|
Postavy v Bibli - Mesiáš II
Mesiáš-Spasitel v Hebrejské Bibli
V biblických textech napsaných do konce 7.stol.př.n.l. byl
slovem mesiáš označován vždy konkrétní člověk - král, kněz či prorok.
Hebrejský pojem
מָשִׁיחַ
-
mesiáš znamenal pomazaný, což byl přívlastek osoby pomazané svatým olejem k výkonu kněžské, panovnické či
prorocké role. Viz. Mesiáš v
Hebrejské Bibli.
Později, pod vlivem konkrétních historických událostí, se začala rodit
víra v bohem vyvoleného člověka - Mesiáše - Spasitele. Tato blíže
neurčená osoba měla zajistit osvobození židovského národa a obnovu království či celého světa. V křesťanském Novém zákoně byl pak za
Mesiáše považován Bůh v postavě Ježíše Krista (Kristus = Pomazaný).
Člověk Spasitel - Mesiáš
Koncem 8.stol.př.n.l. zaniklo Severní království Izraele pod útoky
Asyřanů. Mnoho obyvatel přesídlilo na jih do sousedního Judského
království. Z chudého Judska se postupně stala zalidněná země s
vladařským i náboženským centrem v Jeruzalémě. Zemi se ve stínu asyrské
nadvlády snažili národnostně a nábožensky sjednotit judští vládcové z davidovské
dynastie. Nechali v 7. stol. př.n.l. přepracovat národnostní ideologii v
náboženských textech, pozdějším základu Hebrejské Bible. Za vlády krále Chizkijáše došlo k významným náboženským reformám a začala centralizace
náboženského kultu do jeruzalémského chrámu. V těžkých dobách asyrského
útlaku začala klíčit víra v příchod krále, který potrestá utlačovatele a
zajistí náboženskou i národnostní svobodu.
Po Chizkijášovi se vlády ujal jeho syn Menaše (687 - 642). Přijal
asyrskou nadvládu, platil povinné dávky a tím udržoval mír v zemi.
Pak vládl krátce Amón a po něm Jóšijáš (640 - 609). S Asýrií začala
soupeřit sílící
Novobabylónská říše. Toho využil Jóšijáš k
rozšíření území o severní oblasti, dříve spadající pod království Izraele. Do vznikajících či již existujících náboženských textů
(Jozue, Soudců, 1. a 2. Samuelova, 1. a 2. Královská) byly začleněny
pasáže upevňující moc Jóšiáše a legitimizující obsazení nových území.
Zapsaná proroctví předpovídají příchod davidovského krále, který vzkřísí
a očistí kult Yahweho a obnoví mýtický Izrael.[4]
Příkladem může být "proroctví" o narození Jóšiáše: CEP[1] 1. Královská
13:1-2
|
Když Jarobeám stanul u oltáře, aby
pálil kadidlo, přišel do Bét-elu z Judska muž Boží s
Hospodinovým slovem. Volal proti oltáři na Hospodinův pokyn:
"Oltáři, oltáři, toto praví Hospodin: »Hle, Davidovu domu se
narodí syn jménem Jóšijáš. Ten bude na tobě obětovat kněze
posvátných návrší, kteří na tobě pálí kadidlo. Budou se na tobě
spalovat i lidské kosti.«" |
Jiné proroctví bylo vloženo do úst legendárního proroka Bileáma. V
biblickém příběhu je Bileám pozván moábským králem Balákem, aby proklel
Izraelity procházející jeho územím. Bileám však naopak Izraelitům
žehná. Třetí požehnání obsahuje verše: CEP Numeri
24:17-19
|
Vidím jej, ne však přítomného,
hledím na něj, ne však zblízka. Vyjde hvězda z Jákoba, povstane
žezlo z Izraele. Protkne spánky Moába, témě všech Šétovců.
Bude podroben i Edóm, podroben bude Seír, Jákobovi nepřátelé.
Izrael si povede zdatně. Panovat bude ten, jenž vzejde z Jákoba,
a zahubí toho, kdo vyvázne z města." |
V 8. a 7. stol. př.n.l. existoval v Moábu velký chrám, kde byla ve jménu Bileáma pronášena proroctví. Moábské království bývalo dříve vazalem,
později se však osamostatnilo. V chrámu byly zřejmě proneseny kletby
proti královstvím Izraele a Judeje, dřívějším uzurpátorům Moábu. Příběh v knize
Numeri byl poté napsán jako určitá reakce a náprava. Třetí požehnání pak bylo
zapsáno na podporu krále Jóšiáše.[4]
Jóšiáš pokračoval v náboženských reformách a dalším
stmelování severních a jižních náboženských tradic. V rámci sjednocování
národa nechal dokončit spis Deuteronomium (r. 622) a celý základ Hebrejské Bible.
