|
YHWH (IV)
YHWH - nejstarší nápisy
Nejstarší nápisy, uvádějící jméno biblického Boha Yahweho, se nám
dochovaly z 9. a 8. století př. n. l.
Méšova stéla - 840 př. n. l.
Nejstarší nápis obsahující tetragram YHWH se dochoval na Méšově stéle
(též Moábská stéla, angl. Mesha Stele či Moabite Stele).
Je datována do roku 840 př. n. l. a nalezneme zde zmínku o Izraelitech i
Bohu YHWH.[1]
Jméno yhvh
nalezneme na začátku řádku 18: 
Stéla popisuje vládu moabského krále Méši, a zejména jeho
vítěznou válku se sousedním Izraelem. V Bibli je naopak uváděna
pouze jediná bitva s moábským králem Méšou, která dopadla
nerozhodně.
|

Obr. Meshova stéla (Moábský kámen)
Muzeum v Louvru.[1]
|
Kuntillet Ajrud - 800 př. n. l.
Izraelský archeolog Ze`ev Meshel zkoumal lokalitu Kuntillet Ajrud, sloužící mezi 9. až 7. stol. př. n. l.
jako zastávka pouštních karavan. Odkryl zde jeden z nejdiskutovanějších nálezů v
dějinách izraelské archeologie. Střepy dvou velkých nádob s kresbami a nápisy.
Nápisy obsahují nejstarší známý
hebrejský dedikační (věnovací) nápis včetně božího jména YHWH. Nádoby
pocházejí zhruba z roku 800 př. n. l. Hebrejský nápis na nádobě
se třemi postavami (Python A) zní:
brkt ‘tkm lyhwh sûmrn wl‘sûrth
Překlad textu:
Žehnám ti skrze Yahweho Samarského
a
skrze jeho Asherah.
|
|

Obr.
Kresba s hebrejským nápisem na nádobě (Pithos A).[4] |
Odborníci stále nejsou zcela jednotní v interpretaci kreseb. Koho
znázorňují tři postavy? Věřil pradávný autor kresby, že Bůh Izraelitů má
ženskou partnerku? Pokud je Yahweh největší postavou vlevo, kdo jsou ostatní
dvě? Která reprezentuje bohyni Ašéru?
Muž nebo žena?
Nejčastěji je za Yahweho považována největší stojící postava vlevo.
Sedící žena s harfou pak může být Asherah, partnerka Yahweho.
Uzi Avnera zpochybňuje přesnost
rekonstrukce kresby z nalezených střepů a nabízí zajímavé
řešení. Prostřední postava nezobrazuje muže ale ženu. Má totiž
nakresleny prsy. Yahweh má nasazenu masku býka a jeho partnerka
vpravo masku krávy. Badatel uvádí upravenou verzi kresby.
Podobně prý byly na posvátných návrších zasazovány vedle sebe
menhiry,
sloupy či kůly (Massebah, pl. Masseboth) -vlevo vždy vyšší a vpravo kratší.[4] Nebo neznamená Asherah partnerku-bohyni ale posvátné místo či strom? To
není ještě zcela jasné. Máme však před sebou nejstarší hebrejské nápisy se
jménem boha Yahweho. |
|

Obr.
Opravená kresba podle Uzi Avnera.[4] |
Bes?
Jiní odborníci tvrdí, že obě stojící postavy znázorňují boha Bese.
Bes byl egyptský bůh, zobrazovaný obvykle s koženou pokrývkou hlavy, s
rukama vbok. Žena s lyrou pak není žádná bohyně ale jen muzikantka.
Více k textům i na stránce
Partnerské dvojice elóhím.
Khirbet el-Kom
V roce 1967 se na černém trhu objevilo několik nálezů z doby železné,
včetně krátkého hebrejského nápisu na vápenci vyjmutém ze zdi hrobky.
William Dever místo nálezu objevil. V malé arabské vesničce Khirbet el-Kom,
západně od Hebronu, našel několik hrobek z doby železné.
Byly nalezeny i dva další nápisy vytesané do vápencových zdí jeskynních
hrobek. Jsou datovány do 8. stol. př. n. l. Dva nápisy jsou krátké a uvádějí jména pohřbených. Třetí nejdelší text
vytesaný do pilíře je nejzajímavější. Vzhledem k jeho
špatné čitelnosti se interpretace nápisu různí.
André Lemaire přeložil v roce 1977 text následovně: [5]
1. Uryahu the wealthy man had it written
2. Blessed be Uryahu by Yahweh
3. and by his asherah; from his enemies he saved him!
4. (written) by Onyahu.
5. … and by his asherah
6. … (and by) his (ashe)r(ah) |
|
1. Urijáš, bohatý muž, nechal napsat
toto:
2. Buď požehnán Urijáš skrze Yahweho
3. a jeho ašéru; ochránil ho před jeho nepřáteli!
4. (zapsáno) Onijášem
5. ... a jeho ašéru
6. ... (a) jeho (ašé)r(u) |

Obr. Hebrejský nápis “Blessed by Yahweh and by his
asherah.” na stěně hrobky.[5] |
|
 |
Formule "Blessed by Yahweh and by his asherah." tedy "Požehnán
Yahwem a jeho ženou/družkou/ašérou" na zdi hrobky byla v 8.
stol. př. n. l. stejně populární, jako naše "Odpočívej v pokoji".[5]
Pečetítko Miknejáše
Nejstarší hebrejské pečetítko se
jménem YHWH pochází z 1. pol.
8. stol. př. n. l. Před nálezem výše uvedených nápisů se jednalo o vůbec nejstarší
známý hebrejský zápis božího jména.[6]
Na líci, který nebyl určen k obtisku, je ve dvou řádcích
vyryto (horní obr.):
mqnyw
‘bd.yhwh |
|
MiqneÆyaw,
služebník Yahweho |
Rub (prostřední obr.) tvořil otisk (dolní obr.). Nápis
je podobný, jako na líci, je pouze přidán prefix "l":
lmqnyw
‘bd.yhwh |
|
(patřící) MiqneÆyaw,
služebník(u) Yahweho |
|
|
 |
Vlastníkovo jméno MiqneÆyaw je variantou známého jména mqnyhw -
Miknejáš (Mikneiah), které
nalézáme i v Bibli (1. Letopisů 15:18, 21):
CEP 1. Letopisů 15:18
|
A na střídání s nimi jejich bratry Zakarjáše, Bena,
Jaazíela, Šemíramóta, Jechíela, Uního, Elíaba, Benajáše,
Maasejáše, Matitjáše, Elíflehúa, Miknejáše, Obéd-edóma a
Jeíela, vrátné. |
Mikneáš byl jedním z hudebníků rodu Levitů, které ustanovil David, aby "...
radostně hlaholili na hudební nástroje, harfy, citary a zvučné cymbály..."
při nesení schránky úmluvy: "Celý Izrael vystupoval se schránou
Hospodinovy smlouvy za ryčného troubení polnic a za zvuku pozounů, cymbálů,
harf a citar...".
Nápis může však znamenat také “bytost Yahweho” či v krajním případě “majetek Yahweho”. Symbol oddělující slova ‘bd a yhwh ukazují, že druhý
řádek je spíše titul než příjmení. Vlastník pečetidla mohl být kněžský
úředník. V kněžských rodinách se jména často opakovala. Je tedy možné, že
MiqneÆyaw byl jmenovcem biblického hudebníka Miknejáše z 1. knihy Letopisů.[2]
... pokračování příště ...
|
|