Bible - Zahrada v Edenu -- Kde byla biblická zahrada?
Zahrada v EdenuKde byla biblická zahrada?Hned na prvých stránkách Bible nalezneme poutavý příběh o Adamovi a Evě žijících v zahradě v Edenu. V biblické zahradě roste strom života a strom poznání dobrého a zlého. Bůh varuje před plody ze stromu poznání, první lidé však neodolají a okusí jich. Jsou vyhnáni ze zahrady do světa, kde je i jejich potomky bude čekat pot, trápení a smrt. Biblická zahrada v Edenu bývá považována za metaforu, symbol původního ideálního světa, kde člověk žil v bezprostřední boží přítomnosti, v harmonii a míru. Neexistoval však skutečně kus země, který odpovídá popisům v Bibli? Nebyl autor biblických veršů inspirován nějakým konkrétním místem na zemi? Nalezneme zahradu z Edenu na mapě dnešního světa? Zahrada v Edenu a rájČasto slyšíme, že Adam a Eva byli vyhnáni z ráje. V Hebrejské Bibli se však s pojmem ráj nikde nesetkáme. Píše se zde jen a pouze o zahradě v Edenu. Hebrejský výraz Eden - je zřejmě odvozen z akkadského slova EDINU resp. sumerského EDEN znamenajícího pláň či step. Akkadské BÍT ADINI znamenalo krajinu po obou březích řeky Eufrat. Později bylo chybně propojeno s hebrejským Ádan - znamenajícím požitek, radost. Došlo k propojení zahrady a požitku, zrodila se myšlenka rajské zahrady. V některých novozákonních textech pak začala být spojována zahrada v Edenu s Božím rájem (Zjevení 2:7). Eden ani zahradu v Edenu však nelze podle hebrejské Bible ztotožňovat s rájem či dokonce s nebem. Zahrada v Edenu ≠ boží ráj V Hebrejské Bibli nalezneme slovo Eden na čtrnácti místech. V knize Genesis znamená Eden konkrétní geografické místo, kde je zahrada umístěna. Zahrada tedy leží v krajině zvané Eden. Neplatí všeobecně užívané ztotožnění Edenu se zahradou. Eden ≠ zahrada
Hledání biblického EdenuKde vlastně biblický Eden ležel? Jaký byl osud zahrady v Edenu po vyhnání
Adama s Evou? Přečkal Eden biblickou potopu? Lidé hledali "rajskou" zahradu marně po celé zemi. Nezbylo, než si alespoň malou obdobu ráje vytvořit sami. Už ve středověku se rozvíjelo umění stavby rajských zahrad v klášterech. Hledání Edenu však nepominulo ani v novověku. Hlavními kandidáty se stala Palestina, Arménie či Mezopotámie.
Předbiblický rájKoncepce idylického místa podobného zahradě v Edenu existovaly dlouho před sepsáním Hebrejské Bible. Lidé od nepaměti snili o ideálním místě, kde lze žít bez jakýchkoliv problémů a starostí. Děj sumerského mýtu Enki a Ninchursag se odehrává na místě zvaném Dilmun. Jedná se o překrásný ostrov, kde lvi nezabíjejí a vlci neubližují jehňatům. Není zde smutek ani žal, protože zde neexistují nemoci ani smrt. Viz Enki a Ninchursag. Také v řecké mytologii dostal Herkules za úkol přinést zlatá jablka ze Zahrady Hesperidek. Zahrada stála na konci světa a byla střežena drakem. Hesiodos píše v 8. stol. př. n. l. o Ostrovech blažených, kde hrdinové žijí bez jakýchkoliv starostí. Koncept blaženého ostrova nacházíme i ve staroegyptské mytologii. V asyrských záznamech je zmíněn Beth Eden (Bit Adini)- Dům Eden. Jednalo se o malé aramejské království (10. - 9. stol. př. n. l.) ležící v ohybu řeky Eufrat, jižně od Karchemiš (Carchemish).[20]
Hledání podle BibleVe 2. kapitole knihy Genesis nalezneme zajímavé verše. Z nich je patrné, že autor považoval Eden za konkrétní místo na zemi, zahradu ležící v reálném světě. CEP[1] Genesis 2:7-9
Zahrada v Edenu byla tedy na východě. To však není příliš konkrétní informace. Zajímavější jsou další verše: CEP Genesis 2:10-14
Čteme o čtyřech konkrétních řekách, které odtékají ze zahrady v Edenu. Řeky mají svá jména a protékají konkrétními zeměmi. Eden tedy není popisován jako nějaké neurčité místo ležící neznámo kde. Autor veršů předpokládal, že čtenáři dobře znají řeku Eufrat a zřejmě i řeku Chidekel (Tigris). Věnoval jim jen stručnou zmínku. Naopak se snažil blíže popsat řeky Píšon a Gíchón včetně krajin, kterými protékají. Píšon a Gíchón tedy nebyly všeobecně příliš známy.