Aby byla dána vážnost knize Deuteronomium, byla prohlášena za nalezenou
v Chrámě: CEP[1] 2. Královská
22:8-11
|
Velekněz Chilkijáš řekl písaři
Šáfanovi: "Nalezl jsem v Hospodinově domě knihu Zákona."
Chilkijáš dal tu knihu Šáfanovi a on ji četl.
Poté písař Šáfan vstoupil ke králi a podal králi hlášení. Řekl:
"Tvoji služebníci vyzvedli stříbro, které se nacházelo v domě, a
vydali je těm, kdo pracují jako dohlížitelé v Hospodinově domě."
Dále písař Šáfan králi oznámil: "Kněz Chilkijáš mi předal
knihu." A Šáfan ji před králem četl. Když král uslyšel slova
knihy Zákona, roztrhl své roucho. |
Babylóňané dobyli asyrskou metropoli Ninive (612) a Asýrie zanikla.
Judsko se tak sice vymanilo z područí Asýrie, stalo se však obětí ve sporu
Egypta s Novobabylonskou říší. Jóšiáš začal obsazovat oblasti bývalého
Izraele. Obsadil Bétel, jak bylo "předpovězeno". Tím však jeho úspěchy
skončily a další proroctví již nenaplnil. Egyptský farao Necho II. měl
stejný plán na obsazení Izraele. Armády obou vládců se střetly u Megida,
kde Jóšiáš padl.
V náboženských textech zůstala řada proroctví připravovaných pro
krále Jóšiáše. Král byl však mrtev a verše o vítězném tažení pomazaného
krále z Davidovy královské krve musely čekat na někoho z budoucnosti -
Mesiáše. Na konci 7. stol.př.n.l., po smrti Jóšiáše, se tak začal rodit
mesianismus - víra v příchod Mesiáše.
Další judský král Jójakím, dosazený Egyptem, se postavil proti Nabukadnezarovi II. za přislíbené pomoci Egypta. Babylonská vojska však
porazila u Karchemiše Egypt (605) a chystala se obsadit Jeruzalém.
Doba na přelomu 7. a 6.stol. př.n.l. byla pro Judsko opět svízelná. Judští vládci neměli téměř žádnou moc,
útlak Asýrie vystřídalo blížící se nebezpečí
vpádu babylonských vojsk. Judskému lidu nezbylo než doufat v boží pomoc.
V
náboženských spisech se začíná zdůrazňovat boží záměr zajistit v rámci davidovské linie příchod
někoho, kdo na konci dní osvobodí svůj národ. Koncepce člověka mesiáše
se objevuje v
obecnější rovině - pomazaný je nyní jen abstraktní, historicky neurčitou
osobou. Lidé se začínají upínat na příchod posvěceného vládce z
královské krve, který nastolí mír, spravedlnost a zajistí víru v jediného
boha.
V knize Samuelově (2.pol. 6.stol.př.n.l.) nalézáme ideu předávání mesiášství
-pomazanosti od krále Davida z pokolení na pokolení (2 S
7:12-16). V knize 2. Samuelově a Žalmech (Ž 18:50-51) čteme
o králi Davidovi jako o mesiáši, jehož potomci budou vládnout navěky.
V r. 586 je po dlouhém obléhání babylonským vojskem dobyt
Jeruzalém. Hradby jsou zbořeny, město i židovský chrám vystaveny
drancování.
Značná část vlivnějšího obyvatelstva musí přesídlit (tzv. Babylonské zajetí), Judské království zaniká. Exulanti si však mohou zachovat své náboženské
tradice, obchodovat, pracovat ve vyšších správních úřadech a také psát.
Babylonskou říši i s hlavním městem však brzy obsazuje perský král Kýros II. (539
př.n.l.) a ujímá se i vlády nad Judskem. Náboženská politika
Persie je vůči porobeným národům velice vstřícná. Perské náboženství zoroastrismus
má dualistický a
globální charakter, postaveno na souboji světových sil světla a tmy i na účasti
spasitelů, kteří mají postupně vykonávat své dílo ve jménu dobra. Podle zoroastrismu vyvrcholí boj
dobra a zla v době před posledním soudem. Vše završí
teprve poslední spasitel, jenž se narodí z panny. Tato víra v celosvětový
příchod posledních dní a roli spasitelů začíná silně ovlivňovat i
judaismus a nově vznikající biblické texty.
Perský král Kýros umožňuje Židům návrat zpět do vlasti (538 př.n.l.).
Většina vysídlenců se však rozhoduje zůstat a v Babylonu tak vzniká první
velká židovská diaspora.
Během exilu ale zejména po návratu Židů z babylonského zajetí se v
jejich náboženských textech objevuje zcela nová koncepce mesiáše
jako spasitele, přesněji Mesiáše[a]. Touha po příchodu bohem seslaného krále, přinášejícího celosvětové
změny, se promítá i do náboženských spisů. Dokladem těchto nálad jsou některé svitky řazené do
skupiny biblických knih Zadních proroků a Spisů.
