Putujte s námi proti proudu k zapomenutým zdrojům,
seznamte se s poselstvím našich předků pro tuto dobu!
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání, historie,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • Re: Dala jsem hodnoceni 5 protoze...:
    "Pche ja som urobil uplne to iste... az po vzapatnom precitani toht ... " (Původ čísel 60 a 360)
  • Kdo jsem?:
    "Ahoj. Nikde nemohu dohledat co jsem vlastně za bytost. Moje schopn ... " (Mýtické nadpřirozené bytosti)
  • Re: ??:
    "Nikoliv úvaha. V dalších pokračováních se chystám uvést řadu faktů ... " (Václav Havel - český Faust)
  • ??:
    "Naštěstí je to jen vaše ..úvaha ..., mylná ..." (Václav Havel - český Faust)
  • Re: vdaka:
    "Dobrý den a děkuji za poděkování. Jen bych rozlišoval mezi křesťan ... " (Duše do nebe)
  • Re: Citace z Matouše:
    "Dobrý den, děkuji vám za upozornění. Překlep jsem opravil. S pozdr ... " (Jan Křtitel)
  • Akkad

    Mýtus o Atrachasísovi

    Mýty - Mýtus o Atrachasísovi

    Mýty

    Mýtus o Atrachasísovi
     

    Mýtus o Atrachasísovi byl původně napsán na třech tabulkách.  Byly nalezeny ve starověkém Sipparu a Ninive.  Mýtus představuje zhruba 1245 veršů. Vznikl před rokem 1645 př. n. l. [1]

    Akkadský mýtus přináší další verzi příběhu o potopě (píše se o ní i v eposu o Gilgamešovi). Atrachasís (nesmírně moudrý) byl dle sumerského seznamu králů (jedné z verzí seznamu) synem Ubaratutua, krále Šuruppaku (střední Mezopotámie). V eposu o Gilgamešovi je hrdina potopy Utanapištim (nalezl jsem život) rovněž synem krále Ubaratutua. Praotcem biblického Noema, babylonského Utanapištima i akkadského Atrachasíse je sumerský Ziusudra (život dlouhých dnů).

      


    Obr. Hliněná tabulka s textem Atrachasís. Sippar, 17. stol. př. n. l. [3]

    Vyprávění začíná v dobách, "Když bohové ještě byli lidmi" a museli vykonávat veškerou namáhavou práci, zejména kopání a čištění kanálů. Po 3600 letech dojde bohům trpělivost, vyzbrojí se a postaví Ellilovi (Enlil). Enlil je popuzen a svolá nejvyšší bohy. Ti rozhodnou, aby bohyně lůna Bélet-ilí za pomoci Enkiho stvořila smrtelníky, kteří budou vykonávat těžkou práci místo bohů. Bohyně stvoří člověka z hlíny, masa a krve boha Wé-ilu, který byl předtím zabit (motiv zabití boha se objevuje prakticky ve všech sumerských příbězích o stvoření člověka). Je stvořeno 7 mužů a 7 žen. Z nich povstane početná populace lidí. Ellil je však roztrpčen jejich hlučností. Sešle na lidstvo mor, sucho a hlad. Atrachasís se snaží zabránit zkáze lidí. Enki mu poradí přinést oběti Addadovi (Iškur) a Namtarovi, čímž je nebezpečí moru zažehnáno. Přesto mají pohromy silný dopad. Po šesti letech pojídají lidé vlastní dcery a nejsou schopni vykonávat práci, k jaké byli původně stvořeni. Bohové Ellil a Enki se přou, jak situaci vyřešit. Ellil se rozhodne k zlému činu, seslat na lidstvo potopu. Enki tedy skrytě varuje Atrachasíse, káže mu postavit archu podle jeho přesných pokynů. Sdělí mu rovněž, že potopa nastane za 7 dní. Atrachasís vybuduje plavidlo, na které nalodí svou rodinu, divokou i domácí zvěř i živočišstvo, obilí a majetek.[1]

    Atrachasís[2], tab. III
    A potopa řve jako býk.
    Jak orlí křik
    se nese jekot větrů.
    Temnota zhoustla a slunce se skrylo.

    Místa, kde popis potopy vrcholí, a kde by bylo zajímavé porovnat obsah s Gilgamešem a s Biblí, však chybí. Nedochovalo se zhruba 58 veršů. Příběh pokračuje až okamžikem, kdy se bohové shromáždí nad Atrachasísovou obětí a diskutují, čí vinou k potopě došlo. [1]

    Enki přiznává, že varoval Atrachasíse před potopou. Bohové se nakonec shodnou, že je třeba omezit lidské rozmnožování. Přirozenou neplodností některých žen či omezeními u jistých společenských skupin (např. chrámových nevěstek). [1]

    Mýtus o Atrachasísovi je známý v několika verzích z nichž nejznámější je starobabylónská (nalezena v Sipparu).  Text pochází ze 17. stol. př. n. l., je na třech tabulkách a obsahuje 1245 veršů; psán písařem Núr-Ajja. Pravděpodobně jde o opis staršího textu.

    Tento mýtus byl v neúplné podobě převzat do XI. tabulky Eposu o Gilgamešovi.

     


    [1] McCallová Henrietta. Mezopotámské mýty. Levné knihy KMa. 2006
    ISBN 80-7309-320-0
    [2] Hruška, Matouš, Prosecký, Součková. Mýty staré Mezopotámie: Sumerská, akkadská a chetitská literatura na klínopisných tabulkách. Odeon. Praha 1977
    Atrachasís - překlad Jiří Prosecký.
    [3] The British Museum. Cuneiform tablet with the Atrahasis Epic. ANE 78941
    www.thebritishmuseum.ac.uk/

    Vytvořeno: 03. 06. 2006


    [Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
    | Autor: Pavel Mat. | Vydáno: 03. 06. 2006 | Aktualizováno: 00. 00. 0000 | 18302 přečtení | Počet komentářů: 41 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS. Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz

    Redakce neodpovídá za obsah článků ani komentářů, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce. Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků.