|
Ježíš Nazaretský
Ježíšův rodokmen podle Lukáše
Evangelisté se snažili svými texty ukázat, že Ježíš z
Nazaretu je očekávaným spasitelem. Mesiáš měl pocházet z rodu
Davida. Nejprve se podívejme na Ježíšův životopis, zaznamenaný v
Lukášově evangeliu.
Lukášovo evangelium
Lukáš nepatřil do generace Ježíšových učedníků, nebyl
očitým svědkem Ježíšova působení. Evangelium psal asi v 80. létech
1. stol. Byl vzdělaný, žil v Řecku či Sýrii, neznal zeměpis Palestiny.
Čerpal z řeckých překladů židovského Písma, zřejmě byl sympatizantem
židovského učení a později konvertoval ke křesťanství. Evangelium sepsal
na základě Markova evangelia, sbírky Ježíšových výroků (pramen Q) a
dalších ústních i sepsaných tradic.[1]
Lukáš uvádí následující Ježíšův rodokmen:
CEP[2]
Lukáš 3:23-38
|
Když Ježíš začínal své dílo, bylo mu
asi třicet let. Jak se mělo za to, byl syn Josefa, jehož
předkové byli: Heli,
Mathat, Levi, Melchi, Janai, Josef,
Matathias, Amos, Nahum, Esli, Nagai,
Mahat, Matathias, Semei, Josech, Joda,
Johanan, Resa, Zorobabel, Salathiel, Neri,
Melchi, Addi, Kosan, Elamadam, Er,
Jesus, Eliezer, Jorim, Mathat, Levi,
Simeon, Juda, Josef, Jonam, Eliakim,
Melea, Menna, Mattath, Natham, David,
Isaj, Obéd, Boaz, Sala, Naason,
Amínadab, Admin, Arni, Chesróm, Fares, Juda,
Jákob, Izák, Abraham, Tare, Nachor,
Seruch, Ragau, Falek, Heber, Sala,
Kainan, Arfaxad, Sem, Noé, Lámech,
Matusalem, Henoch, Jared, Maleleel, Kainan,
Enóš, Šét a Adam, který byl od Boha. |
Slovy "...jak se mělo za to..." sám evangelista vytváří
dojem, že jím uváděný rodokmen není zcela přesný. Dnes většina odborníků považuje rodokmen za
dílo teologické, nikoliv historické.
Rodokmen měl teologický cíl a byl sestaven tak, aby podpořil u čtenářů
jejich víru v Ježíšovu
pokrevní davidovskou linii, nutnou podmínku mesiášství.
Rodokmen sestupuje až k prvnímu člověku - Adamovi
a dokonce k Bohu, aby tak ukázal boží plán spásy celého lidstva.[1]
Vznik rodokmenu
Ukažme si, jak zřejmě Lukáš při tvorbě Ježíšova rodokmenu postupoval.[4]
Lukáš z 1. knihy Henochovy vyčetl, že
konečný soud přijde v sedmdesáté
generaci po Henochovi: |
Obr. Anděl odvádí Henocha do nebe.
[7] |
1. Henoch 10:11-12[3]
|
Míkaelovi pak Pán pravil: „Jdi a
oznam Semjazovi a jeho druhům, kteří
se tělesně spojili se ženami, že se potřísnili vší jejich
nečistou.
A až se všichni jejich synové navzájem pobijí a až spatří zkázu
svých milovaných, svaž je pod příkrovem země na sedmdesát
pokolení až do dne konečného soudu, kdy nad nimi bude dokonána
odvěká spravedlnost.
|
Evangelista tedy musel vytvořit takový rodokmen, ve kterém je Ježíš
sedmdesátým potomkem praotce Henocha.
Sedmička znamenala v židovské kultuře symbol celistvosti. Do
rodokmenu bylo vhodné zakomponovat i toto číslo.
Vlastní rodokmen pak evangelista začal vytvářet kombinací genealogií
nalezených v židovském Písmu: [4]
Podle Genesis 5:3-32 sepsal Lukáš genealogii od Adama po Sema. Do
rodokmenu zahrnul Lukáš samotného Boha. Adam byl pak prvou generací a Henoch
sedmou. Po Henochovi mělo následovat k mesiáši dalších 70 pokolení.
Celkem tedy v Ježíšově rodokmenu muselo figurovat 77 postav.
