Bible - Vznik -- Ztracené Písmo --- Sefer haYashar - Kniha přímého
Ztracené PísmoSefer haYashar - Kniha příméhoStovky generací lidí považovaly Hebrejskou Bibli za boží slovo, její text měl a má mezi nimi tu nejvyšší možnou hodnotu a autoritu. Jak cenná by musela být kniha, která byla autoritou pisatelům Bible? Jedním z textů, na který se dvakrát odvolává Hebrejská
Bible, se nazývá Kniha Přímého (také Kniha Upřímného, Kniha
Jašar, angl. the book of Jashar).
Autorita knihy PříméhoBiblická kniha Jozue uvádí zajímavý příběh. Pět emorejských králů zaútočilo se svými vojsky na město Gibeón. Jozue s izraelskou armádou přispěchal městu na pomoc. Yahweh (Hospodin) uvedl emorejské bojovníky ve zmatek a většinu z nich pobil. Zbytek prchajících vojsk pobili Izraelci. CEP[1] Jozue 10:12-14
Na Jozuovu prosbu zastavil bůh Yahweh slunce a prodloužil den (tzv. Long Day of Joshua). Tento zázrak je tak jedinečný, že se autor biblického textu odvolává na vnější zdroj - Knihu Přímého. To ukazuje na to, s jakou autoritou a vážností byla tato kniha přijímána. Bible uvádí na dvou místech Knihu Přímého jako
důvěryhodný zdroj informací. Není divu, že mnoho badatelů usilovalo o
nalezení tohoto starověkého textu. Nejasná historie textuO historii midráše Sefer haYashar, považovaného mnohými za Biblí
zmiňovanou Knihu přímého, jsme již psali (viz
Kniha Jasher). Víme, že první známá hebrejská edice Sefer haYasher byla vydána v r. 1625
v Benátkách. Prvý anglický překlad pořízený v 19. stol. Mosem Samuelem
vyšel r. 1840. Text, který hledáme, však musel existovat již v 6. stol. př. n. l. Právě tehdy byly
zřejmě psány knihy Jozue a Samuel, ve kterých nalézáme odkaz na Knihu
přímého. Obsah knihySpis rekapituluje hlavní biblické události, od stvoření člověka až do doby soudců v Izraeli. Mnoho příběhů z doby praotců je zde líčeno podrobněji než v knize Genesis. Je psána více jako světské, historické dílo, než jako náboženský text. Blízká svým stylem je biblickým knihám počínaje Jozuem a konče Letopisy. Popisuje mnoho historických událostí, bojů a válek. Některé nejasné biblické pasáže by bylo možné objasnit právě ve světle knihy Sefer haYashar, pokud by ovšem midráš představoval autentickou biblickou tradici. Kniha zjevně obsahuje řadu pozdějších interpolací. Otázkou je, zda její jádro bylo sepsáno až v 11. či 12. století, nebo je v něm zachycena autentická tradice z doby vzniku prvých knih Hebrejské Bible. Nalezneme v Knize přímého autentickou biblickou tradici, nebo je to "jen" středověké dílo vzniklé zpětnou rekonstrukcí a domýšlením příběhů, zapsaných o mnoho stovek let dříve v Hebrejské Bibli? 1. kapitola knihy začíná slovy :
... pokračování příště ...
|
||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 20. 07. 2005 |