|
Mýty prvotního času
Nebeská klenba
Lidé odpradávna věděli, že země je plochá a nad ní Bůh
umístil pevnou nebeskou klenbu na naši ochranu. Dnes víme, že
Země je kulatá a od vesmírné, smrtící prázdnoty nás dělí jen vrstvy
plynů, udržované jen zemskou gravitací. Je tomu skutečně tak?
Nejstarší nauky
Vědění všech starověkých kultur se shodovalo v tom, že Země po svém
stvoření byla plochá ve tvaru obdélníku či kulatého disku. Nad ní byla
umístěna pevná nebeská klenba, která zadržovala propastné prapůvodní vody.
Nejstarší nám známá civilizace Sumeru (4000–2000 př. n. l.) považovala
Zemi za desku plovoucí na moři. Nad zemí se klenula
nebeská báň a nad ní se rozprostíral oceán nebe, kde sídlili bohové.[1]
[2]
Ve starém Egyptě byl
svět popisován jako disk či bárka plovoucí v praoceánu. Lidský svět
byl bublinou v propastných vodách Nu (Nehybné vodstvo), odkud se
vynořila země v zárodečném posvátném pahorku (Benben).[3]
Nu (v překladu „Nehybné vodstvo“) bylo prvotní pravodstvo či
praoceán, předcházející jakoukoliv formu existence. Později byl
rozeznáván mužský element Nut (Nun) a ženský Naunet.
[3]
Nut (Nút, Nuit) byla někdy spojována s bohyní personifikující
nebeskou klenbu, oblohu či Mléčnou dráhu. Zobrazována byla jako
krásná žena, jejíž nahé tělo v noci zdobí hvězdy, skloněná jako obloha nad světem a jeho obyvateli.
Nut chránila zemi před
otevřenou propastnou oblohou, byla bariérou oddělující síly chaosu od
uspořádaného světa. Její prsty na rukou a nohou se dotýkaly čtyř
světových stran nebo směrů. S bohyní Nut byly spojeny také některé
tituly, např. Ta, která pokrývá oblohu, Ta, která
ochraňuje.[4] |
|
Obr. Nut, bohyně nebes podporovaná bohem vzduchu Shu a
božstvy Heh s beraními hlavami, zatímco pod nimi leží bůh země Geb.[4]
Obr. Bohyně Nút se klene nad lidským světem. Někdy
byla spojována i s Mléčnou dráhou, její klín ležel v souhvězdí
Labutě, na pozadí velké trhliny v Mléčné dráze.
[5]
|
Bible, nebeská klenba či závoj
Starověké kultury Blízkého východu, z jejichž tradic pochází Hebrejská
Bible, viděli
Zemi jako disk plovoucí na vodě.[4]
Bible předpokládá, že
Země je plochá, ohraničená, a nad ní se klene nebeská klenba (angl.
firmament).
Při stvoření
byly odděleny prvotní vody pod klenbou od vod nad klenbou. Vody pod nebeskou klenbou
se shromáždily, aby se ukázala souš:[a] Bible, Genesis
1:1-10, CEP[6]
|
Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.
Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale
nad vodami vznášel se duch Boží.
I řekl Bůh: "Buď světlo!" A bylo světlo.
Viděl, že světlo je dobré, a oddělil světlo od tmy.
Světlo nazval Bůh dnem a tmu nazval nocí. Byl večer a bylo
jitro, den první.
I řekl Bůh: "Buď klenba uprostřed vod a odděluj vody od vod!"
Učinil klenbu a oddělil vody pod klenbou od vod nad klenbou. A
stalo se tak.
Klenbu nazval Bůh nebem. Byl večer a bylo jitro, den druhý.
I řekl Bůh: "Nahromaďte se vody pod nebem na jedno místo a ukaž
se souš!" A stalo se tak.
Souš nazval Bůh zemí a nahromaděné vody nazval moři. Viděl, že
to je dobré.
|
|
Podle biblické knihy Jób má země své okraje a nad ní se klene obloha,
pevná jak lité zrcadlo: Bible,
Jób 37, výňatky, CEP
|
Mé srdce se z toho chvěje, chtělo by vyskočit ze svého místa.
Naslouchejte bedlivě burácení jeho hlasu, rachotu, který mu
vychází z úst.
Nechá jej dunět pod celým nebem a jeho světlo září až k okrajům
země.Dopřej tomu sluchu, Jóbe, postůj, zda
pochopíš Boží divy.
Víš snad, co jimi Bůh míní, když ozáří oblak svým bleskem?
Víš něco o tom, jak plují oblaka, a vůbec něco o divech
Vševědoucího?
Ty, jemuž horkem žhne šat, když země znehybní pod jižním větrem,
dovedl bys jako on vzklenout oblohu pro mraky, pevnou jak lité
zrcadlo?
|
|
Podle biblických textů je nebeská klenba pevná. Bible
rozlišuje nebesa a pevnou nebeskou klenbu. Nebeská klenba
rāqīaʿ (רָקִ֫יעַ) (např. v Genesis 1.6) kontrastuje s nebesy
shamayim (שָׁמַיִם), (např. Genesis 1.1). Slovo rāqīaʿ je odvozeno
z kořene rqʿ (רָקַע), znamenajícího razítko, otisk,
rozestřít či natáhnout.[7]
Na nebeské klenbě byla
světla: Bible, Genesis
1:14-18, CEP
|
I řekl Bůh: "Buďte světla na nebeské klenbě, aby oddělovala den
od noci! Budou na znamení časů, dnů a let.
Ta světla ať jsou na nebeské klenbě, aby svítila nad zemí." A
stalo se tak.
Učinil tedy Bůh dvě veliká světla: větší světlo, aby vládlo ve
dne, a menší světlo, aby vládlo v noci; učinil i hvězdy.
Bůh je umístil na nebeskou klenbu, aby svítila nad zemí,
aby vládla ve dne a v noci a oddělovala světlo od tmy. Viděl, že
to je dobré.
|
|
Podle jiné tradice byl jediný Měsíc umístěn pod
klenbu. Ostatní nebeská tělesa se nacházejí nad klenbou a jsou sice pro
člověka částečně viditelná, ale fyzicky nedosažitelná.
O závoji, který je rozprostřen nad diskem země píše i
prorok Izajáš:
Dle slovníku Holladay je nejvhodnějším překladem kruh, kdy je země
pokládána za disk:
Bible, Izajáš 40:22
|
Ten, který sídlí nad diskem země,
jejíž obyvatelé jsou jako kobylky, ten, který nebesa jak závoj
roztahuje a napíná je jako stan k obývání.
|
|
Klenba je postavena (založena) na zemi:
Bible, Amos, 9:6, B21
|
Ten, který si staví v nebi komnaty a svoji klenbu založil na
zemi, ten, který přivolává mořské vody a vylévá je na zemi, má
jméno Hospodin.
|
|
Pravodstvo a potopa
Vně nebeské klenby se nacházejí nezměrné hlubiny pravodstva, před kterými
nás klenba chrání.
Nejstarší dochovaný text popisující vznik světa nazýváme Enúma eliš (podle
prvních slov enúma eliš - když nahoře). Kosmogonický mýtus z
2. tisíciletí př. n. l. vychází ze starších sumerských mýtů. Epos o
stvoření[8], tab. I, verš 1-5
|
Když nahoře nebesa nebyla
pojmenována,
dole země jménem nebyla zvána,
tu prastarý Apsú, jejich zploditel,
a životodárná Tiámat, rodička veškerenstva,
své vody smísili dohromady.
|
Na počátku existují dva prapůvodní živly - Apsú a Tiámat. Apsú
představuje sladkovodní moře a mužský princip, životodárná Tiámat je
slané moře a princip ženský. Smíšením jejich vod se rodí první generace
bohů a z nich pak další.[9]
I mnohem pozdější hebrejská tradice spojuje nebesa s vodou. Obecným
hebrejským výrazem pro jakákoliv nebesa je slovo šamajim (שָׁמַיִם).
Etymologicky se slovo šamajim vykládá „jako složenina slov šam
a majim (tam, kde je voda), či jako složenina eš a
majim (oheň a voda).[10]
Podle Bible zemi při celosvětové potopě zaplavila
voda nad klenbou. V klenbě se otevřely nebeské propusti a na zemi se vlilo
ohromné množství vod. Bible, Genesis, výňatky z kap. 7 a 8, CEP
|
V šestistém roce života Noeho, sedmnáctý den druhého
měsíce, se provalily všechny prameny obrovské propastné tůně a
nebeské propusti se otevřely.
Nad zemí se strhl lijavec a trval čtyřicet dní a čtyřicet nocí.
Vody na zemi převelice zmohutněly, až přikryly všechny
vysoké hory, které jsou pod nebesy.
Byly ucpány prameny propastné tůně i nebeské propusti a
byl zadržen lijavec z nebe.
Když přešlo sto padesát dnů, začaly vody ze země ustupovat a
opadávat,
takže sedmnáctého dne sedmého měsíce archa spočinula na pohoří
Araratu.
A vody ustupovaly a opadávaly až do desátého měsíce; prvního dne
desátého měsíce se objevily vrcholky hor.
|
|
Podle jiné tradice zaplavila svět sladká voda a zředila všechna moře,
která byla do té doby mnohem více slaná. Cílem bylo zastavit nemoc,
hrozící vyhubit veškerý život, a rovněž omezit nadvládu nelidí. Potopa
postihla zemi kouli, nikoliv zemi plochou. Přežili lidé shromáždění na
jednom místě v podzemí, kam měla voda zabráněno v průniku. Těm pomohli
obyvatelé ploché země.
Průsečík země a nebeské klenby
Lidé
se domnívali, že na okrajích ploché země musí být nebeská klenba se
zemí spojena. Právě zde je možné, na některých místech, proniknout
za oponu nebeské klenby. Ta je částečně průhledná a umožňuje vidět
nebeská tělesa. Mnohé je však lidským zrakům skryto a může být
zjeveno až poodhrnutím nebeské opony. Pak člověk může spatřit dosud
netušené barvy i počátek jiných světů.
