Bible-archeologie -- Obsazení Kanaánu
Hebrejská Bible a archeologieObsazení KanaánuJedním z hlavních biblických příběhů je ten o útěku Izraelitů z Egypta a jejich putování pouští. Teprve po mnoha strastiplných létech přivádí Mojžíš svůj lid k řece Jordán, za kterou se nalézá Země zaslíbená. Samotnému Mojžíšovi však není dovoleno překročit řeku a do nové země vede Izraelity vojevůdce Jozue (Ježíš). V biblické knize nesoucí jeho jméno je pak popisováno násilné obsazování země obývané mnoha národy včetně Kanaánců. Tato země položená západně od řeky Jordán, dnešní Palestina, byla dříve označována jako Kanaán (Kenaan).V knize Jozue čteme o krutých bojích, ve kterých Izraelité zabírají kanaánskou zemi. Podle jiné biblické knihy Soudců však přišli Izraelité do Kanaánu pokojně. Pátrejme po tom, zda archeologie může příběh o obsazení Kanaánu potvrdit.
Neexistující opevněná městaPo překročení řeky Jordán zaútočili izraelští bojovníci v čele s Jozuem na dvě velká města, Jericho a Aj (Ai). K popisovaným událostem mělo podle tradice dojít někdy na konci 13. stol. př. n. l. JerichoCEP[1] Jozue 6:20-31
V roce 1930 archeologové
potvrdili, že zdi starověkého města Jericha byly
pobořeny právě tak, jak popisuje biblická kniha
Jozue. Nadšení, že archeologie potvrdila pravdivost biblického příběhu,
však později vyprchalo. Archeoložka Kathleen Kenyon prozkoumala
mykénské hliněné střepy z ruin Jericha. Ukázalo se,
že k pádu zdí města došlo dříve, než na konci 13. stol. př. n. l., dříve než
mohlo dojít k útoku Izraelitů a rozboření hradeb
hlasem polnic. Ať už rozbořil Jericho kdokoliv,
nebyla to Jozuova armáda.[2]
Aj (Ai)Dalším cílem mělo být město Aj (dnešní et-Tell). Na něj zaútočily tři tisíce izraelských mužů, ale byli odraženi. Po vnitřní očistě Izraelitů, kdy bylo několik hříšníků ukamenováno a upáleno, podnikli za podpory Yahweho druhý útok. Ten byl jen naznačen, aby vylákali ajské muže z města. V záloze číhající muži v počtu 30 tisíc pak město, kde zůstaly jen ženy a děti, obsadili a vypálili. Pak byli pobiti i obránci města:CEP Jozue 8:24-28
Podle archeologických nálezů však město v té době neexistovalo. Výzkumy prokázaly, že město, osídlené ve starší době bronzové, bylo opuštěno během mladší a pozdní doby bronzové. Obyvatelé se vrátili až v době železné. Město Aj bylo v létech cca. 2000 až 1200 př. n. l. jen opuštěnými ruinami. Chasór (Hazor)Do třetice uveďme město Chasór. CEP Jozue 11:10-11
Vykopávky prokázaly, že město zaniklo již v polovině 13. stol. př. n. l., tedy před popisovaným útokem Izraelitů.
Archeologie se zprvu zaměřovala na jednotlivé významné lokality a prováděla zde vykopávky. Shromažďovaly se znalosti o vývoji osídlení, technologii a kultuře na daném místě. Výsledkem bylo poznání, že mnoho měst, ve kterých měly probíhat při exodu boje mezi Izraelci a starousedlíky, v té době neexistovalo nebo nebylo osídleno.[2]
Pouhé osadyBible popisuje silná a dobře opevněná města v Kanaánu, které Izraelité, vedení Jozuem, postupně ničili. CEP Deuteronomium 9:1
Archeologický výzkum Palestiny se postupně rozvíjel. Ubývala bílá místa na mapě a archeologové zjišťovali, že skutečnost byla zřejmě jiná, než popisuje Bible. Veliká, hradbami obehnaná města, byla ve skutečnosti jen neopevněnými osadami. Ve stavební architektuře pozdní Doby bronzové je patrný postupný vývoj, trvající stovky let, který nebyl přerušen nějakým plošným vojenským zásahem. U stále většího počtu míst osídlení archeologové zjišťovali, že byla opouštěna postupně. Obyvatelé nebyli náhle pobíjeni, ale pomalu vymírali. Fakta nenasvědčovala tomu, že by biblický příběh o vojenském obsazení těchto území byl pravdivý. Archeologické nálezy začaly být v rozporu s biblickým popisem událostí. Kanaánská města nebyla velká a silně opevněná. Popisy velkolepých boje tisíců obléhatelů se ukázaly být nejspíše teologickou konstrukcí bez reálných základů.[3] Geopolitická situacePalestina byla pod egyptskou vládou do konce poloviny 12. stol. př. n. l. V lokalitách Gaza, Yaffo a Beit She'an byla egyptská administrativní centra. Egyptské památky byly objeveny na mnoha místech kolem řeky Jordán. Ani geopolitické situaci tehdejší doby tedy biblický popis neodpovídá. O silné egyptské přítomnosti v Palestině zřejmě autoři a editoři Bible vůbec nevěděli.[3] Ve 12. stol. př. n. l. otřásly oblastí Blízkého východu události, které byly příčinou zániku či oslabení všech místních civilizací. Zhroutil se i starověký Egypt. V oblasti vzniklo mocenské vakuum a to mohlo pomoci vzniku starověkého Izraele.