Genesis 11:10-26 ukázala cestu od Sema k Abrahámovi. Ten, jako další
velevýznamný praotec, měl splňovat evangelistův princip násobku sedmi generací.
Snad proto vložil Lukáš do rodokmenu postavu Kainana. Vložil jej na 13. pozici a posunul tak Abraháma na
čestné 21. místo. Lukáš tak dal přednost svému sedmičkovému konceptu před
Písmem. V Genesis 11:12-13 je totiž Sala syn Arfaxadův. Lukáš mezi
ně vsunul Kainana a ze Saly udělal Arfaxadova vnuka.
S využitím dalších veršů Genesis (Gen 25:19-26, 35:23, 46:12) došel
Lukáš od Abraháma k Chesrómovi. A podle knihy Rút sepsal rodokmen od
Chesróma k Davidovi. Izraelský král David se musel opět ocitnout
na sedmičkové pozici. Snad proto vložil evangelista mezi Arniho a Amínadaba postavu
Admina. To však odporuje knize Rút. Zřejmě proto některé verze
Lukášova evangelia
postavu Admina vynechaly. V Písmu nenalezneme ani Arniho. Není
jasné, zda Arni měl znamenat biblického Arama (Rama).
V takto vytvořené genealogii se v téměř každé sedmé generaci vyskytli
významní předkové: Enoch (7), Abrahám (3 x 7), David (5 x 7).
Dalším mezníkem v seznamu se stal Zerubábel (Zorobabel), jeden z židovských vůdců
při jejich návratu z babylonského exilu. Zerubábel sehrál významnou
úlohu ve vývoji víry v mesiáše. Zerubábelův otec Salatiel byl podle
Matoušova evangelia (Mat 1:6) potomkem krále Šalomouna. Lukáš však
Zerubábela označil za potomka Natana, jiného Davidova syna. Na významné
pozice umístil Lukáš postavy Josefa (7 x 7) a Ježíše. Do seznamu zařadil
také patriarchy Judu, Simeona, Leviho a Mathata.
Zbývalo vyplnit mezeru mezi Zerubábelem a Ježíšovým otcem Josefem.
Synem Zerubála je podle evangelisty jakýsi Resa. V Hebrejské Bibli
(1. Letopisů 3:19-20) nalézáme zmínku o několika synech, o Resovi však
nikde není zmínky. Podle některých odborníků byla chyba v podkladu, ze
kterého Lukáš vytvářel rodokmen. Původní text mohl znít "...
panovník Johanan, syn Zerubábelův..." odkazujíc na Chananjáše
(1. Letopisů 3:19). Aramejský výraz pro vladaře réšá byl zaměněn
za pojmenování osoby. Z Chananjáše tak vznikl Resa a Johanan. To je však
jen spekulace.[6]
Každopádně od Zerubábela se jakékoliv návaznost Ježíšova rodokmenu na
Písmo ztrácí. Nakonec se objevuje v soupisu Josef a konečně v 77. generaci
Ježíš, tedy v 70. generaci po Henochovi, jak vyžaduje proroctví.