Lze podle řek určit, kde ležel biblický Eden? Dnes známe řeky Eufrat a Tigris (biblický Chidekel). Kde jsou však řeky Pišón a Gíchón? Židovský historik Josephus Flavius (37-100 n. l.) tvrdil, že Píšon je indická řeka Ganga a Gíchón egyptským Nilem. Podle něj byl Eden zavlažován řekou, která obtékala celou zemi a napájela Gangu, Nil, Tigris i Eufrat. Dnes již víme, že taková řeka na zemi není. Flavius nám však dobře ukazuje, jak volně nakládali lidé ve starověku s geografickými informacemi.
Kniha Genesis byla hotova nejpozději v 6. či 5. stol. př. n. l. Je nepravděpodobné, že by její autoři mohli mít dobré znalosti světového zeměpisu. Pokud popisují konkrétní místo na zemi, muselo ležet někde na Blízkém východu, v dosahu okolních lidských kultur. Na druhé straně byli lidé již od starověku schopni zaznamenat alespoň schématicky polohopisné údaje z jejich okolí. K nejstarším patří mapa nalezená v turecké lokalitě Catal Huyuk. Pochází zhruba z r. 6200 př. n. l. - na zdi je nakreslen plán města s asi osmdesáti budovami. Za městem je nakreslena vybuchující sopka.
Výše uváděné příklady ukazují, že lidé z Blízkém východu uměli zobrazit na jednoduché mapě či schématu konkrétní lokální území ještě před dobou, než byla napsána kniha Genesis. Neměli znalosti geografie světadílů, dokázali však popsat oblast v jejich dosahu. Předpokládejme, že autoři veršů Genesis 2:10-14 byli inspirováni skutečným územím se čtyřmi řekami. Kde mohlo ležet? V souvislosti se zahradou jsou zmiňovány čtyři řeky: Tigris, Eufrat, Píšon a Gíchón. Tigris (Chidekel) a Eufrat
GíchónEden = Jeruzalém?V Jeruzalémě nalezneme pramen zvaný Gichón. Městu sloužil jako hlavní zdroj vody. Podle biblické knihy 1. Královská byl král Šalomoun pomazán za krále právě u jeruzalémského Gichónu. CEP 1. Královská 1:33-34
Voda z Gichónu byla zřejmě považována za posvátnou. Gichón nalezneme v
Jeruzalémě, a proto mnozí kladli zahrady Edenu právě sem. Představovali si Gichón jako řeku tekoucí z Edenu (Jeruzaléma) napříč Syrskou pouští,
Tigrisem a Eufratem, do země Kúš (západní Irán). Tak, aby situace alespoň
trochu odpovídala Bibli. Eden v Africe?Gíchón podle biblického popisu obtéká celou zemi Kúš. Hebrejský termín Kúš (Chus, Cush) je v řecké Septuagintě (LXX, LXT) překládán jako Etiopie. Kúš byla známá země na
horním toku Nilu a mnozí tedy umísťovali Eden někam do Afriky. Stěží však
mohli smysluplně vysvětlit spojení s Eufratem a Tigrisem. Kúš v MezopotámiiPrvním mocným vládcem na zemi byl podle Bible král Nimrod. V Genesis 10:8-12 čteme, že otcem Nimroda byl Kuš. Tento rod mohl nést jméno podle země svého původu. Nimrod vládl zemím v Šineáru (Sumeru) a Kúš mohl ležet právě tam. V Knize Sofonjáš nalezneme zmínku o Kúšijcích žijících na severu (Sf 2:12-13, 3:10): CEP Sofonjáš 2:12-13
I existence dávné země Kúš, kterou měla obtékat řeka Gíchón, nás tedy vrací zpět na Blízký východ.
PišónJméno Pišón (Píson, Pishon, Phisom) nikde v Bibli nenalezneme, nevíme o ní vůbec nic. Tok nebyl zřejmě příliš znám ani v časech autorů knihy Genesis. Proto je popisu Pišónu věnováno nejvíce místa: CEP Genesis 2:11-12
Jméno Chavíla (Hevilah, Havilah, Evilat) však Bible zmiňuje na dvou místech: CEP Genesis 10:26-31
Země Chavíla ležela v severovýchodní Arábii (Gn 25:18) a byla spojena s národy žijícími v jihozápadní Arábii
(Gn 10:28). Vonné pryskyřice, drahokamy a polodrahokamy byly nalézány na mnoha místech arabského poloostrova. Nejznámějším zdrojem zlata však byla od pradávna lokalita Mahd adh-Dhahab (kolébka zlata), ležící v dnešní Saudské Arábii, JV od Medíny.[9] Žádná řeka ale touto oblastí neprotéká.
