Mýty-Mýty a Bible- Po životě IV -- Duše do nebe
Po životě IVDuše do nebe - vývoj židovské víryV Bibli lze nalézt doklady postupného vývoje lidských představ
o tom, co se děje po smrti člověka. Blízkovýchodní starověké kultury
považovaly smrt člověka za jeho definitivní konec. Žádné zmrtvýchvstání
či cesta duše do nebe nebyla možná. Sám koncept samostatně existující duše nebyl znám a
i nebe
bylo výhradně domovem bohů. Nesmrtelnost byla chápána jen jako
pokračování rodu díky potomstvu. Smrt však neznamenala absolutní konec všeho. Po
člověku zbyl jeho stín, který odešel do podsvětí, biblického Šeolu
Důležitost mrtvých v podsvětí však nakonec začali Izraelité snižovat až k
zákazu jakýchkoliv záhrobních obřadů a rituálů. Osobní kult uctívání předků
byl postaven mimo zákon v 8. stol. př. n. l., v době, kdy sílily útoky
nepřátel z okolních zemí. Důraz začal být kladen na kolektivní uctívání bohů,
což posilovalo národnostní uvědomění. U silných národních bohů byla hledána pomoc před
zahraničními nepřáteli. Zvláště jeden bůh získával výsadní postavení - YHWH
- Hospodin. Rostoucí víra v Yahweho však Izraelity neochránila. Asyřané obsadili a zničili
Severní království Izraele a později Babyloňané porobili i Jižní
království Judeje.
Po roce 586 př. n. l. bylo mnoho obyvatel Jeruzaléma odvedeno do babylonského zajetí. Později Babyloňany vystřídali Peršané a názory Židů na posmrtný život začaly být silně ovlivňovány perským náboženstvím - zoroastrismem. Zoroastristé věřili v abstraktní koncepci nebes, pekla, lidské duše i posledního soudu. Židé v Babylónii a později v Persii postupně absorbovali okolní názory na posmrtný život a přetvářeli podle nich své vlastní náboženství. Ústředním motivem náboženských textů se stala touha po obnovené svobodné vlasti a přání, aby i mrtví mohli být účastni božího království na zemi podobně, jak to učil zoroastrismus. Sílila víra ve vzkříšení židovského národa jako celku. Idea zmrtvýchvstání se projevila poprvé v proroctvích Ezekiela (asi 585 až 568 př. n. l.). Ezekiel za použití motivů zoroastrismu předpověděl slavné obnovení Jeruzaléma a celého židovského království i navrácení utečenců do svého domova. Peršany vystřídala nadvláda Řeků. V knize
Danielově (2. stol. př. n. l.) je předpovídáno národnostní obrození spolu s
procitnutím mrtvých k
poslednímu soudu. Židé začínají věřit v druhý život v míru ve své
obnovené vlasti. Nicméně i potom přijde podle jejich věrouky definitivní smrt a odchod
stínů do šeolu שאול.
Dochází tedy k významnému posunu v lidském chápání posmrtného života. Rodí se víra v možnost posmrtného vysvobození z podsvětí a přijetí Bohem. Pravzorem mohly být prastaré báje o Henochovi či Elijášovi (Bůh si je podle tradice vzal k sobě, ovšem zaživa) spolu s vlivem zoroastrismu a nové řecké filosofie. Konkrétnější představy o tom, jak to vypadá u Boha na nebesích, zpočátku neexistovaly. Žalmisté uvádějí pouze to, že je Bůh přijme, z podsvětí se dostanou do nebe. DušeV úvahách o posmrtném životě začaly hrát významnou roli argumenty, podle kterých Bůh spravedlivé odmění a může je vzít k sobě. Člověk tedy nemusí skončit v podsvětním šeolu. Dalším novým prvkem se stávala víra v nesmrtelnost lidské duše. Židé v diaspoře měli možnost seznamovat se s řeckou ideou nesmrtelné
duše. Řečtí mudrcové si představovali duši jako něco, co může existovat
nezávisle na lidském těle. Duše nepodléhá zániku lidského těla a je v ní
obsažena podstata člověka. V dřívější židovské tradici nebyl pojem
samostatně existující duše
znám. Člověk žil po své smrti jen jako stín, mdlá replika dřívější
lidské bytosti. Naopak podle řeckého modelu nesla duše zásadní
aspekty člověka a nepodléhala žádné degradaci. Po uvolnění z tělesné
schránky se nestávala slabou, ale naopak silnější a mocnější. Získala
sílu jít vzhůru a nikoliv klesnout do stínu podsvětí. Duše nejenom
přežila smrt fyzického těla, ale nacházela nový domov v nadsmyslovém
nebeském světě Platonových idejí. Duše mohla podle některých mudrců dlít v nebi po boku andělů, přejít
výše do sféry idejí nebo se dokonce dostat do boží blízkosti. Může se
však vrátit i zpět do materiálního světa. Philo Alexandrijský,
židovský filosof (20 př. n. l. - 45 n. l.), píše o možnosti reinkarnace. Lidem již nestačilo jen věřit, že je Bůh nějak zachrání z posmrtného bytí v Šeolu, jak o tom píše Žalm 73 či 49. Hledali odpověď, jak může dojít k transformaci slabého stínu zajatého v podsvětí v nesmrtelnou duši mající možnost vejít na nebesa. Koncepce některých biblických proroků o svržení vlád a obnovení izraelského království, kde budou oživení lidé žít 900 let, byla opouštěna. Na otázky života po smrti lépe odpovídala víra v nesmrtelnou individuální duši každého člověka.[2] V 1. stol. n. l. se vyprofilovaly ve věci posmrtného bytí tři hlavní židovské názorové proudy: Saducejové (Sadducees) - vycházeli z reforem judského krále Jóšiáše, majících počátek v 7. stol. př. n. l. Duše podle nich zahyne vždy spolu s tělem. Člověk si má užívat života, po smrti nic potěšujícího nečeká. Farizejové (Pharisees) - sdíleli názory některých proroků slibujících velkolepé obnovení izraelské království a zničení všech nepřátel. Obnovení se chápe spíše materialisticky. Židé mají zachovávat svou identitu přísným dodržováním náboženských zákonů a předpisů. Připouštěli zřejmě možnost zmrtvýchvstání. Duše je nesmrtelná a může vejít do jiného těla.[3] Helénští Židé, Esénští (Esseness) aj. - duše po smrti člověka je uvolněna ze zajetí těla a může jít do nebe. Tělo podléhá zániku, ale duše je nesmrtelná. Někdy je očekáváno nastolení izraelského království pod vládou pomazaného krále (mesiáše).
Co nás čeká po smrti?Bible i další náboženské texty dokládají předlouhý a dosud neuzavřený
vývoj názorů na posmrtný osud člověka. Názory na osud člověka po jeho
smrti spíše košatěly, než aby se sjednotily. Vývoj lidského ducha však neskončil zapsáním posledních knih Nového
zákony v prvních stoletích po narození Krista. Mnohé duchovní směry dále
úspěšně rozvíjely nauku o duši a posmrtném bytí. Naše materialistická
doba s popíráním existence duše a nadsvětí ale vešla do slepé uličky.
Někteří se obávají posmrtné nicoty a chtějí užít v životě co nejvíce za
jakoukoliv cenu. Naštěstí si stále mnoho z nás klade otázky o existenci
lidské duše a nepřestáváme věřit, že božské dílo je dobré a že smrtí
fyzického těla zdaleka nekončí naše bytí.
Předchozí - Z podsvětí do nebe a pekla
|
|||||||||||||||||||
Vydáno: 18. 05. 2007 |