Tabulku podle článku "The 77 generations"[4]
jsme opravili podle ESV[5]
a doplnili o česká jména:
|
LUKÁŠ |
LUKÁŠOVY ZDROJE |
|
77 |
Jesus |
Ježíš |
|
|
76 |
Joseph |
Josef |
|
|
75 |
Heli |
Heli |
|
|
74 |
Matthat |
Mathat |
|
|
73 |
Levi |
Levi |
|
|
72 |
Melchi |
Melchi |
|
|
71 |
Jannai |
Janai |
|
|
70 |
Joseph |
Josef |
|
|
69 |
Mattathias |
Matathias |
|
|
68 |
Amos |
Amos |
|
|
67 |
Nahum |
Nahum |
|
|
66 |
Esli |
Esli |
|
|
65 |
Naggai |
Nagai |
|
|
64 |
Maath |
Mahat |
|
|
63 |
Mattathias |
Matathias |
|
|
62 |
Semein |
Semei |
|
|
61 |
Josech |
Josech |
|
|
60 |
Joda |
Joda |
|
|
59 |
Joanan |
Johanan |
|
|
58 |
Rhesa |
Resa |
|
|
57 |
Zerubbabel |
Zorobabel |
Zerubbabel |
53 |
56 |
Shealtiel |
Salathiel |
Shealtiel |
52 |
55 |
Neri |
Neri |
Mattaniah/Zedekiah |
50 |
54 |
Melchi |
Melchi |
Jehoiachin |
51 |
53 |
Addi |
Addi |
Eliakim/Jehoiakim |
50 |
52 |
Cosam |
Kosan |
Jehoahaz |
50 |
51 |
Elmadam |
Elamadam |
Josiah |
49 |
50 |
Er |
Er |
Amon |
48 |
49 |
Joshua |
Jesus |
Manasseh |
47 |
48 |
Eliezer |
Eliezer |
Hezekiah |
46 |
47 |
Jorim |
Jorim |
Ahaz |
45 |
46 |
Matthat |
Mathat |
Jotham |
44 |
45 |
Levi |
Levi |
Azariah/Uzziah |
43 |
44 |
Simeon |
Simeon |
Amaziah |
42 |
43 |
Judah |
Juda |
Joash |
41 |
42 |
Joseph |
Josef |
Ahaziah |
40 |
41 |
Jonan |
Jonan |
Jehoram |
39 |
40 |
Eliakim |
Eliakim |
Jehosaphat |
38 |
39 |
Melea |
Melea |
Asa |
37 |
38 |
Menna |
Menna |
Abijah |
36 |
37 |
Mattatha |
Mattath |
Rehoboam |
35 |
36 |
Nathan |
Nathan |
Salomon |
34 |
35 |
David |
David |
David |
33 |
34 |
Jesse |
Isaj |
Jesse |
32 |
33 |
Obed |
Obéd |
Obed |
31 |
32 |
Boaz |
Boaz |
Boaz |
30 |
31 |
Sala |
Sala |
Salmon |
29 |
30 |
Nahshon |
Naason |
Nahshon |
28 |
29 |
Amminadab |
Amínadab |
Amminadab |
27 |
28 |
Admin |
Admin |
|
|
27 |
Arni |
Arni |
Aram ? |
26 |
26 |
Hezron |
Chesróm |
Hezron |
25 |
25 |
Perez |
Fares |
Perez |
24 |
24 |
Judah |
Juda |
Judah |
23 |
23 |
Jacob |
Jákob |
Jacob |
22 |
22 |
Isaac |
Izák |
Isaac |
21 |
21 |
Abraham |
Abraham |
Abraham |
20 |
20 |
Terah |
Tare |
Terah |
19 |
19 |
Nahor |
Nachor |
Nahor |
17 |
18 |
Serug |
Seruch |
Serug |
17 |
17 |
Reu |
Ragau |
Reu |
16 |
16 |
Peleg |
Falek |
Peleg |
15 |
15 |
Eber |
Heber |
Eber |
14 |
14 |
Shelah |
Sala |
Shelah |
13 |
13 |
Cainan |
Kainan |
|
|
12 |
Arphaxad |
Arfaxad |
Arphaxad |
12 |
11 |
Shem |
Sem |
Shem |
11 |
10 |
Noah |
Noé |
Noah |
10 |
9 |
Lamech |
Lámech |
Lamech |
9 |
8 |
Methuselah |
Matusalem |
Methuselah |
8 |
7 |
Enoch |
Henoch |
Enoch |
7 |
6 |
Jared |
Jared |
Jared |
6 |
5 |
Mahalaleel |
Maleleel |
Mahalalel |
5 |
4 |
Cainan |
Kainan |
Kenan |
4 |
3 |
Enos |
Enóš |
Enosh |
3 |
2 |
Seth |
Šét |
Seth |
2 |
1 |
Adam |
Adam |
Adam |
1 |
|
God |
Bůh |
God |
|
Lukáš psal Ježíšův rodokmen z důvodů věroučných a nikoliv
historických. Údaje o generacích mezi Adamem a Zerubábelem čerpal z
Písma. Několik údajů však pozměnil tak, aby rodokmen vyhovoval jeho
systému, ve kterém se střídají významné postavy v cyklu sedmi generací a
Ježíš je sedmdesátou generací po Henochovi.
Rodokmen nám vypovídá mnohé o náboženském smýšlení lidí 1. století
n. l.. Neříká však téměř nic o skutečném Ježíšově původu.
... pokračování příště ...
|
|