|
Mýty
Symboly bohů Mezopotámie
V knihách i článcích nabízejících alternativní výklady historie staré
Mezopotámie, se lze setkat s vyobrazeními archeologických nálezů -
pečetidel, soch či reliéfů. Někdy bez bližšího popisu, zato s bohatými
spekulacemi o jejich významu. Níže představujeme základní symboliku bohů
starověké Mezoptámie.
Hlavní bohové
|
Bůh |
Symbol |
Příklad vyobrazení postavy |
|
An (Anu)
Rohatá čapka
[3]
(tiára), někdy 3 nebo
2(Babylonie) čapky. Býk. Posvátný oltář s rohatou čapkou, číslo 60. |
rohatá čapka

[1] |
rohatá čapka

[2] |
zobrazován velmi
zřídka, atributy a ikonografie jsou nejasné[1] |
|
Enlil (Ellil)
Rohatá čapka
[3]
(tiára), někdy 3 nebo
2(Babylonie) čapky.[1]
Souhvězdí Bootes[1]
Souhvězdí Plejády[7]
7 malých koleček[7] |
rohatá čapka

[1] |
rohatá čapka

[2] |
zobrazován zřídka, "skrytý" bůh |
|
Enki (Ea)
Prameny vody prýštící z paží, bradka, zahnutá hůl s
hlavou berana
zvíře - koza-ryba a želva.[1]
Astrologie - Ryby, Vodnář |
hůl - beran

[1] |
hůl - beran

[1] |

[5] |
|
želva

[1] |
|
|
|
Nanna-Suen (Sín)
Ležící půlměsíc, často v kruhu.
Zvíře - býk nebo lev-drak. |
půlměsíc

[1] |
půlměsíc

[1] |

[1] |
|
Utu (Šamaš)
Slunce, často v akkadském umění drží pilu na
prořezávání stromů, paprsky vyzařující z ramen.
Hůl, kruh, Maltézský kříž, snad okřídlený sluneční kotouč.[6]
[1]str.33
Zvíře - kůň? [1]str.108 |
sluneční kotouč (?)

[1]str.188 |
kříž (?)

[1]str.105 |

[4] |
|
Iškur (Adad)
Bůh počasí,
blesk, vítr, déšť.
Iškurovo zvíře - lev-drak.
Adadovo zvíře - býk-tele. Číslo 6, někdy
drží sekeru v levé ruce a pravou vrhá blesk.[7] |
blesk

[1] |
blesk

[1] |

[1] |
|
Další bohové
|
Bůh |
Symbol |
Příklad vyobrazení |
|
A/Aa
Chaldejská měsíční bohyně.
|
kotouč s osmi paprsky
|
|
|
|
Anzu
Bohyně chaosu. |
srpek měsíce se sedmicípou
hvězdou[7] |
posvátný strom[7] |
|
|
Aššur
Rohatá čapka v novoasyrském umění
[3]
(tiára).Někdy tři čapky
zvíře had-drak.
Okřídlený kotouč s postavou?[1]str.33 |
rohatá čapka

[2] |
|

[1] |
|
Bau
Předmět představující snad rozevřený vějíř.
[1]
Symbol husy je bohyni přisuzován mylně.
[1] |
rozevřený vějíř |
|
|
|
Bes (Pessú ?)
Trpaslík s nohama do "o", velká hlava, vypoulené oči, vyplazený
jazyk, štětinatý ocas, koruna z peří.[1] |
|
|

[1] |
|
Damgalnuna (Damkina)
Zvíře - lev.[1] |
|
|
|
|
Ereškigal
Černovlasá žena, žena se lví hlavou, kojící lvíče.[7] |
|
|
|
|
Gula
Bohyně léčení
Zvíře - pes.[1] |
[9] |
|

[1] |
|
Isimud (Usmú)
Enkiho služební bůh,
dvě tváře. |

[1] |
|

[1] |
|
Išhara
Zvíře - had bašmu, později štír (pozdní kassitské umění),
souhvězdí Štíra.[1] |

[1] |
|
|
|
Ištaran
Zvíře - had
Na kudurru mohl být symbol hada spojen s Ištaranem podobně jako
s bohem Nirahem.[1]str.81 |
 |
|
|
Lamaštu
Lví hlava, odhalená ňadra, dlouhé prsty a nehty, ptačí drápy,
někdy zvednuté dlouhé uši, kojí zvířecí mládě, v rukou hadi.
Zvíře - osel.[1] |

[11] |
|
|
|
La-Tarák / Lulal
Bůh se zvednutou pěstí či bičem.[1] |
|
|

[1] |
|
Lugal-Irra a Meslamta-Ea
Bohové dvojčata, stráží vchody, drží sekeru a
žezlo.[1] |
|
|

[1] |
|
Marduk
Trojúhelníkový rýč či motyčka.
Zvíře - had-drak.[1] |
rýč

[1] |

[9] |
|
|
Martu (Amurru)
Bůh v dlouhých šatech nesoucí berlu či zahnutou šavli.[1]
Zvíře - gazela.[1]
Zahnutá berla.[1] |
|
|

[1] |
|
Nabú
Klín, možná písařský stylus (někdy
spočívající na hliněné tabulce).
Planeta Merkur?
Zvíře - had-drak.
[1]str.133 |
klín, stylus
 [1] |

[9] |

[1] |
|
Nergal / Erra
Bůh v dlouhé vpředu otevřené róbě, často
vykročen bosou nohou. nese zahnutou šavli a žezlo s jednou či
dvěmi lvími hlavami, možná i postava v rakvi.[1]
Hůl s hlavou lva-démona (lev se vztyčenýma
ušima), snad i se dvěmi lvími hlavami [8],
možná i symbol mouchy.[1] |
hůl - lví hlava

[1] |
žezlo - 2 lví či dračí hlavy

[8]

[9] |

[1] |
|
Ningirsu
Válka, bohatost půdy, pluh.
Zvíře - lev.[1]
Někdy splývá s Ninurtou. |
pluh

[1] |
|
|
|
Ningišzida
Ningešzida
Zvíře - had s růžky,
drak bašmu.[1] |

[1] |

[9] |

[1] |
|
Ninšubur
(bůh)
Postava s dlouhou róbou držící vysokou hůl, často stojí na
stupínku.
Zvíře - kráčející pták.[1] |
|
|
|
|
Ninurta
Bůh válek i zemědělství, pták na bidýlku (novoasyrské umění),[1]bojovník,
okřídlený lev. |
|

[9] |
|
|
Nirah Zvíře - had.
Na kudurru mohl být symbol hada spojen s Nirahem podobně jako s
Ištaranem.[1]str.81 |
 |
|
|
Nusku
Lampa v kassitském až novobabylonském umění.[1]
Spojován s ohněm a světlem.[1] |
lampa

[1] |

[9] |
|
|
Pabilsag
Spojován s kentaurem (helénská kultura).[1] |
kentaur

[1] |
|
|
|
Pazuzu Psí tvář, vypoulené oči, šupinaté tělo, penis zakončený psí
hlavou, ptačí drápy, často okřídlený.[1] |
|
|
|
|
Šala
Bohyně zemědělství -klas ječmene, souhvězdí Panny.[1] |
klas ječmene
 |

[9] |

[1] |
|
Tišpak (=Tešup?)
Bůh války, postava nesoucí luk, šípy a žezlo.
Zvíře - had-drak.[1] |
|
|
|
|
Uttu
Bohyně tkaní, snad symbolizována pavoukem?[1] |
|
|
|
|
Zababa
Hůl s hlavou orla či gryfa (kassitské umění).[1] |
|

[9] |
|
|
Další symboly bohů
|
Sedm (bohů)
Sedm teček či koulí jako sedm bohů (novoasyrské a
novobabylonské umění), někdy uspořádány v kruhu kolem jedné,
často blízko symbolů slunce a půlměsíce. [1]
Někdy 7 hvězd (snad spojení s Plejádami - asyrské, babylonské a
pozdější umění).[1]
Existovalo však také 7 démonů, 7 mudrců (apkallú), 7
dětí Išhary.[1] |
7 teček

[1] |
7 hvězd

[1] |
|
|
Okřídlený kotouč
Původ i význam není jasný.
Připisován Utuovi (Asýrie), Aššurovi nebo
Ninurtovi.[1] |
kotouč s křídly

[1] |
|
Čapka
Odznak božství,
označení boha všeobecně nebo symbol konkrétního boha (An, Enlil,
Aššur...).[3]
Několik párů rohou položených na sebe. |
čapka s kopulovitou střechou
 |
čapka s plochou střechou
 |
|
|
Tvar omega
Nejasný význam
- váhy, jho, kometa, rohy, stuha do vlasů, paruka, povijan,
děloha.[1]
Někdy přiřazováno bohyním Ninhursag, Ninti, Inaně
či obecně bohyni porodu.
Porodní kleště? |
tvar omega
 |
|
|
|
Trojzubec
Trojzubec či rybářská harpuna se třemi bodci, je třeba
rozlišovat od trojitě rozlomeného blesku, není přiřazeno dosud
konkrétnímu božstvu.[1] |

Trojzubec. |

Trojzubec blesků boha Iškura. |
|
|
Tyč s prstencem
Znak vysoce postaveného božstva, nejasný význam -
měřicí nástroj, pravítko a páska, symbol spravedlnosti, hůl s
věncem perel?[1] |
|
|
|
|
Dvanáct symbolů dvanácti bohů: Aššur, Anu,
Enlil, Ea, Sín, Šamaš, Adad, Marduk, Nabú, Nergal (?), Ištar, Sedm:[2]

Při identifikaci bohů podle symbolů musíme být
opatrní. Ne vždy lze jednoznačně identifikovat konkrétního
boha. Stejný symbol může být přiřazen několika bohům a stejně
tak jeden bůh mohl být zpodobněn různými symboly.
Symbol znamenající v určitém období konkrétního boha mohl jindy
představovat pouze obecné božstvo. Nápisy na kamenech kudduru
někdy nemusí odpovídat zobrazeným bohům.[1] |
|
Pro vyhledávání textů s klínovým písmem (cuneiform texts)
doporučujeme databázi CDLI:
http://cdli.ucla.edu/?q=cdli-search-information. Obsahuje již přes 320
tisíc textů a 210 tisíc obrázků.
......... průběžně doplňováno .........
|
[1] |
Black, Jeremy; Green,
Anthony. 1992. Bohové, Démoni a symboly starověké Mezopotámie.
Volvox Globator. 1999 |
[2] |
[1],
str.17:
Dvanáct symbolů vytesaných na skalních asyrských
reliéfech v Bavianu (Khinnis) z příkazu krále Sennacheriba (704 - 681
př.n.l.). V doprovodném nápisu je vzýváno dvanáct božstev v pořadí:
Aššur, Anu, Enlil, Ea, Sín, Šamaš, Adad, Marduk, Nabú, Nergal (?),
Ištar, Sedm. |
[3] |
[1],
str.178:
Od začátku třetího tisíciletí př.n.l je čapka se sedmi
páry rohů položených na sobě charakteristickou pokrývkou hlavy božstev.
Od pozdního kassitského do novobabylonského období je možné ji vidět
jako oddělený symbol, často stojící na stupínku. Poté byla dále
používána jako odznak božství v achajmenovském umění. Původně byla
obecným označením božského postavení, ale její použití jako symbolu
konkrétního hlavního božstva nebylo nikdy důsledné. Na kassitských
kamenech kudurru se tento symbol nazývá stejně jako symbol nejvyššího
boha Anua (Ana), ale v novoasyrském umění byl zřejmě přenesen na nového
národniho boha Aššura. Někdy však tři čapky reprezentovaly Aššura, Anua
(An) a Enlila nebo v Babylonii dvě takové čapky symbolizovaly poslední
dva. Velmi vzácně stávala třetí čapka symbolizující Eu (Enki) v místě
jeho hole s hlavicí ve tvaru hlavy berana. Styl boží čapky se občas
měnil podle módy. Buď měla tvar kopule nebo byla její střecha plochá,
někdy byla lemována peřím nebo ji završoval knoflík či fleur-de-lis
(lilie). |
[4] |
[1],
str.210: Aspekty Šamaše z válečkových pečetí z akkadského období. |
[5] |
[1],
str.142: Gudeu, prince z Lagaše, uvádí k bohu Enkimu jeho osobní božstvo
Ningišzida. Na obrázku s rohatými hady (bašmú) vystupujícími z jeho
ramen. detail z Gudeova vlastního válečkového pečetidla, novosumerské
období. |
[6] |
www.uned.es/geo-1-historia-antigua-universal/MESOPOTAMIA/kudurru3.htm |
[7] |
www.mingyuen.edu.hk/history/1baby/17nimrud/6nimrud-genie/Mesopotamian
Mythology Listing.htm |
[8] |
[1],
str.195: Hůl nebo šavle s hlavou lva (nebo spíš
lva-démona, s oslíma ušima) se vyskytuje jako motiv od akkadského po
novobabylonské období. Z nápisů na jednom kudurru a novobabylonské stéle
je patrné, že je to symbol boha podsvětí Nergala. Žezlo s dvouhlavým
lvem je obvyklým atributem a symbolem v novosumerském umění a je zde
spojováno s různými božstvy, mužskými i ženský- mi. Na kassitských a
novoasyrských památnících to zřejmě byl symbol konkrétního božstva...
mohl by to být Nergal, Ninurta nebo Nusku. Nergal je nejpravděpodobnější
možností vzhledem k nápisům. |
[9] |
Symbolika bohů z kamene
kudurru. Období vlády Meli-Shipak II (1186-1172 př. n. l.). |
[10] |
Ancient Mesopotamian Gods
and Goddesses. Oracc and the UK Higher Education Academy [online]. 2016
[cit. 2017-03-11]. Dostupné z:
http://oracc.museum.upenn.edu/amgg/listofdeities/ningizida/index.html
|
[11] |
SBL Conference Day 1- Guest
Post by Ari Lamm. THE TALMUD BLOG [online]. [cit. 2017-03-11]. Dostupné
z:
https://thetalmudblog.wordpress.com/2011/07/07/sbl-conference-day-1-guest-post-by-ari-lamm/
|
|
|