Korán -- Korán, autenticita textu
KoránKorán - autenticita textuZákladní články víry v islámu[1]
Kdo a kdy napsal texty Koránu?
Vznik KoránuTradiční názorPodle islámské tradice byl text Koránu zjeven proroku
Muhammadovi bin Abdullahovi prostřednictvím anděla Gabriela. Muhammad byl posledním
člověkem-prorokem, který byl obdarován božským zjevením. Text zapisoval na
jednotlivé palmové listy, pergameny, kosti apod. Podle jiné tradice byl
prorok negramotný a obsah budoucího Koránu (qur'an tj. recitace) sděloval
svým blízkým, kteří jej recitovali dalším posluchačům a později i zapisovali. Hodnověrnější tradice tvrdí, že byl Korán zkompletován a kanonizován až v době třetího chalífa Usmána.[1] V období islámských výbojů hynulo mnoho následovníků Muhammada a s nimi se začala ztrácet i znalost jeho proroctví. Docházelo ke sporům o to, co je součástí jeho odkazu a co není. Třetí chalífa Usmán (644-656) proto svolal skupinu učenců kteří měli sesbírat prorokovy texty do sbírky Koránu. Ostatní sbírky textů měly být zničeny a dále šířena jen nová kanonizovaná verze Koránu.[7] Vědecký názorPrezentace vědeckého názoru na vznik Koránu je ztížena nebezpečím ze strany náboženských fundamentalistů i politickými důvody. Analýz prováděných způsobem biblické kritiky je nepatrné množství. Řada badatelů své hypotézy dokonce zveřejňuje pod pseudonymy, aby se vyhnuli případným nepříjemnostem.[4] Několik orientalistů (např. J. Wansbrough 1977) vystoupilo již koncem minulého století s tvrzením, že text Koránu nebyl ustaven brzy po Muhammadově smrti, jak je tradováno. Celý proces měl trvat 200 let.[2] Textová kritika ukazuje, že Korán je kompozicí z různých zdrojů, které byly kompilovány
mnoho desítek let. Některé texty nebyly zřejmě pochopeny už v době svého
začleňování do Koránu a pocházejí ze zdrojů o stovky let starších než vznik
islámu.
Autenticita textuTradiční názorKorán je jediným svatým textem, který byl uchován v úplné a původní verzi bez sebemenší změny ve stylu nebo dokonce v interpunkci.[1] Je úplný a autentický, přesně takový, jak jej nadiktoval anděl Muhammadovi. Vědecký názorNejstarší dochované texty Koránu jsou psány bez samohlásek a diakritických značek, které v moderní arabštině ukazují, jak text číst. Islámští učenci přidávali diakritická znaménka do textů Koránu až v 8. a 9. století, aby jednoznačně určili jeho smysl.
Ch. Luxenberg (pseudonym), odborník na starověké semitské jazyky, tvrdí, že pisatelé Koránu vycházeli místy z raně křesťanských aramejských zdrojů, které však byly později islámskými učenci dezinterpretovány. Porovnáním s původními aramejskými texty lze nalézt množství zkomolenin. Podle původních textů např. čekají v ráji na islámské mučedníky spolu s jinými pochutinami i bílé rozinky křišťálového jasu. Nikoliv čisté panny jak uvádí současný Korán. Původní pojem HUR znamenající bílý byl nahrazen výrazem HoURi (panna). Korán převzal popis ráje z křesťanských Hymnů o ráji (Hymns of Paradise), které popisují zahradu s tekoucími vodami, oplývající ovocem a bílými rozinkami, delikatesou ceněnou na Blízkém Východě.[4] [5]
Při pozdějším doplňování textů diakritikou stáli učenci mnohdy před rozhodnutím, jaký smysl mnohoznačnému pojmu přidělit. Často pak při punktaci dali přednost významu, který zostřil sdělení textu. G. Puin v rámci svého studia starých kopií Koránu uvádí příklad, kdy v původním textu bez diakritiky nebylo možné jednoznačně rozlišit mezi významem "bojovat" a "zabít". Punktací získal text druhý, radikálnější význam. Návrat k dřívějším verzím Koránu by mohl vést k tolerantnějšímu islámu.[4] Nejstarší celé texty Koránu:
