|
Hebrejská Bible a archeologie
Éra biblických patriarchů
Židovský patriarcha Abrahám poslechl Boží výzvu, opustil svou zemi a
vydal se plnit Boží příkazy. Za to byl odměněn v pozdním věku otcovstvím
a stal se praotcem Izraele.
CEP[3] Genesis 11:31-12:2
|
I vzal Terach svého
syna Abrama a vnuka Lota, syna Háranova, a
snachu Sáraj, ženu svého syna Abrama, a vyšli
spolu z Kaldejského Uru. Cestou do země
kenaanské přišli do Cháranu a usadili se tam.
Dnů Terachových bylo dvě stě pět let, když
v Cháranu umřel.
I řekl Hospodin Abramovi: "Odejdi ze své
země, ze svého rodiště a z domu svého otce
do země, kterou ti ukážu. Učiním tě velkým
národem, požehnám tě, velké učiním tvé
jméno. Staň se požehnáním! |
Na to, kdy odešel
Abrahám (Abram) z města Ur, existuje mnoho názorů.
21. stol. př. n. l.
Jedno z tradičních datování samozřejmě vychází z Bible.
Šalomoun měl postavit Chrám 480 let po útěku Izraelitů z Egypta:
CEP 1. Královská 6:1
|
Čtyři sta osmdesát let po vyjití
Izraelců z egyptské země, čtvrtého roku svého kralování nad
Izraelem, v měsíci zívu, což je druhý měsíc, začal Šalomoun
budovat dům Hospodinu. |
V Egyptě měli Izraelité žít 430 let:
CEP Exodus 12:40
|
Doba pobytu, kterou Izraelci v
Egyptě strávili, byla čtyři sta třicet let. |
Pokud vládnul král Šalomoun v 10. stol. př. n. l., pak
přišli Izraelité do Egypta o 910 let dříve, tedy v 19. stol. př. n. l. Pokud
dále započteme biblické životopisy Abraháma, Izáka a Jákoba, dostáváme
se do 21. stol. př. n. l. Pokud jsou časové údaje v Bibli pravdivé, mělo
dojít k odchodu Abraháma z Uru do kanaánské země právě ve
21. století.
20., 19. či 18. stol. př. n. l.
Mezi badateli však nikdy nedošlo ke shodě v názoru na
historické datování Éry biblických patriarchů. Podle rozšířeného
názoru žili patriarchové v období střední doby bronzové. Světoznámý biblický archeolog W.F.Albright umístil
odchod praotce do období 2100 až 1900 př. n. l. Někdy byl historický základ příběhu
praotců kladen až do 18. stol. př. n. l.
Později však archeologický
průzkum ukázal, že k žádné hromadné migraci v
této době nedošlo a řada měst citovaných v
příběhu knihy Genesis neexistovala. Někteří
biblisté tedy odchod posunuli do roku 1500 př. n. l.
Nemohou však vysvětlit, proč Genesis neuvádí města,
která v krajině hrála v této době rozhodující
roli. A ani posun do 16. či 15. stol. př. n. l. nevyřešil rozpor mezi biblickým popisem
událostí s tím, co dnes
archeologové vědí o Kanaánu 2. tisíciletí. Uveďme příklady:
Problém s velbloudy
CEP Genesis 24:9-10
|
I položil
služebník ruku na klín svého pána Abrahama a
odpřisáhl mu to.
Služebník tedy vzal deset velbloudů svého
pána a jel. Vybaven všelijakými drahocennostmi
svého pána vydal se na cestu do aramského
Dvojříčí, do města Náchorova. |
Autoři knihy The Bible
Unearthed[4]
připomínají, že v příbězích patriarchů jsou
často zmiňovány karavany velbloudů. Archeologické
nálezy však věc zpochybňují. Analýzy starých
zvířecích kostí v příslušných oblastech ukazují,
že velbloudi začali být k transportu více užíváni
až po roce 1000 př. n. l.
Pelištejci
CEP Genesis 26:1
|
V zemi nastal opět
hlad, jiný než onen první, který byl za dnů
Abrahamových. Izák tedy odešel do Geraru k
abímelekovi, pelištejskému králi. |
V kapitole Genesis 26
hledá Abrahámův syn Izák pomoc u Abímeleka, krále
Pelištejců (Filištínů, Philistines). Archeologické
nálezy ukazují, že se Pelištejci objevili v oblasti
až po roce 1200 př. n. l.
12. či 11. stol. př. n. l.
Ve snaze odstranit rozpory mezi událostmi v Bibli a
archeologickými poznatky, posunuli někteří badatelé Dobu patriarchů
ještě o několik staletí dopředu. Izraelský archeolog Benjamin Mazar
navrhoval zařadit působení praotců až do 11. stol. př. n. l.
Pouhá legenda
Na základě nových archeologických objevů dnes řada
odborníků tvrdí, že příběhy biblických patriarchů zrcadlí
dobu první poloviny 1. tisíciletí př. n. l. Autoři příběhů o
životě patriarchů tedy účelově posunuli děj o
mnoho stovek let zpět. Nejedná se o popis dávných historických událostí,
ale o pradávné legendy, které se v ústní tradici dochovaly až do období
Judského království.[2]
Nejen že dosud nemáme důkazy o existenci praotce Abraháma, ale
archeologové jsou ve světle svých objevů stále více přesvědčeni, že
taková postava nemohla nikdy existovat.[1]
... pokračování ...
|
[1] |
Lazare, Daniel. False
testament: archaeology refutes the Bible's claim
to history. Harper's Magazine. 2002.
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[2] |
Herzog, Ze'ev.
Deconstructing the walls of Jericho. 1999. Ha'aretz.
www.truthbeknown.com/biblemyth.htm |
[3] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[4] |
Finkelstein,
Israel. Silberman, Neil. The Bible Unearthed:
Archaeology's New Vision of Ancient Israel and
the Origin of Its Sacred Texts. 2001. The
Free Press. New York. |
|
|