Některým vyvoleným jsou někdy otevřena nebesa a umožněno pohlédnout za oponu
(např. Ezekiel 1:1). Na druhé
straně je předpovězeno, že na konci věku bude opona nebeské klenby
rozhrnuta všem lidem, mnozí se z toho pomatou. |
|
Obr. Rytina Flammarion (1888). Muž nahlíží za oponu
nebeské klenby. Popisek pod rytinou (zde není zobrazen): „středověký
misionář říká, že našel místo, kde se setkávají nebe a země...".[7]
|
Sedmé nebe
Podle
tradice je svět nad nebeskou klenbou uspořádán do několika úrovní.
Mnohdy se uvažovalo sedm nebeských sfér (angl. celestial spheres)
či sedm nebes. Mystikové považovali sedmé nebe za
nejsvatější část nebe.
Dle hebrejské tradice existuje sedm nebes. Sedm nebí se týká
sedmi sfér stvořeného světa, přičemž sedm nebí v tomto světě tvoří
soubor clon, skrze něž prochází božské světlo z vyššího světa. Skrze
tento soubor clon sedmi nebí světa proniká božské světlo do nižších
světů. Člověk může svými duchovními složkami pronikat těmito
nebeskými sférami, pokud o to usiluje a splňuje specifické podmínky.[10]
Je možné, že sedm sfér je odvozeno od sedmi
planet (Merkur, Venuše, Mars, Jupiter, Saturn, Uran a Neptun) obíhajících ve svých drahách
nad zemí.
Tradice se promítá i do našeho života, kdy běžně používáme
sousloví „být v sedmém nebi“, tedy být vrcholně šťastni – sedmé nebe
za nebeskou klenbou by mělo být říší nejvyšší dokonalosti, sídlo
Boha.
|
|
Obr. Dřevoryt (1475) Slunce, planety, andělé a nebeská klenba.[7]
Povšimněme si nebeské klenby, pak sedmi úrovní
nebes a sídla nebeských bytostí.
|
Védy
Slovanské védy popisují klenbu jako neprostupnou bariéru, kterou
bychom dnes snad nazvali silovým polem. Ta chrání náš svět před
životodárnými vodami
praoceánu. Klenba je složena ze sedmi vrtev či sfér. Síly nepřátelské lidskému světu se snaží oslabit nebeskou klenbu
a svět pod ní zničit.
Slunce, Měsíc i planety putují po svých drahách pod kopulí nebeské klenby.
Nad kopulí se rozprostírají nesmírné dálavy pravodstva, v nichž
byly stvořeny další světy, rovněž
chráněné vlastními kopulemi nebeské klenby.
Na počátku, ve zlatém věku lidstva, byl neustále den. Čas, jak jej známe
dnes, pro člověka neexistoval. Měl vlastní biologické hodiny, podle kterých
řídil svůj spánek a činnost. Na obloze nebyl Měsíc. Pohyb moře byl dán tepem
srdcem země, jejími nádechy a výdechy. Tma nastala poté, kdy poprvé člověk
zabil člověka.
--- pokračování příště ---
|
[1] |
Země a nebe. Mýty a
skutečnost. Suspectus.com [online]. 03/2006n. l. [cit.
2023-11-17]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2006030001 |
[2] |
BLACK, Jeremy a GREEN, Anthony.
Bohové, démoni a symboly starověké Mezopotámie: ilustrovaný
slovník. Ilustroval Tessa RICKARDS. Historie (Volvox
Globator). Praha: Volvox Globator, 1999. ISBN 80-7207-266-8. |
[3] |
Přispěvatelé Wikipedie, Nun
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2021, Datum
poslední revize 20. 07. 2021, 08:35 UTC, [citováno 17. 11. 2023]
<https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Nun&oldid=20213894>
|
[4] |
Wikipedia contributors, 'Nut
(goddess)', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 7 December 2023,
23:40 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nut_(goddess)&oldid=1188831558
> [accessed 20 December 2023] |
[5] |
Stvoření světa. Orientace staveb
na Labuť a Deneb. Mýty a skutečnost. Suspectus.com [online].
2011 [cit. 2023-12-20]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2011060003 |
[6] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[7] |
Wikipedia contributors, 'Firmament',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 27 December 2023, 08:38 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Firmament&oldid=1192043172
> [accessed 27 December 2023] |
[8] |
Hruška, Matouš, Prosecký,
Součková. Mýty staré Mezopotámie:
Sumerská, akkadská a chetitská literatura na klínopisných
tabulkách. Odeon. Praha 1977
Epos o stvoření - překlad Jiří Prosecký. |
[9] |
Enúma eliš - Epos o stvoření
světa. Mýty a skutečnost. Suspectus.com [online]. 2006 [cit.
2023-12-27]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040019 |
[10] |
Přispěvatelé Wikipedie, Sedm
nebes [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2021,
Datum poslední revize 5. 03. 2021, 13:29 UTC, [citováno 27. 12.
2023] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Sedm_nebes&oldid=19576539
> |
|
|
|
|
|
|