Korán je složen ze 114 sekcí zvaných súry (suras). Liší se výrazně svou délkou i formou. Súry nejsou řazeny chronologicky ani tématicky, ale většinou podle své délky. Čtení Koránu je značně složité. V textu často dochází k
dramatickým změnám stylu i tématu. Bůh je například ve stejné pasáži
zmiňován v 1. i 3. osobě, nalézáme různé verze stejného příběhu, boží
příkazy si někdy protiřečí. Smysl mnoha súr byl zřejmě zastřen již v době,
kdy docházelo k zápisu ústně tradovaných příběhů.[7] Muslimští učenci již od 8. století, v rámci soupeření s křesťanskými apologety, pečlivě evidovali problematická místa Koránu - neznámé výrazy, chybějící text, gramatické neshody, chybné čtení atd. Koncem 8. století začal uvnitř islámu spor o to, zda je Korán poznamenán chybami člověka, nebo je bezchybným dílem Božím. Mnoho škol začalo dávat přednost metaforickému výkladu Koránu před jednoduchým literárním a doslovným. Na konci 10. století byla tradice obrazného výkladu textu (škola Mu'tazili) postupně opouštěna. Prosadila se také myšlenka jedinečnosti Koránu v jeho původním jazyce. Překlady byly chápány jen jako textová pomůcka a volné převyprávění. Korán je dodnes čten a recitován v originále i posluchačům nemluvícím arabsky. Hlavní proud muslimů stále upřednostňuje tradici doslovného chápání textu a věří v bezchybnost a konečnost textu Koránu.[7]
Bible a KoránMuslimové nepopírají božský původ Hebrejské bible. Domnívají se však, že texty Bible se nedochovaly v původním stavu, mnoho bylo ztraceno či zkresleno. Za jedinou autentickou a úplnou knihu Boží, která dnes existuje, považují Korán. V něm jsou odkazy na řadu biblických textů. Řadu biblických postav (Abrahám, Mojžíš, David) i novozákonního Ježíše (Ísa) považují muslimové za úctyhodné proroky Boží.[1] Korán popisuje obdobné příběhy, jako Hebrejská bible. Bůh (Alláh) stvořil svět. Prostřednictvím proroků sděluje svá poselství. První člověk Adam byl vyhnán z ráje. Noe se zachránil před potopou ve své arše. Abrahám ukázal svou poslušnost přípravou obětování svého syna. Mojžíš vyvedl Izraelity z Egypta a na hoře Sinaji byl svědkem božího zjevení. V Koránu vystupuje i novozákonní postava Ježíše, který se narodil panně, konal zázraky, měl své učedníky a odešel na nebesa. Paradoxně vyznívá porovnání výsledku textové kritiky Hebrejské bible a Koránu. Podle biblické tradice vznikaly texty stovky let a byly dílem mnoha autorů. Biblická textová kritika ukazuje, že texty Tóry sepsalo méně lidí v mnohem kratším období. Podle muslimské tradice vznikl Korán brzy po smrti Muhammada a jen jemu sdělil Bůh obsah budoucího textu. Textová kritika ukazuje, že sůry Koránu pocházejí z řady různých zdrojů a vznikaly v mnohem delším časovém období. HagaréniBadatelé P. Crone a M. Cook předložili v roce 1977 výsledky
studia historických pramenů 7. století.[4]
[6]
Myšlenka, že židovský mesianismus byl zdrojem hnutí vedeného Muhammadem, však není plně přijata odbornou veřejností. Je však zřejmé, že skutečná historie vzniku islámu neodpovídá tradičnímu výkladu. Podle tradice přijal negramotný obchodník s velbloudy Muhammad zjevení v řídce obydlené Mekce, daleko od center monoteistické víry. Je zřejmé, že kořeny Islámu tkví hluboko v prostředí středovýchodního náboženství.[4]
Znalosti v Koránu.Co říkají o Koránu[1]
Jaké vědecké znalosti obsahuje Korán? Je zde něco, co si nelze z hlediska znalostí lidí v 6. stol. př. n. l. vysvětlit jinak, než boží inspirací? Pátrejme po znalostech v Koránu, které si člověk v době vzniku textu nemohl osvojit.
... pokračování příště ...
Několik českých překladů Koránu i s možností vyhledávání textu naleznete na adrese http://www.muslim-inform.cz/.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|