Návrat do staré vlasti byl mnohými považován za krok k národnímu
osvobození (Ez 36:24; 37:12), duchovní obnově a také znamení blížícího
se příchodu Mesiáše (Mal 4:5-6, Ez 36:25-27; 37:14). V Bibli samé však
čteme, že navzdory snahám pomazaných kněží, proroků i cizích vládců
podpořit obnovu společnosti (Iz 44:28-45:13, Ezd 1:1-11, Da 4:5-6:14)
docházelo postupně k deziluzi. Příchod nového světa a Mesiáše zůstával
stále jen zbožným přáním.[2] Severní Izraelské království ani jižní Judské
království již neexistovalo, Jeruzalém ani Chrám se dlouho nedařilo
dostavět.
Předpověď
toužebně očekávaného věku obrody a uznání Boha nalézáme např. ve verších
Izajáš 60:15-18; Sofonjáš 3:9; Ozeáš 2:20-22; Ámos
9:13-15; Zacharijáš 8:23, 14:9; Jeremjáš 31:33-34. Pojmu
Mesiáš zde však není užito.[3]
Také v apokalyptické
knize Daniel jsou postavy mesiáše
spojeny s králem Kýrem a veleknězem jeruzalémského chrámu. V apokryfních
textech se mesiáš nevyskytuje vůbec.
V knize Letopisů čteme o potomku krále Davida jemuž bude Bůh otcem a který obnoví Chrám
a bude navěky vládnout zemi: CEP[1] 1.
Letopisů 17:11-14
|
Až se naplní tvé dny a ty odejdeš ke
svým otcům, dám po tobě povstat tvému potomku z tvých synů a
upevním jeho království.
Ten mi vybuduje dům a já upevním jeho trůn navěky.
Já mu budu Otcem a on mi bude synem...
Ustanovím jej ve svém domě a ve svém království navěky. Jeho
trůn bude navěky upevněn. |
Židé se snažili z Písma vyčíst kritéria, která bude muset vládce
obnoveného světa splňovat: král musí být
Izraelita (Dt 17:15),
vzejít z kmene Judova (Gn 49:10) a být přímým mužským potomkem krále
Davida a Šalomouna ( 2 S 7:12-13; Iz 11:1-9, Jr 23:5-6, 30:7-10, 33:14-16;
Ez 34:11, 37:21-28; Oz 3:4-5).
Jednalo se však stále o postavu člověka z masa a kostí, nikoliv nadpozemského spasitele či zachránce.
Myšlenka, že mesiáš je polobožskou bytostí, která obětuje sama sebe pro
záchranu ostatních z jejich hříchů, zůstala Hebrejské Bibli zcela cizí.
Idealizaci pomazaného vládce lze nalézt v knize Žalmů. Ta pochází až
z doby po návratu Židů z exilu, jádro mnohých veršů však vzniklo
přepracováním starověkých oslavných písní králů. V některých
žalmech tak čteme o idealizovaném vládci, který zničí nepřátele Izraele
ve jménu spravedlnosti. Podle Žalmu 2 ustanoví Yahweh krále na Sijónu,
kterému bude předána vláda nad zemí. Tohoto vládce Yahweh adoptuje[b],
stane se božím synem. CEP Žalmy 2:7-12
|
Přednesu Hospodinovo rozhodnutí. On
mi řekl: "Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil. Požádej, a
národy ti předám do dědictví, v trvalé vlastnictví i dálavy
země. Rozdrtíš je železnou holí, rozbiješ je jak nádobu z
hlíny."
Nuže, králové, mějte rozum, dejte na výstrahu, soudcové země!
Služte Hospodinu s bázní a jásejte s chvěním. Líbejte syna, ať
se nerozhněvá, ať na cestě nezhynete, jestliže jen málo vzplane
hněvem. Blaze všem, kteří se k němu utíkají! |
Víra v příchod nového času sílila a dala vznikat řadě apokalyptických
spisů. Mesianistická idea začala hrát v
myšlení Židů stále důležitější roli.
--- bude dokončeno ---
|
[a] |
Podle vžitých konvencí někdy rozlišujeme mezi mesiášem a
Mesiášem. Postavu, která podle židovské tradice snad jednou přijde a
nastolí všeobecný mír a boží spravedlnost, můžeme označit jako
Mesiáše s velkým "M". V literatuře se tato postava označuje jako
HaMashiah (angl. the Messiah) na rozdíl od mesiášů -pomazaných
- Mashiach (angl. a Messiah). |
[b] |
V Žalmu 2 je použita formulace pro adopci
viz. Holladay lexicon, pojem 1124, TWOT lexicon a
další. |
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. |
[2] |
Price, Randall. The Concept of
the Messiah in the Old Testament.
www.worldofthebible.com |
[3] |
The Jewish Concept of Messiah and the Jewish
Response to Christian claims
http://www.jewsforjudaism.org |
[4] |
Lendering, Jona. Messiah.
www.livius.org/men-mh/messiah/messiah00.html |
|
|