Identita IzraelitůNemáme důkazy o útěku z Egypta a putování pouští. Archeologie vyvrátila příběh o ozbrojeném obsazování opevněných měst. Kdo tedy jsou Izraelité a odkud přišli? Odpověď lze nalézt s pomocí nových archeologických objevů. Postupně se změnil způsob archeologického výzkumu. Pozornost je dnes věnována nálezům zbytků keramiky či pozůstatkům drobné stavební činnosti na rozsáhlých územích. To umožňuje získávat přehled o postupném rozkvětu i úpadku osídlení v rámci rozsáhlejších území. Zatímco se dříve archeologové věnovali průzkumu lokalit v nížinách, kde se měly podle Bible odehrávat velké boje, později přesunuli svou pozornost na vysočinu do oblasti dnešního Západního břehu (West Bank). Výsledky archeologických výzkumů jsou překvapivé. Analýzy starověkého osídlení ukázaly, že izraelská kultura byla výsledkem místního vývoje zhruba okolo roku 1200 př. n. l., kdy se v oblasti začali usazovat původně kočující pastevci. Osídlení Izraelitů je původní a není výsledkem násilného hromadného vstupu odněkud zvenčí. Izraelská kultura se ve svých počátcích příliš nelišila od jiných v regionu, kromě jedné věci. Ačkoliv na řadě míst nalézají archeologové pozůstatky vepřových kostí, v lokalitách s izraelským osídlením tyto nálezy chybějí. Zákaz požívání vepřového se tak možná stal jednou ze zvyklostí, kterými se Izraelité začali odlišovat od okolních národů.[2] Podobný zákaz však platil i v jiných kulturách. V období rané doby železné (po r. 1200 př. n. l.) došlo v centrální hornaté oblasti biblického Izraele k zakládání stovek malých usedlostí. Odkud v této době usídlování ("settlement period") přišli obyvatelé usedlostí? Archeolog Israel Finkelstein[4] se domnívá, že osadníci pocházeli z rodů pastevců, kteří dříve kočovali kopcovitým krajem. V období pozdní doby bronzové (předchází době železné) kočovní pastýři obchodovali masem s obyvateli okolních údolí. S rozpadem městského a zemědělského systému v nížinách byli kočovníci nuceni pěstovat vlastní obilí, a postupně docházelo k jejich trvalému usídlování.[3]
Archeologické nálezy nám ukazují, že
Izraelité neobsadili Kanaán ani
násilím, ani pokojně. Hebrejská kultura tu
přirozeně vznikala, aniž toto místo kdy opustili.
Proč však sami sebe začali v posvátných textech
vydávat za exulanty a vetřelce? Izrael a Kanaán = západosemitská kultura
Izraelité nepřišli v čele s Joshuou přes poušť do Kanaánu, aby si podrobili původní obyvatelstvo. Izraelité byli zřejmě ve skutečnosti Kanaánci, tedy původním národem žijícím v kananejské zemi. Alespoň to tvrdí stále více archeologů. Byli to jen osadníci z kopců, kteří přicházeli okolo roku 1200 př. n. l. do údolí řeky Jordán. Nic však nenasvědčuje hromadnému a násilnému obsazování údolí. Archeologické nálezy ukazují na postupná údobí zvyšování a snižování populace před i po době, ve které mělo podle Bible docházet k plenění kanaánských měst. Místo pochodujících armád a hromadného zabíjení a plenění, vidí archeologové pomalý a postupný vývoj kultury Izraelitů resp. Kanaánců.[4] Výsledky archeologické vědy výrazně mění tradiční pohled na kulturu starého Izraele a Kanaánu. Stále rostoucí počet důkazů o shodnosti rysů kanaánské a izraelitské kultury vedou k zásadní změně pohledu na vzájemný vztah obou společenství. Dříve se kultury starého Izraele a Kanaánu považovaly za oddělené a odlišné v souladu s biblickými příběhy. Dnes stále více odborníků považuje společenství Izraelitů za podskupinu kanaánské kultury.[6]
Kulturu starých Izraelitů v
období pozdní doby bronzové a doby železné I (1550 - 1000) není
možné oddělit od kultury Kanaánu. Oba termíny jsou více produktem
biblické historiografie než výsledkem historického výzkumu. Dnes
odborníci spíše používají pojmu západo-semitská (West Semitic)
kultura.[7] Společenství Izraelitů se ideologicky vyčlenilo ze západo-semitské kultury tradicí exodu z Egypta a jižní svatyně Yahweho. Nejstarším dokladem jisté formy rozlišování obou společenství je nápis na stéle faraona Merneptaha (viz výše). Podle archeologických nálezů z přelomu 2. a 1. tisíciletí nelze určit jasná kritéria odlišující lokalitu obývanou Izraelity či Kanaánci.[7] To je v příkrém rozporu s biblickými zprávami o odchodu Izraelitů z Egypta v období 16. až 13. stol. př. n. l. a násilným obsazováním Kanaánu.
... pokračování příště ...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 29. 02. 2005 |