|
Proč byla napsána Bible?
Proč byla napsána Bible? Věřící možná odpoví, že nám ji dal Bůh,
abychom žili podle Písma svatého. Neexistuje však nějaký racionálnější důvod, proč byly
náboženské texty sepsány a později protříděny a sdruženy do některého z
kánonů?
Ukážeme si, že lidé byli k sepsání Bible motivováni nejen
duchovními ale také zcela materiálními důvody. Za vznikem Bible lze nalézt
nacionalistické, ideologické a politické příčiny.
Výsledky
archeologie jasně prokazují, že řada biblických příběhů (tzv.
primární biblická historie) je fikcí. Skutečný popis
historie začíná až od vlády krále Joziáše v 7. stol. př. n. l. Židovský
monoteizmus, chápaný jako výhradní uctívání starověkého semitského boha Yahweho, se
upevnil až v období mezi obsazením severního
Izraelského království Asyřany v roce 722 př. n. l. a
babylonským obsazením jižního Judského království v roce 586 př. n. l. V
hlavách jejích kněží a vládců tehdy vzklíčila idea národní výlučnosti a
boží vyvolenosti. Začali vytvářet zdání velkolepé minulosti národa, ve
snaze sjednotit lid, posílit jeho sebeuvědomění a zvýšit šanci odolávat
tlaku okolních mocností Asýrie, Egypta a později Babylónu.
Podle Hebrejské Bible se králem jižních judských kmenů stal David.
Později připojil i kmeny severní, izraelské, a vytvořil sjednocené
království. Za hlavní město říše zvolil Jeruzalém. Po něm převzal vládu
jeho syn Šalomoun. Panovníci měli vládnout sjednocenému jižnímu
království Judeje a severnímu království Izraele zhruba v období 1005 až
931 př. n. l. Bible vypráví, že došlo ke sloučení obou
království v silnou a národnostně semknutou říši. Období sjednocené říše
mělo být podle Bible vrcholem politické, vojenské a ekonomické síly
izraelského lidu.
Archeologické nálezy však ukazují něco zcela jiného.
Davidovo a Šalomounovo sjednocené království je pouhou
fikcí.
Jižní Judea a severní Izrael zřejmě nebyly nikdy sjednoceny.
Ze stručného přehledu
historie Izraelského a Judského království je patrné, že
Judea byla vždy o mnoho chudší a zaostalejší, než její severní soused
Izrael.
Pro úvodní formování Bible je zajímavý konec 8. stol. př. n. l., kdy
došlo k rozvrácení Izraelského království Asyřany. Izraelské království
spolu s Damaškem a za přislíbené podpory Egypta se vzbouřilo proti
Asýrii (734). Judský král Achaz (735 - 715) účast v koalici odmítl.
Severní koalice se proto rozhodla dobýt Jeruzalém, hlavní město Judska,
a dosadit na tamní trůn svého favorita, který by s nimi bojoval proti
Asýrii. Achaz se však obrátil o pomoc na asyrského krále Tiglatpilesara
III. Asyřané porazili Izrael i Damašek, Judsko však rovněž přešlo do
područí Asýrie. V roce 732 na izraelský trůn nastoupil Hóšea (Ozeáš)
(732 - 724). Znovu se postavil proti Asýrii. Nakonec, po tříletém obléhání
hlavní město izraelského království (Samaří) podlehlo. Dobytím Samaří
končí dějiny Izraelského království. Izraelský lid byl v rámci asyrské
praxe přesídlen, smísil se s novým obyvatelstvem a vytratil se.
Na konci 8. stol. př. n. l. tedy došlo v Judeji k dramatickým
změnám. Z chudé řídce osídlené země řízené z větší vesnice se stal
byrokratický stát, hustě zalidněný, řízený z hlavního opevněného města.
Důvodem bylo začlenění království ke globální asyrské ekonomice a pád
Severního království, který zapříčinil odchod uprchlíků na jih.
Transformace v judském království byla doprovázena silným vzestupem
písemnictví. Příliv Izraelitů ze severu vyvolal změny v demografické,
sociální i ekonomické. Vládnoucí davidovská dynastie reagovala
přepracováním národnostní ideologie. Nová pan-izraelská ideologie začala
sjednocovat obě hlavní složky populace – Judejce a severní Izraelity do
jediné skupiny Izraelitů.[1]
S cílem přetvořit národní sebeuvědomění a posílit autoritu a prestiž
královské rodiny, se jeruzalémský dvůr ponořil do dvou ideologických
projektů zaměřených na chrám a dynastii. Král a kněží
postupně snižovali význam venkovských svatyň a centralizovali kult do
jeruzalémského chrámu. Oslabili tak legitimitu a náboženskou autoritu
venkovské aristokracie. Královský dvůr sponzoroval autory ranné
(prvotní) „historie“ Davidovské dynastie, kteří spojili dříve konfliktní
jižní a severní tradice do jediného vyprávění o sjednocené monarchii
Izraele.[1]
... pokračování příště ...
|
[1] |
Finkelstein Israel , Silberman
Neil Asher. Temple and Dynasty: Hezekiah, the Remaking of
Judah and the Rise of the Pan-Israelite Ideology. Journal
for the Study of the Old Testament, vol.30,3 (2006). Sage
Publications. London |
|
|