hlahol? |
Podle dalších veršů byli synové Boží při stvoření země. Podle
blízkovýchodních mýtů se stvoření světa účastnila řada bohů, z nichž
někteří byli potomky (syny) nejstarších bohů (viz např.
Enúma Eliš - Epos
o stvoření světa).
ŽalmyCEP
Žalmy 89:6-8 a 29:1-2
|
89:6-8 Nebesa ti, Hospodine, vzdávají za tvůj div chválu,
shromáždění svatých velebí tvou věrnost. Vždyť kdo v oblacích se
může Hospodinu rovnat? Kdo z Božích synů se podobá Hospodinu?
Strašný je Bůh v kruhu svatých, nesmírný, budící bázeň ve všech
kolem sebe.
29:1-2 Žalm Davidův. Přiznejte Hospodinu, synové Boží,
přiznejte Hospodinu slávu a sílu. Přiznejte Hospodinu slávu jeho
jména, v nádheře svatyně klanějte se Hospodinu. |
Zmiňováno je shromáždění svatých (božích synů). Yahweh je
porovnáván s Božími syny a vyzdvihován pro svou sílu nad ostatními.
Žalmy čerpají z nejstarší náboženské tradice sahající údajně až do
11. stol. př. n. l. Častým motivem blízkovýchodních mýtů byla rivalita
bohů a jejich soupeření o moc nad ostatními. Vždy jeden nejsilnější
bůh panoval nad ostatními.
Deuteronomium
Významný odkaz na בני אלהים
, syny bohů/Boha/boží, nalezneme v 5. knize
Mojžíšově, ve známé Mojžíšově písni (Song of Moses): Deuteronomium 32:8-9
|
Když Elyon přiděloval národům jejich dědictví,
když
rozsazoval Adamovo potomstvo,
stanovil hranice lidu podle
počtu synů božích (bene elohim).
Yahweho podílem byl Jákob, jeho dědickým podílem
byl Izrael. |
El (Elyon), nejvyšší bůh kanaánského náboženství, rozděloval lidstvo
do národů podle počtu synů božích. Každému národu určil správce -
boha resp. božího syna. Jákobovu lidu (Izraelitům) určil Elyon
boha Yahweho. Dělení národů podle bohů potvrzuje i tabulka národů v
Genesis 10-11. Více viz Dt 32:8-9 - Elyon a
Yahweh a
Henoteismus v Bibli.
Sama Hebrejská Bible tedy dokládá, že synové boží byli nejen při stvoření světa ale měli
důležitou roli při dělení lidstva na národy. Nejvyšší bůh (Elyon)
přidělil Yahwemu lid praotce Jákoba - Izraelity. Z veršů Dt 32:8-9
plyne, že i každý z ostatních synů božích rovněž obdržel určitý
národ pod svou vládu. Synové boží sehráli mnohem významnější
roli, než je běžně z biblických tradic odvozováno.[4]
Synové boží v předbiblických zdrojích
Mezi odborníky dosud nepanuje shoda, kdy bylo zformováno jádro Bible.
Doba sepsání Pentateuchu, kam patří i knihy Genesis a Deuteronomium, se
však stále posunuje dopředu. Pentateuch byl zřejmě psán od 7.
stol. př. n. l. jako součást politicko-náboženských reforem krále
Chizkiáše a jeho následovníků. Ke konečné redakci textů Pentateuchu
mohlo dojít v rozmezí 6. až 5. stol. př. n. l. Bible začala
existovat jako uzavřený, písemně fixovaný kánon od
4. století
př.n.l.
Více viz Kdy byla napsána Bible?,
Kdo a kdy napsal Tóru? a
Proč byla napsána Bible?.
Pentateuch vznikl kompilací z mnoha starých textů textů a tradic.
Jedním z hlavních zdrojů byly samozřejmě kanaánské náboženské texty.
Kanaán - Ugarit
Izraelité a jejich náboženství se zrodili z kultury Kanaánu. Nám se
dochovaly např. kanaánské náboženské texty zhruba ze 14. stol. př. n. l.
Hliněné destičky s klínovým písmem byly nalezeny v prastarém městě
Ugarit. Ugaritské texty nám říkají mnoho o společnosti, ze které se
později vyčlenili lidé uznávající za svého nejvyššího boha Yahweho.
V mýtech, eposech a rituálních textech z Ugaritu se velice často
vyskytuje výraz synové boha či bohů,
“the Sons of God” (banuµ Õili či banuµ
Õili-mi).[4]
Nejvyšším bohem kanaánského panteonu byl El. El bylo jméno
nejvyššího Boha, ale později tento výraz označoval kteréhokoliv boha
obecně. El a jeho žena Asherah byli považováni za otce a
matku ostatních bohů. Synové boží tedy znamenali syny Ela.
Přibližně od 10. stol. př. n. l. začal být pojem asherah používán
jako obecné označení bohyň a speciálně jako božích partnerek -manželek.
Protoizraelité začali uctívat jako nejvyššího boha Yahweho a i jemu
přiřadili jeho partnerku - ašéru.
Viz Elóhím - partnerské dvojice, Bohyně-asherah a její kult.
Uctívání mnoha bohů se přibližně od konce 1. tisíciletí př. n. l.
přerodilo do henoteismu. Později začal být Izraelity uctíván jediný bůh
Yahweh a ostatní bohové postupně zapomenuti. Více viz
Henoteismus v Hebrejské bibli.
Koncept synů božích se rozšířil z kanaánské tradice do okolních
kultur. Pojem Synové boží, bné elohím, se nám dochoval
např. na ammonitském[5]
nápisu nalezeném v Ammánu (9. stol. př. n. l.) či ve fénických
nápisech (8. až 7. stol. př. n. l.).[4]
Judaistické náboženství se objevilo v polovině 1. tisíciletí př. n. l.
Monoteizmus ve formě státního náboženství vznikl v období Judského
království, na přelomu 7. a 6. stol. př. n. l. Tehdy začala být psána
Hebrejská Bible.
Bohové a andělé
Jako synové boží byli původně označováni bohové, potomci
nejvyššího Boha a jeho družky. Právě v tomto smyslu je třeba chápat
výraz בני־אלהים (bné elohím)
v některých henoteistických verších Hebrejské Bible.
Později bylo náboženské pojetí připouštějící existenci mnoha bohů, ale
uctívající jediného boha, nahrazeno monoteismem. Synové bohů byli
sesazeni mezi nižší nebeské bytosti, blíže neurčené. Začali sloužit
Yahwemu, který převzal atributy všech dřívějších bohů. V křesťanské
tradici se pak ze synů božích stali andělé či dokonce lidé.
Příště se blíže podíváme na smysl veršů Genesis 6 a pokusíme se
odkrýt kořeny záhadného příběhu o bozích, ženách a jejich dětech.
... pokračování příště ...
|
[1] |
Bible Kralická: Bible svatá
aneb všechna písma Starého i Nového zákona podle posledního
vydání Kralického z roku 1613 /BKR/ Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[2] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[3] |
Bratcher, Hahn. The Book of
Job. Christian Resource Institute. 2006
www.crivoice.org/books/job.html |
[4] |
Hendel Ronald S. When the Sons
of God Cavorted with the Daughters of Men. Bible Review.
1987 |
[5] |
Písmo Ammonitů (Amónců) je
blízké hebrejštině a starověké féničtině. |
|
|