Nový Zákon - Ježíš -- Ježíšův rodokmen podle Matouše
Ježíš NazaretskýJežíšův rodokmen podle MatoušeHned prvé verše Evangelia podle Matouše uvádějí rodokmen Ježíše Krista. Listina rodu začíná praotcem Abrahámem a pokračuje přes prvého židovského krále Davida až k Josefovi, muži Ježíšovy matky. To ukazuje, jak důležité bylo pro autora evangelia prokázat, že Ježíš pochází z Davidova královského rodu a že tedy splňuje podmínku ustanovenou Písmem pro budoucího Mesiáše. Matouš uvádí následující Ježíšův rodokmen: CEP[1] Matouš 1:1-17
Vznik rodokmenuMatoušovo evangelium bylo sepsáno asi v létech 80-90
n.l. v prostředí syrské židokřesťanské komunity, snad v
Antiochii. Neznámý autor
(podle tradice svatý Matouš) sestavil vyprávění na základě různých materiálů pojednávajících o
životě a smrti Ježíše. Použil také Evangelium podle Marka a
dnes již ztracený soubor Ježíšových výroků či logií, který označujeme
jako Q (z něm. Quelle, pramen). Rodokmen je postaven na základě čísel 7, 14 resp. 42. Sedm bylo dnů stvoření a odpočinku, sedm je dní v týdnu. 14 je 2 x 7 a rovněž výsledek gematrie jména krále Davida. Číslo 42 bylo významné jako výsledek násobku čísla úplnosti 7 a čísla stvořitelské boží práce 6. Matouš uvádí podle svých vlastních slov třikrát 14 pokolení, tedy 42 osob. Ve verších Mt 1,1-16 je však uvedeno pouze 41 jmen (včetně Ježíše). Seznam králů ve druhé části rodokmenu neodpovídá skutečnosti. Jejich počet je uměle přizpůsoben, někteří jsou vynecháni, zřejmě proto, aby se dosáhlo potřebného čísla 14. Pro kontrolu správnosti třetí části, od doby babylonského zajetí po Ježíše, nám chybí historické podklady. Sám časový odstup, zhruba 600 let, však neodpovídá čtrnácti generacím. [2] V hebrejské apokalyptice byly často generace sestavovány do sedmic. Matouš tedy použil stejné schéma k podpoře víry v to, že Ježíšovým narozením přicházejí poslední dny. Způsob konstrukce rodokmenu vyjadřuje víru v Ježíše - Mesiáše, Krista. [2] Genealogie Ježíše podle Matoušova evangelia:
Pokud porovnáme výše uvedený sled jmen se záznamy v Hebrejské Bibli, zjistíme několik chyb. Podle rodokmenu byl Uziáš synem Jórama. Vynechány jsou však tři generace: Achazjáš (Ahaziah), Jóaš (Joash) a Amasjáš (Amaziah). Matouš uvádí, že Jechoniáš byl Joziášův syn. Joziášovým synem však byl Jóachaz (Jehoahaz). Jechoniáš (Jeconiah) je jinou formou jména Jójakín (Jehoiachin). Podle knihy 2. Královská víme, že Joziáš byl dědečkem Jójakína -Jechoniáše. Z rodokmenu tedy vypadnul Jójakím. Viz také Historie Izraele a Judska. Navíc došlo zřejmě k záměně Jechoniáše-Jójakína (Jeconiah, Jehoiachin) s Jójakímem (Jehoiakim). Jójakín je považován za jedináčka, Matouš však píše o jeho bratrech.
Královská pokrevní linieJežíš je v úvodu evangelia představen jako syn Davidův.
David je vedle Šalomouna (Davidova syna) nejslavnějším králem
starověkého Izraele. Viz také
Sjednocené království?). CEP 2.Samuel 7:12-16
Podle židovské tradice má přijít v posledních dnech mesiáš, který usedne na trůn. Očekávaný mesiáš musí mít správný rodokmen odvozený od krále Davida, být z královské krve.
Ženy v rodokmenuV Matoušově rodokmenu figurují netradičně také ženy. Každá standardní židovská genealogie oné doby byla založena výhradně na mužské linii. Ženy nebyly v rodokmenech uváděny. Zajímavý je však zejména jejich výběr, který zřejmě připravuje čtenáře na události kolem Ježíšova narození. Matouš uvádí čtyři ženy:
Předpokládali bychom, že by byly zmíněny významné pramatky Izraele - Sára, Rebeka, Lea a Ráchel. Rodokmen však píše o ženách - cizinkách se skandální sexuální pověstí:
Pikantní příběhy čtyř žen musely být židovským čtenářům evangelia velice dobře známy. Ženy nepatřily do oficiální genealogie královského rodu a jejich příběhy jsou v Bibli nápadné svou nekonvenčností ve věcech sexu a manželství. Proč Matouš uvedl právě tyto ženy? Evangelista naznačil, že Boží skutky nejsou vždy v souladu s morálkou lidí určité doby. Začleněním uvedených čtyř žen připravil evangelista své čtenáře na závěr a vrchol celého rodokmenu - na zmínku o Josefovi, Marii a netradičním narození Ježíše"
V každé tradiční genealogii by bylo psáno:
Matouš nás však uvádí do příběhu, ve kterém se Marii rodí Ježíš jako nemanželské dítě. Marie, zasnoubená dívka, je těhotná s někým, kdo není jejím manželem. Ježíš se rodí z Marie, ne však jako syn Josefův. Předchozí zmínky o čtyřech ženách s problematickou minulostí tak jemně varují přehnaně zbožné či kritické čtenáře, aby nedělali unáhlené závěry.
... pokračování příště ...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 18. 3. 2007 |