Pokud je to tak, měli bychom biblickou zahradu jednoznačně hledat blízko ústí Eufratu a Tigrisu do Perského zálivu. Článek se satelitními fotografiemi, ve kterém byl Wadí Al-Batin spojován s Pišónem, nebyl publikován v žádném vědeckém odborném tisku, jen v populárně-naučném časopise (Smithsonian Magazine)[13] před deseti léty. Píše se v něm o dvou fosilních korytech řek jdoucích Saudskou Arábií resp. Iránem. Řeky mohly být biblickým Pišónem a Gíchónem, ale také nemusely. Wadi Al-Batin je aluviálním (naplaveným) kuželem rozprostírajícím se SV směrem od Hafar Al-Batin v Saudské Arábii přes Kuvajt do JZ Iráku. Je největší z několika dalších naplavenin v centrální a jižní Arábii.[14] Bez ohledu na to, zda Wadi Al-Batin byl Píšónem či ne, klade mnoho badatelů Eden skutečně někam do míst soutoku Eufratu a Tigrisu u vrcholu Perského zálivu.
Zahrada u Perského zálivuPředobrazem biblické zahrady byl zřejmě sumerský Dilmun, Eridu či Edin.
Dilmun legendy umísťovaly
na ostrov u vrcholu Perského zálivu, snad se jedná o dnešní Bahrajn .
Edin (akkadsky Edinu) znamenal rovinu a ležel v nížině
mezi řekami Eufrat a Tigris. E. A. Speiser[12] tvrdí, že i neznámé dva toky uvedené v Bibli lze identifikovat. Může se jednat o tyto řeky: Gíchón = Diyala, Kirkha (Kerkha) Kdysi se prý sbíhaly na vrcholku ohbí Perského zálivu s Eufratem a
Tigrisem a právě zde mohla
ležet bohatá úrodná země - vzor sumerského Dilmunu či biblického Edenu. Speiser však uvádí i jiné možné řešení. Pokud budeme dodržovat pořadí řek uváděných v knize Genesis, tedy od východu na západ, pak původní Gíchón může být dnešní řekou Kerkha. Tomu odpovídá i jedna ze samaritánských verzí Bible, kde se na místě Gíchónu uvádí moderní Kerkha. Jako Píšón by se pak nabízela řeka Karun v Elamu resp. Wadi er-Rumma. V oblasti soutoku řek Eufratu a Tigridu u Perského zálivu lze tedy nalézt větší množství bývalých či současných vodních toků, které by šlo při dobré vůli a víře přiřadit biblickému Gíchónu a Píšonu. Budeme však muset vyřešit jeden problém. V knize Genesis se píše: "Z Edenu vychází řeka, aby napájela zahradu. Odtud dál se rozděluje ve čtyři hlavní toky...". Původní řeka by tedy měla z Edenu vycházet do biblické zahrady a odtud dále odtékat čtyřmi hlavními toky. Pokud by však zahrada ležela u Perského zálivu, řeky by do ní naopak vtékaly. Hlava řekyV knize Genesis jsou uvedeny čtyři řeky Píšon, Gíchón, Chidekel (Tigris) a Eufrat, které by měly podle většiny překladů Bible odtékat ze zahrady v Edenu. Někteří badatelé však tento výklad zpochybňují. Podívejme se na příslušný verš: Hebrejské slovo ráším je překládáno např. v CEP či BKR[2]
jako
toky či řeky. Znamená však hlavu. Tedy "Z Edenu vychází řeka, aby
napájela zahradu. Odtud dál se rozděluje a stává se čtyřmi hlavami." Ráším však znamená obecně hlavu, vrchní část, či vrchol,
jak ukazuje např. hebrejský slovník TWOT[15]:
Podle Genesis by tedy měly mít čtyři řeky u zahrady svůj vrchol a nikoliv
ústí. Je tedy třeba zahradu hledat u pramenů řek Eufrat a Tigris? Zahrada v AnatoliiObraťme svou pozornost od ústí řek Eufrat a Tigris k jejich pramenům. Obě řeky pramení na Arménské vysočině ve východním Turecku. Arménská vysočina je součástí Anatolie, tedy poloostrova Malá Asie. Poloostrov leží mezi Černým, Středozemním a Egejským mořem. Právě na Arménskou vysočinu mnozí umísťují biblickou zahradu. Již v mýtu o Gilgamešovi (viz Epos o Gilgamešovi ) je uvedeno, že Utnapištim (předchůdce biblického Noeho) žije věčným životem někde daleko, u "úst" všech řek, na konci světa. Připomíná to biblický popis umístění zahrady u "hlav" řek. Vanské jezero
Oblast prošla od biblických dob mnoha změnami. Klima Arménské vysočiny bylo o mnoho mírnější než dnes. Rovněž mnohá zemětřesení silně změnilo topografii krajiny. Podle římského zeměpisce Straba (64 př. n. l. - 25 n. l.) protékala řeka Tigris Vanským jezerem, ale nemísila se s jeho slanou vodou. Nalezneme v této oblasti i zbývající dvě biblické řeky Gíchón a Pišón? Gíchón by mohl být dnešní řekou Araks (Aras), která vtéká do řeky Kury ústící v Kaspickém moři. Araks pramení v Turecku na svazích hřbetu Bingol. Kandidátem na řeku Pišón by mohl být Murat, východní
zdrojnice
Eufratu. Murat pramení severně od Vanského jezera blízko Araratu.
