Elóhím III.
Jména elóhím
CEP[5],
Žalmy 136:2
|
Chválu vzdejte Bohu bohů, jeho
milosrdenství je věčné. |
Dle prastarých tradic
Blízkého východu nejvyšší bůh El zplodil syny - další bohy. Ti tvořili společenství
bohů (angl. Divine Council, Divine Assesment). Vůdcem a nejvyšším bohem mohl
být pouze jeden a v božím společenství panovala jistá rivalita. Každé náboženství si
představovalo "svého boha" jako toho nejvýše postaveného, nejmocnějšího,
krále všech ostatních elóhím.
Hebrejci za vůdce všech elóhím považovali svého Pána (Adónáj)
jehož jméno zapisovali jako - YHWH a které mnozí čtou jako Yahweh.
Jaká jména však nesli ostatní elóhím?
Podle některých badatelů lze v Hebrejské bibli nalézt tituly bohů, kteří
byli dříve uctíváni vedle Yahweho[3].
Uveďme příklady:
El Bet el |
|
Bůh z Bet-elu |
|
Gen 31:13; 35:7 |
El Olam |
|
Bůh věčný |
|
Gen 21:33 |
El Roi |
|
Bůh vidění |
|
Gen 16:13 |
El Elyon |
|
Bůh nejvyšší |
|
Gen 14:18 |
El Saddai |
|
Bůh hor |
|
Gen 17:1 |
Albrecht Alt[4]
tvrdí, že uvedené tituly patřily bohům uctívaným Izraelity. Později, v
rámci zavádění monoteismu, byly
přisouzeny jedinému nejvyššímu Yahwemu.
Elóhím a nebesa
Richley H. Crapo (viz předchozí kapitola) na svých stránkách "An
Antropologist Looks at the Judeo-Christian Scriptures"[1] upozorňuje na dílo Ness Lester "Astrology and Judaism in
Late Antiqity". Dle autora měl každý z elóhím přiřazeno na nebi jedno
těleso či nebeský děj:
elóhím |
nebeské těleso/děj |
Yahweh |
Jupiter (Saturn[2]) |
Helel |
Venuše |
Shemesh (Shamash) |
Slunce |
Yareah (Yarik, Yarikh)
|
Měsíc |
Shahar |
svítání |
atd. |
|
Obsazení kruhu bohů nebylo
neměnné. Např. Helel (Helal) byl ze společenství vyhoštěn za svůj
pokus o uchvácení moci. O Helelovi, nosiči pochodně či světlonoši a synovi Shahara,
se píše např. ve verši Izajáš 14:12 (PDF,115kB):


Píše se zde o synovi Svítání , "ben šáhar", "son of Dawn".
Se svítáním byl spojen bůh Shahar. A syn Shaharův - Helel, světlonoš, není nikdo
jiný než náš známý Lucifer. Byl spojen s "denní
hvězdou", jitřenkou, Venuší. Helel v textu představuje metaforu babylónského
krále Nabukadnessara. K veršům se ještě vrátíme, lze z nich vyčíst mnoho
zajímavého.
Postupně začalo být
veškeré uctívání směrováno stále více a více k Yahwemu. Zhruba od konce 1.
tisíciletí př. n. l. se zřízením státního kultu Yahweho se polyteismus
přetransformoval do henoteismu. Ostatní bohové byli stále silněji podřizováni
Yahwemu a jejich význam pro životy věřících postupně upadal. Otec
bohů El a jehosynové byli
zařazeni na nižší příčky panteonu, jako pomocníci či nepřátele nejvyššího boha Yahweho.
YHWH začal být uctíván jako jediný bůh a ostatní
zatlačeni do pozadí, dokud nevymizeli z myslí lidí.
Pokračování - Místo setkávání elóhím
|