Pišón měl podle Bible obtékat zemi Chavílu "... v níž je zlato, a zlato té země je
skvělé; je tam také vonná pryskyřice a kámen karneol." Chavílou by mohl
být kraj zvaný Samsun ležící na pobřeží Černého moře. Byla zde
naleziště zlata a drahých kamenů.[9] Není asi podstatné, které dnešní řeky ztotožníme s Gíchónem a Pišónem, kandidátů nalezneme v arménské oblasti Turecka několik. Připomeňme si, že v Bibli je uveden směr, kde leží Eden: CEP Genesis 2:8
Ze kterého místa ležela zahrada východně? Z pohledu autorů a prvních čtenářů Genesis by byl Eden na východě od Izraele. Verš však může mít i jiný smysl - Bůh vysadil zahradu v Edenu a na východě postavil člověka. Po vyhnání Adama s Evou postavil Bůh východně od zahrady (nebo na východní straně zahrady) strážce s plamennými meči: CEP Genesis 3:24
Proč však stráže stály jen východně od zahrady? Bylo snad možné vstoupit
do zahrady pouze z tohoto směru? Podle B. D. Scolnica[9]
mohla být zahrada chráněna z ostatních stran přirozenými bariérami. Na
jediné volně přístupné straně pak vstup chránily plameny. Nalezneme v
arménské oblasti Turecka takové místo?
Symbol posvátného stromu však není vynálezem starověké arménské kultury Urartu. Kořeny symbolu sahají až do éry Sumeru. Strom byl symbolem plodnosti, hojnosti, věčnosti a vzkříšení. Biblická zahrada je umísťována i na jiná místa východní Anatolie. Kromě Vanského jezera je zmiňováno např. Hazarské jezero (Hazar Lake) či provincie Elazi (Elazig). Právě z oblasti Elazi berou vodu prameny Eufratu a Tigrisu. Rovněž jezero Sevan v blízké Arménii odpovídá v mnohém biblickému popisu. Stále tedy nevíme, kde přesně Eden a biblickou zahradu hledat či zda
vůbec takový kus země někde existoval. Je však možné, že bibličtí autoři
byli inspirováni vyprávěními o úrodném a zvláštním místě, kde pramení
Eufrat, Tigris a další dvě dnes již neznámé řeky, o kraji sevřeném horami a
přístupném pouze od východu, kde lze za nocí spatřit oheň vysokého vulkánu a
kde lidé ctí kult posvátného stromu. Proč by autoři Genesis umístili biblickou zahradu na sever k pramenům řek Eufrat a Tigris? Může se jednat také o důsledek předsudků vůči všemu Babylonskému. V Genesis 10 nalezneme např. příběh o babylonské věži, jehož motivem je polemika s Babylonem.[9] Podobně mohla být biblická zahrada umístěna právě na opačný konec řek, než babylonská resp. sumerská zahrada Dilmun. Dilmun se podle tradice rozkládal u ústí Eufratu a Tigrisu do Perského zálivu. Bible tedy umístila svou zahradu k pramenům řek. Biblická zahrada tak byla předřazena zahradě sumerské. Vždyť Babylónie, Asýrie, Sumer i jeho Dilmun ležely v údolí Eufratu a Tigrisu. Život zde byl možný jen díky řekám, které pramenily v biblickém ráji. Vanské jezero je dnes slané. V jeho okolí nalezneme jen nepatrné zbytky
starověkých paláců. Kraj již dávno není bohatou úrodnou oázou plnou života.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 01. 10. 2007 |